Gå til innhold

Hvor dypt stikker de unges miljø engasjement, sånn egentlig?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

– Med Greta Thunberg i spissen har vi unge sagt tydelig ifra om hva som blir vår felles kampsak nummer én fremover; kampen for å stoppe klimaendringene.

-Simen Bondevik-

Vi har barn og unge i hus, de liker å tenke på seg selv som miljøvennlige. De ville også streike for miljøet, men det glei litt ut i sanden og det ble ingenting av. Vi har også hatt perioder uten kjøtt, av hensyn til planeten. 

De er som barn og unge mennesker flest, de liker å bli kjørt på fotball trening, med nye fotballsko, og om naboen har ny kul drikkeflaske vil de selv gjerne også ha. De liker å ha apper på telefonene sine, uten å tenke på det som en påkjenning på kloden. 

De liker å feriere, og samme hva vi sier og hvor kos vi har hatt det i fjellheimen før, DNT hytter frister ikke like mye som en all inclusive, eller en Trans Atlantic flight. 

Tropisk jus foretrekkes å drikke, før de velger Tine melk til brødskiven. 

Våre er ikke verre enn andre sine, men det stikker ikke så dypt. De er fornøyde med sin innsats, det var jo en uke uten kjøtt sist måned. Og en ung mann roser seg selv for å skru av lyset på badet når han ikke er der.

Men at forbruket må ned, at man må redusere antall cargo skip som drives med den verste olje, med «made in china» klær, sko, og plastikk er vel så viktig som å ta bussen til jobb. 

Det er ikke ekte, det er noe de smykker seg med. Jeg kjenner ikke Simen Bondevik, han er sikkert en grei ung mann, slik som flesteparten  som er med på dette klima opprøret. Hvor villig han egentlig er, skiller seg nok ikke merkbart fra resten av dem, om de er 7, 17, eller 27 år gamle. 

Har aldri hørt en ungdom, en MDGer, eller grønne aktivister nevne Internett, som noe som må reduseres. Det snakkes om at flere må følge de på Facebook, Twitter, og Instagram.

www.forbes.com/sites/christopherhelman/2016/06/28/how-much-electricity-does-it-take-to-run-the-internet/amp/ 

Anonymkode: c66a4...51d

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Sannheten er vel at ingen av oss er villig til å ofre for mye. Vi liker det gode, komfortable livet med biler, iPhones og nye klær. 

Dessverre :hjerte: 

Anonymkode: 28ea7...08e

  • Liker 21
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blant de unge jeg ser stikker det ikke så veldig dypt hvert fall. Stadige flyreiser, ny telefon, nye ting...Før man klarer å legge fra seg de tingene i noen år på rad, så syntes jeg ikke man kan beskrive seg som så veldig miljøvennlig. 

Anonymkode: 9d2c7...720

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Si at vårt inntrykk er rett... 

Hvorfor får de fortsette sin skinnhellighet? Hvor er media sitt kritiske blikk? 

Anonymkode: c66a4...51d

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror engasjementet er ektefølt nok, men at konsekvenstenkningen ikke er helt på plass, og dermed fremstår det som dobbeltmoral.

Selv er jeg oppvokst med "mini-raddiser" på 80-tallet. Det var ungdommer som vokste opp i øvre middelklassehjem i Bærum, som stilte opp med palestinaskjerf over munnen bak Stein Lillevold og Blitz-erne.  Ingen kunne betvile deres engasjement heller, mens de samtidig nøt godt av de godene og tryggheten de hadde hjemme.   Kombinasjonen dyre merkeklær, merchedes/bmw, og "radikal" ble litt merkelig for oss som sto på utsiden.

Anonymkode: 0f6ef...e83

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mye prat, lite handling.

Anonymkode: e4592...181

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg tror de fleste bryr seg. Men at de som folk flest sliter med å ta tak. Sånn er jo vi voksne også. Fatter ikke hvorfor vi fortsetter å la "yrkespolitikerne" styre. De fleste klager på dem, virker som en stor andel helst skulle byttet ut alle på tinget.. Men så gjør de ikke annet enn å sitte i sofaen og klage og vente på at noen andre skal ordne opp for seg.

