Gå til innhold

Noen som er flinke med sånne familie tre greier? (my heritage)


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg tok en dna test og fikk svar igår. Og der fant jeg en dame som jeg er i slekt med. Det står «Kusine to generasjoner forskjøvet/firemenning en generasjon forskjøvet»? Jeg ble helt forvirra for jeg forsto ingenting. Og sønnen hennes er også i slekt med meg og det står på han «Fetter to generasjoner forskjøvet/firemenning en generasjon forskjøvet»?

 

Anonymkode: 7c186...9d9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Slektskapet mellom dere er at de er barn eller foreldre til et av dine søskenbarn/tremenninger/firmenninger. 

Anonymkode: 3e3f1...23a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Amerikanere har et forferdelig hierarkibegrep på det der, med cousins twice removed og sånn. Du har tydeligvis fått en dårlig oversettelse. Her er en forklaring:

Finally deciphering the biggest mystery of them all... the family (Picture: Imgur)

https://metro.co.uk/2014/10/03/finally-a-chart-explaining-who-your-second-cousin-twice-removed-is-4891538/

Det høres ut for meg som "Kusine/Fetter to generasjoner forskjøvet" er det samme som "First cousin twice removed" på figuren her. At de altså er oldebarn av en onkel/tante av deg.

"Second cousin" må forøvrig være lik tremenning. Så lærte jeg også noe nytt i dag! 

Anonymkode: 093b2...f3c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Meg igjen. Blir litt forvirret av at jeg ser de opererer med "First cousin twice removed" igjen langt oppe til høyre i figuren også. Forskyvingen i generasjoner kan tydeligvis gå både ned og opp!

Alternativt er de altså, eeh hva blir det da, øh, foreldrene til firmenninger av deg. Hvis de er i besteforelderalder i forhold til deg så er det sannsynlig, men hvis de er mye yngre enn deg er de vel oldebarn av onkel/tante av deg.

Anonymkode: 093b2...f3c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes slike begreper er vanskelige. Når noen snakker om tanta til søstra til bestefaren til broren hans detter jeg av med en gang.  Jeg får også stadig opp slekt på myheritage men det er ofte folk jeg bare deler 0,2 % dna med og slikt så jeg bryr meg ikke så veldig.  Nærmeste jeg har kommet er folk jeg deler 2% dna med. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...