Gå til innhold

Søkk/arr i huden etter kviser - noen som har blitt kvitt det?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Viss det er noen her som hadde sånne søkk i huden etter kviser i tenårene men er godt voksne nå, hvordan har de utviklet seg har de blott mindre synlige etterhvert som du ble eldre eller er de uforandret 20år etter?

Og noen som har prøvd fraxel laser? Isåfall ble de borte og hvor mange behandlinger trengte du og hva kostet det?

(Snakker ikke om sånne røde flekker som forsvinner av seg selv men groper og arr i huden)

Anonymkode: ec651...5e9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nei ikke blitt anbefalt laser, da den også setter dype spor. Det er jo lærhuden det er snakk om, så jeg lar det bare være. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 9.6.2019 den 0.46, GjestSiden2006 skrev:

Nei ikke blitt anbefalt laser, da den også setter dype spor. Det er jo lærhuden det er snakk om, så jeg lar det bare være. 

Hva mener du med at laser setter dype spor? Har du prøvd sånn sterk hjemme glykolsyre peeling før?

Anonymkode: ec651...5e9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hva mener du med at laser setter dype spor? Har du prøvd sånn sterk hjemme glykolsyre peeling før?

Anonymkode: ec651...5e9

Man kan oppleve at laser også lager arr, alltid en mulighet for det. Slike kvisearr går ned i lærhuden, peeling når ikke så dypt ned. Samme med strekkmerker, man kan ikke snøre vekk dem, de er der for evig og alltid. 

 

Gå til en hudspesialist, få ordentlig informasjon. Få gjerne henvisning til laserklinikken på Rikshospitalet.  Ikke la deg påvirke av hudterapeuten. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15% tca syre. Bruker det hjemme et par ganger i halvåret på fine linjer og acnearr. Og det hjelper veldig! Arrene mine er omtrent borte nå. Huden fylles igjen ser det ut som. 

Det er mye billigere enn å få en liknende behandling hos hudpleier. Om du legger litt tid i å lese deg opp på hvordan du gjør det. prepping av huden, ha syren på til den "froster" (som regel noen minutter), eller du ikke orker mer og avslutter med å påføre bakepulver blandet i vann før du skyller lenge i kalt vann. La huden gro helt uten at du plukker og behandle den med olje eller sink krem. Den behandlede huden vil flasse av i store flak etter noen dager. Dette er veldig kortfattet, så les deg opp før du prøver.

Jeg betalte kun 200kr for en liten krukke og den varer kjempelenge. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, mlifjeld skrev:

15% tca syre. Bruker det hjemme et par ganger i halvåret på fine linjer og acnearr. Og det hjelper veldig! Arrene mine er omtrent borte nå. Huden fylles igjen ser det ut som. 

Det er mye billigere enn å få en liknende behandling hos hudpleier. Om du legger litt tid i å lese deg opp på hvordan du gjør det. prepping av huden, ha syren på til den "froster" (som regel noen minutter), eller du ikke orker mer og avslutter med å påføre bakepulver blandet i vann før du skyller lenge i kalt vann. La huden gro helt uten at du plukker og behandle den med olje eller sink krem. Den behandlede huden vil flasse av i store flak etter noen dager. Dette er veldig kortfattet, så les deg opp før du prøver.

Jeg betalte kun 200kr for en liten krukke og den varer kjempelenge. 

Ok kanskje jeg skulle prøve tca dersom glykolsyren ikke hjelper. Men var det sånne ordentlig arr du hadde eller bare sånne røde merker? Var det like ille som på bildet? Og næ er huden helt glatt?☺acne-scars.jpg.138177beb40019242bf3d074035e8f0e.jpgz

Anonymkode: ec651...5e9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

7 timer siden, mlifjeld skrev:

15% tca syre. Bruker det hjemme et par ganger i halvåret på fine linjer og acnearr. Og det hjelper veldig! Arrene mine er omtrent borte nå. Huden fylles igjen ser det ut som. 

Det er mye billigere enn å få en liknende behandling hos hudpleier. Om du legger litt tid i å lese deg opp på hvordan du gjør det. prepping av huden, ha syren på til den "froster" (som regel noen minutter), eller du ikke orker mer og avslutter med å påføre bakepulver blandet i vann før du skyller lenge i kalt vann. La huden gro helt uten at du plukker og behandle den med olje eller sink krem. Den behandlede huden vil flasse av i store flak etter noen dager. Dette er veldig kortfattet, så les deg opp før du prøver.

