Gå til innhold

Noen som flyttet fra sør til Finnmark?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Noen her som flyttet fra Østlandet(eller sør/vest/midt) til Finnmark og har noen erfaringer å dele? Noen som likte det godt? Noen som ikke klarte å bo der?

Anonymkode: d46da...e8f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg flyttet til Finnmark høsten 2016, bodde der til Mai 2018. Er fra Østlandet. Send meg en melding så kan jeg dele erfaringer der ☺️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig herlig . Gled deg! 

Jobb el skole ? 

Anonymkode: b2a33...2d0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja vi har gjort det. Bodde der i 4 år. Send pm hvis du lurer på noe. Vi trivdes godt, men brukte lang tid på å bli kjent. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har også gjort det (fra Østlandet til Øst-Finnmark), bodd der i 3 år. Trivdes godt, men vanskelig å komme inn i miljøet. Dette skal visstnok være lettere i Vest, som har et miljø som er mer preget av studentmiljø, og med det mer fokusert på å ta imot de som flytter til spesielt i yngre alder (ung voksen). I Øst er det mer preget av at du må jobbe hardt for å komme inn, og ikke minst bli akseptert av miljøet.  Har en periode hver vinter (smule vinterdeprimert) hvor jeg tidvis har lyst til å flytte på dagen, men så kommer våren og sommeren hvor Finnmark viser seg fra sin beste side, og man blir nyforelsket i fylket.  

Anonymkode: f74ef...cb9

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Flyttet fra Østlandet til Vadsø. Flott natur, økonomisk lurt (ikke så mye shopping, billige boliger, nedbetaling av studielån) og mye mer fritid. Hyggelige folk og ikke vanskelig å bli kjent. 

Men klimaet er tøft, mye vind, kaldt og lite sommer. På sommeren synes jeg det var vanskelig å sove pga solen. Så etter noen år så flyttet jeg tilbake til Østlandet, da klarte jeg ikke mer. Men angrer ikke. 

Anonymkode: 2455b...a7b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er i forbindelse med jobb, ja. Skal flytte til Øst-Finnmark.

Anonymkode: d46da...e8f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg flyttet til øst-Finnmark for 6 år siden. Jeg trives godt, og den økonomiske kompensasjonen er gull! Mindre skatt, nedskriving av studiegjeld samt lønn som om man har 10 års annsiennitet fra første arbeidsdag gjør det meget lukurativt. hvis man i tillegg regner på alt man sparer i husleie + shopping så er det gull!!! 

Men så er det ikke uten grunn at man får alle de økonomiske fordelene. Vintrene er laaaaaange, ofte ligger snøen i 8 måneder. Mørketiden er 2 mnd lang, og veldig mørk. Mange sliter med å sove om sommeren fordi det er lyst, akkurat det sliter heldigvis ikke jeg med :)

Men det som er mest fantastisk her oppe er menneskene! De er hardbarka, direkte og kan virke bryske i uttrykksmåte. Men mer omsorgsfulle og joviale mennesker skal man lete lenge etter!!! Det eneste som gjør at jeg lengter sørover igjen er klimaet, i helga snødde det og det gjør noe med meg når det snør i juni!!! 

Skal du til en av byene i øst, eller en enda mindre plass? 

Anonymkode: 023d9...7bb

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg flyttet til øst-Finnmark for 6 år siden. Jeg trives godt, og den økonomiske kompensasjonen er gull! Mindre skatt, nedskriving av studiegjeld samt lønn som om man har 10 års annsiennitet fra første arbeidsdag gjør det meget lukurativt. hvis man i tillegg regner på alt man sparer i husleie + shopping så er det gull!!! 

Men så er det ikke uten grunn at man får alle de økonomiske fordelene. Vintrene er laaaaaange, ofte ligger snøen i 8 måneder. Mørketiden er 2 mnd lang, og veldig mørk. Mange sliter med å sove om sommeren fordi det er lyst, akkurat det sliter heldigvis ikke jeg med :)

Men det som er mest fantastisk her oppe er menneskene! De er hardbarka, direkte og kan virke bryske i uttrykksmåte. Men mer omsorgsfulle og joviale mennesker skal man lete lenge etter!!! Det eneste som gjør at jeg lengter sørover igjen er klimaet, i helga snødde det og det gjør noe med meg når det snør i juni!!! 

