Gå til innhold

Skal ned i vekt - sliter med sultanfall når blodsukkeret synker


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Kvinne, 30år. 160 cm og ca 60 kg (stabil vekt gjennom årene), pæreformet. Jeg har satt meg som mål å gå ned ca 5kg, men sliter med å oppnå målet. Har sittende jobb, har trent styrke 3 ganger i uka i ca 10 år nå, har også begynt å ta kortere joggeturer i det siste for å forbedre kondisjonen. Sykler i tillegg til jobb (riktignok kun 8km om dagen). Vil si at jeg er aktiv nok, men sliter mest på matfronten. 

Det jeg synes er vanskeligst er å være sulten. Ikke «vanlig» sulten, men den type sult som kjennes i kroppen. Når jeg kommer hjem etter jobb er jeg som regel kjempesulten. Skjelver, blir svimmel, irritabel, føler at beina svikter. Får ikke med alt som skjer i omgivelsene (litt farlig med tanke på å sykle i Oslo-trafikken i sentrum). Dette gjør at jeg er livredd for å være sulten, må alltid planlegge godt før jeg drar hjemmefra og skal noe, må spise litt før trening etc. Samboeren tror ikke på meg og mener at det sitter i hodet (jeg klarer ikke tunge knebøy hvis jeg ikke har spist, det føles som at jeg skal besvime etter ett sett...)

Jeg mistenker at disse sultanfallene har noe med måten jeg spiser på, ikke bare hva jeg spiser (har lest meg opp på dette med mat med lav GI, sammensatte karbs etc). Jeg spiser 2-3 ganger daglig, først ca kl 11-12 (lunsj på jobb -null stress å være sulten fra jeg står opp til jeg spiser dagens første måltid), så en liten snack (banan, eple, et knekkebrød med noe pålegg hvis jeg skal trene ), så middag ca kl 19. Det største måltidet er som regel lunsj (en varm rett ved jobbens kantine). Til middag spiser jeg kjøtt eller fisk, mye grønnsaker, men også noe pasta og ris. Noe brødmat i helgene. Jeg har kuttet ut alkohol nesten helt, spiser veldig sjeldent godteri (har ikke behov), drikker aldri brus, men mye kaffe. Prøver å drikke mye vann i løpet av dagen.

Jeg har lært meg å leve på denne måten og synet der er kjempepraktisk. Mindre tid brukt på matlaging og spisepauser etc. Foretrekker å spise 2 ganger med større porsjoner - men kanskje her ligger det feil? Iom at jeg har lært meg å leve på denne måten synes jeg det er vanskelig å spise lite når jeg først spiser.

Problemet er altså at med disse sultanfallene klarer jeg ikke å la være å spise mindre, og ender opp med flere kcal i løpet av dagen enn nødvendig.

Noen her som har hatt samme problem, klart å løse det? Hvordan klarte du å gå ned i vekt? Tips?

(Jeg tror ikke dette er hypoglykemi, jeg har alltid hatt en slikt reaksjon på synkende blodsukker, så langt jeg kan huske helt fra barndommen av.)

Anonymkode: 1a244...85a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Alle unnskyldninger man skal komme med....

Anonymkode: d06ac...ce7

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er vanskelig å gå ned i vekt. Men det er sant at det meste er bare unnskyldninger - ellers hadde ingen vært overvektig. 

Anonymkode: 1a244...85a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Alle unnskyldninger man skal komme med....

Anonymkode: d06ac...ce7

Dette var det jeg som skrev, klarte å huke av som anonym. Kan legge til litt mer slik at jeg ikke høres helt bitch ut. Dette med sultanfall er bare tull. Om du mistenker at der er noe unormalt med kroppen din så tar du deg en tur til lege. Om du er så aktiv som du skriver så skulle det være null problem for deg å gå ned i vekt. At du blir akutt veldig sulten kan være fordi du spiser for sjeldent. Du syns det er vanskelig å lære deg å spise oftere. Javel, men du burde lære deg det for å unngå at du blir så skrubbsulten som du beskriver.

