Gå til innhold

«Det ble veldig godt mottatt i vårt bryllup»


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

4 timer siden, MyzTeri skrev:

Men, ett spørsmål: Syns vi egentlig det er gøy å gå i bryllup? Sånn helt egentlig? Jeg sitter ofte hjemme foran en event og må mote meg.  Og til bruden: Når dere ser tilbake på dagen, spesielt dere som har gått for dyre og ekstravagante selskaper; var den dagen verdt pengene? Var det verdt all planlegging, tid, stress osv?

 

 

Når man tenker på det pleier bryllup å være en litt langtekkelig affære. 

Men jeg tror man kan komme langt med å planlegge gjestelista godt. Droppe alle pliktgjestene. Naboen fra barndommen og søstrene til farmor trenger ikke å være med, så sant man ikke har god kontakt med dem. 

Også ser jeg for meg at det kan hjelpe å holde middagen kort. 

Anonymkode: 3025f...cde

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Kanskje hvis det er mange kg-folk blant gjestene? 😀 Lurer på om noen hadde turt å kjøre truth or dare som selskapslek i et bryllup...

Anonymkode: d7fd2...5bd

Brudepar: «Har dere kost dere i kveld»

Meg: «Nei, nå skal du høre. Kyllingen var sur, talene dårlige, kjolen din er stygg og brudgommen er utro» 😂😂😂😂

 

  • Liker 19
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vurderer å kjøre hagebryllup med lykter og lysslynger og store puter på platting og mat du kan spise med bare gaffel på en papptallerken og en fyr som spiller gamle slagere på gitar i noen timer, men er så sykt redd for å få dårlig vær... 🙄 Den andre delen av meg vil ha middag på en festning da mannen er i forsvaret, med full pakke og 150 000 kr schmokk. Tror alternativ nr 1 hadde vært best for gjestene. Men ikke i 15 grader og regn 🙃

 

Forøvrig så var jeg i mitt første bryllup i sommer som gravid og såklart edru, og det må jeg si var ganske kjedelig altså..... 🤪 Var jo i veldig dårlig form generelt sett så hadde nok noe med det å gjøre også. 

 

 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65

Jeg har aldri vært i et gallabryllup ... Når jeg snakker om full galla så var det for å vise kontrasten mot et enkelt sommerbryllup.

Jeg håper at jeg slipper gallebryllup noen gang. Jeg har vært i flere lang-kjole-bryllup da.

Jeg liker den formelle settingen et bryllup kan være og synes noe av dette blir ødelagt hvis det ikke legges vekt på godt vertskap.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, SupaWoman skrev:

Det snakkes så mye om galla i alle bryllupstråder. Men jeg kjenner ingen som har brukt den koden og kjenner heller ingen som har vært i bryllup med gallakode.   Det er vel ingen utenmom kongelige som krever at folk skal kjøpe inn gallakjole og menn kjole og hvitt for EN DAG?

Min mann er faktisk invitert til bryllup med galla-kleskode nå. Bryllupet har (selvfølgelig) en masse ekstrskostnader for gjestene (destinasjonsbryllyp med svindyr overnatting+en helt hinsides gaveliste++++).

Det er visstnok en del kompiser av brudgommen som har meldt avbud. De har ikke lyst eller råd til å bruke 10K på destinasjonsbryllupet, og i tillegg måtte kjøpe eller leie livkjole de aldri kommer til å bruke igjen.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Alice123 skrev:

Min mann er faktisk invitert til bryllup med galla-kleskode nå. Bryllupet har (selvfølgelig) en masse ekstrskostnader for gjestene (destinasjonsbryllyp med svindyr overnatting+en helt hinsides gaveliste++++).

Det er visstnok en del kompiser av brudgommen som har meldt avbud. De har ikke lyst eller råd til å bruke 10K på destinasjonsbryllupet, og i tillegg måtte kjøpe eller leie livkjole de aldri kommer til å bruke igjen.

Utrolig frekt å ha gaveliste i det hele tatt når man gifter seg i utlandet. Å forvente gave når folk bruker tusenvis for å komme på DIN fest...har nesten ikke ord!:balltre:  Er de kongelige??

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

7 timer siden, Blondie65 skrev:

Jeg har aldri vært i et gallabryllup ... Når jeg snakker om full galla så var det for å vise kontrasten mot et enkelt sommerbryllup.

Jeg håper at jeg slipper gallebryllup noen gang. Jeg har vært i flere lang-kjole-bryllup da.

Jeg liker den formelle settingen et bryllup kan være og synes noe av dette blir ødelagt hvis det ikke legges vekt på godt vertskap.

Eh... det er kun kleskode galla som krever lang kjole. Ved smoking kan man velge knekort eller lang. Lang kjole-bryllup er det vel ingenting som heter.

