Gå til innhold

Vi må kjempe for det toppløse rom.


I Grosny

Anbefalte innlegg

7 hours ago, Kjærlighetsbarn98 said:

Ikke jeg heller. Er det veldig vanskelig å bare ta på seg en liten bikinitopp?

Sikkert ikke vanskelig å ta på seg en bikinitopp. Sikkert ikke vanskeligere enn å ta på seg en hijab. Men hvorfor skal man? Hva er meningen? Opplys meg gjerne!

Jeg forstår at man vil ha på seg en topp hvis man løper eller beveger seg med stor byste. Men jeg forstår ikke hvorfor man gjør det når det er varmt og man skal ligge ned på ryggen eller svømme rolig i vannet. Jeg forstår ikke hvorfor ikke kvinnene kan gjøre det når mennene gjør det. Kun på grunn av merkelige kulturelle regler om hva som liksom er anstendig?

 

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ser at det allerede er to tråder om samme saken her. Den første ble starta før denne. Den andre er en liten spørreundersøkelse.

https://forum.kvinneguiden.no/topic/1283439-christa-24-jeg-ble-bedt-om-å-kle-på-meg-eller-forlate-sørenga/

https://forum.kvinneguiden.no/topic/1283537-kvinnelig-toppløshet/

 

Endret av Bag
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folk! Hva er det det ikke skal skapes debatter om? Hadde ikke syntes det var behagelig å vise puppene mine til alt og alle.

Men la oss si det blir en ny greie.. det er da kvinner kommer til å sammenligne puppene sine med alle andres..da er det et nytt problem igjen ;) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Kjærlighetsbarn98 skrev:

Jeg tenker at folk må få gå i det de måtte ønske på stranda. Personlig går jeg ikke i bikini heller da jeg foretrekker å være mer påkledd. 

Poenget er jo at det bør være valgfritt. Jeg er naturist, og kan ikke fordra badetøy, det er vått, kaldt og ekkelt, og samler sand i skrittet. Stygge skiller får man også med badetøy. Men det er litt pes å måtte reise til en av to strender i Oslo, på motsatt side av byen, i stedet for å bare kunne slenge av seg der det passer meg vennene mine best. Og det er så lenge siden åtti-tallet at toppløs falt meg faktisk ikke inn, men blir nok det neste gang. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, BiancaWhite skrev:

Men la oss si det blir en ny greie.. det er da kvinner kommer til å sammenligne puppene sine med alle andres..da er det et nytt problem igjen ;) 

Gjør de ikke det allerede, da? Hadde det vært vanlig, ville kanskje flere innsett at andre ikke er bedre enn seg selv, istedet for å sammenlikne seg med bryster som er løftet, stappet og klemt til unaturlige og struttende former.

Kanskje det egentlig burde vært naturiststrender overalt, så ville gutta kunne kvitte seg med «liten pikk komplekset» også😁

Endret av Påkrevd
  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, kat-e skrev:

Vet ikke om det er helt riktig, det har blitt mer vanlig og lovlig på mange amerikanske strender. Jeg tror heller det har med islamsk påvirkning på Europa å gjøre.

USA har langt større inflytelse på Europa enn hva Islam har.   

Folk overdriver Islams innflytelse, Vi blir konstant påvirket av USA igjennom musikk, tv serier og filmer. 

Jeg tror kanskje ikke du er klar over hvor mye innflytelse USA faktisk har på Norge og Europa

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

13 minutter siden, BiancaWhite skrev:

Folk! Hva er det det ikke skal skapes debatter om? Hadde ikke syntes det var behagelig å vise puppene mine til alt og alle.

Men la oss si det blir en ny greie.. det er da kvinner kommer til å sammenligne puppene sine med alle andres..da er det et nytt problem igjen ;) 

At de ikke gjør det er et mye større problem. Folk dusjer med klær på når de skal inn i svømmehallen for faen. De kroppsidealene kvinner sitter igjen med er den retusjerte, perfekte modellkroppen som er falsk tvers igjennom. Tipper det har endel å si for eksplosjonen i spiseforstyrrelser og "skjønnhetsoperasjoner" vi ser.

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

La de som ønsker det bade toppløs 😎

Det hat funket fint i alle år, og det er vel ingen grunn til at det skal måtte endres nå? 

Hvorfor er det forresten vektere på stranden? Privat vakthold i strandsonen? Og hvilken rett har de til å legge seg opp i hva badegjestene gjør? 

Jeg er ikke vant med vektere på offentlige badestrender. Kanskje en livvakt er en god ting, men privat vakthold? Er det behov for det? Hvem betaler regningen? 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uff så tragisk! Jeg er oppvokst på 70/80-tallet og det å gå toppløs var ganske vanlig mener jeg. Jeg pleier å sole meg toppløs da jeg absolutt hater bh-er og bikinitopper. Men kler på meg om jeg føler det ubehagelig, hvis mannfolk glor osv. På nakenstrender er det alltid noen menn som er der kun for å glo, så dit går jeg aldri. Man har også disse som står med hendene på hoftene og vifter med pikken og ser utover. Disse typene finnes selvsagt over alt, så noen ganger er det mer behagelig å kle på seg. Hvorfor kan ikke folk bare oppføre seg normalt og alle gå kledt som de vil?

Endret av Sol70
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, Sol70 skrev:

På nakenstrender er det alltid noen menn som er der kun for å glo, så dit går jeg aldri. 

Tror ikke du blir plaga mye av mannfolk som glor på nakenstrender der det er en del folk, som feks på Huk. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 6/4/2019 at 11:04 PM, BiancaWhite said:

Folk! Hva er det det ikke skal skapes debatter om? Hadde ikke syntes det var behagelig å vise puppene mine til alt og alle.