Helt ærlig sliter jeg med å forstå hva det er du egentlig vil med innlegget ditt. Du vil ned 5 kg, da må du spise mindre enn du forbrenner. Med tanke på ditt høye aktivitetsnivå er det null problem. Du må også klare å kontrollere deg og ikke overspise, for det høres ut som det er det som er problemet ditt? 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Mehr skrev:

Dette var det jeg som skrev, klarte å huke av som anonym. Kan legge til litt mer slik at jeg ikke høres helt bitch ut. Dette med sultanfall er bare tull. Om du mistenker at der er noe unormalt med kroppen din så tar du deg en tur til lege. Om du er så aktiv som du skriver så skulle det være null problem for deg å gå ned i vekt. At du blir akutt veldig sulten kan være fordi du spiser for sjeldent. Du syns det er vanskelig å lære deg å spise oftere. Javel, men du burde lære deg det for å unngå at du blir så skrubbsulten som du beskriver.

Helt ærlig sliter jeg med å forstå hva det er du egentlig vil med innlegget ditt. Du vil ned 5 kg, da må du spise mindre enn du forbrenner. Med tanke på ditt høye aktivitetsnivå er det null problem. Du må også klare å kontrollere deg og ikke overspise, for det høres ut som det er det som er problemet ditt? 

Jeg tror det er en kombinasjon av overspising når jeg først spiser (for store porsjoner) og litt latskap til å endre spisevanene (spise oftere og mindre). Jeg teller ikke kcal, men jeg tror jeg spiser for mye (vekta har alltid vært stabil). Samtidig klarer jeg ikke å trene hvis jeg ikke har spist nok... må kanskje planlegge måltidene litt bedre, særlig med tanke på frekvens.

Takk for svar, jeg var ute etter erfaringer samt at jeg trenger litt pisk for å slutte å gruble og gjøre noen endringer. 

TS

Anonymkode: 1a244...85a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis dette er et problem for deg er det viktig at du, når du spiser, ikke inntar raske karbohydrater, og ellers spiser balansert (brukr fett og proteiner for å balansere karbohydratene)  slik at du ikke får raske blodsukkerstigninger, og tilsvarende raske blosukkerfall.  

De fleste overvektige har insulinresistens, og har god nytte av å følge diabeteskosthold.

Moderat lavkarbo, grovkarbo, og Fedon kan være løsninger som passer deg godt.

Anonymkode: 281ae...50c

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det høres jo ut som om kroppen din har funnet sin trivselsvekt. Ofte er kostnaden for å gå ned disse siste fem kiloene som så mange kvinner drømmer om ekstremt mye høyere enn hva man får igjen for det. For kroppen vil rett og slett ikke ned i den vekten, så man må kjempe hver dag resten av livet for å holde de få kiloene unna. 

Uavhengig av det. Om man sliter med blodsukkerfall og det å ikke takle sult er IKKE to måltider om dagen riktig for deg. For meg falt alt på plass da jeg begynte å spise som kroppen ønsket, ikke som alt mulig av nettsider og råd sa jeg skulle gjøre. For meg betyr det null mat før sen lunsj, og å avslutte dagen med dagens største måltid. Da er jeg mett og fornøyd, sover godt, og vekta holder seg på plass. 

Anonymkode: 0391d...2ce

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner hva du mener Ts. Jeg prøver også å gå ned noen kilo (er heller ikke overvektig, omtrent samme høyde og vekt som deg), og når jeg har gått for lenge uten mat blir jeg også svimmel, skjelven, ukonsentrert og har problemer med å fokusere blikket. Jeg spiser fire måltider om dagen, og det er små måltider. For meg hjelper det å spise litt frukt eller nøtter når jeg blir svimmel og rar. 

Anonymkode: fcab4...03e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror du spiser for sjelden, ville fått enn et måltid til og spist mere regelmessig 

Kan også være greit å kutte ut raske karbohydrater som gjør at blodsukkeret fyker rett opp (og rett ned igjen). Pass på at du får i deg nok av det sunne fettet (fet fisk, avokado, egg, olivenolje, nøtter f.eks) Frukt er forsåvidt sunt, men inneholder mye fruktsukker. I stedet for eple og banan hva med å heller skrelle og dele opp i staver gulrot og kålrabi som du putter i en zip-pose og tar med på jobb? Eller en skyr (som er lav på kalorier men har mye proteiner)? 