Har en lillesøster som muligens er over snittet engasjert i miljøet da. Hun plukker søppel når hun er ute og går, sykler de fleste plasser, har redusert kjøttinntaket, er nøye på strømforbruk, og kjøper konsekvent telefoner og slike ting brukt. Ønsker seg til og med brukte gaver. Jeg er litt i den samme gaten selv, men er nok ikke fullt så flink som henne.

Er stolt over at hun faktisk tar tak når det er noe hun ønsker å få endret. Men ser nok at det ikke er normen blandt værken ungdom eller voksne flest. Vi er litt for late og bortskjemte rett og slett. For å ikke glemme egoistiske.

Endret av heipådegsann
  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det hjelper jo ikke en drit thva vi gjør her oppe, Nord-Skadinavia er allerede i toppen når det kommer til å redusere utslipp.
Det er i Asia problemene er størst,... 
https://www.forbes.com/sites/hannahleung/2018/04/21/five-asian-countries-dump-more-plastic-than-anyone-else-combined-how-you-can-help/

Vi må jo bare fortsette slik vi gjør, og håpe at resten av verden følger etter.

Det er helt utrolig naivt å si at "oljen må bort!", hva skal vi erstatte denne med da?
Vi har en aldrende befolkning, og lav fødselsrate, pengene på bok er så og si allerede brukt bare pga dette alene, hvordan skal velferdsstaten fungere uten oljeinntektene? Hvor skal folk jobbe? Hva skal gjøres med alle de som mister jobbene sine? Skal bil bli så og si ulovlig, eller bare for de rike, hvordan vil det gå i et land uten kollektivtilbud (finnes bare i Oslo)?
Derfor har jeg null respekt for idiotpartier som MDG, og fjolsene som stemmer på dem.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

45 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Si at vårt inntrykk er rett... 

Hvorfor får de fortsette sin skinnhellighet? Hvor er media sitt kritiske blikk? 

Anonymkode: c66a4...51d

Ingen som tør å si at kongen er naken.

Anonymkode: 4b994...1cd

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle liker å leve godt. Derfor man ikke kan satse på at "alle skal ta seg sammen" for å redde kloden. Det må politiske grep til.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har inntrykk av at det stikker ganske dypt, jeg. Og at foreldregenerasjonen er raske med å trekke "Jammen dere"-kortet uten tanke på at det er VI som har lagt opp til at vi skal på sydenferier årlig og det er VI som har gått foran med det store forbruket. 

Her i huset er det ungdommene som er mest opptatt av miljøvennlig forbruk, gjenbruk og mindre bilkjøring, mens mannen min sutrer og klager over bompenger. Foreldrene mine og deres venner er jo helt vettlause, de synes fremdeles det er helt uproblematisk å pusse opp boligen annethvert år og ta langweekender i New York og Beijing flere ganger i året. Cruise? Superfett. Flyskam? Næsj, hvorfor det.

Nei, vet du hva... det finnes sikkert ungdommer som har hevet seg på klimabølgen først og fremst fordi alle andre gjør det og det er kult med en formiddag fri fra skolen. Men jevnt over tror jeg engasjementet er langt høyere hos de unge enn hos de eldre, og la oss ikke forglemme at det er vi voksne som har ført oss dit vi er i dag.

Anonymkode: e4239...bcb

  • Liker 18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

50 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Si at vårt inntrykk er rett... 

Hvorfor får de fortsette sin skinnhellighet? Hvor er media sitt kritiske blikk? 

Anonymkode: c66a4...51d

Ungdom har da vært engasjerte I alle år. 

Jeg selv demonstrerte mot atomvåpen i forbindelse med den kalde krigen, mine foreldre engasjerte seg i vietnamkonflikten osv.

Dette er da ikke noe nytt!  I alle år har de med litt mer erfaring stått på utsiden og godmodig ledd av ungdommelig overmot og naivitet. 

I dag er visst ikke dette lov lenger, de skal tas, kritiseres, og jekkes ned...

Anonymkode: 0f6ef...e83

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

28 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tror engasjementet er ektefølt nok, men at konsekvenstenkningen ikke er helt på plass, og dermed fremstår det som dobbeltmoral.

