Jump to content
Forumansvarlig

Kampanje mot netthat - bli med på Rusken-aksjon 28. mai!

Recommended Posts

Aricia
17 timer siden, Forumansvarlig skrev:

Hva er netthat og hvor skal vi sette grensene? Og hva kan vi gjøre for å unngå det her på Kvinneguiden? Vi vil gjerne høre fra dere, så ikke nøl med å komme med innspill i denne tråden.

Mine svar på dette kan forumsledelse og moderatorkorps (vet ikke lenger hvem jeg snakker med etter at dere har gjemt dere bak nye generelle nick) lese om i denne stengte (sic!) tråden: 

https://forum.kvinneguiden.no/topic/1241853-rydding-av-asti-tråd/

Der vil dere også se at vi som varsler om denslags ikke opplever at vi hverken blir møtt eller hørt av dere, og at innspillene våre slett ikke er velkommen. I tilfelle dere har glemt det. Jeg har ikke.

PS: Jeg leser nå den nevnte tråden igjen opp mot åpningsinnlegget i denne tråden, og blir rett og slett vred, kjenner jeg. Etter å ha rapportert sidevis med hets TO ganger uten å bli hørt av moderator, ga jeg tydelig beskjed om det i tråden i lenken - og fikk korreks og melding om å respektere moderator eller forlate KG, rett og slett. Så ingen flere innspill fra meg om dette, for å si det sånn. Jeg er mektig provosert her jeg sitter, men skjønner jo at dere vil være med på dagens politisk korrekte netthetsdugnad og sole dere i glansen.

Edited by Aricia

Fortsetter under...

Inocybe

Jeg har dessverre mye av de samme erfaringene som deg @Aricia. Angrep jeg mener er langt over grensen har fått stå etter rapportering og om man skulle driste seg til å svare (saklig selvfølgelig) på angrepet havner svaret i ens mappe. Det er rett og slett veldig vanskelig å forholde seg til og kan oppfattes som at moderator aktivt ser gjennom fingre med uthenging og i stedet velger å straffe den som sier i fra. I det siste har jeg ofte valgt å å overse i stedet for å rapportere og det er jo ikke bra det har kommet til det.

Det jeg vil fram til er at tanken er god, men jeg føler ikke moderatorene har lagt fundamentet for en god debatt om grenser. Jeg er dritt lei av å lese hersketeknikker som "det er frivillig å være på KG" og "moderator jobber frivillig" (ja det siste er vel Egmont sin skyld ikke KG-brukerne) fra moderator når debatten spisser seg til. Jeg har rett og slett mistet troen på objektivitet og profesjonalitet. 

solmåneogstjerner

Du er en jævla idiot og rasist og mannehater. 

Jeg hater innvandrere og negere og muslimer og alle uføretrygdede. Mest av alt hater jeg alle de jævla kvinnefolka. De fortjener å bli voldtatt hele gjengen. 

Obs: jeg tester filteret med å prøve å poste dette. 

solmåneogstjerner
Akkurat nå, solmåneogstjerner skrev:

Du er en jævla idiot og rasist og mannehater. 

Jeg hater innvandrere og negere og muslimer og alle uføretrygdede. Mest av alt hater jeg alle de jævla kvinnefolka. De fortjener å bli voldtatt hele gjengen. 

Obs: jeg tester filteret med å prøve å poste dette. 

Ja. Jeg fikk opp varsel på jævla idiot. Men filteret plukket ikke opp at resten av innlegget var hatefullt. 

Men kan vel kanskje ikke forvente det heller 

Forumansvarlig
13 timer siden, Ichiko skrev:

God tanke å skulle bekjempe netthets, men jeg synes at det jeg leste om "anti-netthets-filter" framsto en smule diffust.

Jeg har lett, men ikke funnet noen oversikt over hvilke ord som kommer til å aktivere dette filteret det er snakk om. Lurer også på hvem som har laget en slik ordliste, og ikke minst hvordan det er gjort. Hvilke kriterier er lagt til grunn for å velge ut de ordene det er snakk om?

