Gå til innhold

Jeg vil ha tilbake avgiften på arv!


pistache

Anbefalte innlegg

Det er ingenting som sier at alle mennesker skal starte med blanke ark her i livet. Dersom alle private bedrifter, noen enkeltmannsforetak som kan gå i arv til barna skulle omfordeles, så vet jeg ikke helt hvordan dette skulle fungert. Det høres ut som et rettferdighetsprinsipp på linje med kommunisme om man ikke bare har arveavgift, men svært høy, for at ekstreme politikere (Les: Rødt) fjerner alt fra alle. Livet er urettferdig. Jeg er enig i at de som har svært mye formue skal gi mer enn de med svært lav inntekt, men jeg er for sterke incentiv til å jobbe også. Olav Thon, Røkke etc. har skapt veldig mye. har ansatte som jobber, betaler skatt og kan ha et normalt familieliv. Jeg mener disse burde hylles mer i samfunnet enn de gjør. Ingen betaler mer skatt enn dem, selv om arveavgiften er borte. 

Moms er ok, men på arv så er pengene allerede skattet av. Det er ikke dobbelt moms på noe. Å tjene penger, skatte, la de gå i arv, få arveavgift, for å så betale moms når pengene brukes er bare nok et mellomledd, der penger forsvinner. Spiller ingen rolle at mor og far har tjent pengene. Det er betalt skatt av dem. Det blir betalt moms når de brukes. Hvorfor er det logisk at det må fjernes en del av pengene fordi andre i familien skal brukes dem? Du kunne gi bort så mye penger du ville mens du var i live da det var arveavgift (må faktasjekkes). Penger som ikke brukes har ingen verdi. De brukes som regel på varer og tjenester og holder Norge i gang. Jeg er ikke imponert over hvordan stat og kommune bruker pengene våre fra før. Selvfølgelig ønsker jeg at penger som er igjen skal tilfalle de jeg elsker, mine barn. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

5 timer siden, Stina234 skrev:

Du snur hele saken på hodet.  Skatt på arv er rent tyveri av staten.

Ta for eksempel noen som har jobbet og slitt hele livet, betalt sin skatt og spart noen kroner hver måned slik at barna kan få en startkapital slik at de kan få et bedre utgangspunkt i livet.

Så skal staten inn og skattelegge dette enda mer som det allerede har blitt betalt skatt for.Det blir helt feil.

Vi betaler 22 % skatt av inntekten vår. Når vi så skal bruke pengene må vi på nytt betale skatt av de samme pengene som det allerede har blitt betalt skatt for. Vi må betale merverdiavgift, alkoholavgift, drivstoffavgift, sukkeravgift, dokumentavgift og så videre. Er du også imot alle indirekte skatter, eller er det bare arveavgiften du er imot fordi "det allerede har blitt betalt skatt for"?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

30 minutter siden, Testosteron skrev:

Vi betaler 22 % skatt av inntekten vår. Når vi så skal bruke pengene må vi på nytt betale skatt av de samme pengene som det allerede har blitt betalt skatt for. Vi må betale merverdiavgift, alkoholavgift, drivstoffavgift, sukkeravgift, dokumentavgift og så videre. Er du også imot alle indirekte skatter, eller er det bare arveavgiften du er imot fordi "det allerede har blitt betalt skatt for"?

Hadde det enda vært bare 22 %. For meg blir det nok 50-60 % og i tillegg skal jeg betale alle de andre indirekte skattene/avgiftene. Mens folk som arver skal betale 0. Det er nok lurt å migrere til et seriøst land. Norge er en vits.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Testosteron skrev:

Vi betaler 22 % skatt av inntekten vår. Når vi så skal bruke pengene må vi på nytt betale skatt av de samme pengene som det allerede har blitt betalt skatt for. Vi må betale merverdiavgift, alkoholavgift, drivstoffavgift, sukkeravgift, dokumentavgift og så videre. Er du også imot alle indirekte skatter, eller er det bare arveavgiften du er imot fordi "det allerede har blitt betalt skatt for"?

Ja selvfølgelig betaler alle moms etc.  Det er en helt annen sak. Moms er noe vi til en viss grad styrer selv i og med at det er plusset på prisen på en vare eller tjeneste som vi aktivt kjøper.(Lite handel = lite moms)

Det er i hovedsak to urettferdige avgifter.  Den ene er boligskatten som kun har blitt en melkeku for lokalpolitikerene som ikke greier å holde sine egne kommunebudsjetter i orden.

Den andre er arveavgiften som er ofte hardt oppsparte midler for å sikre sine barn en fremtid.  Husk at når man begynner å bruke arven så betaler man alikevel moms så dette burde holde for staten.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Stina234 skrev:

Ja selvfølgelig betaler alle moms etc.  Det er en helt annen sak. Moms er noe vi til en viss grad styrer selv i og med at det er plusset på prisen på en vare eller tjeneste som vi aktivt kjøper.(Lite handel = lite moms)

Det er i hovedsak to urettferdige avgifter.  Den ene er boligskatten som kun har blitt en melkeku for lokalpolitikerene som ikke greier å holde sine egne kommunebudsjetter i orden.

Den andre er arveavgiften som er ofte hardt oppsparte midler for å sikre sine barn en fremtid.  Husk at når man begynner å bruke arven så betaler man alikevel moms så dette burde holde for staten.

Da konstaterer jeg at du helt vilkårlig er imot arveavgift og boligskatt på grunn av "dobbeltbeskatning", samtidig som du er for alle andre indirekte skatter selv om dette også er dobbeltbeskatning.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 10.6.2019 den 21.59, Testosteron skrev:

Merverdiavgift, alkoholavgift, drivstoffavgift, sukkeravgift, dokumentavgift og så videre er ihvertfall dobbeltbeskatning, for man har jo først betalt inntektsskatt av lønna, og så må man betale skatt når man skal bruke pengene. Er du også imot alle indirekte skatter, eller er det bare arveavgiften du er imot fordi det er "dobbeltbeskatning"?

Riktig. Jeg er imot all dobbeltbeskatning og anser den dypt urettferdig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Testosteron skrev:

Da konstaterer jeg at du helt vilkårlig er imot arveavgift og boligskatt på grunn av "dobbeltbeskatning", samtidig som du er for alle andre indirekte skatter selv om dette også er dobbeltbeskatning.

Dine konklusjoner er nok litt for enkle her.  Jeg konstaterer at vi er uenige og at vi lar det ligge med det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, Drizzt skrev:

Riktig. Jeg er imot all dobbeltbeskatning og anser den dypt urettferdig.

Hvordan vil du da finansiere velferdsstaten, eller er du imot velferdsstaten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tråden er ryddet for brukerdebatt og svar til dette. Elaine Marley, mod.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sett OPP skatter på passiv inntekt, sett NED skatter på aktiv inntekt!

Bruk pengene vi tjener på å øke skatten på arv, kapitalrenter, osv til å sette ned skatten på inntekt av arbeid.

Det vår blåblå regjering ser ut til å ha som mål, er at de som allerede er rike skal få økt sin rikdom, og de som har ambisjoner om å jobbe seg opp skal bli holdt nede med tvang.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle bør betale etter hvor mye penger de har. I dag blir jo de rikere bare mye rikere, og de fattige mye fattigere.

På tide å stemme frem de som ønsker et rettferdig samfunn hvor fattige får gratis bompenger og busstilbud. Dette vil være nok til å utligne forskjellene i samfunnet betraktlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Naboen min, Vegard, kaller slange for sinnapinne. Og han kaller solkrem for pysedressing.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...