Anonymkode: 70210...59f

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, SupaWoman skrev:

Utrolig frekt å ha gaveliste i det hele tatt når man gifter seg i utlandet. Å forvente gave når folk bruker tusenvis for å komme på DIN fest...har nesten ikke ord!:balltre:  Er de kongelige??

Det skal sies at det ikke er i utlandet. Det er i Norge, men jeg valgte å kalle det "destinasjonsbryllup" fordi det er langt inn på vidda  på et fancy sted, og kostnadene for samtlige gjester med reise/mat/overnatting blir på over 10K. Da kommer gave og galla-antrekk I TILLEGG. Og jeg har ikke en gang begynt på utrikkningslaget, som faktisk var et destinasjonsopplegg (weekendtur i utlandet).

Jeg har i mott stille sinn regnet på dette, og min mann bruker rundt 20 000kr på dette tullet (han har livkjole fra før).

Jeg, min manns partner i over 10 år, er forøvrig ikke invitert. Med forklaringen "det er så dyrt om alle partnere skal bli invitert, vi har tross alt åpen bar".

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65
11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Eh... det er kun kleskode galla som krever lang kjole. Ved smoking kan man velge knekort eller lang. Lang kjole-bryllup er det vel ingenting som heter.

Anonymkode: 70210...59f

Oooookey ... jeg skal ta dette en gang til.

Da jeg vokste opp var det vanlig at man pyntet seg ordentlig når man gikk i bryllup. Jeg hadde aldri hørt om kleskoder før jeg kom på KG, men så var det heller ikke nødvendig å presisere at man mente mørk dress og lang kjole når man skulle i bryllup. Det var rett og slett kotymet. Da jeg selv giftet meg firte jeg på dette fordi jeg som svært mange av mine venner ikke hadde så veldig god råd, så jeg sa at jeg forventet at folk var pyntet. Min mor kom i (min) lange kjole og min far hadde smoking. Jeg hadde lang brudekjole og min mann hadde mørk dress. Min forlover hadde knelang kjole. Det hadde flere av de andre gjestene også.

Lapskausbryllupet jeg snakket om tidligere hadde jeg lang kjole (forøvrig den min mor brukte i mitt bryllup).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65
2 timer siden, Alice123 skrev:

Jeg, min manns partner i over 10 år, er forøvrig ikke invitert. Med forklaringen "det er så dyrt om alle partnere skal bli invitert, vi har tross alt åpen bar".

Det er ingenting åpenbart med den åpne baren ... Herlighet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På en måte har jeg samme erfaring - for min del er disse typiske:

- "Ingen av gjestene reagerte på at vi bare inviterte noen til middag og resten til fest kl. 22.00, uavhengig av reiseveg og uten å servere dem annet enn kaffe og kaker" Jeg er blant de (mange), som reparer på det at kaffegjester blir invitert langvegsfra, og også veldig sent og uten å få servert noe alkohol.

- "Ingen reagerte på at middagen varte i 6 timer og at vi ikke ville ha begrenset taletid". Lange middager og toastmastere som ikke har forberedt seg og talerne, er sånn folk reagerer på.

"Alle syntes lekene vi hadde var så morsomme" - mest sannsynlig ikke.

- "Ingen reagerte på at vi ville begrense fylla og alkoholen litt, og bare serverte 2,5 glass vin til middag" - jo, det er kjipt å skåle i vannglass.

Men vi sier jo aldri slikt, og vil mest sannsynlig si at det var et koselig/fint/morsomt bryllup, som det jo også kan ha vært. Jeg har i alle fall aldri vært borti at noen har reagert på en slik måte at de har sagt i fra til bryllupet. En sterk reaksjon er jo å takke nei, men da finner vel de fleste en høflig unnskyldning.

Samtidig er det en del ting folk her ikke reagerer på, og som jeg personlig synes er helt greit.

- Kaffegjester (så lenge de bor i nærområdet, det ikke blir for sent og de får servert mer enn kaffe og kake).

- Bonger/betalbar/ta med egen drikke til festen.

- Utenlandsbryllup, så lenge man ikke ønsker gaver i tillegg og ikke har store forventninger om at folk kommer.

- Det å bli invitert uten følge (så lenge det gjelder for flere i samme situasjon).

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Blondie65 skrev:

Oooookey ... jeg skal ta dette en gang til.

Da jeg vokste opp var det vanlig at man pyntet seg ordentlig når man gikk i bryllup. Jeg hadde aldri hørt om kleskoder før jeg kom på KG, men så var det heller ikke nødvendig å presisere at man mente mørk dress og lang kjole når man skulle i bryllup. Det var rett og slett kotymet. Da jeg selv giftet meg firte jeg på dette fordi jeg som svært mange av mine venner ikke hadde så veldig god råd, så jeg sa at jeg forventet at folk var pyntet. Min mor kom i (min) lange kjole og min far hadde smoking. Jeg hadde lang brudekjole og min mann hadde mørk dress. Min forlover hadde knelang kjole. Det hadde flere av de andre gjestene også.

