Gå til innhold

The Handmaid’s Tale’, sesong 3


enirt

Anbefalte innlegg

Sesong 2 var litt mer action, nå begynner kampen og framdriften er litt roligere. June har mye mer selvtillit og er ikke så redd lenger. Hun forstår mer av hvordan hun kan påvirke mennene og er med på "spillet" når det lønner seg.

Den scenen med boken i bibiloteket er et maktspill. Lawrence ber henne hente en bok, hun er kvinne, har ikke lov til å lese. Og i et rom fullt av menn blir hun bedt om å hente en bok der han ikke sier tittelen på boken men hvilke farger boken har. Han vet hun kan lese, men bruker makt for å vise seg for både henne og mennene. Og av alle ting var det Darwin han ba henne hente! Den er vel på tvers av kristenfundamentalistisk tro... Hun vet det men gjør ikke en mine da hun gir han boken.

Serien er veldig god på dette planet! Viser mye uten at det trenger å være masse action og forklaringer. 

Anonymkode: 340f3...d4a

  • Liker 24
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg liker faktisk bedre når det ikke er så mye action. Synes det mest fascinerende er dagliglivet i Gilead, politikken, menneskene og ikke minst estetikken. Kontrasten mellom det grusomt bestialske ved systemet, og det nesten overjordisk vakre ved filmingen, husene, antrekkene osv. er det som virkelig slående. Hvordan man tar seg selv i å nesten lengte til Gileads harmoni, samtidig som man blir vettskremt :P Det er helt greit for meg at June ikke kommer seg ut derfra så fort. 

Anonymkode: acf49...519

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 9.6.2019 den 1.48, SupaWoman skrev:

Jeg forsto lite av det de sa som nedverdigende. 

Så du i det hele tatt episoden? Først sitter de å snakker om å drepe en hel drøss av kvinner, for å «sette de på plass», slik at Handmaids/Marthas slutter å være rebelske. At de er lett å bytte ut, at de er såvidt kvinner, at de er ubrukelige, at de kun er til for å føde barn. Så sier Lawrence at June skal hente boka (husk hun har ikke lov å lese), så han sier fargen på boka (som om hun var et barn) og hun henter den. Så sier han til de andre mennene noe sånt som «se, kvinner kan da brukes til noe» altså å være underdanig mannens ordre og gjøre slavearbeid. 

Anonymkode: ecb76...86a

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil vite mer om Serena og Fred sine liv før Gilead. Og Aunt Lydia selvsagt.

Anonymkode: ecb76...86a

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 9.6.2019 den 1.48, SupaWoman skrev:

Jeg forsto lite av det de sa som nedverdigende. 

Da må du følge litt mer med neste gang. 

Anonymkode: 0750c...c09

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 9.6.2019 den 10.18, AnonymBruker skrev:

Jeg liker faktisk bedre når det ikke er så mye action. Synes det mest fascinerende er dagliglivet i Gilead, politikken, menneskene og ikke minst estetikken. Kontrasten mellom det grusomt bestialske ved systemet, og det nesten overjordisk vakre ved filmingen, husene, antrekkene osv. er det som virkelig slående. Hvordan man tar seg selv i å nesten lengte til Gileads harmoni, samtidig som man blir vettskremt :P Det er helt greit for meg at June ikke kommer seg ut derfra så fort. 

Anonymkode: acf49...519

Jeg tenker at kvinnene, både hustruene, handmaidene og marthaene må kjede seg noe jævlig.  De har jo ikke lov til å gjøre noen ting utenom å brodere, lage mat, handle og sitte på stas. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 9.6.2019 den 1.45, AnonymBruker skrev:

Hun ble hånet og latterliggjort som kvinne. Ble på en måte indirekte fortalt at som kvinne er hun ikke verdt en dritt og at mennene er de som bestemmer. Og der sto hun, alene, i et rom fylt med menn som ser ned på henne. Den følelsen er nok fæl. 

Anonymkode: 0750c...c09

Jeg tror latterliggjøringen var litt staget for å unnskylde eller begrunne hvorfor han hadde latt June komme inn og servere. Hun fikk jo innblikk at i ting som skjedde som hun ellers ikke ville visst noe om. Lawrence er sikkert en drittsekk som type men tror han er skeptisk til det han er en del av og prøver å finne ut av det. Husk at han lot opprørere være i hjemmet hans, selv om ikke vet skjebnen til alle har han ihvertfall latt June leve. Klart det kan hende han har en mer utspekulert plan enn vi skjønner men jeg tviler.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Knocks skrev:

Jeg tror latterliggjøringen var litt staget for å unnskylde eller begrunne hvorfor han hadde latt June komme inn og servere. Hun fikk jo innblikk at i ting som skjedde som hun ellers ikke ville visst noe om. Lawrence er sikkert en drittsekk som type men tror han er skeptisk til det han er en del av og prøver å finne ut av det. Husk at han lot opprørere være i hjemmet hans, selv om ikke vet skjebnen til alle har han ihvertfall latt June leve. Klart det kan hende han har en mer utspekulert plan enn vi skjønner men jeg tviler.

