Gå til innhold

Sara Emilie Tandberg

Anbefalte innlegg

Skrevet
GulleGull skrev (53 minutter siden):

Skal ikke mene noe om jakken generelt. Men de stoffene har jo vært ulovlig å importere, produsere og omsette i Norge i mange år allerede. Så at de jakkene er uten skulle jo bare mangle. 

Feil.

image.thumb.png.1188705a76de0444bfc64a01620379b9.png

• Nyttig 5
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)
Totton skrev (16 minutter siden):

Feil.

image.thumb.png.1188705a76de0444bfc64a01620379b9.png

Pfas er en gruppe kjemikalier, da de aller fleste er forbudt. Det kan være at noe henger igjen men de er i ferd med å fase ut. Produkter som er produsert siste årene skal være uten. Mulig noe henger igjen som er produsert tidligere, men det er ikke normen. Det er svært helseskadelige produkter. Eneste, så vidt jeg husker er brannslukkingsapparater -de har disp. for å bruke fluorholdige materiale. 

skismøring er jeg usikker på, da det har vært linket opp mot kreft. De som har jobbet mye med smøring av ski og kanskje slurvet med avtrekk og beskyttelse har flere fått kreft, uten at jeg vet om det er forsking som støtter dette 100%. Men ville være rart om ikke det var veldig strenge regler for bruke av fluor i skismøring. 

Endret av GulleGull
La til tekst om skismøring
  • Liker 2
  • Nyttig 3
Skrevet
Krissie92 skrev (50 minutter siden):

Hva er det du ikke ser gevinsten av? Inspirasjon til mer hverdagsaktiviteter? At hun viser at man ikke trenger å gå hardt ut for at det monner, men at små justeringer i kosthold og økt aktivitet kan gi helsegevinst? 
At hun viser at man ikke trenger å vente til at forholdene er perfekte for å gjøre livsstilsendringer, for da er det ikke sikkert man kommer i gang. Eller hun viser at livet skjer og at det kan gå trått uten at det betyr at man har mislykkes. 

Hva med dette er det du ikke ser verdien av? Og hva med dette budskapet er det bare hun som vinner på?

Selv synst jeg det er et fint bidrag - i en verden der det kan virke som om at må være perfekt hele tiden. 

Eg synst det er problematisk at ho frontar ulike livsstilar til ulike tider.   Då ho var gravid, viste ho ein roleg livsstil, no frontar ho treningsklede og ein "aktiv" livsstil. På same måte som kleda hennar er ein del av fast fashion-industrien, blir helsereisa hennar eit kommersielt produkt – og den langsiktige helsegevinsten blir vanskeleg å sjå som autentisk.

Samtidig nyttar ho «det uperfekte» aktivt som strategi for å samle sympati og klikk. Dette viser kor viktig det er at vi som forbrukarar/menneske løftar blikket, veit kva som påverkar oss, og ikkje føler at vi må spegle ein perfekt/ uperfekt livsstil skapt av kommersielle krefter.

• Liker 4
  • Nyttig 7
Skrevet
GulleGull skrev (7 minutter siden):

Pfas er en gruppe kjemikalier, da de aller fleste er forbudt. Det kan være at noe henger igjen men de er i ferd med å fase ut. Produkter som er produsert siste årene skal være uten. Mulig noe henger igjen, men det er ikke normen. Det er svært helseskadelige produkter. Eneste, så vidt jeg husker er brannslukkingsapparater -de har disp. for å bruke fluorholdige materiale. 

De fleste vet hva det er😉

AI forklarer:

Det finnes fortsatt en betydelig mengde PFAS-holdige produkter i salg i Norge, selv om flere stoffer er forbudt og et totalforbud er under vurdering. Her er et innblikk i hvor mye og hvor:

🧪 PFAS i plantevernmidler

Ifølge Mattilsynet er det per mai 2025:

• 27 plantevernmidler på det norske markedet som inneholder ett eller flere PFAS-stoffer

• 10 aktive PFAS-stoffer er godkjent i Norge, inkludert i produkter som ugressmidler, soppmidler og skadedyrmidler A

👕 PFAS i forbrukerprodukter

PFAS finnes fortsatt i:

• Tekstiler som regntøy og arbeidstøy

• Kosmetikk og hygieneprodukter

• Matemballasje og kjøkkenutstyr

• Skismøring og brannskum

Selv om noen av disse produktene er underlagt restriksjoner, er det fortsatt lovlig å selge mange av dem så lenge de ikke inneholder de spesifikke PFAS-variantene som er forbudt B.

