Gå til innhold

Noen som kan vise til noe forskning på søvnparalyse?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Vi er noen som sliter med dette, og kort sagt så handler det om at "hodet våkner før kroppen", og det medfører ofte hallusinasjoner av auditiv og visuell art, og, man kan også være fornemme "noe" i rommet/nær en. 

Det er mange år siden jeg hadde min første, og jeg fikk ikke svar på hva det var før jeg leste om det. Deretter har jeg saumfart nettet etter informasjon. Det er teorier om at det er psykriatiske pasienter og studenter som er øverst på statistikken. Hva har disse to gruppene felles? 

Jeg er ikke psykriatisk pasient, men jeg var utsatt for traume som barn, og jeg kan tenke at det er en sammenheng. Søvnparalysene oppstår når som helst, og ikke i spesielt stressende eller vanskeligere perioder. De kommer som lyn fra klar himmel, og dere som har hatt det vet hvor hinsides skremmende det kan være, og andre forstår det nok. Når en hallisunerer at en blir demonisk og løper over gulvet og opp i senga til veninnen for å kvele henne. Når en føler at noen løfter en opp og hvisker i øret på en med ekkel stemme, og en ser helt klart at en er en halv meter over senga og ser ned på bena sine. Sånne grusomme ting og mer. Jeg finner så lite ut om det, om hvorfor det ikke kunne vært noen auforiske eller morsomme hallusinasjoner, eller i det minste interessante! Hvorfor bare så skremmende? 

Hvorfor er det så få som opplever det når det er så mange som har psykriatisk diagnose og som er studenter? Det er jo ikke vanlig å oppleve, og jeg har også lest om søvnforstyrrelser. Noen mener at det er det, men det gir heller ikke noe klart svar på alt jeg lurer på. 

Er det noen av dere her som opplever det, som kan dele noen tanker? Har dere funnet noe forskning eller artikler om det som dere kan dele? 

Anonymkode: fd87f...584

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Psykiatri og psykiske lidelser. 

Anonymkode: ebc71...287

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Psykiatri og psykiske lidelser. 

Anonymkode: ebc71...287

Ja, som sagt så kan jeg se det i sammenheng med traumet. Men vi er uansett veldig mange med traumatiske opplevelser bak oss dessverre, så hvorfor får ikke enda fler dette? Det har jo ingen svar på.

Jeg har ingen psykiske diagnoser. Jeg har angst i perioder, men ingenting jeg har måtte gå i behandling for. Jeg har vært student noen år også, men de kommer ikke oftere av den grunn. De dukker bare opp med alt fra noen ukers mellomrom til år. Jeg lurer også på hvorfor de kommer bår alt er bra. For meg er det ihvetfall ikke stressrelatert. 

Anonymkode: fd87f...584

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det står masse rundt dette tema om du søker på lucid dreaming. Alltså at man er våken under drømmer. Disse kan være hyggelige om du klarer å kontrollere dine egne følelser.

Anonymkode: 89de9...5e5

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Det står masse rundt dette tema om du søker på lucid dreaming. Alltså at man er våken under drømmer. Disse kan være hyggelige om du klarer å kontrollere dine egne følelser.

Anonymkode: 89de9...5e5

Det blir alternativt og ikke vitenskap/forskning. Har sett mye og nei, en kan ikke kontrollere følelsene når en er paralysert. Jeg kan godt tro at noen opplever det du henviser til, men det er ikke det samme som søvnparalyse. Om du sto foran en edderkopp som var en meter i diameter, så skulle jeg likt å se at du kontrollerte følelsene! 🙂

Anonymkode: fd87f...584

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Det blir alternativt og ikke vitenskap/forskning. Har sett mye og nei, en kan ikke kontrollere følelsene når en er paralysert. Jeg kan godt tro at noen opplever det du henviser til, men det er ikke det samme som søvnparalyse. Om du sto foran en edderkopp som var en meter i diameter, så skulle jeg likt å se at du kontrollerte følelsene! 🙂

Anonymkode: fd87f...584

Jeg skulle legge til at alt du vil i den tilstanden er å våkne ordentlig! Det kan en lære seg teknikker på. 

Anonymkode: fd87f...584

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg vet hva jeg snakker om for jeg har opplevd det. Og jeg klarte å snu hallusinasjonene til positive.

Anonymkode: 89de9...5e5

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Jeg vet hva jeg snakker om for jeg har opplevd det. Og jeg klarte å snu hallusinasjonene til positive.

