Gå til innhold

Ny i dette her, og trenger den «veiledning» jeg kan få ift eggløsningtesting, og tiden etter eggløsning.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg er 19 år, har fast jobb, bil, bor med samboer, og føler jeg har ting på stell utenom en høyere utdanning(noe jeg fint kan vente med). Samboer er 23, har fast jobb, bil, eier hus, og er ferdig utdannet, og vi har vært samboere i to år. Har fått så mange fordommer på ønsket om barn, så derfor føler jeg meg egentlig «pliktet» til å forklare situasjonen vår før noen kommer med negative kommentarer.

Jeg er helt ny, kan kun det grunnleggende om at man blir gravid når eggløsning kommer etc. Men ut i fra det vet jeg ingen ting. Kanskje litt dumt å «rådføre» meg her på KG, men akkurat nå er det det jeg har når jeg ikke har noen kvinnelig familie rundt meg hvor jeg føler jeg kan stole på om dette her. Det er veldig viktig for meg at spesielt min side av familien vår ikke får vite noe, rett og slett fordi de er så utrolig negative - noe jeg ikke har lyst til å kjenne så mye på under både prøvingen og en evt graviditet.

jeg har bestilt eggløsningstester, og har begynt å teste. De var positive torsdag, fredag og lørdag, men fikk bare hatt sex på lørdag(i går) på grunn av at samboeren min har vært på jobbreise. Tempen min var 37,3 - men hva er vanlig når en har eggløsning?

tok Ny test i dag, den var negativ, og tempen min var på 36,7. Selv om vi da hadde sex i går, er det fortsatt håp for at vi rakk det? 

Hvor lenge må jeg vente før jeg eventuelt kan sjekke meg? Burde det helst gå to uker, eller kan jeg teste før? Vet mange som gjør det, men samtidig blir det mye unødvendig bruk av graviditetstester og penger hvis jeg skal teste meg annenhver dag. 

Noen som har opplevd mensen under svangerskapet? Er det større risiko for at det skjer en spontanabort da? Gjorde det selv på mitt første svangerskap i mars(kusina mi har også hatt mensen i svangerskapet, hun hadde mensen alle ni månedene), men jeg hadde en spontanabort i slutten av mars, så er nok derfor ønsket om barn har blitt så utrolig stort når vi rakk å glede oss over den nye spiren som skulle komme. Det svangerskapet var altså uplanlagt, og jeg brukte p-plaster. 

Jeg er takknemlig for alle råd utenom disse spørsmålene også, så kom gjerne med det du har, så sant det er positivt og lærerikt. 

Anonymkode: 4e7e3...23f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du er nitten år, mangler utdannelse og vil ha barn?

Tenk deg grundig om. 

Anonymkode: 0a836...7da

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du hadde en spontanabort i mars er det ikke så veldig rart at du er veldig baby-syk nå. Hormoner osv er i ulage i flere måneder etter abort og man kan bli fullstendig desperat etter å "erstatte" barnet i den perioden. Vil på det sterkeste anbefale deg å gi deg selv mer tid, så du er sikker på at dette er noe du vil. For det kan være forhastede og irrasjonelle tanker som følge av at du mistet ganske nylig..Det er både pga hormoner og fordi man gjerne får en sorg-reaksjon som virkelig fyrer oppunder primal-instinktene om å føre genene sine videre. Her kan det være lurt å bremse litt..for barn er et livsvarig prosjekt, som du ikke kan angre på om det ikke blir så idyllisk som du håpet. 

Du bør som kvinne ta høyde for at menn kommer og går i livet og at du kan bli alene med barn. Da er det ikke så veldig lurt å ha få muligheter til å klare forsørge deg og et barn, og bo i et hus som samboer kan kaste deg ut av etter eget forgodtbefinnede..

Anonymkode: 52a9a...ffe

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker said:

Hvis du hadde en spontanabort i mars er det ikke så veldig rart at du er veldig baby-syk nå. Hormoner osv er i ulage i flere måneder etter abort og man kan bli fullstendig desperat etter å "erstatte" barnet i den perioden. Vil på det sterkeste anbefale deg å gi deg selv mer tid, så du er sikker på at dette er noe du vil. For det kan være forhastede og irrasjonelle tanker som følge av at du mistet ganske nylig..Det er både pga hormoner og fordi man gjerne får en sorg-reaksjon som virkelig fyrer oppunder primal-instinktene om å føre genene sine videre. Her kan det være lurt å bremse litt..for barn er et livsvarig prosjekt, som du ikke kan angre på om det ikke blir så idyllisk som du håpet. 

Du bør som kvinne ta høyde for at menn kommer og går i livet og at du kan bli alene med barn. Da er det ikke så veldig lurt å ha få muligheter til å klare forsørge deg og et barn, og bo i et hus som samboer kan kaste deg ut av etter eget forgodtbefinnede..

Anonymkode: 52a9a...ffe

Dette.

Det er helt normalt å føle slik du gjør etter en abort, TS, men det betyr ikke at du bør bli gravid på nytt i den situasjonen du befinner deg i.

Ja, man kan alltids utdanne seg når man har fått barn, men for de aller fleste er det en mye større utfordring enn om de fremdeles ikke har fått barn. Du vet heller aldri om barnet du får er friskt eller sykt, om du får svangerskapsdepresjon osv osv.

Fokuser på utdannelse akkurat nå. Om du tar en bachelor og jobber ett-to år etter dette er du fremdeles under 25 år når du begynner å prøve. Tro meg, det er så langt bedre for deg og barnet ditt om du som mor er i stand til å forsørge dere begge om noe skulle skje. Det trenger ikke engang være et brudd, hva om barnefar dør fra deg?

