Gå til innhold

Voksent søsken som er narkoman. Mulighet for tvangsinnleggelse?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har dessverre et søsken som er blitt narkoman. Fant nylig ut at hen har brukt sprøyter med heroin etc i et par år.

Hen er voksen, rundt 30 år. Er det noen muligheter for at hen kan bli tvangsinnlagt? Både jeg, min mor og mitt andre søsken, samt hens ektefelle ønsker sterkt at hen skal få behandling, men selvsagt nekter hen.

Hvilke muligheter har vi som pårørende?

Anonymkode: a0845...d04

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er veldig få muligheter som pårørende. Lovverket er veldig strengt når det gjelder tvang, basisen er at det er lov å gjøre dårlige valg. Hvis personen er samtykkekompetent skal det svært mye til for å få tvang gjennom. Dette har vært en ønsket utvikling fra politikere/byråkrater og diverse pasientorganisasjoner, tross advarsler fra pårørendeorganisasjoner. 

https://tidsskriftet.no/2018/04/kronikk/tvangsinnleggelse-rusbehandling

Anonymkode: faccc...b89

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her handler det kun om kjærlighet og omsorg, dere trenger å komme i møte med han, og bry dere.... Dere trenger å være sammen, ha tid til hverandre og skape et harmoni i hjemmet ved å spise god måltid sammen, som dere tilbereder alle sammen, og skaper en trygghets atmosfære bare der kan. 

Hvis dere aldri har elsket hverandre, eller kunne kommunisere med hverandre, så handler det om å endelig bry seg om hverandre nå. Det nytter ikke tvinge folk til noe. 

 

Anonymkode: c7604...3fb

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvorfor mener du man skal tvangsinnlegge noen fordi de tar et annet valg enn du gjør? Det er lov å ta de valgene man ønsker i dette landet, selv om det skader en. Heldigvis er det svært strengt å få lagt noen inn på tvang, autonomien står sterkt. 

Anonymkode: 921d5...f1c

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! Kontakt ditt søskens lokale NAV og hør med dem! Det er hovedsakelig de som vedtar tvangsbehandling ifm rusmisbruk. Jeg jobber selv som lege og har bare mulighet til å tvangsinnlegge pasienter med alvorlig psykisk sykdom (stort sett psykose eller dyp depresjon med overhengende suicidalfare) som ikke er samtykkekompetente...

Anonymkode: ad89f...ece

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan legge til at det har absolutt null hensikt å tvangsinnlegge noen for rusmiddelmisbruk. Javisst er det mulig å holde noen fanget til abstinensene er over, men det første rusmisbrukeren vil gjøre etter å slippe fri, er å ruse seg igjen. Det er misbruk av offentlige ressurser og det er misbruk av tvang.

Anonymkode: 43405...bd3

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har dessverre et søsken som er blitt narkoman. Fant nylig ut at hen har brukt sprøyter med heroin etc i et par år.

Hen er voksen, rundt 30 år. Er det noen muligheter for at hen kan bli tvangsinnlagt? Både jeg, min mor og mitt andre søsken, samt hens ektefelle ønsker sterkt at hen skal få behandling, men selvsagt nekter hen.

Hvilke muligheter har vi som pårørende?

Anonymkode: a0845...d04

Hvis du ønsker å drepe mennesker, ja da får du noen innlagt mot deres vilje.

Visste du at nesten alle som dør av overdose har nettopp vært i behandling?

La meg gjette, - du tror behandling kan kurere opiat-avhengighet, - er det sånn å forstå?

Fortell, - for jeg lurer på hvordan du tenker?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dessverre er det få muligheter til å få noen tvangsinnlagt. Og om de legges inn, er det få steder som virkelig hjelper den narkomane. Feilen er at de ikke får noe tilbud om ettervern når de kommer ut igjen. 