Skal du til en av byene i øst, eller en enda mindre plass? 

Anonymkode: 023d9...7bb

Hvor i Finnmark flytta du? Flytta du alene og hvorfor?

Anonymkode: ec3cc...6b4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flytta fra Østlandet sommeren 2016 og bor her ennå :) Trives godt, men er også avhengig av å kunne reise hjem til familie på besøk ganske ofte.. Folk kan være litt reserverte fordi de er vant med at folk ikke blir så lenge, men om man byr på seg selv så går det så fint så

Anonymkode: 3f79c...e19

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan legge til at jeg flytta alene på grunn av jobb

Anonymkode: 3f79c...e19

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du elsker å ha det bekmørkt sånn ca halve året, vasse i snø til knærne - eller ved kysten, til anklene i sørpe - gå framoverlent, bakoverlent eller sidelent mot kulingen for så å sloss mot mygg/klegg/knott og slite med å få sove på grunn av at sola ikke går ned resten av året så er Nordnorge generelt perfekt. 

På den positive siden så er naturen fantastisk enten du liker friluftsliv eller bare å sitte og kikke ut vinduet og folk er stort sett lette å komme i kontakt med. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flyttet til øst Finnmark i 2012 og bor her enda. Fra Østlandet. Trives kjempegodt og har akkurat kjøpt hus. Elsker at det ikke blir for varmt. Fine muligheter for friluft som interesserer meg. Trives også i bygden og føler jeg blir tatt godt imot, og tatt vare på. 

Anonymkode: d7dea...6aa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Akkurat nå, Jegerikkeminskyld skrev:

Hvis du elsker å ha det bekmørkt sånn ca halve året, vasse i snø til knærne - eller ved kysten, til anklene i sørpe - gå framoverlent, bakoverlent eller sidelent mot kulingen for så å sloss mot mygg/klegg/knott og slite med å få sove på grunn av at sola ikke går ned resten av året så er Nordnorge generelt perfekt. 

På den positive siden så er naturen fantastisk enten du liker friluftsliv eller bare å sitte og kikke ut vinduet og folk er stort sett lette å komme i kontakt med. 

Haha, bor på kysten, men kjenner meg ikke igjen i det du skriver. Litt kurling er det jo men er ikke spesielt kaldt, synes oslo er kaldere om vinteren. Klegg og mygg er heller ikke noe større problem enn sørpå, med mindre du bader i småvann på fjellet, og det gjør de ferreste. 

Og om man har litt lystett papp foran vinduet på siverommet blir det bekmørkt. 

Anonymkode: d7dea...6aa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Haha, bor på kysten, men kjenner meg ikke igjen i det du skriver. Litt kurling er det jo men er ikke spesielt kaldt, synes oslo er kaldere om vinteren. Klegg og mygg er heller ikke noe større problem enn sørpå, med mindre du bader i småvann på fjellet, og det gjør de ferreste. 

Og om man har litt lystett papp foran vinduet på siverommet blir det bekmørkt. 

Anonymkode: d7dea...6aa

Jeg er født i Finnmark . Har opplevd somrer hvor vi ikke trengte å spise middag hvis vi hadde hatt munnen åpen ei stund ute ;)

Men er enig i at det er kaldere i Oslo på vinteren enn langs kysten av Nordnorge. Takk og lov for Atlanterhavsstrømmen.  

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

44 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvor i Finnmark flytta du? Flytta du alene og hvorfor?

Anonymkode: ec3cc...6b4

Jeg flytta til en av bygdene på Varangerhalvøya, vi er ikke mange mennesker her og jeg ønsker å være anonym så derfor er jeg ikke mer spesifikk 😅 Jeg flytta pga en mann, men ordna meg med jobb og sånt før jeg dro :)

Anonymkode: 023d9...7bb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Flytta fra Vestlandet til vest Finnamrk for 19 år siden. Gull plass å bo, fint for ungene å vokse opp. Stor frihet...midnattsol,fisketurer, fjellturer...mørketid ( eller fargetida som vi kaller det ) , snø,kulde,nordlys, scooterkjøring, isfiske...lykke:) Savner bare maimåned sørpå, for den er trurig her oppe :) 

Anonymkode: ad00e...a1b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...