📉 Hva skjer videre?

• Norge jobber sammen med fire EU-land for å få på plass et generelt forbud mot hele PFAS-gruppen

• Forslaget er under behandling i EUs kjemikaliebyrå og ventes å få ny høring i løpet av 2025 

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet
Totton skrev (8 minutter siden):

De fleste vet hva det er😉

AI forklarer:

Det finnes fortsatt en betydelig mengde PFAS-holdige produkter i salg i Norge, selv om flere stoffer er forbudt og et totalforbud er under vurdering. Her er et innblikk i hvor mye og hvor:

🧪 PFAS i plantevernmidler

Ifølge Mattilsynet er det per mai 2025:

• 27 plantevernmidler på det norske markedet som inneholder ett eller flere PFAS-stoffer

• 10 aktive PFAS-stoffer er godkjent i Norge, inkludert i produkter som ugressmidler, soppmidler og skadedyrmidler A

👕 PFAS i forbrukerprodukter

PFAS finnes fortsatt i:

• Tekstiler som regntøy og arbeidstøy

• Kosmetikk og hygieneprodukter

• Matemballasje og kjøkkenutstyr

• Skismøring og brannskum

Selv om noen av disse produktene er underlagt restriksjoner, er det fortsatt lovlig å selge mange av dem så lenge de ikke inneholder de spesifikke PFAS-variantene som er forbudt B.

📉 Hva skjer videre?

• Norge jobber sammen med fire EU-land for å få på plass et generelt forbud mot hele PFAS-gruppen

• Forslaget er under behandling i EUs kjemikaliebyrå og ventes å få ny høring i løpet av 2025 

Slik jeg leser «reklamen» til CL så nevner de spesielt PFOA (ett enkelt stoff som er vann- og fettavisende) som er et av de flere PFAS stoffene (en hel gruppe av flourstoffer) som er forbudt og har vært det i åresvis i Norge. Det er mitt poeng. Det er en selvfølge.

• Liker 5
  • Nyttig 7
Skrevet
Snublefot62 skrev (37 minutter siden):

Flott dersom hun faktisk klarer å inspirere til mer hverdagsaktivitet - men jeg tror du fordummer følgerene hennes dersom du tror at det hun viser gir noen form for langvarig positiv helsegevinst hos noen.

Og er det noe hun viser, så er det vel nettopp det at kortvarige endringer uten langsiktig plan ikke gir særlig gevinst noen steder. Har hun i det hele tatt noen resultater å vise til i det hele tatt? Altså i form av helsegevinster? Har hun snakket om noe som helst som har blitt bedre etter hun startet på helsereisen?

Jeg forstår heller ikke at hun skal vise at alt ikke trenger å være perfekt eller at ting går bra selv om livet skjer. Hun viser strengt tatt det stikk motsatte med et hus til over 30 millioner der ALT skal være perfekt. Når hun viser noe som ikke er perfekt så er det enten for å rakke ned på noen, kritisere noe eller så er det arrangert for å late som om noe er morsomt. Og ved flere anledninger viser hun jo at når livet skjer og hun ikke planlegger så går ting galt - og selv om hun ikke planlegger eller klarer å gjøre sin del så klarer hun å vri det rundt til at Vegard burde tatt mer ansvar eller at noen andre burde minnet henne på noe.

Alt dette kommer åpenbart ann på øynene som ser men jeg ser virkelig ikke noe positivt i det hun viser. Tvert i mot er det for min del ganske tydelig at alt handler om markedsføring og salg.

skal man ha en langvarig positiv helsegevinst så må man gjøre jobben selv uansett om man henter inspirasjon fra toppidrettsutøvere, ærnæringspersonell, fysioterapeuter, store treningsblogger , overvektsklinikken eller Sara sin hverdagslig snap.