Selv er jeg oppvokst med "mini-raddiser" på 80-tallet. Det var ungdommer som vokste opp i øvre middelklassehjem i Bærum, som stilte opp med palestinaskjerf over munnen bak Stein Lillevold og Blitz-erne.  Ingen kunne betvile deres engasjement heller, mens de samtidig nøt godt av de godene og tryggheten de hadde hjemme.   Kombinasjonen dyre merkeklær, merchedes/bmw, og "radikal" ble litt merkelig for oss som sto på utsiden.

Anonymkode: 0f6ef...e83

Haha. De husker jeg. De mest frika kom fra de mest møblerte hjemmene. De visste godt at de kunne unne seg en "vill" ungdomstid siden fremtiden allikevel var safe.

Så idag sitter de og drikker rødvin på golfklubben og mimrer om opprørske de var og kule konsertene og alt det ville de gjorde.

Regner seg sikkert som sosialister enda med enebolig i Bærum og Jaguar i garasjen. 

Anonymkode: 825d3...54c

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

30 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har inntrykk av at det stikker ganske dypt, jeg. Og at foreldregenerasjonen er raske med å trekke "Jammen dere"-kortet uten tanke på at det er VI som har lagt opp til at vi skal på sydenferier årlig og det er VI som har gått foran med det store forbruket. 

Her i huset er det ungdommene som er mest opptatt av miljøvennlig forbruk, gjenbruk og mindre bilkjøring, mens mannen min sutrer og klager over bompenger. Foreldrene mine og deres venner er jo helt vettlause, de synes fremdeles det er helt uproblematisk å pusse opp boligen annethvert år og ta langweekender i New York og Beijing flere ganger i året. Cruise? Superfett. Flyskam? Næsj, hvorfor det.

Nei, vet du hva... det finnes sikkert ungdommer som har hevet seg på klimabølgen først og fremst fordi alle andre gjør det og det er kult med en formiddag fri fra skolen. Men jevnt over tror jeg engasjementet er langt høyere hos de unge enn hos de eldre, og la oss ikke forglemme at det er vi voksne som har ført oss dit vi er i dag.

Anonymkode: e4239...bcb

👆 dette!

Jeg har ungdomer som i svært begrenset omfang kjøper nye klær, mobil og spiser veldig lite kjøtt. Synes også de bruker sykkel mer enn bil. De er så utrolig mye flinkere enn alle voksne jeg kjenner (inkludert meg selv). Og de påvirker meg og resten av familien! 

De er opptatt av plast i alle former, og informerer meg stadig om mikroplast. Vi kjøper mer miljøvennlig og gjenbruker mer pga dem. 

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Haha. De husker jeg. De mest frika kom fra de mest møblerte hjemmene. De visste godt at de kunne unne seg en "vill" ungdomstid siden fremtiden allikevel var safe.

Så idag sitter de og drikker rødvin på golfklubben og mimrer om opprørske de var og kule konsertene og alt det ville de gjorde.

Regner seg sikkert som sosialister enda med enebolig i Bærum og Jaguar i garasjen. 

Anonymkode: 825d3...54c

Og ironisk nok regner færre av de som virkelig ville gått på snørra uten sosialismen seg som sosialister. 

160 000 briter (vagt og trolig altfor lavt anslag) har dødd som følge av austerity i Storbritania. Det er følgene av å kutte i sosialismen. Og det er ikke folkene med Jaguar i garasjen. Det er folk på trygd. Uføre. Folk på AAP. Jeg mener - etter 6 år med høyrestyre klages det alt i media her i Norge også. Men trolig har ikke mer enn et par håndfuller faktisk avgått ved døden. Det kan bli verre. Mye verre. Og det rammer alltid "grasrota". Og den stemmer overraskende ofte for sin egen undergang.

Som svar til ts: det er da ingen oppegående mennesker som tror at vi løser klimakrisen ved å gå tilbake til jernalderen. Vi har skapt utrolig mye forurensing som vi har deponert (i bunkerser, fjellanlegg, daganlegg etc) og i drift (reaktorer etc) som krever ekstrem presisjon og høy teknisk kunnskap for å holde vedlike. Dropper vi det moderne samfunn? Ja, da går vi til helvete. 

