Gå til innhold

Ber du om andres plass på fly?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

14 minutter siden, AnonymBruker said:

Hvorfor er man egoistisk og uhøflig hvis man ikke vil bytte bort SIN PLASS? Hva vet du om hvorfor de har valgt/betalt for de plassene de har valgt?

Anonymkode: e2603...4c8

Hvis det er en enslig vanlig reisende som ikke vil bytte plass for at en barnefamilie skal kunne være samlet så er det nok veldig sannsynlig at det er manglende oppdragelse som er årsaken.

Opplevde nylig at når jeg skulle reise meg for en gravid dame på toget så spratt en ung mann kjapt inn og tok plassen. Slik er det i dag.

Anonymkode: 6db8d...c46

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg ante virkelig ikke at så mange har så sterke meninger om setevalg, og er så lite generøse med omgivelsene sine.

Jeg reserverer alltid et sete som ser greit ut, men det hefter da ikke mye å bytte om det er noen andre som har behov for å sitte sammen. Det eneste jeg absolutt ikke liker er når jeg havner mellom to menn som driver med manspreading.

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har bare spurt om bytte en gang og det var for å bytte bort sidemannen som luktet svært ille. Flyvertinnen skjønte problemet godt og han fikk sitte på en rad uten andre. Dette var på en 10-timers flyvning så det hadde faktisk vært uholdbart å sitte ved siden av ham. Da vi hadde kommet opp i lufta kom flyvertinnen tilbake med en flaske cava og to glass med beskjed om å nyte turen! Noen flyselskap er bare fantastiske!

  • Liker 19
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har aldri spurt noen, men blir jeg spurt så sier jeg gjerne, ja. Forstår at folk vil sitte sammen, og har ingen problemer med det. Tenker heller ikke at folk er frekke for at de spør. Er lov å spørre :) 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvis det er en enslig vanlig reisende som ikke vil bytte plass for at en barnefamilie skal kunne være samlet så er det nok veldig sannsynlig at det er manglende oppdragelse som er årsaken.

Opplevde nylig at når jeg skulle reise meg for en gravid dame på toget så spratt en ung mann kjapt inn og tok plassen. Slik er det i dag.

Anonymkode: 6db8d...c46

Det er manglende oppdragelse å spørre andre om å bytte sete enda man vet at man har hatt mulighet til å bestille sete selv. Folk betaler for setene sine nå til dags, når de skal reise med fly så vil man gjerne reise behagelig og få lov til å sitte på setet man har bestilt. At andre mener at det er frekt sier litt om deres selvinnsikt. Vil du sitte med folka dine? Betal for setet ditt ved siden av de, det er sånn vanlig folkeskikk fungerer. 

Anonymkode: e2603...4c8

  • Liker 28
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er en utrolig frekk ting å be om, jeg hadde aldri i livet spurt. Hyggelig når noen tilbyr, hvis de ser at du faller fra reisefølget ditt f.eks. da takker jeg selvfølgelig ja.

Anonymkode: f0e1d...bf5

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65

Jeg bestiller alltid vindussete fordi det der er bedre plass. Og jeg bytter ikke, med mindre jeg blir tilbudt en bedre plass.

Jeg hører masse rare greier om at folk som  bestiller i siste liten ikke kan velge sete - jepp - det gjelder meg også. Så til dere som mener at familien på tre må sitte sammen men har bestilt i siste liten: hva om JEG har bestilt i siste liten og ikke fått ønsket vindusplass - skal jeg OGSÅ forlange at folk flytter seg? Det gjør jeg selvsagt ikke -  det kunne ikke ramlet meg inn baklengs. Men selv om man bestiller sent så kan man sjekke inn tidlig og dermed prøve å få seg bedre seter.

Og på tross av at jeg ikke tilbyr plassen min, så reiser jeg meg for gravide, personer med stokk. Jeg holder døren åpen og jeg hjelper folk som ikke finner veien - gjerne på eget initiativ. Ikke smiter jeg i kassen heller.

Endret av Blondie65
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Blondie65 skrev:

Jeg bestiller alltid vindussete fordi det der er bedre plass. Og jeg bytter ikke, med mindre jeg blir tilbudt en bedre plass.

Jeg hører masse rare greier om at folk som  bestiller i siste liten ikke kan velge sete - jepp - det gjelder meg også. Så til dere som mener at familien på tre må sitte sammen men har bestilt i siste liten: hva om JEG har bestilt i siste liten og ikke fått ønsket vindusplass - skal jeg OGSÅ forlange at folk flytter seg? Det gjør jeg selvsagt ikke -  det kunne ikke ramlet meg inn baklengs. Men selv om man bestiller sent så kan man sjekke inn tidlig og dermed prøve å få seg bedre seter.

👏👏👏

Anonymkode: e2603...4c8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kunne fint ha byttet sete med noen dersom de trengte det.

Når jeg skal ut og fly i sommer så er jeg ganske langt på vei i svangerskapet, nå har jeg bestilt sete med god plass, men om ikke det var ledige, så ville jeg gjerne forsøkt å få byttet til ett sete ved midtgangen. Vil ikke akkurat være lett for meg å komme meg inn og ut om jeg skal sitte ved vindu.