Og, du skriver du drikker mye kaffe. Høyt inntak av koffein fører til rask puls, man kan bli skjelven og føle seg uvel. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Kvinne, 30år. 160 cm og ca 60 kg (stabil vekt gjennom årene), pæreformet. Jeg har satt meg som mål å gå ned ca 5kg, men sliter med å oppnå målet. Har sittende jobb, har trent styrke 3 ganger i uka i ca 10 år nå, har også begynt å ta kortere joggeturer i det siste for å forbedre kondisjonen. Sykler i tillegg til jobb (riktignok kun 8km om dagen). Vil si at jeg er aktiv nok, men sliter mest på matfronten. 

 

Anonymkode: 1a244...85a

Med den treninga, og med dette forholdet mellom høyde og vekt så har du så perfekt kropp at det er helt fantastisk. Mitt råd: Never change a winning team. Vekta er stabil. Ikke tull med den.  Slanking kan ta bort muskelmasse og da legger du på deg fett veldig lett og resultatet er at du kan bli ustabil og ende opp feitere og slappere.

Backupråd. Fortsett med treninga. Når du trener styrke uten at vekt endres så blir du slankere fordi fett byttes med muskler.

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tror det er en kombinasjon av overspising når jeg først spiser (for store porsjoner) og litt latskap til å endre spisevanene (spise oftere og mindre). Jeg teller ikke kcal, men jeg tror jeg spiser for mye (vekta har alltid vært stabil). Samtidig klarer jeg ikke å trene hvis jeg ikke har spist nok... må kanskje planlegge måltidene litt bedre, særlig med tanke på frekvens.

Takk for svar, jeg var ute etter erfaringer samt at jeg trenger litt pisk for å slutte å gruble og gjøre noen endringer. 

TS

Anonymkode: 1a244...85a

Du slipper nok ikke unna å telle kalorier. Du spiser helt feil. 5 måltider må du ha, men frokost kan være feks en gresk yoghurt. Stort trenger det ikke være, men det må være noe. Og det er ikke meningen du skal være sulten. Å gå ned i vekt betyr at du skal sette deg inn i matvarenes kaloriinnhold, og helst at det skal være endel proteiner i. Jeg hadde tre måltider om dagen, så gikk jeg over til fem små. Gikk masse ned i vekt og ikke sulten. Men måtte selvsagt sette meg ordentlig inn i hva jeg spiser. Gikk tilbake til 3 og hva skjer? Blir for sulten og spiser altfor mye. Spiser mye mye mer ved fem måltider enn 3. Spis knekkebrød, fisk og grønnsaker. Og dropp bananen. Den gir blodsukkeret en skikkelig sving og metter ikke særlig lenge.

Anonymkode: 506ce...87b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ble liten trykkfeil. Spiser mye mer ved tre måltider enn fem skulle det stå. 

Anonymkode: 506ce...87b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spis potet og ris sjeldnere uansett. De to matvarene er ikke de beste ernæringsmessig og de er kaloririke. Spesielt ris burde spises mer som tilbehør til noen få retter. Bruk andre grønnsaker som har mer næring (mer vitaminer og mineraler) og mindre kalorier. Bytt ut pasta med soyapasta (smaker veldig spesielt, ikke alle liker det), linsepasta. 

Du kan drikke proteinpulver i rent vann i tillegg til resten av maten. Så lenge du trener vil de proteinene bygge muskler, ikke legge seg som fett. Og du reduserer risikoen for at kroppen spiser musklene du har bygget som nøddrivstoff. Du kan bruke rent risprotein eller erteprotein for eks. Smaker ikke godt, men gjør jobben. Ikke kjøpe proteinblandinger med søtningsstoff, smak osv. Drikk en proteinshot og drikk et glass vann etterpå. Det er drivstoff, ikke mat. 

