Gå til innhold

Å servere alt på hver enkelts tallerken i stedet for i serveringsfat?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Litt inspirert av tråden med rare ting vertinner osv. gjør. 

Som regel lager jeg nok mat, altså slik at de som ønsker kan forsyne seg to ganger. Men en gang i ny og ne så bommer jeg. Har også hendt at det har kommet en ubuden gjest, eller en venn har spurt høflig om ikke den kan ta med seg en ekstra av ulike grunner. Jeg svarer som oftest ja og er positiv til dette. 

Dersom det er taco, gryterett, pizza osv. så går det som regel greit. Sørger for å ikke fylle serveringsfatene helt full. Vet av erfaring at mange tror det er mer på kjøkkenet og derfor forsyner seg voldsomt og plutselig kan det bli lite til de siste som forsyner seg. Men da har jeg heldigvis mer til å fylle på til de siste gjestene. Men det som kan irritere meg litt er de som forsyner seg MASSE, altså overfylt tallerken til det nesten renner over. Jeg pleier å beregne 2 vanlige porsjoner til hver. Ikke 3 STORE porsjoner til de to grådige og 1 liten porsjon til resten. Synes også det er høflig å ikke forsyne seg ALT for grådig. 

Uansett, det jeg lurer på er om det er innafor å servere alt ferdig på tallerkener dersom man f.eks uheldigvis ser at man har beregnet litt lite. Da får alle mat i stedet for at noen får masse og andre bittelitt. Har som regel en del ekstra poteter/ris/pasta/grønnsaker som kan fylles på med dersom det feks er lite kjøtt. 

Som oftest serverer jeg dessert/noe å bite i til kaffen og setter gjerne frem litt snacks/druer/nøtter på kvelden. 

Anonymkode: 9341e...da9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...