Gå til innhold

Vegansk mat og miljø


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har lenge vært inne på tanken om å legge om kostholdet av hensyn til miljøet. Jeg hører ofte om at kjøtt bidrar til mer forurensning enn hva et vegansk kosthold gjør. Men når jeg er på butikken så ser jeg at mange av vegetar- og vegan-produktene er langt fra kortreiste. Det fikk meg til å tenke litt. Når jeg bor lengst nord i landet. Er det best for miljøet at jeg spiser kortreist mat (som innebærer mye kjøtt ... det dyrkes ikke akkurat mye variert her nord) eller at jeg bytter ut kjøttet med erstatninger som kommer langveis fra?

Per i dag kjøper jeg all fisk direkte, så den har ikke reist rundt i en kassebil før den havner på middagsbordet mitt. Jeg kjøper også en del slakt, slik at mye av kjøttet er også kjøpt direkte fra de som avler opp/har skutt dyret. 

Når jeg regner med forurensningen som kommer av at produktene ikke er kortreist. Hva må jeg styre unna for at vinningen ikke skal gå opp i spinningen?

Jeg har i tillegg hørt at soya heller ikke er så bra for miljøet siden det utgjør en trussel for regnskogen. En god del av kjøtt- og melkeprodukt-erstatningene er soyabasert. Er soya verre for miljøet enn kjøtt og melk? 

Anonymkode: c07e8...e80

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Den soyaen vi mennesker spiser er ikke dyrket i regnskogen. Det er soyaen vi forer til dyrene vi spiser som dyrkes der.

Anonymkode: 5cea3...005

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Langreist vegansk mat er bedre enn kortreist ku- og sauekjøtt avlet til kjøtt kjøpt lokalt. Mange av de matvarene kommer med båt, ikke lastebil hele veien. Det er plass til mye mer last på en båt. 

https://www.nrk.no/norge/faktisk.no_-nei_-rodt-kjott-fra-breim-er-ikke-bedre-for-klimaet-enn-avokado-fra-chile-1.14362747

Anonymkode: b9f74...60e

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Langreist vegansk mat er bedre enn kortreist ku- og sauekjøtt avlet til kjøtt kjøpt lokalt. Mange av de matvarene kommer med båt, ikke lastebil hele veien. Det er plass til mye mer last på en båt. 

https://www.nrk.no/norge/faktisk.no_-nei_-rodt-kjott-fra-breim-er-ikke-bedre-for-klimaet-enn-avokado-fra-chile-1.14362747

Anonymkode: b9f74...60e

Oi. det var veldig greit å vite. :)

Noen som vet hvordan det er når det kommer til kjøtt og fisk som ikke er fra oppdrett? Er det også skadelig for miljøet? Fisk har man vel fisket for mye av de siste tiårene, så jeg innbiller meg at det er bra for miljøet å la den være i havet. Spesielt de artene det er mindre av. Så er egentlig mest nysgjerrig på f.eks. elg. Er det best for miljøet å unngå å skyte de?

Skulle ønske det fantes ei god liste over miljøvennlig og bærekraftig mat der alt fra transport til kjemikalier brukt i produksjonen ble tatt med :) 

Anonymkode: c07e8...e80

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du er opptatt av miljø og dyrevelferd, kan du kanskje ha et kosthold likt meg?

Jeg spiser ikke kjøtt fra pattedyr. Jeg spiser kun villfanget fisk og økologiske egg. Ellers spiser jeg mye bønner/linser/kikerter/nøtter/grønnsaker/bær/frukt/grove kornprodukter.

Kjøtterstatninger holder jeg meg lang vekke fra, de er ikke sunne! De er stappa fulle av rare ingredienser og e-stoffer. Unaturlige, dyre og smaker som regel ikke godt.

Ren mat fra dyr som har det godt er bra 😄.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

13 timer siden, Kvinne87Rogaland skrev:

Hvis du er opptatt av miljø og dyrevelferd, kan du kanskje ha et kosthold likt meg?

