Gå til innhold

The Handmaid’s Tale’, sesong 3


enirt

Anbefalte innlegg

35 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Syns det er skuffende at forklaringen til Lydia var bitterhet og forsmådd kvinne... KAN ikke kvinner ha andre bakgrunnshistorier i serier? 

Anonymkode: 175a8...324

Enig. Har ventet på bakgrunnshistorien til Lydia og så var dette det?? Trodde hun hadde opplevd langt mer traumatiske ting enn å bli avvist som forklaring på hvor forskrudd hun er blitt. Kan vel hende det kommer mer men synes det er skuffende om dette er det eneste vi får vite om bakgrunnen hennes.

Anonymkode: d890a...65d

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

19 timer siden, Knocks skrev:

En av hovedfokusene i Gilead er å få barn til verden fordi fertiliteten har sunket. De går til gynekolog under fødselen, de har sykehus dog ikke så utviklet som det var men er villig til å være pragmatisk i noen tilfeller når kompetansen trengs. Allikevel kjører du hjemmefødsler uten noen som helst overvåking av barnet mtp hjertelyd etc, ingen tilsynelatende gynekolog tilgjengelig, kuvøse, opplivingsmuligheter...de har tydeligvis kirurger i Gilead som kan kappe fingrene av deg i full narkose og operasjonssal...men ingen sykehus eller gynekologer er tilgjengelig for keisersnitt eller noe som helst. Altså.. det blir for dumt, lite troverdig hvis vi nå skal ta serien litt seriøst.

Enig, det har jeg tenkt også. Dagens medisin kan gjøre mye både for å bli gravid, beholde, kontroller i graviditeten og ikke minst fødsler. Er en grunn for at svangerskap og fødsel var noe av det farligste en kvinne kunne utsette seg for. 

Anonymkode: 996c8...0aa

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forsto ikke helt hva som skjedde i butikken og hvorfor den fargede jenta klikka? 

Og hvorfor lot June henne bare angripe venninna si (husker ikke navnet) uten å gripe inn? Hun virker så kald 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

37 minutter siden, lady90 skrev:

Jeg forsto ikke helt hva som skjedde i butikken og hvorfor den fargede jenta klikka? 

Og hvorfor lot June henne bare angripe venninna si (husker ikke navnet) uten å gripe inn? Hun virker så kald 

Akkurat Janine tror jeg ikke June ser på som venninne egentlig, mere en hun føler hu bør ta vare på eller noe. Janine er jo ikke akkurat den skarpeste der (muligens pga erfaringene har gjort hun koko). Også tror jeg at hvis jeg hadde vært June og opplevd og sett alt i løpet av de årene så måtte jeg ha lært meg å stenge følelsene ute. Man må nok være litt ice cold bitch for å klare å overleve det livet der. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg likte sist episode pga vi fikk se litt av bakgrunnen til Lydia. Merkelig å se henne så glad og snill. Jeg tror fortsatt den snille og gode delen av henne er der inne et sted, ser ut som den noen ganger har kommet til syne. Fader altså hun som spiller Lydia er god skuespiller. 

Ellers så begynner jeg å mislike June litt. Jeg liker ikke dette tøffe imaget hun har tatt på seg. Det er ukledelig med tanke på situasjonen. Ja, hun MÅ være tøff, men ikke sånn bad ass bitch from hell tøff. Syns også skuespillerprestasjonene hennes har falmet litt, man kan se at noen følelser er faket. Hun som spiller Serena derimot er bare helt vanvittig god. 

Anonymkode: 0750c...c09

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror det ligger mer bak med tanke på hvorfor Lydia er som hun er. Da vi fikk se henne tidligere så virket hun ensom. Hun feiret jul sammen med en mor og sønn fra skolen og ingen familie eller noe. Hun sa at hun hadde vært gift før og at det var en feil. Jeg tror at det at hun ble avvist var dråpen som fikk begeret til å renne over. Det ville vært latterlig om den ene episoden gjorde henne sånn.

Jeg skjønner hvorfor June har blitt iskald, men det var litt vanskelig å se på at hun og de andre drev hun som var gravid(husker ikke hva hun het) til galskap, men mulig det er en del av en plan.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

57 minutter siden, Elaine Marley skrev:

Jeg tror det ligger mer bak med tanke på hvorfor Lydia er som hun er. Da vi fikk se henne tidligere så virket hun ensom. Hun feiret jul sammen med en mor og sønn fra skolen og ingen familie eller noe. Hun sa at hun hadde vært gift før og at det var en feil. Jeg tror at det at hun ble avvist var dråpen som fikk begeret til å renne over. Det ville vært latterlig om den ene episoden gjorde henne sånn.

Jeg skjønner hvorfor June har blitt iskald, men det var litt vanskelig å se på at hun og de andre drev hun som var gravid(husker ikke hva hun het) til galskap, men mulig det er en del av en plan.