Jeg betalte kun 200kr for en liten krukke og den varer kjempelenge. 

Hvor kjøpte du det? Hvor kan man lese om det? helst på norsk.

Anonymkode: 65207...cbd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ok kanskje jeg skulle prøve tca dersom glykolsyren ikke hjelper. Men var det sånne ordentlig arr du hadde eller bare sånne røde merker? Var det like ille som på bildet? Og næ er huden helt glatt?☺acne-scars.jpg.138177beb40019242bf3d074035e8f0e.jpgz

Anonymkode: ec651...5e9

jeg hadde ikke så mange arr, og mine var mest rundt haka og i panna og kanskje 5-10 søkk.. det blir glattere og glattere etter hver gang, det var snakk om ordentlig søkk ikke bare rødhet. rødheten hadde jeg fått bort med retinolrkem fra fastlegen. Det blir ikke helt glatt etter en gangs bruk, men ser en stor forbedring, så nå etter 3-4 behandlinger ser huden nesten helt glatt ut, selv om jeg fortsatt kan se antydningene til arrene.. ser til og med at de forstørrede porene blir litt mindre (ikke borte men bedre). jeg kjøpte denne fra Amazon https://www.amazon.com/15-TCA-Extract-Botanicals-Wrinkles/dp/B00KEBAJL0/ref=sr_1_8?keywords=tca+15&qid=1560297263&s=gateway&sr=8-8

Det er virkelig verdt å prøve! 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvor kjøpte du det? Hvor kan man lese om det? helst på norsk.

Anonymkode: 65207...cbd

Du kan lese mer om det her http://www.din-hud.no/behandling/tca/

ellers vil jeg anbefale deg å søke det opp på google og youtube for å se tutorials på hvordan du gjør det.

Jeg bruker som regel å vaske ansiktet og ta en lett skrubb først (kanskje bare et fuktig håndkle). så bruker jeg en Q-tips dyppet i TCA syren for å ta på syren på ansiktet i lette strøk over de områdene jeg vil behandle (1 lag om du ikke har gjort det før, når du blir mer erfaren kan du fint ta to lag over de værste områdene) du vil merke at det blir varmt (jeg bruker ofte å vifte kald luft på det. når det begynner å bli hvitt (froste) så er behandlingen ferdig og du kan påføre bakepulver-vannblanding. (jeg tar som tegel 1/2ts bakepulver i en liten skål med vann og påfører med en bomullsdott. bakepulver er basisk så det nøytraliserer syren så den slutter å fungere. Så er det å skylle med kaldt vann. 

du vil være litt hvit i en time eller to før du går over til å bli rød, dagen etter er du litt stram i det området du behandlet, så begynner du å flasse. Det tar ca 4- 5 dager før du har flasset ferdig og huden er helt ny og fin. (ikke plukk på flasset) da vil du få sår og rød hud som tar lang tid å gro. Det hjelper å ta på sinkkrem (babyrompekrem) og ta varme dusjer hvor du skyller ansiktet. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du vil få umiddelbare og langvarige resultater; restylane eller restylane skin booster :)  Snakk med kosmetisk sykepleier. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
On 6/12/2019 at 2:09 AM, mlifjeld said:

... Jeg bruker som regel å vaske ansiktet og ta en lett skrubb først (kanskje bare et fuktig håndkle).

 

Hva er det du bruker som alkohol-rens etter vanlig rens? Folk som gir instruksjoner om TCA-peeling på youtube, bruker noe som kalles "rubbing alcohol" for å fjerne absolutt siste rest av fett og partikler o.l. før de tar på syren, for å få mest mulig ut av behandlingen, men hva er dette på norsk?

Går det an å bruke antibac i ansiktet? Det blir vel for sterkt?

Anonymkode: 22af6...d13

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 6/12/2019 at 2:09 AM, mlifjeld said:

Du kan lese mer om det her http://www.din-hud.no/behandling/tca/

ellers vil jeg anbefale deg å søke det opp på google og youtube for å se tutorials på hvordan du gjør det.

