Gå til innhold

Flere som har PCOS, men ingen symptomer?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har fått påvist PCOS ved blodprøve. Kjenner meg ikke igjen i diagnosen: 

jeg har eggløsning (vet det fordi jeg temper)

jeg har vært til veldig mange ultralyd, uten at  det har vært observert cyster på eggstokkene.

jeg har noenlunde stabile sykluser. 28-30 dager

jeg har blitt gravid flere ganger. 

jeg er ikke overvektig, uren hud og ikke unormalt mye hårvekst. 

Er det flere som har det sånn? Vet ikke hvordan jeg skal forholde meg til dette. 

Anonymkode: b1b83...036

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Sikkert dumt spørsmål, men er dette et problem om du ikke er ufrivillig barnløs og heller ikke har symptomer?

Jeg har endometriose som jeg aldri fant ut av at jeg hadde før jeg ble utredet for infertilitet/barneønske. Det at jeg ikke blir gravid lengre er mitt eneste symptom - og dermed mitt foreløpig eneste problem med endometriosen. Så om jeg ble gravid som normalt så hadde jeg vel igrunnen ikke forholdt meg til det.

Anonymkode: 8afc7...9fe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

46 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Sikkert dumt spørsmål, men er dette et problem om du ikke er ufrivillig barnløs og heller ikke har symptomer?

Jeg har endometriose som jeg aldri fant ut av at jeg hadde før jeg ble utredet for infertilitet/barneønske. Det at jeg ikke blir gravid lengre er mitt eneste symptom - og dermed mitt foreløpig eneste problem med endometriosen. Så om jeg ble gravid som normalt så hadde jeg vel igrunnen ikke forholdt meg til det.

Anonymkode: 8afc7...9fe

God spørsmål! 

To av tre graviditeter har endt i spontanabort. Derfor får jeg oppfølging nå. Og det var slik det ble oppdaget. Får god hjelp som følge av diagnosen, så det er jo bare positivt. Jeg får det bare ikke til å stemme at jeg har dette syndromet. Har ikke blitt gravid på 5 pp nå, men det er vel ikke unormalt. 

Vet ikke så mye om endomtriose, er det i samme gate som pcos? 

Anonymkode: b1b83...036

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Hvordan fikk du påvist PCOS ved blodprøve? Er flere diagnostiske kriterier som må være oppfylt, så det høres litt rart ut..

Anonymkode: ec070...983

Lenke til kommentar
Del på andre sider

52 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan fikk du påvist PCOS ved blodprøve? Er flere diagnostiske kriterier som må være oppfylt, så det høres litt rart ut..

Anonymkode: ec070...983

Jeg vet ikke annet enn at jeg tok mange blodprøver, og på bakgrunn av de fikk jeg beskjed fra legen om at jeg har PCOS. Fikk ingen medisiner, men fikk eggløsningssprøyte for å være sikker på at jeg fikk eggløsning. Så ble jeg faktisk gravid. Men vet at jeg har eggløsning hver måned ettersom jeg temper.

Er det ikke vanlig å få det påvist av blodprøve? Jeg syns også dette høres rart ut. 

TS

Anonymkode: b1b83...036

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Minst to av tre av kriteriene skal være oppfylt:

  • "Polycystisk ovarium (tilstrekkelig at et av ovariene fyller PCO-kriteriet)
  • Oligoamenoré (oligo-anovulasjon), < 10 menstruasjoner/år eller sykluser > 35 dager
  • Hyperandrogenisme; biokjemisk eller klinisk (hirsutisme eller vedvarende akne)"

Fra:

https://legeforeningen.no/Fagmed/Norsk-gynekologisk-forening/Veiledere/Veileder-i-gynekologi-2015/Polycystisk-ovariesyndrom/

Det nederste punktet er det som kan påvises ved blodprøve, altså høy testosteronverdi. Men de to andre kan ikke vises på en blodprøve, den øverste er at man har for mange egg som starter modning per syklus, som noe feilaktig kalles cyster (egentlig er det umodne follikler). Punkt to er kort sagt uregelmessige sykluser.

Er det fastlegen som har gitt deg diagnosen?

Høres ikke ut som diagnosen din stemmer og ville tatt dette opp med fastlegen hvis det er vedkommende som har diagnostisert deg.

Anonymkode: ec070...983

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Et syndrom er jo i seg selv en sammenstilling av nettopp symptomer, så når du ikke har noen symptomer kan du heller ikke ha syndromet. Det at et av kriteriene er oppfylt, her antar jeg at du har fått påvist høy verdi av testosteron, som kan sjekkes ved blodprøve, er ikke tilstrekkelig. 

Anonymkode: ec070...983

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke fastlegen, men en gynekolog som ga meg diagnosen. Han skal være veldig dyktig. Antar det må være høy verdi av testosteron jeg må ha. Kommer det syne ved uren hud og kraftig hårvekst? Har antydning til det siste, men det jeg kommer fra en familie med mørke trekk. Så føler det er naturlig. Akne har jeg aldri hatt problemer med 

Skal ta det opp med fastlegen, spent på hva han sier. 

 

Anonymkode: b1b83...036

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...