Gå til innhold

Knuse apocillin

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei! Jeg har en mor som har fått apocillin i dag. Hun har ikke sjans til å klare å svelge de verken hele eller delt i 2. Det står i felleskatalogen at den ikke skal knuses, men hva skjer om man knuser de? Hun brekker seg hver gang hun prøver å svelge de både hele og delt i 2, og ender opp med å ha den i munnen så lenge at den løser seg opp i munnen... 

har prøvd å gi den hel/halv med brødmat, syltetøy, yoghurt, Biola osv, men ingenting får den til å skli ned

Anonymkode: fdfe0...d16

Skrevet

Moren din må jo få antibiotika i flytende form, da.

• Liker 2
Skrevet
2 minutter siden, Arabella skrev:

Moren din må jo få antibiotika i flytende form, da.

Det hun sa.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Da må dere ringe legen å få flytende. Men siden det er fredag så er det vel legevakten, det pleier ikke å være noe problem.

Anonymkode: d8dc9...9e8

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Da er det ikke like effektivt om det knuses, og lite vits i å få i seg. Da må hun få det i flytende form, eller IV på sykehuset. Anbefaler å kontakte Legevakten

Anonymkode: 18b56...20d

AnonymBruker
Skrevet
28 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hei! Jeg har en mor som har fått apocillin i dag. Hun har ikke sjans til å klare å svelge de verken hele eller delt i 2. Det står i felleskatalogen at den ikke skal knuses, men hva skjer om man knuser de? Hun brekker seg hver gang hun prøver å svelge de både hele og delt i 2, og ender opp med å ha den i munnen så lenge at den løser seg opp i munnen... 

har prøvd å gi den hel/halv med brødmat, syltetøy, yoghurt, Biola osv, men ingenting får den til å skli ned

Anonymkode: fdfe0...d16

Når det står at Apocillin ikke skal knuses i felleskatalogen, så er det fordi dette kan skade pasienten. Ergo knuser man ikke medisinen, men kontakter enten apotek eller lege/legevakt og dår hjelp med å bytte medisinen. 

Anonymkode: 7e331...03c

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Ring legevakten og hør om det kan knuses.

Anonymkode: 97d12...f4f

• Liker 1
Skrevet

Finnes både som mixtur og dråper. 

• Liker 1
Skrevet

Nå er det tre timer siden TS skrev sitt første innlegg og hvis jeg har sett riktig, én time siden hennes siste innlegg. Jeg fatter ikke hvorfor folk stiller spørsmål om medisiner og hvordan slike kan inntas, på et forum, hvor man kan regne med også å få gale svar.
Det naturlige ville selvfølgelig være, som flere har understreket, å ta kontakt med lege, apotek eller legevakt. Det er sikkert mange her som har kompetanse, men et forum burde ikke være førstevalget når det gjelder medisinske spørsmål. Min mening.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Tråden burde vært moderert. Det er ikke bra at personer som man ikke aner kompetansen til skriver innlegg i hytt og pine om hvordan TS skal forholde seg til dette. Dette må man konferere lege, eventuelt apotek, om.

Anonymkode: 62f6d...ec0

• Liker 1
Skrevet

Tråden stenges da den bryter med retningslinjene. Spørsmål om dosering og inntak av medisiner skal tas med helsepersonell.

Sitat

Kropp og helse-forumet kan brukes til å dele erfaringer og å be om råd. Fordi innholdet i dette forumrommet skiller seg fra de andre forumrommene - ved at temaene som diskuteres kan ha innvirkning på liv og helse - har vi satt opp noen spesialregler, som gjelder som et tillegg til forumreglene.

* Diskusjon rundt dosering av medisiner og "medisintips" slettes. Kvinneguiden har ikke nødvendig kompetanse til å luke ut potensielt farlige råd og tips, og vi vil derfor ha en nulltoleranse på dette. Erfaringer knyttet til medisinbruk, som ikke går på diskusjon av dosering og "tipsing" kan ved noen tilfeller bli stående, dette blir vurdert av moderatorene fra gang til gang. Er man usikker på noe i forhold til medikamenter/dosering kan man konferere med felleskatalogen, eller aller best; ta kontakt med apotek eller lege.

Mynona, mod.

• Liker 1
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...