Men hvorfor klikka hun gravide i butikken? Fikk ikke helt tak i det. Lydia hadde akkurat sagt at June burde flyttes til et nytt hjem 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, lady90 skrev:

Men hvorfor klikka hun gravide i butikken? Fikk ikke helt tak i det. Lydia hadde akkurat sagt at June burde flyttes til et nytt hjem 

Jeg er ikke helt sikker, men slik jeg opplevde det så virket det som det ble for mye for henne. Det å leve i et sånt samfunn der barnet ditt blir tatt fra deg gang på gang må gjøre noe med deg og så ble hun uthengt og utfryst av de andre.

Hun virket veldig lojal overfor Gilead, men innerst inne kunne det virke som hun hadde sine bekymringer. Hun var jo for eksempel ikke like glad for å være gravid siden hun skulle ha en jente.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blikkene og ansiktsutrykkene til June blir bitrere og bitrere. Det blir nesten litt vel"teatralsk". Og som så mange nevner: hvorfor kommer akkurat HUN unna med alt? 

Bakgrunnshistorien til Lydia var platt og tynn. Jeg fant ingen årsaker der til at hun skulle utvikle seg til å bli sadist. (Jeg kaller det sadist når hun åpenbart finner tilfredsstillelse i å mishandle jentene, ta barn fra mor, og å henge folk) 

 

 

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Elaine Marley skrev:

Jeg tror det ligger mer bak med tanke på hvorfor Lydia er som hun er. Da vi fikk se henne tidligere så virket hun ensom. Hun feiret jul sammen med en mor og sønn fra skolen og ingen familie eller noe. Hun sa at hun hadde vært gift før og at det var en feil. Jeg tror at det at hun ble avvist var dråpen som fikk begeret til å renne over. Det ville vært latterlig om den ene episoden gjorde henne sånn.

Jeg skjønner hvorfor June har blitt iskald, men det var litt vanskelig å se på at hun og de andre drev hun som var gravid(husker ikke hva hun het) til galskap, men mulig det er en del av en plan.

Tror jeg også. Tenker det skjedde fæle ting i ekteskapet. Ettersom hun er kristelig er det en stor synd å bryte ekteskapet. Kanskje vi får vite mer senere. 

Anonymkode: 0750c...c09

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 12.7.2019 den 10.23, AnonymBruker skrev:

Enig. Har ventet på bakgrunnshistorien til Lydia og så var dette det?? Trodde hun hadde opplevd langt mer traumatiske ting enn å bli avvist som forklaring på hvor forskrudd hun er blitt. Kan vel hende det kommer mer men synes det er skuffende om dette er det eneste vi får vite om bakgrunnen hennes.

Anonymkode: d890a...65d

Jeg oppfattet det som litt mer enn det. Jeg oppfattet det som at både Lydia og denne karen hun var interessert i var i overkant kristne. Så det på daten når de bad bordbønn på restauranten. Mange ekstreme kristne er veldig opptatt av sømmelig atferd. Og det å ta initiativ til sex på første date, er liksom feil og en synd. Hun ble jo ikke helt avvist heller. Han sa at han fremdeles ville ha kontakt. Han ville bare ikke ha sex. Avvisningen la hun opp til da hun sørget for omsorgsovertakelse av den guttungen. Du kunne se på han at han ikke likte metodene hennes. Men da hadde hun vel allerede avvist ham selv fordi hun var så nær ved å miste kontrollen med ham og skammet seg dypt over det.

I alle sesongene så ser vi at Lydia er ekstremt opptatt av synd og at synden skal fordrives fra disse jentene( handmaid's) Jeg tror at hun la skylden på denne alenemoren som hun anga til barnevernet, for å ha ledet henne til å synde. Ved å gi henne sminke og oppfordre henne til å møte menn. Hun ser på alle handmaid's som denne jenta, som lever i synd og som vil dra alle andre med seg i synden om ingen lærer dem å bli bedre. Det er dette hun mener med at hun redder dem. Og hun er også redd dem fordi hun i hennes øyne, nesten ble forledet til å bli akkurat som dem. 

  

Endret av Armitage
  • Liker 19
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Menneskets ønske om å bety noe for andre eller være betydningsfull (uansett om man er enig i det eller ei ) og å være en del av noe er sterke krefter. Sett i sammenheng med kreftene som allerede er blitt en naturlig del av samfunnet synes jeg ikke det er så rart at Lydia ender opp der hun er. Mange i samfunnet har allerede akseptert store forandringer, ikke bare en ensom person her og der. Alle kan vel ikke ha vært gjennom unike traumatiske opplevelser for å ta del i det.