Lapskausbryllupet jeg snakket om tidligere hadde jeg lang kjole (forøvrig den min mor brukte i mitt bryllup).

Oooookey, så dere opererte med hjemmelagde kleskoder der du vokste opp. Etablerte kleskoder har det vært i mange tiår her i landet, og kombinasjonen mørk dress/lang kjole er ikke en av dem. Men for all del. His du googler "kleskoder" så forstår du hva jeg mener. 

Anonymkode: 70210...59f

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Blondie65
14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Oooookey, så dere opererte med hjemmelagde kleskoder der du vokste opp. Etablerte kleskoder har det vært i mange tiår her i landet, og kombinasjonen mørk dress/lang kjole er ikke en av dem. Men for all del. His du googler "kleskoder" så forstår du hva jeg mener. 

Anonymkode: 70210...59f

Jeg vet hva kleskoder er. Nei, det var ikke vanlig å bruke kleskoder av denne sorten på 80-tallet da jeg ble gift. Riktignok var røde, hvite og sorte kjoler av samme betydning som nå. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

54 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Oooookey, så dere opererte med hjemmelagde kleskoder der du vokste opp. Etablerte kleskoder har det vært i mange tiår her i landet, og kombinasjonen mørk dress/lang kjole er ikke en av dem. Men for all del. His du googler "kleskoder" så forstår du hva jeg mener. 

Anonymkode: 70210...59f

Når ble smoking/mørk dress/lange kjoler, en hjemmelagd kleskode?

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Cleopatra. skrev:

Når ble smoking/mørk dress/lange kjoler, en hjemmelagd kleskode?

Må jeg virkelig forklare det? Kan du ikke bare Google kleskoder eventuelt mlrk dress? Kleskoder angis kun med mannens antrekk, for eksempel dress, mørk dress, smoking. Så er det et nivå på kvinneantrekk som hører til på samme nivå som mannens, og for mørk dress er det ikke lang kjole.

Anonymkode: 70210...59f

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Må jeg virkelig forklare det? Kan du ikke bare Google kleskoder eventuelt mlrk dress? Kleskoder angis kun med mannens antrekk, for eksempel dress, mørk dress, smoking. Så er det et nivå på kvinneantrekk som hører til på samme nivå som mannens, og for mørk dress er det ikke lang kjole.

Anonymkode: 70210...59f

Trenger du å være spydig? :laugh:

Jeg visste ikke dette; alltid tenkt det var lang kjole som hørte til mørk dress.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Alice123 skrev:

Det skal sies at det ikke er i utlandet. Det er i Norge, men jeg valgte å kalle det "destinasjonsbryllup" fordi det er langt inn på vidda  på et fancy sted, og kostnadene for samtlige gjester med reise/mat/overnatting blir på over 10K. Da kommer gave og galla-antrekk I TILLEGG. Og jeg har ikke en gang begynt på utrikkningslaget, som faktisk var et destinasjonsopplegg (weekendtur i utlandet).

Jeg har i mott stille sinn regnet på dette, og min mann bruker rundt 20 000kr på dette tullet (han har livkjole fra før).

Jeg, min manns partner i over 10 år, er forøvrig ikke invitert. Med forklaringen "det er så dyrt om alle partnere skal bli invitert, vi har tross alt åpen bar".

Disse menneskene er spesielle...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, AnonymBruker skrev:

Må jeg virkelig forklare det? Kan du ikke bare Google kleskoder eventuelt mlrk dress? Kleskoder angis kun med mannens antrekk, for eksempel dress, mørk dress, smoking. Så er det et nivå på kvinneantrekk som hører til på samme nivå som mannens, og for mørk dress er det ikke lang kjole.

Anonymkode: 70210...59f

Nei du må ikke forklare det, du tar nemlig feil. Lag kjole til mørk dress er helt innafor, så lenge du ikke velger den som sleper langs gulvet og krever hansker. 

https://www.bryllupsmagasinet.no/knekk-kleskoden/

https://www.elle.no/dette-betyr-kleskode-i-bryllup/

 

Anonymkode: 40c57...378

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nei du må ikke forklare det, du tar nemlig feil. Lag kjole til mørk dress er helt innafor, så lenge du ikke velger den som sleper langs gulvet og krever hansker. 

https://www.bryllupsmagasinet.no/knekk-kleskoden/

https://www.elle.no/dette-betyr-kleskode-i-bryllup/

 

Anonymkode: 40c57...378

Du forstår jo ikke diskusjonen. Det er ingen som sier at man ikke KAN ha på seg lang kjole til mørk dress, men at man ikke begrenses til lang kjole...... 

Anonymkode: bd434...e4f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...