Jeg spiser ikke kjøtt fra pattedyr. Jeg spiser kun villfanget fisk og økologiske egg. Ellers spiser jeg mye bønner/linser/kikerter/nøtter/grønnsaker/bær/frukt/grove kornprodukter.

Kjøtterstatninger holder jeg meg lang vekke fra, de er ikke sunne! De er stappa fulle av rare ingredienser og e-stoffer. Unaturlige, dyre og smaker som regel ikke godt.

Ren mat fra dyr som har det godt er bra 😄.

Økologiske egg innebærer fortsatt myyye lidelse. Og dyr som har hatt det bra? Hva betyr det for deg?

Anonymkode: 8c53d...384

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

48 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Økologiske egg innebærer fortsatt myyye lidelse. Og dyr som har hatt det bra? Hva betyr det for deg?

Anonymkode: 8c53d...384

Ååh, denne visste jeg kom.

Dere veganere bidrar til mer lidelse for dyrene. Hvorfor? Fordi dere kjefter på de som prøver å gjøre litt forskjell, fordi det ikke er nok. Hvis jeg kutter ut kjøtt er jo det BRA! Ikke kjeft på meg for at jeg ikke gjør mer! Dere skremmer folk bort fra hele greia, og folk orker dere ikke.

Hva med å heie på hverandre? Si at det er bra at jeg kutter ut kjøtt, og ros meg for at jeg kjøper økologiske egg og villfanget fisk. Det hadde inspirert meg til å gå videre! Men nå får jeg deg så langt opp i halsen at jeg ikke akkurat har lyst til å bli sånn som deg.

Skjerpings!

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Kvinne87Rogaland skrev:

Ååh, denne visste jeg kom.

Dere veganere bidrar til mer lidelse for dyrene. Hvorfor? Fordi dere kjefter på de som prøver å gjøre litt forskjell, fordi det ikke er nok. Hvis jeg kutter ut kjøtt er jo det BRA! Ikke kjeft på meg for at jeg ikke gjør mer! Dere skremmer folk bort fra hele greia, og folk orker dere ikke.

Hva med å heie på hverandre? Si at det er bra at jeg kutter ut kjøtt, og ros meg for at jeg kjøper økologiske egg og villfanget fisk. Det hadde inspirert meg til å gå videre! Men nå får jeg deg så langt opp i halsen at jeg ikke akkurat har lyst til å bli sånn som deg.

Skjerpings!

Jeg er veganere for dyrene,og det er de jeg kjemper for. Jeg ble veganer fordi jeg forsto at det var rett og ikke fordi noen sto å applauderte på sidelinja. Den buhu en veganer var slem derfor gidder jeg ikke å bry meg om dyra er så opbrukt. Det er ikke jeg som lider av det,men dyra. Så skjerpings til deg. Voks opp og dine egen valg basert på moral og etikk og ikke la andre få påvirke

Anonymkode: 8c53d...384

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 6/9/2019 at 1:33 PM, AnonymBruker said:

 

Skulle ønske det fantes ei god liste over miljøvennlig og bærekraftig mat der alt fra transport til kjemikalier brukt i produksjonen ble tatt med :) 

Anonymkode: c07e8...e80

Dette kan faktisk skje i fremtiden, at vi har god sporing på varer, hvor de kommer fra, hvor mye de forurenser, om arbeiderne blir betalt ordentlig osv. Er en av de tingene vi kan bruke blockchain til å holde styr på. 

Anonymkode: b9f74...60e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

43 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er veganere for dyrene,og det er de jeg kjemper for. Jeg ble veganer fordi jeg forsto at det var rett og ikke fordi noen sto å applauderte på sidelinja. Den buhu en veganer var slem derfor gidder jeg ikke å bry meg om dyra er så opbrukt. Det er ikke jeg som lider av det,men dyra. Så skjerpings til deg. Voks opp og dine egen valg basert på moral og etikk og ikke la andre få påvirke

Anonymkode: 8c53d...384

Men det er likevel en svært dårlig rekrutteringstaktikk.