Anonymkode: 27875...dca

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er en uting å spørre om å bytte. Noen betaler for å velge sete og andre velger sete gratis 24 timer før (hos enkelte flyselskap). Uansett måten man velger sete på så har man valgt og alle har lik mulighet til å velge på forhånd. 
F.eks. foretrekker jeg å sitte ytterst. Da vet jeg at jeg har mulighet å komme meg raskt ut dersom det skulle oppstå noe. Joda, veldig liten sannsynlighet, men det er nå uansett mitt valg. Jeg hadde nektet å bytte f.eks. hvis en som var dårlig til bens ville satt ytterst framfor i midten/vindu. Da er det liten sannsynlighet for at jeg klarer å få meg selv ut tidsnok om noe skal oppstå. For den personen hadde ikke klart å reist seg og gått fort nok. Krisemaksimerer nok. Men det er en mine vurderinger når jeg velger sete og har litt flyskrekk. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Da er det uansett ikke andre passasjerer sitt ansvar å løse problemet med at damen ikke fikk sitte med mannen sin. Da får de sitte på hver sin plass, hvis denne turen er høyst nødvendig og tåle at de for en gangs skyld ikke får sitte sammen.

Anonymkode: e2603...4c8

Samtidig kan det være gode årsaker til at de bør få sitte sammen!

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Live88 skrev:

Samtidig kan det være gode årsaker til at de bør få sitte sammen!

Da får de bestille!!

Anonymkode: e2603...4c8

  • Liker 19
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Dere som sier at man må booke plass selv hvis man vil sitte sammen.. jeg var den som fikk plass med babyen foran og mannen bak. Vi hadde ingen valg, for flyet var nesten fullt når vi booket. 

Anonymkode: 13b78...154

Jeg skjønner dere ikke hadde noe valg. Men folk som har bestilt i god tid i forveien og dermed har hatt mulighet å velge må da få ha den fordelen vs de som booker kort tid før. Selv om det selvsagt er ulike grunner for når man bestiller. 

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Dette. Det er det ikke alle som vet.

Anonymkode: ae636...552

Men da er det jo en ansatt som gir beskjed. Da forstår vel de fleste at det er en grunn for det. Men synes ikke noe om at passasjerer skal styre og omrokkere. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

41 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvis det er en enslig vanlig reisende som ikke vil bytte plass for at en barnefamilie skal kunne være samlet så er det nok veldig sannsynlig at det er manglende oppdragelse som er årsaken.

Opplevde nylig at når jeg skulle reise meg for en gravid dame på toget så spratt en ung mann kjapt inn og tok plassen. Slik er det i dag.

Anonymkode: 6db8d...c46

Eventuelt en med veldig flyskrekk, eller klaustrofobi.

Jeg f.eks på lange flyreiser fikser ikke å sitte med vindu. Jeg må sitte med midtgang. Mest mulig luft rundt meg. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

39 minutter siden, godfisk said:

Jeg ante virkelig ikke at så mange har så sterke meninger om setevalg, og er så lite generøse med omgivelsene sine.

Jeg reserverer alltid et sete som ser greit ut, men det hefter da ikke mye å bytte om det er noen andre som har behov for å sitte sammen. 

Så det er helt greit for deg å ikke få det setet du har betalt for? Jeg har blitt spurt mange ganger om å flytte, men jeg har merkelig nok aldri hørt noen si "kan jeg få kjøpe setet ditt?" Ville du gjort det samme i kassen på butikken, hvis noen kom og ba om å få varene dine som du hadde betalt for? For du skjønner, vi rakk ikke kjøpe, hadde ikke råd, det var utsolgt da vi kom til hyllen... osv.

Anonymkode: 1b7bb...db8

  • Liker 38
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg kunne fint ha byttet sete med noen dersom de trengte det.

Når jeg skal ut og fly i sommer så er jeg ganske langt på vei i svangerskapet, nå har jeg bestilt sete med god plass, men om ikke det var ledige, så ville jeg gjerne forsøkt å få byttet til ett sete ved midtgangen. Vil ikke akkurat være lett for meg å komme meg inn og ut om jeg skal sitte ved vindu.

Anonymkode: 27875...dca

Bare for å berolige deg så fløy jeg i uke 36 med stor mage og vindussete og det var absolutt ikke noe problem. Så ikke ta sorgene på forskudd om du ender opp med å bytte. Syntes faktisk det var bedre å sitte ved vindu så jeg slapp å reise meg mer enn nødvendig når de andre skulle på do!

Anonymkode: e657f...882

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vært dum nok til å takke ja når flyvertinnen tilbyr meg et "bedre sete". Aldri igjen. Fikk jævla midtgangen. Jeg sover på fly, så jeg trenger vinduet siden det alltid er en inkontinent tjukkas som sitter ved vinduet når jeg har de andre setene.

Hvis ikke de oppgraderer til bizniz eller første kan de drite i å flytte meg. 

Idioter som ikke kan bestille setet de vil ha fortjener å sitte der de havner. 

Hvis jeg hadde betalt for setereservasjon hadde jeg tilbydt dem å flytte meg dersom de vipser/betaler meg for setereservasjonen + 50%. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ber aldri om andre sin plass, men hadde noen spurt meg hadde jeg nok sagt nei selv om jeg er ung. Hvorfor? Jo fordi jeg alltid booker setet på forhånd. Det er ikke alle utfordringer som er synlige for alle, og det bør ikke være nødvendig å forsvare en forhåndsbooket plass. Skulle jeg byttet så måtte det vært med en tilsvarende plass på en annen rad.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...