Men la oss si det blir en ny greie.. det er da kvinner kommer til å sammenligne puppene sine med alle andres..da er det et nytt problem igjen ;) 

Sammenligne hva? Størrelsen ser man allerede. Mener du seriøst at kvinner kommer til å  sammenligne pigmentflekkene og mene at den ene er bedre enn den andre?

Endret av Bag
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

38 minutter siden, Aragorn ll Elessar skrev:

USA har langt større inflytelse på Europa enn hva Islam har.   

Folk overdriver Islams innflytelse, Vi blir konstant påvirket av USA igjennom musikk, tv serier og filmer. 

Jeg tror kanskje ikke du er klar over hvor mye innflytelse USA faktisk har på Norge og Europa

Helt riktig. Og innflytelsen fra USA er større i Skandinavia enn i Syd-Europa. Derfor er toppløsbading mer vanlig i f.eks. Spania, Frankrike og Italia.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Toppløs var vel opprinnelig en del av kvinnefrigjøringen på 70 tallet. Det samme som bikini var det på 50 tallet. Eller seksuell markedsføring. Velg selv. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

22 minutter siden, Madame Butterfly said:

Hvorfor er det forresten vektere på stranden? Privat vakthold i strandsonen? Og hvilken rett har de til å legge seg opp i hva badegjestene gjør? 

Jeg er ikke vant med vektere på offentlige badestrender. Kanskje en livvakt er en god ting, men privat vakthold? Er det behov for det? Hvem betaler regningen? 

Eier har rett til å lage regler for eget område (innen visse grenser) og håndheve disse gjennom vektere. Her er det kommunen som er eier og vekterne har da eiers myndighet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 6/4/2019 at 11:55 PM, RoH said:

Toppløs var vel opprinnelig en del av kvinnefrigjøringen på 70 tallet. Det samme som bikini var det på 50 tallet. Eller seksuell markedsføring. Velg selv. 

Dette er en markedsføring med begrenset varighet. Når bikinien kom trodde man kåte menn ville invadere strendene og ligge siklende rundt damene. Når de oppdaget at damer i bikini ikke var et signal om at damene var klare for snarlig seksuell uttelling så sank interessen raskt.

Forøvrig er det flere mennesklige kulturer som har akseptert kvinnlig toppløshet enn som har forbudt det. Det viser at dette er kulturelle moter og ikke fornuft eller innstinkt.

Endret av Bag
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 hours ago, Bag said:

Eier har rett til å lage regler for eget område (innen visse grenser) og håndheve disse gjennom vektere. Her er det kommunen som er eier og vekterne har da eiers myndighet.

Ja, så det når jeg leste. Er bare ikke vant ned dette, og jeg har levd en stund. Jeg har badet både i Oslo, andre steder i landet og i utlandet. 

Er jo egentlig litt absurd at vi plutselig skal trenge vektere på stranda.... 

Hva som er annerledes nå? Hvorfor ble det nødvendig? Hvorfor klarer vi ikke lenger det dom pleide å gå helt fint? Vade på en strand uten Securitas til å passe på oss.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gå gjerne toppløs men en må nok regne med at de fleste synes det er litt spesielt om en gjør det i "vanlige" parker, strender eller sammenhenger der det ikke er normalt. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geirfuglen
16 timer siden, Stina234 skrev:

Lykke til.

Jeg har ikke behov for å gå toppløs.

Men selv om du ikke har behov for det bør det jo være helt greit at andre gjør det?

Jeg håper vi ikke blir så konservative her hjemme at pupp i naturlige settinger plutselig ikke er greit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Madame Butterfly said:

Ja, så det når jeg leste. Er bare ikke vant ned dette, og jeg har levd en stund. Jeg har badet både i Oslo, andre steder i landet og i utlandet. 

Er jo egentlig litt absurd at vi plutselig skal trenge vektere på stranda.... 

Hva som er annerledes nå? Hvorfor ble det nødvendig? Hvorfor klarer vi ikke lenger det dom pleide å gå helt fint? Vade på en strand uten Securitas til å passe på oss.

Nå er Sørenga en bystrand midt i Oslo, rett ved boliger og restauranter. Jeg antar vekterne er leid inn for å se etter disse og brygga knyttet til dem. Har aldri sett vektere ved de vanlige strendene, om det da ikke er en større kiosk e.l. der som sjekkes av vekter utenfor åpningstid. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes at folk må få kle seg som de vil på strendene. Hvorfor skal vi bry oss om hvordan andre går kledd? Jeg synes det mest skuffende og negative er de som mener at de har så suverene verdier at de føler at de kan påtrykke de på andre. Da har de en tro på egen suvereniet og intelektuell og kulturell overlegenhet som nærmer seg det mentalt syke.

Og her er det faktisk mye samme situasjon for kvinner som er toppløse og kvinner som vil bruke burkini. Begge grupper blitt stirret uhemmet på og begge opplever belærende tilrop. Begge opplever at andre mener at de hemingsløst kan fotografere de, en fotografering som de ikke ville gjort ovenfor vanlige gjester. Begge opplever også fotografering som åpenbart er gjort for å trakassere eller "oppdra" den toppløse/burkinikledde.

 

Ja til toppløshet og ja til burkini. Ja til at folk skal få velge fritt for seg selv og samtidig akseptere at andre gjør andre valg. Regler bør (i 70-tallets ånd) begrenses til situasjoner hvor det er fornuftig. Så tvungen bilbeltebruk og forbud mot røyking men full frihet til hvordan man skal være kledd på strendene!

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...