Skeptisk som jeg er(eller paranoid, om man skal være vrang), så lurer jeg også på om en aktivering av filteret og eventuell posting av innlegg med "fy-ord" vil bli notert noe steds og loggført som regelbrudd, f.eks. her på forumet.

Hei

Som nevnt litt lenger opp vil det ikke kobles til bruker, vi får ikke noe varsel om at noen har fått varsel. Det vil ikke lagres på bruker som regelbrudd. Det skal bare være en "aha-opplevelse" for den som skriver, og det er no-hate som har laget filteret. Vi brukte lang tid på å gå gjennom filteret og passe på at det holdt seg innenfor GDPR. 

For vår del er foreløpig målet å se om det fungerer. Gjør det ikke det, kommer vi ikke til å bruke det i forumet.

Takk for tips om ting vi kan gjøre bedre og om tråder som bør ses nærmere på! Og nå skulle jeg linke til no hate sin netthatfilter-side, men får 404-feil. 

HanneMari, forumansvarlig (fortsatt, til tross for mer anonymt brukernavn). 

Edited by Forumansvarlig
endret for å ikke gjenta meg selv

Guest Parkeringsvakt

Føler egentlig dette er mer en jævla god inspirasjonskampanje der man forsøker måter ordlegge seg på der man bruker triggerord samtidig som man skriver mer nøytralt. Bare duster aka idioter ville mislikt dette. 

Drap, mord og voldtekt

Annonse

solmåneogstjerner

@Forumansvarlig

Håper jeg ikke blir utestengt pga testen min? 😉

Forumansvarlig
Akkurat nå, solmåneogstjerner skrev:

@Forumansvarlig

Håper jeg ikke blir utestengt pga testen min? 😉

Absolutt ikke! :) 

solmåneogstjerner
Akkurat nå, Forumansvarlig skrev:

Absolutt ikke! :) 

Fint! 😊

abrasiveRefraction
23 minutter siden, Forumansvarlig skrev:

Hei

Som nevnt litt lenger opp vil det ikke kobles til bruker, vi får ikke noe varsel om at noen har fått varsel. Det vil ikke lagres på bruker som regelbrudd. Det skal bare være en "aha-opplevelse" for den som skriver, og det er no-hate som har laget filteret. Vi brukte lang tid på å gå gjennom filteret og passe på at det holdt seg innenfor GDPR. 

For vår del er foreløpig målet å se om det fungerer. Gjør det ikke det, kommer vi ikke til å bruke det i forumet.

Takk for tips om ting vi kan gjøre bedre og om tråder som bør ses nærmere på! Og nå skulle jeg linke til no hate sin netthatfilter-side, men får 404-feil. 

Når du sier "vi", mener du da en kompetent advokat som faktisk forstår GDPR eller? Forumet her har ikke akkurat noe godt track-record når det kommer til GDPR. 

Forumansvarlig
Akkurat nå, abrasiveRefraction skrev:

Når du sier "vi", mener du da en kompetent advokat som faktisk forstår GDPR eller? Forumet her har ikke akkurat noe godt track-record når det kommer til GDPR. 

Jeg mener at våre utviklere testet at ikke filteret tracket informasjonen. 

abrasiveRefraction
20 minutter siden, Forumansvarlig skrev:

Jeg mener at våre utviklere testet at ikke filteret tracket informasjonen. 

NoHateVerify

Ser for meg en hær med utvikler som sitter å finkjemer javascriptkoden. 

Nå klarer jeg ikke å lese javascript uten å være mer eller mindre drita (det hjelper når koden ser ut som spaghetti). 

Men denne koden er jo ikke trygg i det hele tatt. Her har dere javascript som lastes fra en tredjepart (https://cdn.jsdelivr.net/gh/no-hate/no-hate/nohate.min.js), dette er en tjeneste for å laste opp script. Her har dere flere angrepsvektorer. Hvis jeg gjetter passordet til no-hate kan jeg plutselig hente ut alt som skrives inn i tekstboksene og andre morro javascripttriks.

