Gå til innhold

Ny jobb og eventuell graviditet


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei, 

Vi er et par i slutten av tyve årene som har veldig lyst til å starte prøvingen på vår lille familie. 

Men jeg startet i ny jobb for en måned siden.. Jeg føler da på å bli gravid for tidlig, men skal jeg egentlig det? 

Jeg jobber i industri, så mine oppgaver som gravid vil bli ganske begrenset. 

Om jeg venter, hvor lenge må jeg vente før det er greit? 

Anonymkode: b440c...1bd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Neida. Du trenger ikke vente. Det er ditt liv. 

Anonymkode: 6904b...1e4

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville ikke ha ventet. For alt du vet så tar det lang tid før du blir gravid (selv om jeg selvsagt håper på dine vegne at det klaffer fort for dere når dere starter prøvingen). Lykke til! 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Neida. Du trenger ikke vente. Det er ditt liv. 

Anonymkode: 6904b...1e4

Jeg tenker det jeg også. Men jeg er redd for hva arbeidsgiver, og eventuelt kollegaer, tenker om saken. På intervjuet spurte de meg rett ut om det var planer om barn snart, da de slet med at så mange var i foreldre perm om dagen. Ja, jeg vet de ikke har lov til å spørre om det.. Uansett, så gikk det da en faen i meg og svarte nei. 

7 minutter siden, Patriotpaula skrev:

Jeg ville ikke ha ventet. For alt du vet så tar det lang tid før du blir gravid (selv om jeg selvsagt håper på dine vegne at det klaffer fort for dere når dere starter prøvingen). Lykke til! 😊

Dette er min bekymring, at det vil ta lang tid før vi får meg gravid, og hva da? 

Jeg vil gjerne starte, men er som sagt redd for hva andre vil tenke om det, og jeg er fremdeles i prøveperioden i 5 måneder til. 

Ts

Anonymkode: b440c...1bd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vent 6 måneder. Du er ung nok til  å ha råd til det. 

Anonymkode: 51007...786

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du trenger ikke vente. Graviditet har ingenting med jobb å gjøre, og det er ulovlig å diskriminere gravide på arbeidsmarkedet. Litt av årsaken til det er at vi trenger den befolkningsveksten vi skal få, og vi skal ikke la kvinner "lide" under at de ønsker en familie. Hvis du ikke kan utføre dine arbeidsoppgaver under graviditeten har du krav på tilrettelegging :) 

Anonymkode: 08848...17c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg var i samme situasjon, fikk faktisk også spørsmål om familieplanlegging på intervju jeg også. Jeg valgte å vente til jeg hadde jobbet i ca 6 mnd før vi begynte å prøve, og ble gravid tre mnd senere. Arbeidsgiver tok det helt fint. 

Anonymkode: ec2c2...e23

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenkte det samme som deg, og ventet derfor 6mnd før jeg sluttet på pilla. Er nå i pp 10 og er glad jeg iallefall ikke ventet lenger ☺️

Endret av Liinneeaa123
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For alt arbeidsgiveren din vet så er det ikke sikkert at graviditeten var planlagt, for det er ikke slik at arbeidsgiver må vite at dere prøver. Fortell heller så snart det sitter at du er gravid, men ikke si noe om at dere har prøvd:)

Anonymkode: b3eb6...71d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, ts her! 

Takker for svar, alle sammen. Tror nok vi venter til jeg har fått brevet om at prøveperioden min er over, og da kastes ringen og prøvingen starter. 5 måneder igjen, gleder meg veldig! :hoppendeglad:

Anonymkode: b440c...1bd

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tenker det jeg også. Men jeg er redd for hva arbeidsgiver, og eventuelt kollegaer, tenker om saken. På intervjuet spurte de meg rett ut om det var planer om barn snart, da de slet med at så mange var i foreldre perm om dagen. Ja, jeg vet de ikke har lov til å spørre om det.. Uansett, så gikk det da en faen i meg og svarte nei. 

Dette er min bekymring, at det vil ta lang tid før vi får meg gravid, og hva da? 

Jeg vil gjerne starte, men er som sagt redd for hva andre vil tenke om det, og jeg er fremdeles i prøveperioden i 5 måneder til. 

Ts

Anonymkode: b440c...1bd

De har brutt loven ved å spørre deg. Hvis du mister jobben i prøveperioden har du en stålsterk sak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vent til prøveperioden er over. Da er du sikker på å ha en jobb :) 

Anonymkode: 2243b...99c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...