Gå til innhold

Vi teller årstall tilbake i tid. Hva var den største saken, år for år.


MortenMinstelønn

Anbefalte innlegg

1 minutt siden, Aragorn ll Elessar skrev:

1974

Riksdagen i Sverige vedtar en ny grunnlov. Kongen mister all makt.

Faen meg på tide slik Kungen herja med norske bønder i så mange århundrer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

2 minutter siden, MortenMinstelønn skrev:

Faen meg på tide slik Kungen herja med norske bønder i så mange århundrer.

Den svenske kongen har aldri hat særlig makt i Norge. Ikke en gang da vi var i unionen med dem. Det var danske kongen som herjet med bøndene her til lands for han hadde makt i Norge

 

1970

Apollo-programmet: Apollo 13 skytes opp.
 Apollo-programmet: Apollo 13 returnerer til Jorden etter et oppdrag som nesten resulterte i en katastrofe.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1969

Apollo 11 skytes opp på vei mot den første Månelandingen.
Neil Armstrong og Buzz Aldrin blir de første mennesker som, ombord på Apollo 11, lander på Månen
Neil Armstrong blir det første mennesket som setter sin fot på månen
 

Endret av Aragorn ll Elessar
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Aragorn ll Elessar skrev:

Den svenske kongen har aldri hat særlig makt i Norge. Ikke en gang da vi var i unionen med dem. Det var danske kongen som herjet med bøndene her til lands for han hadde makt i Norge

Jeg mente det var "Kungen" vi nordmenn kjempet mot. Ellers enig.

Edit. Må sove. Vi når 1700-tallet i morgen. Spennende tid i Europa.

Endret av MortenMinstelønn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Akkurat nå, MortenMinstelønn skrev:

Jeg mente det var "Kungen" vi nordmenn kjempet mot. Ellers enig.

Ok

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva om vi bruker litt mer tid på hvert årstall. Ikke mye. Men litt. Litt flere bildebevis. Etterhvert må jo de bli tegninger eller malerier. Jeg vet ikke helt, men tenker at det haster ikke å nå målet. hva nå en målet skal være? Gamle Egypt? Mr. Agorn, da har vi tid til å diskutere datering. Det ligger langt frem:)

Hva om vi ikke bare lar tråden bestå av enormt mange øyeblikksbevis hvor kanskje noen av de for sin siste omtale på KG noensinne? Kanskje noen av fremtidige innlegg aldri har vært skrever her før.

Målet bør ikke være å nå så raskt ned i middelaldreren at vi raser for fort forbi det aktuelle året. noen tanker om det? Jeg må snart sove for jeg må opp 05:30 av uvisse årsaker:)

Endret av MortenMinstelønn
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1968

Det tar noen minutter å presentere et årstall.

Martin Luthor King Jr ble drept. Store studentopprører verden over.  Robert Kennedy ble drept og tre astronauter ble de første til å gå i bane rundt månen. Jeg tenker at det blir umulig å dekke alt. Det lar seg ikke gjøre. Men å dekke en ting med en setning eller to og et grafisk bevis? What do you think? La tråden sakte bevege seg bakover slik at det en dag kan være interessant å skrolle oppover? Jeg skal prøve å gjøre mitt men må finne en finurlig måte å sovne fort. Morten Out. Thank you!! KG var en positiv overraskelse for meg personlig. Drøm søtt.

girl-shouts-at-soldiers-seated-on-tanks-

Endret av MortenMinstelønn
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1967

Seksdager-krigen i Midtøsten. Intens. Israel mot mange arabiske stater. Mange ser på disse dagene som da Israel gikk over til å bli en okkupasjonsmakt. I USA raser protestene mot Amerikansk deltagelse i Vietnam.

I Sovjet blir Kosmonaut-leker populære. OK! Det må holde med en ting fra hver år!  Sov godt:)

main_1200.jpg?1486668950

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1966

England vinner VM i fotball. Fotball virker som en viktig hendelse når det er VM:) Og, England på hjemmebane. Vinner sin eneste tittel så langt.

england-694865.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1965

De første kjempende styrkene fra USA ankommer Saigon og Vietnam. Ved årslutt skal de ha vært rundt 190.000 amerikanske unggutter og befal.

Over 50.000 amerikanske gutter og menn kom hjem døde. Mer enn ti ganger flere enn amerikanske fall i Irak langt senere.

 

Jeg legger til en video fra 80-tallet. Da napalmen hadde lagt seg. En musikkvideo med noe på hjertet den gang.

 

Endret av MortenMinstelønn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Filmen A Hard Day's Night med The Beatles ble gitt ut 6. juli 1964

 

Endret av Testosteron
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1963:

President John F. Kennedy blir skutt og drept

Anonymkode: 96192...3a2

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1963

98 år etter at Lincoln ble skutt skjer det igjen. John F Kennedy. Mannen med håp. Han som satte i gang rom-kappløpet mot månen dør og etterlater seg ubesvarte spørsmål. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

President John F. Kennedy blir skutt og drept

En dobbel der midt i natten:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

1962.

Marilyn Monroe dør. (Født Mortenson;))

Edit. Nå dunker jeg hodet tre ganger i veggen om jeg ikke sovner innen ti minutter. Må sove nå!  

 

Endret av MortenMinstelønn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1961:

John F. Kennedy blir president

Anonymkode: 96192...3a2

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...