Jump to content
Rumle

Rumlerier

Recommended Posts

Frøkensina
3 minutter siden, Rumle skrev:

Og vår, men uvanlig med så mye sang nå på sommeren, det pleier å være mest på våren. Kanskje han er en fjaser :fnise:

Det skal du ikke se bort fra :ler:

5 minutter siden, Wagner skrev:

Jeg personlig er glad for at de moderne dinosaurene er av fysisk mindre størrelse enn deres forgjengere 😄

D84JMC-a6ea4b5.jpg?quality=45&resize=960

Ellers så er jeg enig, det er mange vakre fugler! 

Men jeg syntes alger og maneter er litt vakrere :)

image.php?uuid=8796d1ae-1937-4e8b-960d-a

Fugler er dinosaurer og koraller er maneter (polypp) som har fått fargen sin av den encellede algen zooxanthella. Naturen er herlig dere 🦄

De har heldigvis utviklet seg litt da disse minifjærdottdinosaurene 😊 Korallrev er nydelige ja, men i sterk tilbakegang :sukk: 

Fortsetter under...

Wagner
1 minutt siden, Frøkensina skrev:

Det skal du ikke se bort fra :ler:

De har heldigvis utviklet seg litt da disse minifjærdottdinosaurene 😊 Korallrev er nydelige ja, men i sterk tilbakegang :sukk: 

Ja, de som ikke tror på klimaendringene bør lese litt om hva som holder på å skje med korallene. Grunnet varmeøkning i havet så har rundt 50% av alle koraller i verden dødd ut siden 1980.

I 2016 alene så hadde vi den største korall blekningen til dags dato, hvorpå 30% av alle korallene i det great barrier reef døde. 

Korall blekning er et fenomen hvor algen som lever inne i kalkskjelettet til polyppen dør pga varmere forhold. Man kan se under et mikroskop at det skal ikke stor økning i temperatur til før algen dør og korallrevet mister sin farge og også matkilde (algen skaper mat til polyppen via fotosyntese). 

2 andre farer er forurensning og også seismisk aktivitet. Du vet de store skipene som kjører rundt å smeller av bomber som ekkolodd for å finne olje reserver på havbunnen, smellene skader dyrelivet i havet innen mange mils radius. 

Det er mange menneskapte farer for korallene. Det er et veldig sårbart økosystem som huser 25% av alle fisker i verden. Dør korallene så dør fiskene med dem. 

Mikrobiologer jobber på spreng for å redde dette systemet men jeg vet ikke om de rekker de. Det de prøver å gjøre er og dyrke alger som skal tåle klimaendringene bedre