Slik jeg ser det er ikke Lawrence noe bedre eller verre enn Fred. Den største forskjellen mellom dem er hva de legger til grunn for å forsvare Gillead. Fred er kristen-ekstremist og bruker bibelen og religion til å forsvare ekstreme holdninger. Lawrence støtter det samme systemet som kristen-Fred, men Lawrence støtter seg på mer vitenskapelige teorier. I scenen hvor June skulle hente en bok var det ikke hvilken som helst bok. I "The descent of man" (av Charles Darwin) beskrives det hvordan og hvorfor kvinner er underlegen mannen, og at kvinner ikke har den samme mentale kapasiteten som menn. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oppfatter at både Lawrence og særlig kona hans spiller et spill. Han er på begge sider alt ettersom, men må si jeg ble gledelig overrasket da det gikk opp for meg at kona ikke er særlig psykisk syk. Hun kan komme til å bety mye for June og de andre fremover. Men hvem Lawrence egentlig er blir jeg ikke klok på. Er redd for at han lar noen "småfisker" slippe unna mens han venter på det store byttet...

Anonymkode: 7dc9f...e01

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror Lawrence egentlig er en god mann (sett der inne selvsagt), men det var nære på at han ble avslørt da June og marthaene gjorde "opprør", og det kunne ødelagt alt for han og resten. Han må hjelpe dem uten at det virker suspekt for da går alt til helvete. Så tror han bare oppførte seg som en asshole for å opprettholde masken, og kanskje forhindre at de gjør det samme igjen.

 

Ah, elsker den serien! 

Anonymkode: 24323...41e

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror Lawrence har dårlig samvittighet, og at han sliter med å finne ut hvilken side han skal stå på. Kanskje han føler han ikke har et valg. Samtidig er han slu, men det må han jo bare være. Jeg blir ikke helt klok på han, håper jeg blir det i neste episode. Han er ganske vittig da, det skal han ha! Er nysgjerrig på kona, er et eller annet med henne. Kanskje hun er en tidligere handmaid? 

Anonymkode: 0750c...c09

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest tranedatter
17 timer siden, SupaWoman skrev:

Men hvorfor har June sluppet unna sermoniene tro?

Tror Lawrence er uinteressert i å avle barn. Han gjorde det ikke med Emily heller.

--

Scenen i biblioteket er på så mange plan! Lawrence sitt nedlatende syn på kvinner, samtidig som han "tilfeldigvis" ber June komme inn når de avslører noe viktige planer. Og han lar June velge de 5 hun vil, alle Mayday.

Men må jo være smule psyko, han har jo vært med å bygge opp dette. Og var vel en av arkitektene bak Colonies, som jo ikke er noe annet en ren plaging av folk de ikke liker. Han er jo også en av de med størst makt, alle må komme hjem til han på møte "for han gidder ikke reise til kjedelige folk".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

5 timer siden, tranedatter skrev:

Tror Lawrence er uinteressert i å avle barn. Han gjorde det ikke med Emily heller.

--

Scenen i biblioteket er på så mange plan! Lawrence sitt nedlatende syn på kvinner, samtidig som han "tilfeldigvis" ber June komme inn når de avslører noe viktige planer. Og han lar June velge de 5 hun vil, alle Mayday.

Men må jo være smule psyko, han har jo vært med å bygge opp dette. Og var vel en av arkitektene bak Colonies, som jo ikke er noe annet en ren plaging av folk de ikke liker. Han er jo også en av de med størst makt, alle må komme hjem til han på møte "for han gidder ikke reise til kjedelige folk".

Det at han har størst makt er ganske gunstig i dette tilfellet. Jeg tror han vil hjelpe mange, og at han sliter med dårlig samvittighet. Eller så er han bare en reell psykopat, og da blir han farlig altså. 

Anonymkode: 0750c...c09

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Var ikke denne TV-serien opprinnelig basert på en eller annen bok? 

 Hvor mange sesonger planlegges det egentlig?        

Anonymkode: 57109...70b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har sett sesongene på nytt og jeg har en følelse av at Aunt Lydia (før Gilead) var hun superkristne abortmotstanderen som sto dag ut og dag inn i protest foran abortklinikkene i USA.

Anonymkode: ecb76...86a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Episode 4 er ikke tilgjengelig ennå i Norge, kun 1-3? Ligger ingen episode 4 på min HBO. Men episoden er sluppet andre steder, ligger mange recaps og reviews på nettet. Noen som vet når den kommer?

Anonymkode: 7b15c...3bf

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Episode 4 er ikke tilgjengelig ennå i Norge, kun 1-3? Ligger ingen episode 4 på min HBO. Men episoden er sluppet andre steder, ligger mange recaps og reviews på nettet. Noen som vet når den kommer?

Anonymkode: 7b15c...3bf

Episode 4 er tilgjengelig nå

Anonymkode: b067b...f2b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Episode 4 er tilgjengelig nå

Anonymkode: b067b...f2b

Jeg får den ikke opp ennå! Aaargh!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...