Anonymkode: 89de9...5e5

Meg som kommenterte over, mista siteringa

Anonymkode: 89de9...5e5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arwen Undómiel

Lukke øyne hjelper:)

 

Endret av Arwen Undómiel
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror søvnparalyse henger sammen med narkotikabruk eller overdreven medisinbruk. Det er viktig og lese pakkevedlegge når det gjelder bivirkninger. Kanskje en kaffe hadde hjulpet. 

Narkotika er propsykotisk tullball, mens antipsykotisk medisin forebygger psykoser.

Selvfølgelig kan alkohol påvirke.

 

Alte Dyregrov har en særdeles god bok om søvn.

Anonymkode: 2e9bb...79e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg vet hva jeg snakker om for jeg har opplevd det. Og jeg klarte å snu hallusinasjonene til positive.

Anonymkode: 89de9...5e5

Hva hallusinerte du og hvordan ble de positive? 

Anonymkode: dd3fb...594

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Arwen Undómiel skrev:

Lukke øyne hjelper:)

 

For å slippe hallusinasjoner? De kan jo være auditive også, for jeg "våknet" til ubeskrivelig høy musikk også. Uhyggelig høy altså. Men greit å slippe å se visse ting også da. 

Anonymkode: fd87f...584

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tror søvnparalyse henger sammen med narkotikabruk eller overdreven medisinbruk. Det er viktig og lese pakkevedlegge når det gjelder bivirkninger. Kanskje en kaffe hadde hjulpet. 

Narkotika er propsykotisk tullball, mens antipsykotisk medisin forebygger psykoser.

Selvfølgelig kan alkohol påvirke.

 

Alte Dyregrov har en særdeles god bok om søvn.

Anonymkode: 2e9bb...79e

Dette er ihverfall tull. Jeg rører ikke narkotika! Dessuten fikk jeg det da jeg var så ung at jeg knapt visdte hva narkotika var. Helt greit at en gjetter på årsaker, men bedre å høre fra de som har erfart eller som vet noe om det. 

Anonymkode: fd87f...584

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er et normalfenomen. Du kan bare Google søvnparalyse, evt på engelsk, evt hypnagoge hallusinasjoner. 

Anonymkode: 0df94...427

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Dette er ihverfall tull. Jeg rører ikke narkotika! Dessuten fikk jeg det da jeg var så ung at jeg knapt visdte hva narkotika var. Helt greit at en gjetter på årsaker, men bedre å høre fra de som har erfart eller som vet noe om det. 

Anonymkode: fd87f...584

Jeg bruker ikke medisiner heller! 

Anonymkode: fd87f...584

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Det er et normalfenomen. Du kan bare Google søvnparalyse, evt på engelsk, evt hypnagoge hallusinasjoner. 

Anonymkode: 0df94...427

Nei det er ikke vanlig å oppleve. 

Anonymkode: fd87f...584

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Krampus

8% har regelmessige episoder. Men så godt som alle vil oppleve det en eller flere ganger i livet. Studenter er utsatt 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei det er ikke vanlig å oppleve. 

Anonymkode: fd87f...584

Det er ikke vanlig, som i at brorparten av befolkningen opplever det, men det regnes likevel som et normalfenomen, dvs at en viss andel av normalbefolkningen (uten psykiatrisk lidelse) opplever dette. Ca 15-25 prosent om jeg ikke husker feil. 

Anonymkode: 0df94...427

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sitat

Det antas at søvnparalyse forekommer hos omtrent halvparten av de som har narkolepsi, men kan også forekomme hos omtrent 15-25 % i normalbefolkningen.
 

Om hyonagoge hallusinasjoner i samme artikkel: 

Sitat

 

«Symptomet forekommer hos omtrent halvparten av de som har narkolepsi og opptrer ofte sammen med søvnparalyse. Ca. 15-25 % av normalbefolkningen har opplevd dette fenomenet. Som ved søvnparalyse, så regner man med at hypnagoge/hypnapompe hallusinasjoner representerer vanlig drømmeaktivitet som vedvarer inn i våkenheten.»

 

(Fikk ikke til å lage som sitat). 

Sitatene er hentet fra Oslo Universitetssykehus: 

https://oslo-universitetssykehus.no/fag-og-forskning/nasjonale-og-regionale-tjenester/nevsom/narkolepsi

 

 

Anonymkode: 0df94...427

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har opplevd paralyse ved tre anledninger, uten hallusinasjoner. Det var skremmende nok det, å våkne uten å klare å bevege på noe annet enn blikket.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...