 

Anonymkode: 3d1ed...996

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor mener du man skal tvangsinnlegge noen fordi de tar et annet valg enn du gjør? Det er lov å ta de valgene man ønsker i dette landet, selv om det skader en. Heldigvis er det svært strengt å få lagt noen inn på tvang, autonomien står sterkt. 

Anonymkode: 921d5...f1c

dårlige valg som går utover andre, hen har f.eks. to barn.....

Anonymkode: a0845...d04

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, waco skrev:

Hvis du ønsker å drepe mennesker, ja da får du noen innlagt mot deres vilje.

Visste du at nesten alle som dør av overdose har nettopp vært i behandling?

La meg gjette, - du tror behandling kan kurere opiat-avhengighet, - er det sånn å forstå?

Fortell, - for jeg lurer på hvordan du tenker?

Ja, håpet er jo at hen skal slutte med narkotika permanent. Siden du mener tvangsinnleggelse ikke hjelper, hva skal til da i stedet mener du? Er åpen for forslag

Anonymkode: a0845...d04

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

23 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hei! Kontakt ditt søskens lokale NAV og hør med dem! Det er hovedsakelig de som vedtar tvangsbehandling ifm rusmisbruk. Jeg jobber selv som lege og har bare mulighet til å tvangsinnlegge pasienter med alvorlig psykisk sykdom (stort sett psykose eller dyp depresjon med overhengende suicidalfare) som ikke er samtykkekompetente...

Anonymkode: ad89f...ece

Hen har to selvmordsforsøk bak seg, og har vært deprimert flere ganger. Har i en kort periode brukt antidepressiva. Men virker som hen kun vil holde på med dop nå....

Anonymkode: a0845...d04

Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Her handler det kun om kjærlighet og omsorg, dere trenger å komme i møte med han, og bry dere.... Dere trenger å være sammen, ha tid til hverandre og skape et harmoni i hjemmet ved å spise god måltid sammen, som dere tilbereder alle sammen, og skaper en trygghets atmosfære bare der kan. 

Hvis dere aldri har elsket hverandre, eller kunne kommunisere med hverandre, så handler det om å endelig bry seg om hverandre nå. Det nytter ikke tvinge folk til noe. 

 

Anonymkode: c7604...3fb

Ikke kast perler for svin.  Verken, omsorg, kjærlighet eller mat for den saks skyld kan få noen rusfrie. De må først og fremst innse problemet og ønske å gjøre noe med det selv. 

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, håpet er jo at hen skal slutte med narkotika permanent. Siden du mener tvangsinnleggelse ikke hjelper, hva skal til da i stedet mener du? Er åpen for forslag

Anonymkode: a0845...d04

Finne ut hvorfor hen ruser seg?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Nei dere kan ikke få han tvangsinnlagt bare pga at han bruker narkotika. Folk har tross alt fri vilje og ønsker man ikke hjelp selv så kan ingen tvinge han.

Anonymkode: 2b063...779

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, heldigvis ikke. At noen bruker rus gjør ikke at de mister retten til å bestemme over egen kropp. Det er dessuten viktig at den som ruser seg faktisk er der at vedkommende ønsker å bli rusfri for at avrusningen i det hele tatt skal kunne ha noen effekt. 

Anonymkode: 10c6c...a5d

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, waco skrev:

Finne ut hvorfor hen ruser seg?

Det er en slags depresjon, som er helt latterlig - hen vil ikke engang få hjelp. Liker visst å ruse seg, så da er vel tvangsinnleggelse den beste løsningen.

Anonymkode: a0845...d04

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, SupaWoman skrev:

Ikke kast perler for svin.  Verken, omsorg, kjærlighet eller mat for den saks skyld kan få noen rusfrie. De må først og fremst innse problemet og ønske å gjøre noe med det selv. 

Ja, nettopp. I dette tilfellet så liker hen å ruse seg, og derfor håper jeg det kan være mulig med tvangsinnleggelse.

Anonymkode: a0845...d04

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...