Anonymkode: 6ed24...3a7

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

52 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er veganere for dyrene,og det er de jeg kjemper for. Jeg ble veganer fordi jeg forsto at det var rett og ikke fordi noen sto å applauderte på sidelinja. Den buhu en veganer var slem derfor gidder jeg ikke å bry meg om dyra er så opbrukt. Det er ikke jeg som lider av det,men dyra. Så skjerpings til deg. Voks opp og dine egen valg basert på moral og etikk og ikke la andre få påvirke

Anonymkode: 8c53d...384

Så hva bør jeg gjøre med de åtte hønene som bor i hagen min som har levert meg egg i fire år? 

Slippe dem fri på Finnmarksvidda? 

Anonymkode: 73416...d52

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er veganere for dyrene,og det er de jeg kjemper for. Jeg ble veganer fordi jeg forsto at det var rett og ikke fordi noen sto å applauderte på sidelinja. Den buhu en veganer var slem derfor gidder jeg ikke å bry meg om dyra er så opbrukt. Det er ikke jeg som lider av det,men dyra. Så skjerpings til deg. Voks opp og dine egen valg basert på moral og etikk og ikke la andre få påvirke

Anonymkode: 8c53d...384

Er ikke veganer selv, men er enig med deg. Om man "ombestemmer seg" på å ha en vegansk livsstil fordi en veganer sa noe som krenket en, tror jeg ikke man var veldig opptatt av å være veganer/dyrenes rettigheter i utgangspunktet..

Anonymkode: 9ee21...4d8

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 9.6.2019 den 1.53, AnonymBruker skrev:

Den soyaen vi mennesker spiser er ikke dyrket i regnskogen. Det er soyaen vi forer til dyrene vi spiser som dyrkes der.

Anonymkode: 5cea3...005

Hvor mye soya spiser norske dyr?

Anonymkode: e3561...39d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 hours ago, Kvinne87Rogaland said:

Ååh, denne visste jeg kom.

Dere veganere bidrar til mer lidelse for dyrene. Hvorfor? Fordi dere kjefter på de som prøver å gjøre litt forskjell, fordi det ikke er nok. Hvis jeg kutter ut kjøtt er jo det BRA! Ikke kjeft på meg for at jeg ikke gjør mer! Dere skremmer folk bort fra hele greia, og folk orker dere ikke.

Hva med å heie på hverandre? Si at det er bra at jeg kutter ut kjøtt, og ros meg for at jeg kjøper økologiske egg og villfanget fisk. Det hadde inspirert meg til å gå videre! Men nå får jeg deg så langt opp i halsen at jeg ikke akkurat har lyst til å bli sånn som deg.

Skjerpings!

Jeg er ikke den du svarer og jeg ser poenget ditt. Personen kunne ha svart deg på en mye bedre måte. Poenget er imidlertid at du selv påpekte «ren mat fra dyr som har det godt», noe som ikke er tilfellet dersom du spiser økologiske egg fra butikken, det er enormt mye lidelse der. Selv er jeg ikke veganer, men jeg spiser egg fra naboens gård og spiser kjøtt som er fostret og slaktet av familiemedlemmer der jeg vet hvordan livet har vært og at de unngår å føle smerte og frykt før de dør.. 

Anonymkode: 52f35...73e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, AnonymBruker skrev:

Men det er likevel en svært dårlig rekrutteringstaktikk.

Anonymkode: 6ed24...3a7

Nå har jeg en god rekrutteringsstaestikk

Anonymkode: 8c53d...384

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

18 timer siden, AnonymBruker skrev:

Så hva bør jeg gjøre med de åtte hønene som bor i hagen min som har levert meg egg i fire år? 