Hvilken avtale har dere inngått med No Hate for å ivareta vårt personvern? Ekstra problematisk er det at de på hvilket som helst tidspunkt kan endre koden til å hente ut data da den kjører fra deres server, og ikke lokalt på deres. Dette betyr at de når som helst, uten forvarsel kan hente ut informasjon. Det er også mulig for dem å hente ut informasjon fra enkelte IP-adresser (og på den måten levere et script til vanlige brukere og et annet til deres utviklere).

Jeg sliter litt med å forstå hvordan dere kan være sikker på "at ikke filteret tracket informasjonen "(sic). Kan du utdype?

Edit: Ser nå at skriptet er kontrollert av et enkeltmannsforetak, en freelancer. Virker trygt...

Edited by abrasiveRefraction

abrasiveRefraction
13 timer siden, Ichiko skrev:

God tanke å skulle bekjempe netthets, men jeg synes at det jeg leste om "anti-netthets-filter" framsto en smule diffust.

Jeg har lett, men ikke funnet noen oversikt over hvilke ord som kommer til å aktivere dette filteret det er snakk om. Lurer også på hvem som har laget en slik ordliste, og ikke minst hvordan det er gjort. Hvilke kriterier er lagt til grunn for å velge ut de ordene det er snakk om?

Skeptisk som jeg er(eller paranoid, om man skal være vrang), så lurer jeg også på om en aktivering av filteret og eventuell posting av innlegg med "fy-ord" vil bli notert noe steds og loggført som regelbrudd, f.eks. her på forumet.

Filteret styret av en fyr (usikker på om jeg får skrive navnet til vedkomne her. Han driver et enkeltmannsforetak i Oslo og han har mulighet til å når som helst endre filteret til å spore eller installere virus eller noe annet. Hvis man hacker vedkomnes kontoer kan man nok gjøre mye skade.

Jeg sliter med å finne ordlisten, for javascript er meh å lese.

Det er ingen garanti for at utvikleren ikke loggfører noe.

11 timer siden, Dr. A. Kula skrev:

Kort oppsummert (slik jeg forstår det) er dette en funksjon som vil gi en pop-up melding når du skriver ord som er definert som Trigger ord. Dette kan sammenlignes med at Bruker listen popper opp når man bruker @-tegnet eller ikoner trigge av kolon. Man kan velge å ta advarsel til følge (om formulere innlegget) eller la det stå som man har skrevet det. Det er først når du poster innlegget at KG ser hva du har skrevet. 

Jeg forventer dog at verken KG eller No Gate (som står bak funksjonen) logger noe som helst av dennes tilslag på ord jeg skriver, da jeg ikke har godkjent dette. Det er heller ikke en nødvendig funksjon for å drifte forumet, så dette skal i henhold til GDPR være en frivillig ekstrafunksjoner som brukere kan velge at ikke får lagre/registrere dennes aktivitet. Det betyr ikke at jeg som bruker kan skru den av, men jeg har krav på å velge at den ikke lagrer noe om/på min bruker. 

Siden filteret er lagret på en ekstern tjeneste har du ingen garantier. Det kan endres av en enkelt person som driver et enkeltmannsforetak. Dette vil ikke Egmont nødvendigvis oppdage før det er alt for sent. 

Jeg mener den logger enkelte ting, det er funksjon for å legge inn google analytics i det feks. 

NoHateVerify

Annonse

Forumansvarlig

Våre utviklere har plukket fra hverandre koden og lagt inn egen sikkerhetsforananstalting slik jeg har blitt forklart det. 