Vi har alle ulike forutsetninger for å gjøre en livsstilsendring og selv Martin Johnsrud Sundby, indretsmaskinen, forstår dette. Så la oss som blir inspirert av Sara E få lov til det uten å fordumme oss. 

Nå er snappene til Sara mye humor. De snuttene du skriver om , der hun sier at Vegard må ta ansvar er sagt med latter. Det er nok lettere å se at dette er tull for oss som er positive. 
Er man negativ i utgangspunktet så vil alt bli sett på som negativt. 

• Liker 4
  • Nyttig 3
Skrevet
GulleGull skrev (5 minutter siden):

Slik jeg leser «reklamen» til CL så nevner de spesielt PFOA (ett enkelt stoff som er vann- og fettavisende) som er et av de flere PFAS stoffene (en hel gruppe av flourstoffer) som er forbudt og har vært det i åresvis i Norge. Det er mitt poeng. Det er en selvfølge.

Feil, hun sa PFAS og PFOA

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
Minimeg1234 skrev (1 minutt siden):

skal man ha en langvarig positiv helsegevinst så må man gjøre jobben selv uansett om man henter inspirasjon fra toppidrettsutøvere, ærnæringspersonell, fysioterapeuter, store treningsblogger , overvektsklinikken eller Sara sin hverdagslig snap.

Vi har alle ulike forutsetninger for å gjøre en livsstilsendring og selv Martin Johnsrud Sundby, indretsmaskinen, forstår dette. Så la oss som blir inspirert av Sara E få lov til det uten å fordumme oss. 

Nå er snappene til Sara mye humor. De snuttene du skriver om , der hun sier at Vegard må ta ansvar er sagt med latter. Det er nok lettere å se at dette er tull for oss som er positive. 
Er man negativ i utgangspunktet så vil alt bli sett på som negativt. 

Har hun vist til at hun har hatt noen positiv helsegevinst av helsereisen sin enda?

• Liker 7
Skrevet
Snublefot62 skrev (Akkurat nå):

Har hun vist til at hun har hatt noen positiv helsegevinst av helsereisen sin enda?

Nå vet ikke jeg hva du legger i å vise til en positiv helsegevinst men hun snakket  stadig om hvor godt det gjorde for kroppen hennes å være i mer bevegelse. 

• Liker 6
Skrevet
Totton skrev (4 minutter siden):

Feil, hun sa PFAS og PFOA

Vet ikke hva hun sa, jeg henviser til nettsiden til CL. «en vannavvisende behandling som er PFOA- og PFAS-fri». PFOA er ett  vannavvisende og fettavvisende stoff av flere stoff i PFAS gruppen som har vært forbudt i Norge i mange år.  

Veldig usikker på om den som legger ut tekst på nettsiden vet hva de henviser til egentlig. Det høres antageligvis flott ut.  

• Liker 5
  • Nyttig 3
Skrevet
GulleGull skrev (4 minutter siden):

Vet ikke hva hun sa, jeg henviser til nettsiden til CL. «en vannavvisende behandling som er PFOA- og PFAS-fri». PFOA er ett  vannavvisende og fettavvisende stoff av flere stoff i PFAS gruppen som har vært forbudt i Norge i mange år.  

Veldig usikker på om den som legger ut tekst på nettsiden vet hva de henviser til egentlig. Det høres antageligvis flott ut.  

Tviler på at de vet.

Det er ganske drøyt og å påstå at de er mer miljøvennlige enn andre uten å kunne vise til mer dokumentasjon eller konkret hva de mener.

