Gå til innhold

Ville du valgt å bo i Oslo eller Bergen?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hvilken by vil du helst bo i om du må velge - Oslo eller Bergen? Om du ikke bare skal tenke på din egen tilknytning, men hva byene har å by på.

Jeg må nok si Oslo, men det er knepent. Positive kvaliteter ved hver av byene:

Bergen:

- Nydelig vestlandsnatur

- Vakre trehus og smau

- Koselig følelse av stolthet over byen

Oslo:

- Bedre vær

- Større og føles mer pulserende

- Flere kulturtilbud

- Lettere å nå andre steder i landet og Europa derfra 

Hva med dere? Hvorfor ville dere valgt Oslo eller Bergen?

Anonymkode: 54c22...d28

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har bodd i Bergen så jeg er allerede kjent der så jeg sier Bergen.

Endret av Aragorn ll Elessar
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bergen:

Nydelig by!

Mye regn, jeg liker det.

Kort til familien min

Tryggere enn Oslo, min erfaring 

 

Oslo:

Fin by, mye kultur og alltid noe som skjer

Masse konserter fra store bands og da ikke langt å gå til konsertplassene

Lett å komme seg til andre land

Fint vær.

Men jeg sier lett Bergen. Oslo er utrygt, Oslo-folk har en forferdelig dialekt og det er svært dyrt der. Bergen er dyrt, men billigere, dialekten er sjamerende og jeg har flere venner og familie i Bergen enn Oslo. Men jeg hadde ikke hatt noe imot å bo i Oslo et år eller to, må bare skaffe meg en Schæferhund som beskyttelse først:fnise:

 

Anonymkode: 80916...bb4

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Bedre vær

Dette er både og.Jeg har bodd i Bergen og det var vidunderlig at det var så lite snø og plussgrader om vinteren.Nå har jeg ikke bodd i Oslo men har besøkt byen på vinterstid, og holdt på å fryse meg ihjel hver gang. Bergen er utrolig vakker, i tillegg hadde jeg sansen for folkene der, så for meg hadde det nok blitt Bergen. 

Anonymkode: ea3d2...235

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oslo, av samme grunner som TS, og dessuten har jeg bodd her hele mitt liv. Helt uten schæfer, for det er ikke mer utrygt her enn i andre storbyer og jeg er aldri redd når jeg beveger meg i byen.

Bergen er også en fin by, men jeg liker at Oslo er større. Og så hater jeg regn...

Anonymkode: e50bd...5ac

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen av delene, men måtte jeg valgt hadde jeg valgt Oslo. Kan ikke fordra bergensere (med unntak) og dialekten deres. 

Anonymkode: 8c0aa...8e0

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Oslo, av samme grunner som TS, og dessuten har jeg bodd her hele mitt liv. Helt uten schæfer, for det er ikke mer utrygt her enn i andre storbyer og jeg er aldri redd når jeg beveger meg i byen.

Bergen er også en fin by, men jeg liker at Oslo er større. Og så hater jeg regn...

Anonymkode: e50bd...5ac

Synes det er merkelig at folk nevner Oslo som en utrygg by. Jeg har bodd i London, som er en gigant by i forhold og der var jeg aldri redd for å bli utsatt for kriminalitet. Tror det skyldes at vi i Norge har det så trygt og da blir kriminalitet blåst sånn opp at noen tror det skjer overalt til enhver tid. 

Anonymkode: ea3d2...235

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ingen av delene, men måtte jeg valgt hadde jeg valgt Oslo. Kan ikke fordra bergensere (med unntak) og dialekten deres. 

Anonymkode: 8c0aa...8e0

Hvorfor kan du ikke fordra bergensere? Er det ikke litt diskriminierende å si sånt? Ellar??

Anonymkode: c9d77...df8

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 5.6.2019 den 14.26, AnonymBruker skrev:

Bergen:

Nydelig by!

Mye regn, jeg liker det.

Kort til familien min

Tryggere enn Oslo, min erfaring 

 

Oslo:

Fin by, mye kultur og alltid noe som skjer

Masse konserter fra store bands og da ikke langt å gå til konsertplassene

Lett å komme seg til andre land

Fint vær.

