Gå til innhold

Skal jeg prøve å mate alle humlene som kommer inn?


Gjest #Rasshøl

Anbefalte innlegg

Gjest #Rasshøl

Jeg har lest at te og bananskall er bra mat for humler. I år har det kommer inn mange, skal jeg prøve å mate alle? Gjør dere det? Humle er viktige for miljøet. 

 

Jeg har planer om å kjøpe myggnetting til vinduene, jeg har bare ikke kommet så langt enda.

Endret av #Rasshøl
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det staves ikke homler!

 

 

Det staves hůmmlľr

Anonymkode: be87e...2ac

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest #Rasshøl
Akkurat nå, stan skrev:

Jeg hjelper dem ut igjen. I hagen finner de alt de trenger. 

Jeg pleier også å hjelpe de ut, men det er noen som surrer lenge inne og setter seg i den skålen med banan og te først.

De klarer aldri å finne veien ut på egenhånd, uansett hvor mye vinduet står åpent. 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest #Rasshøl
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det staves ikke homler!

 

 

Det staves hůmmlľr

Anonymkode: be87e...2ac

Jeg pleier å si bumblebee, ikke humle. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 timer siden, #Rasshøl skrev:

Jeg pleier å si bumblebee, ikke humle. 

Sier du 'bread' også i stedet for 'brød'?

Anonymkode: e7098...892

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest #Rasshøl
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Sier du 'bread' også i stedet for 'brød'?

Anonymkode: e7098...892

Do you know what people = shit actually means? Shut the fuck up! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, #Rasshøl skrev:

Do you know what people = shit actually means? Shut the fuck up! 

?

Anonymkode: e7098...892

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 10.6.2019 den 12.16, #Rasshøl skrev:

Jeg pleier også å hjelpe de ut, men det er noen som surrer lenge inne og setter seg i den skålen med banan og te først.

De klarer aldri å finne veien ut på egenhånd, uansett hvor mye vinduet står åpent. 

 

 

De går etter lyset. Trekk for gardinene/persiennene så det bare kommer lys fra det vinduet som er åpent.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tar de ut igjen. Så legger jeg litt bananskall eller appelsin ute til de, om de er litt omtåket. Noen ganger, spesielt sist sommer, hadde jeg skjeer med sukkervann på flere steder i hagen.

Anonymkode: 2b1dc...f4d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Humler vil man ikke ha inn, når de stikker gjør det vondt som bare faen.  Mye verre enn vepsestikk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slipp dem ut om de er oppgeående, gi dem mat om de er groggy. De finner mat ute når de kan fly selv.

Anonymkode: 6830a...603

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 10.6.2019 den 11.28, #Rasshøl skrev:

Jeg har lest at te og bananskall er bra mat for humler. I år har det kommer inn mange, skal jeg prøve å mate alle? Gjør dere det? Humle er viktige for miljøet. 

 

Jeg har planer om å kjøpe myggnetting til vinduene, jeg har bare ikke kommet så langt enda.

Du skal ikke mate dem. Hvis de ikke er sultne når du slipper dem ut, så pollinerer de ikke blomstene ute i søking etter mat. Det er jo det humlene er bra for og derfor det er viktig å bevare dem. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

10 hours ago, Lutetium 71 said:

De går etter lyset. Trekk for gardinene/persiennene så det bare kommer lys fra det vinduet som er åpent.

Trodde det var nattsvermere og diverse fluer, som gikk etter lyset. Har alltid hatt i det i tankene at humler\veps\bier kan merke søtlukt\sukker og da går\flyr etter lukt, og da søtlukt, som også kan være grunnen til at mange mennesker blir stukket av humler\veps\bier etter at en har drukket saft eller annen sukkerholdig drikke. Vi ser jo også at hulmer\veps\bier, flyr ved og oppi saftkanner, syltetøy o.l.

Men det hjelper kanskje for å få dem ut, at dem flyr etter lyset fra et åpent vindu. Men at dem kommer INN i huset, har kanskje med søtlukt å gjøre i flere tilfeller.

Endret av TrekStar
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 13.6.2019 den 1.54, TrekStar skrev:

Trodde det var nattsvermere og diverse fluer, som gikk etter lyset. Har alltid hatt i det i tankene at humler\veps\bier kan merke søtlukt\sukker og da går\flyr etter lukt, og da søtlukt, som også kan være grunnen til at mange mennesker blir stukket av humler\veps\bier etter at en har drukket saft eller annen sukkerholdig drikke. Vi ser jo også at hulmer\veps\bier, flyr ved og oppi saftkanner, syltetøy o.l.

Men det hjelper kanskje for å få dem ut, at dem flyr etter lyset fra et åpent vindu. Men at dem kommer INN i huset, har kanskje med søtlukt å gjøre i flere tilfeller.

Du ser det jo på oppførselen. En humle som gjentatte ganger stanger hodet i vindusruta vil gjerne ut. Det går etter lyset (hva annet skulle de egentlig gå etter?).

Er det en veps i stua som er sulten på noe søtt, vil den heller fly "rekognosering", og sette seg på brødskiva di med syltetøy. De bryr seg ikke så mye om å fly ut, de vil ha mat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slipper dem ut, mater de ute ved å plante masse insektvennlige blomster.

Anonymkode: fcc95...53c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Et triks om man ikke er så veldig pysete (eller kvinnfolk), er å ta en tom fyrstikkeske, åpne "skuffen" nesten helt opp og sette den forsiktig over humla eller vepsen (mens de sitter på vindusruta), og lukke forsiktig igjen (pass på å ikke klemme beina eller vingene). Ta dåsan med ut, åpne skuffen, og borte borte.

Gjort det selv sikkert hundrevis av ganger, aldri blitt stukket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...