Endret av Knocks
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har nå sett alt som er komt ut av serien, men det er en ting jeg lurer på som jeg ikke helt har forstått; finnes det «vanlige» familier/par/enslige i Gilead? Altså som ikke er kommandører med kone og handmaid? 

Det eneste jeg kan huske er jo dette paret i sesong to hvor mannen hjalp june å rømme. Det virket som det var ett «nabolag» med vanlige folk der? Men som var strengt kontrollert (gikk i Kirken på rekke og rad til faste tider).

Isåfall, hvor er alle disse folkene? Burde ikke de være mere med, feks på gata, i butikkene, som venner av kommandørfamiliene? Og hvem var disse folka før Gilead?

Anonymkode: f092a...2a6

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 12.7.2019 den 10.23, AnonymBruker skrev:

Enig. Har ventet på bakgrunnshistorien til Lydia og så var dette det?? Trodde hun hadde opplevd langt mer traumatiske ting enn å bli avvist som forklaring på hvor forskrudd hun er blitt. Kan vel hende det kommer mer men synes det er skuffende om dette er det eneste vi får vite om bakgrunnen hennes.

Anonymkode: d890a...65d

Tror det er større enn som så, dette med avvisningen.. Slik jeg tolket det, var at Lydia ikke våget seg ut i verden som ventet henne, med nye muligheter som en ny mann. Hun er religiøs, og har allerede vært gift, det  ville være vanskelig for henne å gi seg ut i det, men det er ingenting galt i å gifte seg på nytt, tenker hun.. Og når hun våger å ta skrittet mot denne mannen, og de møtes i synd (pub), og de begår synd ved å kysse osv.. Og han avviser henne, det blir som et slag i trynet for at hun syndet og det førte ingenting godt med seg. Hun skammet seg og kom enda sterkere tilbake i troen sin.. Om det gav mening😂

Anonymkode: 3940d...284

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan i h***** spiser de jentene med sydd munn? Og hvis de blir syke, eller svangerskapskvalme, hvor kommer oppkastet ut??? Synes det er greit drøyt.  

Anonymkode: 0b219...005

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan i h***** spiser de jentene med sydd munn? Og hvis de blir syke, eller svangerskapskvalme, hvor kommer oppkastet ut??? Synes det er greit drøyt.  

Anonymkode: 0b219...005

Er ikke sydd, men er slike sprinkler. De kan nok fjernes om hun er gravid. Men mat får de jo i seg, kan jo spise flytende føde gjennom et sugerør, ikke sant... Eller kanskje de ikke får spise og skal sulte ihjel? Kanskje de har begått den største synden? 

Anonymkode: 0750c...c09

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er ikke sydd, men er slike sprinkler. De kan nok fjernes om hun er gravid. Men mat får de jo i seg, kan jo spise flytende føde gjennom et sugerør, ikke sant... Eller kanskje de ikke får spise og skal sulte ihjel? Kanskje de har begått den største synden? 

Anonymkode: 0750c...c09

Sprinkler? Hva er det? Det var jo ikke noe mellomrom mellom stingene, hun ene tok den jo ikke av da hun skulle sove. Var jo ikke plass til noenting mellom der. Det var veldig forstyrrende. Overrasker meg at ingen av jentene har tatt livet sitt enda.

Anonymkode: 0b219...005

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er ikke sydd, men er slike sprinkler. De kan nok fjernes om hun er gravid. Men mat får de jo i seg, kan jo spise flytende føde gjennom et sugerør, ikke sant... Eller kanskje de ikke får spise og skal sulte ihjel? Kanskje de har begått den største synden? 

Anonymkode: 0750c...c09

Men de går gjennom huden, lager et hull ikke sant? De må ha blødd masse og det må gro? Så forferdelig groteskt!

Anonymkode: 0b219...005

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har nå sett alt som er komt ut av serien, men det er en ting jeg lurer på som jeg ikke helt har forstått; finnes det «vanlige» familier/par/enslige i Gilead? Altså som ikke er kommandører med kone og handmaid? 

Det eneste jeg kan huske er jo dette paret i sesong to hvor mannen hjalp june å rømme. Det virket som det var ett «nabolag» med vanlige folk der? Men som var strengt kontrollert (gikk i Kirken på rekke og rad til faste tider).

Isåfall, hvor er alle disse folkene? Burde ikke de være mere med, feks på gata, i butikkene, som venner av kommandørfamiliene? Og hvem var disse folka før Gilead?

Anonymkode: f092a...2a6

Forklares litt her https://www.elitedaily.com/p/who-are-the-econo-people-in-the-handmaids-tale-the-new-social-class-is-introduced-8947208

Anonymkode: ea24b...23c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes denne serien bare blir dårligere og dårligere. Nå har jeg nesten sluttet å bry meg om hva som kommer til å skje. Likegyldig. Var veldig engasjert i starten. Slukte en episode i uka .

 

Anonymkode: 9423c...166

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...