• Liker 5
  • Nyttig 4
Skrevet

Interessant og ikke minst lærerik diskusjon. ☺️ Jeg spurte AI: Hvilke skalljakker er PSAF-frie? AI svarte: 

«Merker og teknologier som er PFAS-frie:
Norrøna: har nå sine kolleksjoner PFAS-frie, inkludert deres GORE-TEX-jakker, fra og med juni 2025. 
Fjällräven, Klättermusen, Lundhags, og Asivik: Bruker ikke PFAS i sine membraner eller impregneringer. 
GORE-TEX ePE: Den nye ePE-membranen som brukes av merker som Arc'teryx, er helt PFAS-fri. 
Pertex® Shield Revolve: En bærekraftig og PFAS-fri membran laget av 100% resirkulert polyester, brukt av blant annet Pulssonen. North Face FUTURELIGHT™: Jakker med dette materialet er PFAS-frie og bruker resirkulert nylon.»

Ellers reklamerer Haglöfs, Bergans, Skogstad sport og Stormberg med at de er PSAF-frie. (Jeg sjekket ikke flere.)
Man kan vel konkludere med at dette er ganske så vanlig blant produsenter av skalljakker. 

• Liker 4
  • Nyttig 5
Skrevet (endret)
Donnap skrev (7 timer siden):

Enda ett dropp der det foreløpig ikke er tomt i noen størrelser? Må si jeg er litt spent på hva som skjer nå, er Careless bølgen i ferd med å avta, eller har de bestilt inn mer enn de vanligvis gjør? Vet iallfall at det ikke er fordi de ønsker å ha disse klærne på lager, hun har sagt mange ganger at det er dyrt å ha klær på lager. Hun har valgt å ikke høre på kunder og følgere når det gjelder klager på klærne,  til og med slettet og kontrollert innleggene på denne Careless kjøp og salg siden,  der hun plutselig var administrator. Husker jeg selv la inn ett innlegg der med spørsmål om ett produkt det var noe feil med, det slapp ikke igjennom, og flere ganger folk uttalte seg om feil så var innlegget plutselig borte. Jeg fikk sånn skryt av Careless kjolen min forrige uke da jeg hadde den på, to damer som syntes den var så fin og lurte på hvor jeg hadde kjøpt den. Jeg fortalte dem det, men måtte også si som sant var at jeg anbefalte ikke å kjøpe klær der i og med at det har vært så mye dårlig kvalitet på dem, og at Careless virker som om de satser mer på kvantitet enn kvalitet. 

Tror nok SET hadde forventet ett mye høyere salg

Bilde fra SE sin snapchat 

Screenshot_2025-09-15-10-41-52-015_com.snapchat.android.jpg

Endret av elskersommer
  • Liker 5
Skrevet
Anemoi skrev (1 minutt siden):

Interessant og ikke minst lærerik diskusjon. ☺️ Jeg spurte AI: Hvilke skalljakker er PSAF-frie? AI svarte: 

«Merker og teknologier som er PFAS-frie:
Norrøna: har nå sine kolleksjoner PFAS-frie, inkludert deres GORE-TEX-jakker, fra og med juni 2025. 
Fjällräven, Klättermusen, Lundhags, og Asivik: Bruker ikke PFAS i sine membraner eller impregneringer. 
GORE-TEX ePE: Den nye ePE-membranen som brukes av merker som Arc'teryx, er helt PFAS-fri. 
Pertex® Shield Revolve: En bærekraftig og PFAS-fri membran laget av 100% resirkulert polyester, brukt av blant annet Pulssonen. North Face FUTURELIGHT™: Jakker med dette materialet er PFAS-frie og bruker resirkulert nylon.»

Ellers reklamerer Haglöfs, Bergans, Skogstad sport og Stormberg med at de er PSAF-frie. (Jeg sjekket ikke flere.)
Man kan vel konkludere med at dette er ganske så vanlig blant produsenter av skalljakker. 

Ja -og jeg reagerte på at de spesifikt nevnte det ene stoffet som har vært forbudt i Norge i10 ish år.
Siden det stoffet var uthevet som ett «salgsargument». Da tenker jeg at man ikke helt vet hva man snakker om. 

• Liker 4
  • Nyttig 6
Skrevet
oss-to skrev (3 timer siden):

Her er vi nok litt uenige 😊 Eg ser ikkje heilt den langsiktige helsegevinsten – den virka ganske kortvarig. Og til slutt lurer eg på om det eigentleg er andre enn ho sjølv som vinn på dette?