Om du vil gjøre det enkelt. Sannsynligvis kan du legge inn flere større (eller flere mindre) måltider som metter mer om du setter sammen kostholdet på en helt annen måte enn du gjør nå. 

Om du har trent i 10 år trenger du sannsynligvis mye kalorier i løpet av en dag (om du har trent "skikkelig"). For meg er det letteste å spise magrere når jeg skal miste fett. Mer protein, mer karbohydrat, litt mindre fett og sukker. Stort volum grønnsaker, tofu, linser, havre, bønner, frø, grønnsaker som brokkoli, erter, blomkål. Osv

Anonymkode: 42234...e50

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har det likt som deg TS, Skjelver, blir svimmel og rar i hodet, irritabel, og hele fokuset blir på å finne og spise noe mat. Men jeg spiser 4 måltider til dagen, sunn mat med lag GI, frukt eller nøtter eller skyr til mellommåltid. Legen min fant aldri utav hva det er, så jeg gjør bare alltid mitt beste selv, å passer alltid på at jeg har spist mine måltider og har mellommåltider i hus / med meg.

Anonymkode: 867ea...b97

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med et Roede-kurs? De har kurs også for dem som vil ned under ti kg. Her får du spise masse, god mat, og går fortsatt ned i vekt fordi du holder deg under (la oss si) 1600 kcal. Du skriver ned hva du spiser og læree raskt hva de vanlige ingrediensene har av kalorier. Får tilbakemelding fra veileder en gang i uka (kan velge nettkurs om du ikke er komfortabel med å møte andre på kurs). 

Jeg gikk ned 20 kg på ett år, spiste omtrent det jeg ville, var aldri sulten. Trente kondisjon 3 ganger i uken. 

Anonymkode: 06814...dbd

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er så typisk at folk kommer og shamer de som ikke klarer å gå ned i vekt etter "standardmetoden" spise mindre bevege seg mer. Man må ikke sulte for å gå ned i vekt! Og man skal ikke skamme seg for at man ikke orker å sulte seg for det er IKKE naturlig! Sult skal ikke ignoreres, det er der for en grunn og det er for at man skal overleve! Det er idiotisk og holde seg når man må tisse når det er et toalett i nærheten, samme er det å ikke spise når man er sulten. Man er sulten fordi kroppen trenger MAT og NÆRING! Et kosthold med en overvekt av karbohydrater gir i de fleste tilfeller ustabilt blodsukker og man må spise hver 2-3 time for å ikke gå helt i kjelleren. Jeg har gått ned 8 kg fra 64 til 56 (165 cm høy) ved hjelp av et ketogent kosthold da et standard kosthold med overvekt av karbohydrater + trening ikke gjorde noen ting for meg, jeg hadde ustabilt blodsukker og følte meg miserabel hver 2-3 time. Med fett som brennstoff holder jeg i mange timer, og når du blir sulten blir jeg ikke svimmel, kvalm eller får hodepine. Jeg har aldri følt meg bedre, før kunne jeg få depresjon og angstsymptomer som egentlig var blodsukkersvingninger. Jeg spiser meg mett hver dag til hvert måltid og kiloene har smeltet av. Jeg sluttet til og med å trene i overgangen til ketogent kosthold og for første gang i mitt liv har jeg opplevd muskelvekst som jeg ikke opplevde når jeg trente. Jeg har tidligere ligget på 54 kg (før 10 kg vektoppgang) uten synlige muskler og nå er jeg 56 kg med større synlige muskler, uten å trene. Det finnes andre alternativer til "spis mindre beveg deg mer", sulting, binge-eating og skam. Smartkarbo, lavkarbo, keto, les om det, du kommer ikke til å angre. Det er masse sunt fett man kan spise, som avocado, olivenolje, fete melkeprodukter osv osv.

Anonymkode: 34a4f...b8f

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg skjønner ikke hvorfor du påstår at du har lært deg å leve med å spise på denne måten når du tydligvis ikke har har det? 

Anonymkode: 255fe...e9f

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...