Nå ser det uansett ikke ut som dette filteret fungerer i noen særlig grad, så det kan hende vi kun beholder det ut dagen. 

abrasiveRefraction
1 time siden, Forumansvarlig skrev:

Hei

j=function(){return function(){this.u=void 0,this.field="#comment",this.language="no",this.verbose=!1}}(),k=new j,l=function(a){return k=a},m=function(){for(var a=[],b=0;b<arguments.length;b++)a=arguments;k.verbose&&console.log.apply(console,["%c[NoHate]%c","color: red","color: inherit"].concat(a))},n=function(){return n=Object.assign||function(a){for(var b,c=1,d=arguments.length;c<d;c++)for(var e in b=arguments[c],b)Object.prototype.hasOwnProperty.call(b,e)&&(a[e]=b[e]);return a},n.apply(this,arguments)},o="ga:user",p=function(a,b){function c(a,c){"pageview"!==a||c||(c={dl:location.href,dt:document.title});var d,e="https://www.google-analytics.com/collect?v=1",f=Object.assign({t:a},b,c,{z:Date.now()});for(d in f)f[d]&&(e+="&"+d+"="+encodeURIComponent(f[d]));new Image().src=e}return b=Object.assign({},b,{aip:1,tid:a,cid:localStorage[o]=localStorage[o]||Math.random()+"."+Math.random()}),{args:b,send:c}}("UA-140484551-1"),q=function(a,b){var c={ec:"NoHate",ea:a,el:b.toString()};return!!p&&void(m("Analytics>",c.ec,c.ea,c.el),p.send("event",c))},r={},s={},t={},u=function(){switch((k.language||"").toLowerCase().trim()){case"no":return"no";default:return console.warn("'no' is the only available language at the moment."),"no";}}

jeg er litt nysgjerrig på denne funksjonen.

Er jeg helt på jordet eller vil den sende data til google analytics hver gang den irriterende popunderen kommer opp? Deres google analytics kode begynner vel med tallet 6. Hvem sin analytics side er dette?

NoHateVerify

Guest Parkeringsvakt

Kan det være svindel? (Siden det ikke fungerer)

Edited by Parkeringsvakt

abrasiveRefraction
Sitat

["Beinrangel","Bitch","Cunt","Degos","Din feite","Din svarte ape","Dra til helvete","Drep deg","Drepe","Drepe deg","Du br henges","Du skal d","Faens muslim","Faggot","Fagot","Fitte","Fittesleiker","Fittekjerring","Fittekjrring","Folkeforder","Forpulte","Fuck deg","Fuck u","Fuck you","Gnien jde","Guling","Halvaper","Hater deg","Heng deg","Hestkuk","Homse","Hore","Horemamma","Horemor","Horemora di","Hottentott","Hper du dr","IS-elsker","Japse","Jde faen","Kalott faen","Knulle deg","Krpling","Kuk","Kvalme faen","Landsforder","Landssviker","Likpuler","Merr","Mokkamann","Mongo","Moraknuller","Morapuler","Motherfucker","Muslim-elsker","Myrde","Neger","Nigger","Pakkis","Pikk","Pule deg","Retard","Sauepuler","Sionistfitte","Skampule","Skrulle","Skyt deg","Skyt merra","Skyte deg","Soper","Sotrr","Suge pikk","Svarte svin","Svarting","Ta livet ditt","Tater","Traktorlesbe","Traktorlespe","Tvangsterilisere","Voldta deg",{"du er":["feit","stygg","stgg","sppel"],"jvla":["autist","flatbanker","homo","jde","kdd","idiot","muslim","terrorist","troll"],"faens":["autist","flatbanker","homo","jde","kdd","idiot","muslim","terrorist","troll"]}]

LOL; dette er hele listen over ord de sjekker etter. Sier vel mer om han duden som har laget det. 

I tillegg reagerer den på "NoHateVerify".

Synes dette var en tragisk dårlig liste... Men sånn går det vel når man får et enkeltmannsforetak til å rakse i sammen noe ræl.

Det fine med dette er at den gjør verifiserigen lokal, og eneste gang den helt tydelig lagrer noe er når man klikker på "Rapporter". 

abrasiveRefraction

Du skal dæ

Edited by abrasiveRefraction

abrasiveRefraction

Du skal dæ

abrasiveRefraction
11 minutter siden, Parkeringsvakt skrev:

Kan det være svindel? (Siden det ikke fungerer)

Sluttet å fungere for meg nå. Men det er jo et elendig filter. Jeg ville skammet meg hvis jeg var Telia som hadde betalt for dette rælet.