Jeg er dessuten ekstremt usikker på hva eksempelet ditt med melk vs juice skal illustrere. Melk fra ku foret opp på korn fra Brazil vs fruktjuicekonsentrat fraktet fra Brazil? Jeg tror nok du finner at klimaavtrykket på den juicekartongen er vesentlig lettere enn den lettmelka. ;) 

Klima er ikke enkelt - forbrukerne bommer hele tida og politikerne trenerer etter beste evne (ingen politiker vil vinne folkets støtte på klimatiltak - ei heller når folket står til oppå låra i klimatrøbbel. Folket stemmer nemlig populistisk. Og foretrekker 5 gode år nå fremfor 50 ok år seinere)

Jeg tror ungdommens klimaengasjement er ektere enn foreldrenes bompengeengasjement. Bompengeengasjementet eksisterer nemlig ikke. De er bare en gjeng voksne folk som tenker det hadde vært kult å true folk, kaste stein og hetse i sosiale media. Ingen av dem går ut under ekte paroler som en kunne tatt alvorlig, feks "Vi som har lyst på en vei som om 10 år har så dårlig kapasitet at vi alle må ta sykkel til jobb" eller "Vi som ikke har lyst på trygg skolevei" eller "vi som har lyst til at kommunen vår salderer eldrebudsjettet for å betale ned motorvei heller enn å betale 20 kroner"

De er voksne folk. Selvsagt vet de at veier bygd må betales og at de demostrerer mot ikke å faktisk betale, men å se at de betaler. De liker bare å bråke og har valgt seg et ufjølgt emne. Ungene som demonstrerer har min respekt. Bompengemotstandere - nei. De engasjerer seg ikke i noe. De bare skaper et kvalmere samfunn. Med vilje.

Anonymkode: 0fc8a...99c

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Folk som var barn / ungdommer under "den kalde krigen" vokste opp i frykt for en full atom-krig mellom supermaktene.

At temperaturen på jordkloden kanskje kommer til å stige med noen få grader i løpet av de neste hundre åreneDet er selvfølgelig for ingenting å regne, sammenlignet med den frykten som datidens unge levde med under den kalde krigen...  

Anonymkode: ef125...196

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, FactsOverFeelings said:

Det hjelper jo ikke en drit thva vi gjør her oppe, Nord-Skadinavia er allerede i toppen når det kommer til å redusere utslipp.
Det er i Asia problemene er størst,... 

Det er helt utrolig naivt å si at "oljen må bort!", hva skal vi erstatte denne med da?
 

https://www.nrk.no/norge/klimagassutslippene-oker-i-norge-1.14573807

Det er ikke naivt å si at oljen må bort, det er naivt om man tror man klarer det. Men jeg tror nok ingen tror at vi vil klare fjerne oljen innen 2050

Om vi ikke fjerner all co2 utslipp innen ca 2050, så vil dessverre den globale gjennomsnitsstemperaturen øke med mer enn 1,5 grad. Det virker som om en økning på 1,5 er umulig å stanse, men vi kunne stanset mer økning om vi klarte endre utslippene

Men siden det ikke vil skje, må vi forbrede oss på en tøffere fremtid, med mindre dyrkbart område til mat i verden, mindre steder man kan bo og klimaflyktninger som må flytte fra sine hjem fordi det ikke er mulig leve der. Resultat? Jo, det kommer an på. Hva skjer om 200 000 millioner mennesker må flytte? Hvem skal ta dem imot? Hvordan skal alle få jobb, mat og medisiner?

Dette betyr også at dersom vi skal ha mat til alle, må vi muligens spise mer som EAT rapporten. Kjøtt og alkohol kan bli luksusvarer, kanskje alkohol ikke vil være tilgjengelig for den gjengse personen (korn som brukes i øl kan brukes til mat). Flyreiser, ferie? Tja, kanskje vil vi se forbud mot ferieflyreiser, kanskje vil alle få en liten kvote som tilsvarer en tur til USA hvert 3 år. 

Forhåpentligvis vil teknologien redde oss, men vi går en usikker fremtid i møte, og det er ikke gitt at våre etterkommere vil leve så gode liv som vi gjør. Der vi tar for gitt at vi kan reise til utlandet så mye vi vil, leve på høyt kjøttinntak og spise oss selv feite osv. Vi kan også se økt fattigdom, økt kriminalitet, økt medisinmangel, antibiotikaresistens osv. 

