Gå til innhold

Bør jeg påkoste meg fysio?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Det hele startet for noen år siden da jeg ville komme meg i form og begynte med jogging. Kondisen kom fort, og jeg kunne løpe 5 dager i uken. Etterhvert kjente jeg en murrende smerte i kneet, men ga litt f. Plutselig en dag på joggeturen "brøt det ut," og jeg måtte halte hjem igjen. Tok en ukes pause og ble bedre, men med en gang jeg startet med jogging kom den murrende smerten tilbake. Jeg mistenkte løperkne. Da kuttet jeg helt ut jogging, i flere år.

Tok opp igjen joggingen for ca 9-10 mnd siden, men begrenset meg til 2-3 ganger i uken samt ingen asfaltjogging. De siste mnd har jeg på nytt kjent en lignende murrende smerte i kneet, men smerten flytter på seg. Ene dagen kan jeg ha smerter på utsiden av kneet, andre dager på innsiden. 

Bør jeg oppsøke en fysioterapeut og få en diagnose og evt behandling, eller er symptomene på løperkne/overbelastning så overveldende at jeg heller bør finne et treningsprogram for dette? 

Anonymkode: 2b404...dd9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Treningsprogram for løperkne med fokus på å styrke hofte- og rompemuskulatur er første steg! Hos meg kan det komme og gå litt ubehag/ en slags indre «kløe» på steder jeg har hatt belastningsskader tidligere, uten at det egentlig bryter ut. Men finn deg styrkeøvelser og program for dynamisk oppvarming!

Anonymkode: b5d4a...821

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville sjekket med fysio, høres ut som runners knee eller jumpers knee. Jeg gikk med knesmerter lenge før jeg oppsøkte fysio, viste seg å være jumpers knee.

Anonymkode: 62ee6...586

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ville sjekket med fysio, høres ut som runners knee eller jumpers knee. Jeg gikk med knesmerter lenge før jeg oppsøkte fysio, viste seg å være jumpers knee.

Anonymkode: 62ee6...586

Men behandlingen av dette er veldig standard, så om man har evne til å lese seg opp selv er det mange øvelser som hjelper godt uten å bruke penger på fysio!

Anonymkode: b5d4a...821

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan jo eventuelt ta en time hos fysioterapeut for å få instruksjon/opplæring i aktuelle styrketreningsøvelser og tøyinger for å unngå løperkne (eller hvilken diagnose fysioen mener du har) om du er usikker. 

Jeg hadde løperkne for drøyt ti år siden som ble behandlet med trykkbølgebehandling. Den gang anbefalte fysioterapeuten trykkbølger fremfor konvensjonell fysiobehandling. Det hjalp, men i ettertid har jeg periodevis hatt behov for tøying og bruk av foam roller for ikke å utvikle løperkne på nytt - det hjelper godt, og gjøres på egen hånd. Du finner sikkert mye om dette hvis du søker på google/youtube. 

Anonymkode: b23a7...544

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...