Slippe dem fri på Finnmarksvidda? 

Anonymkode: 73416...d52

Snakk om lese ting som ikke blir sagt. Nei du tar selvsagt vare på hønene dine,men de er avlet frem til å legge ekstremt mange egg som ikke er bra for kroppene deres. Så la de få ha eggene i ferd. Men så er spørsmålet er dette de eneste eggene du spiser? Ingen ferdig produkter fra butikken som innholder egg,ingen mat med egg når du spiser ute???

Anonymkode: 8c53d...384

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Er ikke veganer selv, men er enig med deg. Om man "ombestemmer seg" på å ha en vegansk livsstil fordi en veganer sa noe som krenket en, tror jeg ikke man var veldig opptatt av å være veganer/dyrenes rettigheter i utgangspunktet..

Anonymkode: 9ee21...4d8

Nemlig! Jeg vil jo anta at alle som spiser kjøtt en eller flere ganger i livet har opplevd å bli behandlet kjipt av en annen som også spiser kjøtt,men de har ikke sluttet å spise kjøtt av den grunn

Anonymkode: 8c53d...384

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Snakk om lese ting som ikke blir sagt. Nei du tar selvsagt vare på hønene dine,men de er avlet frem til å legge ekstremt mange egg som ikke er bra for kroppene deres. Så la de få ha eggene i ferd. Men så er spørsmålet er dette de eneste eggene du spiser? Ingen ferdig produkter fra butikken som innholder egg,ingen mat med egg når du spiser ute???

Anonymkode: 8c53d...384

Ta deg en bolle, det er ingen som bryr seg om meningen din, når du legger den frem slik. Å bry seg om miljø og dyrevelferd er ikke en konkurranse om å gjøre det best, målet er at alle drar i samme retning, med små og store grep, og så hjelper det litt.

Det er tydelig at du ikke egentlig bryr deg du heller, men at det å være veganer handler mer om å ha ryggen fri, så du kan konfrontere og kverulere ovenfor andre, og føle deg bedre enn dem. Men saken er at ingen er perfekt, å leve 100% vegansk er ikke mulig, så alle veganere må sette en kunstig strek et sted, og din strek er ikke noe mer "riktig" enn andres, og derfor har heler ikke kritikken og spørsmålene dine noen tyngde. Du innrømmer jo til og med at du ikke ønsker å påvirke andre, likevel bruker du tid på dette. Det er jo meningsløst. 

Jeg har en god venn, som lever veldig alternativt. Han har snudd ryggen til de fleste aspekter ved et moderne samfunn, og jeg har i stor grad latt meg påvirke til å gjøre ting jeg aldri hadde drømt om at jeg kunne gjøre. Og den eneste grunnen til at jeg har lyttet til han er at han er ydmyk og aldri dømmer andre, men stillfarende viser deg fordelen ved å leve som han gjør, og heier på andre for hvert minste sted i den retningen han mener er rett for verden. Rekrutteringsstatistikken hans, til et langt mer ekstremt liv, slår nok din ned i støvlene. 

Anonymkode: 8de23...f80

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Snakk om lese ting som ikke blir sagt. Nei du tar selvsagt vare på hønene dine,men de er avlet frem til å legge ekstremt mange egg som ikke er bra for kroppene deres. Så la de få ha eggene i ferd. Men så er spørsmålet er dette de eneste eggene du spiser? Ingen ferdig produkter fra butikken som innholder egg,ingen mat med egg når du spiser ute???

Anonymkode: 8c53d...384

Mine høner legger ikke ekstremt mange egg, og de har flere perioder der de ikke legger egg i det hele tatt. Om de får ha eggene i fred blir det jo kyllinger, og det er ikke alle som har kapasitet til å plutselig skulle ha dobbelt så mange dyr. 

(Jeg er ikke den du opprinnelig siterte) 

Anonymkode: 6ed24...3a7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...