Gå til innhold

Saraaemiliee på instagram


Anonym1990.

Anbefalte innlegg

BethD skrev (Akkurat nå):

Hæ? 

Hva mener du?

Kj-lyden er en utdøende lyd og har vært det lenge. Helt siden 90 tallet har lærerne på skolen jeg gikk på, sagt at den lyden er det nesten ingen som uttaler lenger.

Det varierer jo selvfølgelig ut i fra dialekt, Haugesunddialekten bruker jo kj lyden helt tydelig, men de fleste andre voksne uttaler ikke denne lyden lengre.

 

https://www.nrk.no/kultur/sprakforsker-om-skj_kj-lyden_-kan-ende-med-at-vi-bare-sier-_s_-1.14297342

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Boblerone skrev (Akkurat nå):

Kj-lyden er en utdøende lyd og har vært det lenge. Helt siden 90 tallet har lærerne på skolen jeg gikk på, sagt at den lyden er det nesten ingen som uttaler lenger.

Det varierer jo selvfølgelig ut i fra dialekt, Haugesunddialekten bruker jo kj lyden helt tydelig, men de fleste andre voksne uttaler ikke denne lyden lengre.

 

https://www.nrk.no/kultur/sprakforsker-om-skj_kj-lyden_-kan-ende-med-at-vi-bare-sier-_s_-1.14297342

Ehm… 

Det er egentlig bare de på Østlandet som ikke klarer å si den lyden 😂

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

BethD skrev (Akkurat nå):

Ehm… 

Det er egentlig bare de på Østlandet som ikke klarer å si den lyden 😂

 

Nei det er ikke sant. Jeg bor i Stavanger og her er det akkurat samme. Leste du i det hele tatt artikkelen jeg linket til?

 

 

A78BFC83-94D5-4EE3-9F79-1DE48BCA1D98.png

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Boblerone skrev (1 minutt siden):

Nei det er ikke sant. Jeg bor i Stavanger og her er det akkurat samme. Leste du i det hele tatt artikkelen jeg linket til?

 

 

A78BFC83-94D5-4EE3-9F79-1DE48BCA1D98.png

Leste det ja,men det forandrer jo fortsatt ikke det faktum at det er å snakke feil :)

Det heter ikke SCHØTT men KJØTT ☺️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

BethD skrev (1 minutt siden):

Leste det ja,men det forandrer jo fortsatt ikke det faktum at det er å snakke feil :)

Det heter ikke SCHØTT men KJØTT ☺️

Og det forandrer heller ikke faktum at det er en lyd som de færreste nå klarer å uttale. 😊

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

BethD skrev (2 minutter siden):

Leste det ja,men det forandrer jo fortsatt ikke det faktum at det er å snakke feil :)

Det heter ikke SCHØTT men KJØTT ☺️

Og tviler på at du leste det, siden du svarte at det bare er på Østlandet. 👍😊

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Boblerone skrev (1 minutt siden):

Og det forandrer heller ikke faktum at det er en lyd som de færreste nå klarer å uttale. 😊

Så kebabnorsk er det nye liksom? Jeg bor på Østlandet og kjenner ingen oppegående mennesker som ikke greier å si kj lyden. 

  • Liker 32
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nussepus skrev (1 minutt siden):

Så kebabnorsk er det nye liksom? Jeg bor på Østlandet og kjenner ingen oppegående mennesker som ikke greier å si kj lyden. 

Det er ikke kebabnorsk å ikke klare å uttale den lyden 😁

Har jobbet på skole i Stavanger i over 6år og de færreste klarer å uttale den lyden. Men du er kanskje over 40? Og fa var det annerledes 😊👍

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Boblerone skrev (Akkurat nå):

Det er ikke kebabnorsk å ikke klare å uttale den lyden 😁

Har jobbet på skole i Stavanger i over 6år og de færreste klarer å uttale den lyden. Men du er kanskje over 40? Og fa var det annerledes 😊👍

Skal love deg at ingen av ungene mine sier schjøre heller. Da hadde det blitt månelyst. Og jeg kjenner mange under 40. Og de greier fint å si kj. Setter automatisk de som ikke greier å si kj lyden i « livets harde skole» båsen, da de fremstår som ganske enkle. 

  • Liker 32
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nussepus skrev (1 minutt siden):

Skal love deg at ingen av ungene mine sier schjøre heller. Da hadde det blitt månelyst. Og jeg kjenner mange under 40. Og de greier fint å si kj. Setter automatisk de som ikke greier å si kj lyden i « livets harde skole» båsen, da de fremstår som ganske enkle. 

Hehe okei. Godt du ikke bor i Stavanger 😂

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nussepus skrev (1 minutt siden):

Skal love deg at ingen av ungene mine sier schjøre heller. Da hadde det blitt månelyst. Og jeg kjenner mange under 40. Og de greier fint å si kj. Setter automatisk de som ikke greier å si kj lyden i « livets harde skole» båsen, da de fremstår som ganske enkle. 

Enig med deg! 
Kjenner ingen som ikke snakker med KJ lyden og det er faktisk kun de som snakker østlands som ikke klarer å snakke «rett» ☺️ 
så om den lyden ikke er vanlig der borte så betyr ikke det at resten av landet ikke klarer det. Er ikke så vanskelig heller ☺️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nussepus skrev (1 minutt siden):

Skal love deg at ingen av ungene mine sier schjøre heller. Da hadde det blitt månelyst. Og jeg kjenner mange under 40. Og de greier fint å si kj. Setter automatisk de som ikke greier å si kj lyden i « livets harde skole» båsen, da de fremstår som ganske enkle. 

Forresten så ser jeg på personer som dømmer andre og som ser ned på andre, som ganske enkle. ☺️ Tenk så kjipt å være så nedlatende og være så glad i å spre negativitet! Glad jeg ikke bryr meg om kj lyden så mye som du, da hadde jeg gått glipp av mange flotte mennesker!

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Boblerone skrev (Akkurat nå):

Hehe okei. Godt du ikke bor i Stavanger 😂

Men Stavanger er ikke verdens navle vet du ☺️ 
selv om Stavanger folk heller ikke klarer å snakke skikkelig er ikke det normen for resten av landet 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

BethD skrev (Akkurat nå):

Men Stavanger er ikke verdens navle vet du ☺️ 
selv om Stavanger folk heller ikke klarer å snakke skikkelig er ikke det normen for resten av landet 

Haha nei selvfølgelig er ikke Stavanger verdens navle. Og heldigvis! Men tror dere overvurderer deres kunnskap om hvor utbredt denne kj lyden er. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Boblerone skrev (7 minutter siden):

Haha nei selvfølgelig er ikke Stavanger verdens navle. Og heldigvis! Men tror dere overvurderer deres kunnskap om hvor utbredt denne kj lyden er. 

Så jeg som møter ca 20-25 nye mennesker hver dag, har ingen kunnskap om hvor mange som sier kj lyden? 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

BethD skrev (34 minutter siden):

Ehm… 

Det er egentlig bare de på Østlandet som ikke klarer å si den lyden 😂

 

Jeg klarer fint å si det riktig, bor på Østlandet ;)

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alt nord for Stavanger langs Vestlandet bruker kj-lyden i det daglige. Kanskje folk ellers i landet må begynne å øve da? 🤣

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...