Men du har fått med deg at maten fortsatt er bra? 
Og at skrittene holder seg jevnt høyere enn tidligere? 

Vi som blir inspirert skjønner hvorfor fokuset ikke er der nå. Det er generelt mindre snapper nå pga innspurten i flytteprosessen. 

• Nyttig 4
Skrevet
Donnap skrev (7 timer siden):

Enda ett dropp der det foreløpig ikke er tomt i noen størrelser? Må si jeg er litt spent på hva som skjer nå, er Careless bølgen i ferd med å avta, eller har de bestilt inn mer enn de vanligvis gjør? Vet iallfall at det ikke er fordi de ønsker å ha disse klærne på lager, hun har sagt mange ganger at det er dyrt å ha klær på lager. Hun har valgt å ikke høre på kunder og følgere når det gjelder klager på klærne,  til og med slettet og kontrollert innleggene på denne Careless kjøp og salg siden,  der hun plutselig var administrator. Husker jeg selv la inn ett innlegg der med spørsmål om ett produkt det var noe feil med, det slapp ikke igjennom, og flere ganger folk uttalte seg om feil så var innlegget plutselig borte. Jeg fikk sånn skryt av Careless kjolen min forrige uke da jeg hadde den på, to damer som syntes den var så fin og lurte på hvor jeg hadde kjøpt den. Jeg fortalte dem det, men måtte også si som sant var at jeg anbefalte ikke å kjøpe klær der i og med at det har vært så mye dårlig kvalitet på dem, og at Careless virker som om de satser mer på kvantitet enn kvalitet. 

Jeg tipper veksten stagnerer og at årets regnskap vil vise en utflating når det gjelder omsetning kombinert med større varelager og mer gjeld (med pant i det økte varelageret).

• Liker 3
  • Nyttig 5
Skrevet
Minimeg1234 skrev (9 minutter siden):

Vi som blir inspirert skjønner hvorfor fokuset ikke er der nå. Det er generelt mindre snapper nå pga innspurten i flytteprosessen. 

Maten ? Hva tenker du på da ! Knekkebrød og omelett ? 

• Liker 7
  • Nyttig 2
Skrevet
JojoMoyes skrev (Akkurat nå):

Maten ? Hva tenker du på da ! Knekkebrød og omelett ? 

Som fungerer for Sara. 
Jeg tenker på det hun sa her om dagen. At maten går greit.

• Liker 2
  • Nyttig 2
Skrevet
Minimeg1234 skrev (6 minutter siden):

Som fungerer for Sara. 
Jeg tenker på det hun sa her om dagen. At maten går greit.

Ok ville bare ha bekreftet at de som blir inspirert av henne er ikke spesielt kravstor . Personlig liker jeg å la meg inspirere av noen som faktisk gjør en innsats selv og helst har noen resultater å vise til 💪🏻🏃🏼‍♀️➡️(da mener jeg ikke økonomisk ) Strålende dag ! Nå er det trening og skrittmaraton 🏋️♂️

• Liker 7
Skrevet (endret)
Minimeg1234 skrev (25 minutter siden):

Eg skjønar at mange let seg inspirere, men me må ikkje gløyme at Sara har deltatt på «16 ukers helvete», der ho har fått profesjonell hjelp med mat og trening. Det gjer situasjonen annleis enn for vanlege følgjarar som ikkje har same støtteapparat men no tenkjer dei får "gratis" tips.

Dette handlar ikkje om å fordumme nokon, men om at mange faktisk kan tru på det ho frontar. Den nære koplinga mellom humor, underhaldning og helsebodskap stiller krav både til influensaren, oss som følgjer, og dei som lagar rammeverket rundt dette.  Følgjarane på KG er veldig ulike. Eg vill tru med alle følgjarane til SE så vil tolkingane truleg vere endå fleire enn her på diskusjonssida.

I den possisjonen ho er, burde  mat ikkje vore tema.  Det er mi meining.

Legg til - steg må ho gjerne dele.
Endret av oss-to
La til siste setning.
  • Liker 7
  • Nyttig 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...