Gå til innhold

Er det egentlig mulig å holde en kattedo nogen lunde fri for lukt?


Ava Mae

Anbefalte innlegg

Vi vurderer å skaffe oss katt. Vi bor i et borettslag med mange katter som relativt ofte fyker i tottene på hverandre og siden jeg ikke jobber fullt har jeg godt med tid til å aktivisere, være sammen med og gå små turer med katten på dagtid så vi ser derfor for oss at katten vår blir for det meste inne. Av den grunn må den jo også gå på do inne og både jeg og samboeren har litt varige mèn fra da vi skulle mate og bytte ut kattesand hos en kollega av han for noen år siden. Nå var han et ekstremt tilfelle da for det var tydelig at han ikke gjorde noe for å holde hverken orden eller lukt borte, men det luktet altså så forferdelig i den leiligheten at jeg måtte stappe bomull med parfyme i nesen for å klare å gå inn og enda tok kroppen min til seg lukten gjennom munnen når jeg pustet. Det var rett og slett skikkelig jævlig.

Er det noen her som har innekatt og som kan gi meg noen råd om hvordan man holder lukten nede så mye som mulig???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vi bruker everclean extra strong uten lukt og er veldig fornøyd med den. Tar ut all avføring og klumper hver dag, skifter sanda i hele kassen kanskje annenhver mnd, fyller bare på ved behov ellers. Går lite sand, så at en boks koster 250 er i grunn lite i motsetning til billigræl til 20 kr pakken. 

Anonymkode: ca23e...d20

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Everclean og godt renhold. Det finnes også filter til lukkede doer, som tar amoniakken.

Lukter det da, er det noe som er feil

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stor do. Mye sand. Everclean. Tømmes hver dag. Vasker og bytter sand en gang i måneden. Lukter innimellom rett etter at de har gjort nummer to. Ellers ingenting. 

Anonymkode: 417c2...45e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Stor do. Mye sand. Everclean. Tømmes hver dag. Vasker og bytter sand en gang i måneden. Lukter innimellom rett etter at de har gjort nummer to. Ellers ingenting. 

Anonymkode: 417c2...45e

Må legge til - det lukter selvfølgelig når man renser. Men jeg puster bare gjennom munnen. Mannen sier han ikke merker noe som helst da heller. 

Anonymkode: 417c2...45e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må også investere i do med tak. Det hindrer også mye lukt 

Anonymkode: ca23e...d20

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tusen takk, dere er suverene 👌 Kan jeg også spørre hvor i huset/leiligheten dere har kattedoen stående?? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du plass, så kan du skjule kattedoen i en ombygd kommode. Mange smarte muligheter. Google Hidden litterbox f.eks. 

Anonymkode: 27eb0...670

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Ava Mae skrev:

Tusen takk, dere er suverene 👌 Kan jeg også spørre hvor i huset/leiligheten dere har kattedoen stående?? 

Vi har lite hus (på str med leilighet) og har doen i gangen

Anonymkode: ca23e...d20

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, Ava Mae skrev:

Tusen takk, dere er suverene 👌 Kan jeg også spørre hvor i huset/leiligheten dere har kattedoen stående?? 

Vi har den på vaskerommet. Ulempen er at varmekablene må være av. 

Anonymkode: 417c2...45e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Do med lokk. Skifter hver dag, Bruker vitacraft fra europris,mye billigere enn everclean og fungerer helt likt :) 

Anonymkode: cc216...f5c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har innekatt i liten leilighet, og mine beste tips er som følger:

- Everclean kattesand. Eventuelt annen kattesand med som klumper godt.

- Kattedo med tak og luke. Vi har en slik trekantformet som kan stå i et hjørne. Har kattedoen i et lite brukt hjørne mellom kjøkkenet og en "bod". Har også en sånn matte utenfor doen som gjør at katten ikke drasser med seg sand rundt omkring og overalt.

- Fjerner klumper hver dag. Er like nøye hver gang og lar det aldri bli skikkelig ille. Tømmer hele doen for sand ca 1 gang i mnd og klorer og vasker den. Heller bare sanden over i en pose, og bruker den videre etter vaskingen. Er det ordentlig sand blir det ikke noe særlig lukt i selve sanden. Sørger for å ha nok sand (det skal ganske mye sand til i en stor kattedo) og fyller på ved behov.

Det lukter ingenting av kattedo i leiligheten vår, har aldri reagert på det selv, og aldri noen som har kommentert det. Husk å _ikke_ ha kattedoen stående på varmekabler på badet, da blir det fort mye lukt! Lykke til med pusen 😄

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 9.6.2019 den 19.44, Kontormus skrev:

Everclean og godt renhold. Det finnes også filter til lukkede doer, som tar amoniakken.

Lukter det da, er det noe som er feil

This. Har to innekatter og bruker Everclean Micro Crystals og passer på å fjerne avføring og klumper daglig. Lukter ingenting.

Anonymkode: 926da...b93

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 9.6.2019 den 21.15, Ava Mae skrev:

Tusen takk, dere er suverene 👌 Kan jeg også spørre hvor i huset/leiligheten dere har kattedoen stående?? 

Ikke på varmekabler ihvertfall! Mange år siden nå, husker ikke merket på kattesanden. Men vi hadde den på vaskerommet, tømte hver dag. Luktet kun akkurat når det hadde skjedd noe der. Til og begynne med hadde vi den i entreen, hvor det var varmekabler, da luktet det...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda. Før bodde vi i en bitteliten kjellerleilighet og hadde doen i stua. Brukte Everclean kattesand, renset sanden morgen og kveld+når katten hadde bæsjet, byttet all sand og vasket doen ofte, ca. hver andre uke. Nå har vi stor enebolig og er ikke like nøye, vi har bare doen i et rom vi ikke bruker. Husker ikke sist jeg vasket doen.

Anonymkode: 74fd6...b69

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Glemte å si at et alternativ er å lære katten å bruke menneskedoen, jeg har en venninne som har gjort det. Hvis du googler det, så finner du diverse system på internett. Hvis du vil ha en innekatt, anbefaler jeg at du kjøper en rasekatt (av rolig rase) eller adopterer en katt fra dyrebeskyttelsen som trives best inne. Årsaken er at de fleste huskatter har en sterk trang til å gå ut.

Anonymkode: 74fd6...b69

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min erfaring er at det eneste som gjør at det faktisk ikke lukter noen ting er krystallsand. Selv Everclean lukter. 

Anonymkode: faf61...971

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker Everclean med lavendelduft :) Tar kattedoen ved behov (katten går mest på do ute om sommeren); om vinteren hver dag/annenhver, alt ettersom. Har stor do med filter. Aldri luktet noe.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 hours ago, AnonymBruker said:

Min erfaring er at det eneste som gjør at det faktisk ikke lukter noen ting er krystallsand. Selv Everclean lukter. 

Anonymkode: faf61...971

Krystaller noe av det ekleste jeg har prøvd (bortsett fra en billig sand som farget av og førte til at kattene fikk rosa poter). All urinen legger seg jo på bunnen....Everclean lukter ikke hvis du skifter hele og vasker doen ofte.

Anonymkode: 74fd6...b69

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...