Vent et halvt år med denne prøvingen din. La kroppen komme i lage igjen, la hormonene balansere seg.

Jeg har selv opplevd dette desperate ønsket etter å bli gravid igjen rett etter en abort og snakker av erfaring. Vent litt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har allerede fått høre at du er ung, og jeg er enig i det. Jeg skal ikke anbefale deg å ikke få barn nå, selv om det ikke gjør noe å vente. 

Jeg synes uansett det er tidlig å tempe, ta tester og prøve I perioder. Du har nettopp hatt en abort. Kroppen trenger litt tid på å komme seg. Lær deg å kjenne kroppen din. Du kan kjenne når eggløsning kommer, kroppen vil også gi deg signal i form av annen utflod når det er klart for sex og det kan bli baby ut av det. Ikke stress med å måtte ha sex da og da. Dere har så mange år på dere. Måle og tempere er slitsomt og kan ødelegge spontanitet i forholdet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hei! Jeg er 19 år, har fast jobb, bil, bor med samboer, og føler jeg har ting på stell utenom en høyere utdanning(noe jeg fint kan vente med). Samboer er 23, har fast jobb, bil, eier hus, og er ferdig utdannet, og vi har vært samboere i to år. Har fått så mange fordommer på ønsket om barn, så derfor føler jeg meg egentlig «pliktet» til å forklare situasjonen vår før noen kommer med negative kommentarer.

Ønsker du høyere utdanning? Da ville jeg i så fall prioritert det før barn, det er vanskeligere å ta det etterpå. Har du fagbrev innen noe eller liknende?

Jeg er helt ny, kan kun det grunnleggende om at man blir gravid når eggløsning kommer etc. Men ut i fra det vet jeg ingen ting. Kanskje litt dumt å «rådføre» meg her på KG, men akkurat nå er det det jeg har når jeg ikke har noen kvinnelig familie rundt meg hvor jeg føler jeg kan stole på om dette her. Det er veldig viktig for meg at spesielt min side av familien vår ikke får vite noe, rett og slett fordi de er så utrolig negative - noe jeg ikke har lyst til å kjenne så mye på under både prøvingen og en evt graviditet.

Mange som prøver å bli gravide sier det ikke til venner og familie, så det er veldig vanlig.

jeg har bestilt eggløsningstester, og har begynt å teste. De var positive torsdag, fredag og lørdag, men fikk bare hatt sex på lørdag(i går) på grunn av at samboeren min har vært på jobbreise. Tempen min var 37,3 - men hva er vanlig når en har eggløsning?

Her er litt info om temping fekshttp://www.syklus.info/basaltemperatur/tempmaling/ 

tok Ny test i dag, den var negativ, og tempen min var på 36,7. Selv om vi da hadde sex i går, er det fortsatt håp for at vi rakk det? 

Hvor lenge må jeg vente før jeg eventuelt kan sjekke meg? Burde det helst gå to uker, eller kan jeg teste før? Vet mange som gjør det, men samtidig blir det mye unødvendig bruk av graviditetstester og penger hvis jeg skal teste meg annenhver dag. 

Man kan i utgangspunktet ta graviditetstest og få et sikkert svar samme dagen som man skulle ha mensen, altså ca 14 dager etter eggløsning.

Noen som har opplevd mensen under svangerskapet? Er det større risiko for at det skjer en spontanabort da? Gjorde det selv på mitt første svangerskap i mars(kusina mi har også hatt mensen i svangerskapet, hun hadde mensen alle ni månedene), men jeg hadde en spontanabort i slutten av mars, så er nok derfor ønsket om barn har blitt så utrolig stort når vi rakk å glede oss over den nye spiren som skulle komme. Det svangerskapet var altså uplanlagt, og jeg brukte p-plaster. 

Man har ikke mensen nårman er gravidhttps://nhi.no/familie/graviditet/svangerskap-og-fodsel/sykdommer/komplikasjoner-i-svangerskapet/svangerskapsblodning/

Jeg er takknemlig for alle råd utenom disse spørsmålene også, så kom gjerne med det du har, så sant det er positivt og lærerikt. 

Anonymkode: 4e7e3...23f

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg anbefaler å bruke en app til å kartlegge syklusen din. (Fins mange på markedet, jeg brukte Clue.) Da får du oversikt over hvor regelmessig syklus du har, når du sannsynligvis har eggløsning, osv. Om dere er normalt fruktbare (og det er dere nok, siden du ble gravid tidligere i år), så holder det i massevis å ha sex ca annenhver dag i uka opp mot/rundt eggløsning. (Sædceller kan leve i 3-5 dager, så man trenger ikke treffe nøyaktig på eggløsningsdagen. Bare bra om det ligger noen klare og venter når egget slipper!)

Jeg ville venta noen måneder med eggløsningstester, temping og sånt -- om det viser seg at du har veldig uregelmessig syklus eller er usikker på om du faktisk har eggløsning kan det være nyttig, men ellers fører det gjerne bare til stress. Ville også vente med å ta graviditetstest til to uker etter eggløsning / om du ikke får mensen på forventet dato, både fordi tidligtester kan være vanskelige å tolke, og det hender også at man får svakt positiv på tidligtest men egget fester seg ikke ordentlig, og man får mensen likevel. Og det er en skuffelse man slipper om man ikke tester før forsinket mens. Dessuten blir det fort dyrt i lengden.

Lykke til i alle fall! Anbefaler i grunnen å senke skuldrene og ikke overtenke alt for mye i begynnelsen. Det skal også være gøy å lage barn! :fnise:

 

Anonymkode: d897e...41c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...