Jeg bruker som regel å vaske ansiktet og ta en lett skrubb først (kanskje bare et fuktig håndkle). så bruker jeg en Q-tips dyppet i TCA syren for å ta på syren på ansiktet i lette strøk over de områdene jeg vil behandle (1 lag om du ikke har gjort det før, når du blir mer erfaren kan du fint ta to lag over de værste områdene) du vil merke at det blir varmt (jeg bruker ofte å vifte kald luft på det. når det begynner å bli hvitt (froste) så er behandlingen ferdig og du kan påføre bakepulver-vannblanding. (jeg tar som tegel 1/2ts bakepulver i en liten skål med vann og påfører med en bomullsdott. bakepulver er basisk så det nøytraliserer syren så den slutter å fungere. Så er det å skylle med kaldt vann. 

du vil være litt hvit i en time eller to før du går over til å bli rød, dagen etter er du litt stram i det området du behandlet, så begynner du å flasse. Det tar ca 4- 5 dager før du har flasset ferdig og huden er helt ny og fin. (ikke plukk på flasset) da vil du få sår og rød hud som tar lang tid å gro. Det hjelper å ta på sinkkrem (babyrompekrem) og ta varme dusjer hvor du skyller ansiktet. 

 

Hvordan gjør du dette med tanke på jobb osv., jeg regner med at det ikke ser så bra ut akkurat disse dagene? Er det mulig å hive på seg litt sminke, og gå på jobb? Eller planlegger du dette mer slik at du f.eks. tar det på torsdagen før en langhelg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Miah skrev:

Hvordan gjør du dette med tanke på jobb osv., jeg regner med at det ikke ser så bra ut akkurat disse dagene? Er det mulig å hive på seg litt sminke, og gå på jobb? Eller planlegger du dette mer slik at du f.eks. tar det på torsdagen før en langhelg?

jeg om jeg ikke har et par dager fri tar jeg det på onsdag kveld. Torsdag ser du egentlig nokså normal ut. litt rød bare og det kan lett dekkes med en bb cream,  fredag er du litt stiv i ansiktet, men er fortsatt ikke ille, det ser bare ut som at du har mer rynkete hud enn det du egentlig har. Så de to første dagene kan du faktisk skjule det greit nok med en fuktgivende og lett bb cream.

Selve flassingen begynner for fult på lørdag (store flak) og fortsetter fram til mandag. På mandag kan det hende at du har en del flass igjen, så man ser litt rar ut. Om det er mulig å ta fri en dag er dette dagen du burde ta. tirsdag ser man nokså normal ut igjen. 

Jeg jobber på skole og det er kun en gang at noen kommenterte det (da hadde dumme meg plukket på huden på fredagen og var veldig rød der jeg hadde skrapet overhuden vekk, ikke gjør dette du kan få røde områder som forblir røde lenge etterpå). 

Det aller beste er jo selvfølgelig å ta det i en ferie så du slipper å tenke på det her i det hele tatt. Bare pass på å bruke mye solkrem i tiden etterpå (uansett årstid) da huden er helt ny og sårbar for uv skader. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

23 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hva er det du bruker som alkohol-rens etter vanlig rens? Folk som gir instruksjoner om TCA-peeling på youtube, bruker noe som kalles "rubbing alcohol" for å fjerne absolutt siste rest av fett og partikler o.l. før de tar på syren, for å få mest mulig ut av behandlingen, men hva er dette på norsk?

Går det an å bruke antibac i ansiktet? Det blir vel for sterkt?

Anonymkode: 22af6...d13

hmm.. er ikke helt sikker. det brude jo gå greit å bruke antiback siden det er ment for huden. Du kan evtuelt gå å spørre på apoteket de har sikkert noe du kan bruke der.

Jeg bruker først en oljerens og så en normal vannbasert rens for å få vekk oljen (koreansk hudrens). Men er nok best å bruke alkohol som du sier, både for å få vekk oljen og for å desinfisere.. Nå har jeg ikke tatt noe skade av å ikke bruke alkohol, men kan hende det blir enda bedre effekt. 

Endret av mlifjeld
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en del slike arr pga jeg slet med grusom acne i slutten av tenårene. Har ikke tenkt å gjøre noe med det for der er uansett ikke noe som kan gjøres, det kan ikke fjernes 100% og da gidder jeg ikke bruke penger på noe som bare fungerer litt... 

Anonymkode: 4efa1...0fe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...