Men jeg sier lett Bergen. Oslo er utrygt, Oslo-folk har en forferdelig dialekt og det er svært dyrt der. Bergen er dyrt, men billigere, dialekten er sjamerende og jeg har flere venner og familie i Bergen enn Oslo. Men jeg hadde ikke hatt noe imot å bo i Oslo et år eller to, må bare skaffe meg en Schæferhund som beskyttelse først:fnise:

 

Anonymkode: 80916...bb4

Du oppsummerte godt det med dialekter syns jeg, bare at det skulle vært omvendt. De fleste østlendinger er IKKE fan av bergensk.

og Oslo er fali asså😂. Så farli at vi til daglig må stå tett inntil andre i rushen på trikken på vei til/fra . Og så farlig at vi tørr å gå gjennom byen alene etter kl 17 UTEN å bli overfalt.

vi østlendinger ler høyt av at det er bergenserne (og omegn) som ser på Oslo som farlig- ikke vi som bor og jobber her.

Det dere ser på TV om oss, kjenner vi oss ikke igjen i. Kan det være en misunnelse fordi vi er en metropol, og ikke dere?

ps. Schæfer i Oslo? Ikke så lett å bo i by med stor hund vet du..

Anonymkode: 19724...d70

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde bergenserne flyttet ut så hadde jeg valgt Bergen tvert. Elsker Bergen. Men dialekten er så vanvittig survete så jeg blir bare i dårlig humør. Heller godt humør i stygg by enn dårlig humør i vakker by. 

Anonymkode: b7d6d...3c9

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bergen, Oslo er et av de siste stedene jeg ville bodd.

Anonymkode: e36fa...ae3

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oslo er ikke en utrygg by og er så mye mer en Karl Johan, de fleste som syns Oslo er stygt har så vidt vært utenfor bykjernen. 

Den største forelden med Oslo kontra Bergen er været, vi har et mye bedre klima uten tvil. 

Anonymkode: 8933e...51e

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest #Rasshøl

Oslo selvsagt! Er født og oppvokst der. Liker ikke Bergen, har vært der et par ganger og jeg drar dit igjen kun for en fet gig. 

Endret av #Rasshøl
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Oslo er det eneste stedet i Norge jeg mener det er mulig å bo. Men det er bare så vidt. Jeg elsker byer, og jo større desto bedre! Er avhengig av mye kulturtilbud, lange åpningstider, og et multikulturelt samfunn med inntrykk fra hele verden. Oslo klarer selvsagt ikke gi meg alt dette, men det er det eneste stedet i Norge som i det hele tatt er i nærheten. Jeg elsker Oslo!

Anonymkode: 983fe...d5b

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kunne ikke tenkt meg å bo i Oslo, men hadde sikkert sett annerledes på det om jeg hadde vært fra traktene eller om jeg hadde studert der. Man liker som regel best det man kjenner til :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Har bodd mange år begge steder, men endte i Oslo. Det mest/eneste negative med Bergen er været/klimaet. Som østlending tålte jeg det bare ikke, var kronisk forkjølet fra oktober til mai, hater regn og vind den dag i dag og savnet og ble værsjuk av mangel på definerte årstider. Men våren, våren er vakker i Bergen og kommer én måned tidligere enn i Oslo hvert år. 

Her i Oslo er det ikke så mye negativt, annet enn sur og kald og lang vinter. Slipper underkjølt regn, da. Ellers blir jeg mer og mer glad i denne byen.

Anonymkode: d2ee1...bb8

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uten tvil: Oslo. Bergen blir fort veldig lite. Menneskene er sure, og det finnes ikke årstider- bare regn.

Hilsen en bergenser som har flyttet til Østlandet 

Anonymkode: d0221...bd4

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har bodd både i Oslo og i Bergen. Oslo er en sjarmløs forvokst storby. Bergen er en sjarmerende liten storby.

Det er helt ufattelig at noen kan foretrekke Oslo. 

Anonymkode: bdba2...bd8

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...