Og selvsagt, mer varme i bare Norge har sine egne problemer. Mer parasitter og insekter vi kunne tenke oss leve uten. Mer tørke om sommeren og vanskeligheter med å få nok for til dyra. Se bare hvordan det gikk ifjor. Det var 1 dårlig år. Hva om vi får flere dårlige år på rad?

Anonymkode: f79fc...1bd

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 hours ago, AnonymBruker said:

Vi har barn og unge i hus, de liker å tenke på seg selv som miljøvennlige. De ville også streike for miljøet, men det glei litt ut i sanden og det ble ingenting av. Vi har også hatt perioder uten kjøtt, av hensyn til planeten. 

De er som barn og unge mennesker flest, de liker å bli kjørt på fotball trening, med nye fotballsko, og om naboen har ny kul drikkeflaske vil de selv gjerne også ha. De liker å ha apper på telefonene sine, uten å tenke på det som en påkjenning på kloden. 

Anonymkode: c66a4...51d

Hva gjør du selv som er bra for miljø eller mennesker? 

Jeg skjønner ikke dette behovet for å rakke ned på engasjement. Vi burde heller oppmuntre det. Dette er så typisk nordmenn som ikke ønsker gjøre noe selv, og de vil ihvertfall ikke at andre skal gjøre noe slik at de må føle seg mindreverdige. 

Ungdommer kan heller ikke tenke så langsiktig og vet så mye som voksne, i mange tilfeller. Så de kobler ikke automatisk at det å kjøpe nye klær er problematisk for miljøet. Men gjett hva, det gjør ikke de fleste voksne heller! De fleste voksne må bli informert, de forstår ikke dette av seg selv. Og selv når de vet det, så nekter de endre egne vaner. 

Hvorfor snakker du ikke med ungdommen om dette? Er du redd for at dersom de innser at det er problematisk og endrer oppførsel og blir bedre, så betyr det at det bare er ditt engasjement som er falskt? Du ønsker ikke gjøre noe, men om ungdommen din gjør noe så har du ingen unnskyldning lenger?

10 minutter siden, AnonymBruker said:

Folk som var barn / ungdommer under "den kalde krigen" vokste opp i frykt for en full atom-krig mellom supermaktene.

At temperaturen på jordkloden kanskje kommer til å stige med noen få grader i løpet av de neste hundre åreneDet er selvfølgelig for ingenting å regne, sammenlignet med den frykten som datidens unge levde med under den kalde krigen...  

Anonymkode: ef125...196

Det vil vi ikke vite får vi ser fremtiden. Vi har et verst tenkelig scenario og det kan bli veldig hardt for mennesker å vokse opp om klimaet blir veldig mye verre. Hjelper ikke være rik om det er global matmangel. Hjelper ikke bo i isolerte Norge om det er tørke og vi ikke kan importere mat eller skaffe nok selv. Vi er ikke beskyttet her om flere millioner må på flukt fra områder der temperaturen går over 50 grader. Da må også Norge ta imot sin del klimaflyktninger. Og Norge sine penger er ikke evige. Så hva skjer da med syke, fattige, enslige foreldre, arbeidsledige?

Anonymkode: f79fc...1bd

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker at de (veldig) unge gjerne vil være miljøengasjert, men de forstår ikke nødvendigvis konsekvensene av egne valg. Det er et komplekst samfunn og verden vi lever i, å forvente at de unge skal ta alt det inn over seg er mye forlangt.  Det er derfor viktig at de da faktisk blir informert om at f.eks hvert plagg de kjøper, har en påvirkning. Hver biltur påvirker, alt en gjør påvirker på en eller annen måte.

 

Og ja, i Norge er vi genrelt gode, men hva vi gjør har betydning selv om den føles veldig liten. Hvor hver plastbit vi får i søpla framfor i havet, kan redde ett dør.

Det er fremdeles mye vi alle kan gjøre, da spesielt som vil ha lokal virkning.

 

Anonymkode: dbeaf...b1b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...