Gå til innhold

Hvor dyr må konfirmasjonen være?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Visstnok er gjennomsnitspris på konfirmasjon 36 000, en helt sjuk pris. Jeg kan ikke fatte hva som koster så mye.

Du som har hatt konfirmasjon de siste årene: Hva betalte du for hva?

Og du som ikke har råd eller dårlig råd: Hvordan har du klart å redusere på utgiftene og likevel hatt en ålreit feiring?

 

Blir glad for svar!

Anonymkode: 15efc...519

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det kommer helt an på hvor mange gjester osv

Leie av lokale :5000

Mat til 50 stk ( koldtbord)450 PR person

gave 

Duker

blomster

Fotograf 

 

Ting koster

Anonymkode: dd581...f56

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer helt ann på antall gjester, om du må leie lokale og hvor mye penger du legger i maten. Om den blir laget på spleiselag eller om man kjøper inn til alle.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forstår ikke hvem som har 50 familiemedlemmer å be inn til konfirmasjon, jeg. Merker jeg ble trist nå. Mitt barn kommer maks til å ha 12 gjester, da inkluderer jeg venner v meg som barnet har kjent gjennom oppveksten. 

Anonymkode: 0c7dd...b4d

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lag maten selv, da blir det ikke så dyrt! 

Det gjorde vi, tror vi brukte like mye på maten som andre brukte på EN kuvert😅

 

Anonymkode: c770b...ed8

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg forstår ikke hvem som har 50 familiemedlemmer å be inn til konfirmasjon, jeg. Merker jeg ble trist nå. Mitt barn kommer maks til å ha 12 gjester, da inkluderer jeg venner v meg som barnet har kjent gjennom oppveksten. 

Anonymkode: 0c7dd...b4d

Tror nok dette er mer vanlig :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi har veldig liten familie, så vi var 7 personer, og hadde det hjemme. Jeg laget all mat, men bestilte en kake, og kjøpte en ferdig kransekake. Da blir det jo billig. 

Anonymkode: 68ad4...a51

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi var 23 stykk og prisen kom på ca 15 000  totalt med bestilt mat, lokale og dress.  Gave til sønnen vår var utenom. Vi gav 15 000 kr til han til sammen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi var 21 stykker, arrangerte på hotell. Prisen ble ca 18.000 for treretters middag, drikke og lokalleie. 

Antrekk ca. 800,-, kake ca. 900, diverse pynt osv 300. 

Så kommer i tillegg: Konfirmasjonsgave, antrekk til resten av familien, takkekort og invitasjoner, selvbakte kaker og fat. 

Synes det ikke ble så ille. Vi har ikke sånn kjempegod råd, men jeg har spart i mange år og jobbet en del overtid. Nå sparer jeg til neste :)

Anonymkode: 26ea4...3bd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns det er rart å spørre om hvor dyr en konf MÅ VÆRE.  Det må ikke være dyrt overhodet, man kan ha selskap hjemme med stek kjøpt på svenskegrensa til en billig kilopris, klær kan kjøpes brukt og drikke være first price. Kaker kan bakes selv og pynt kan være blomster fra skog/hage.  Man betaler det man kan og vil.  Og man betaler mer for å slippe å styre med alt selv.   

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her var vi 29 stk og ble ikke så dyrt. Lagde mat selv. Handlet inn drikkevarer og kjøtt i Sverige. Bunad lånt/arvet etter tippoldemor. Kjøpte 1 kake, ellers bakte familie.  Vi var hjemme. Fikk låne bord, stoler, duker og DIv av familie. Usikker på pris, men en 6-8 tusen. Og så gave på 10 000 utenom. 

 

Anonymkode: 1f238...941

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, SupaWoman skrev:

Syns det er rart å spørre om hvor dyr en konf MÅ VÆRE.

Les mellom linjene...

Anonymkode: 8e592...a99

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har akkurat hatt konfirmasjon her og var 63 stk og hadde selskapet hjemme i hagen. Lagde buffet med masse forskjellig mat.           Det meste av kjøtt og drikkevarer ble kjøpt i Sverige og totalen for mat og drikke ble ca 8000. Da er kun en kake inkl, resten bestilte og betalte besteforeldrene. I tillegg betalte vi: ca 4000 for invitasjoner, takkekort, glass, bestikk, tallerkener, duk, ballonger og pynt. 2500 for leie av bord og stoler, 7000 for kjøp av stort partytelt (dette kan vi også leie ut i etterkant). Så totalen lå på ca 21500. Konfirmanten fikk bunad i gave av meg og stefar og vi andre kjøpte ikke nye antrekk.  Brukte mye tid på å finne rimelige alternativ som var fine, blandt annet 6-pk med vanlige glass for kr 25 på europris osv. Lagde all maten selv med hjelp av min stemor og ett par venner. Satt opp telt og pyntet selv og fikk bord og stoler levert/hentet. Koster så klart men syntes ikke prisen ble så ille for så mange. Man kan gjøre ting veldig rimelig og mye handler jo om antall inviterte.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg tror at det som skaper den største forskjellen er antall inviterte. Med mange gjester må man kanskje bestille lokaler og kan ikke lage all maten selv. Det kan fint bli dyrt selv om det er få gjester *justsayin'*

 

Anonymkode: 15efc...519

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg forstår ikke hvem som har 50 familiemedlemmer å be inn til konfirmasjon, jeg. Merker jeg ble trist nå. Mitt barn kommer maks til å ha 12 gjester, da inkluderer jeg venner v meg som barnet har kjent gjennom oppveksten. 

Anonymkode: 0c7dd...b4d

Noen har jo mange søskenbarn feks, jeg selv har 18 søskenbarn til sammen det var 64 på gjestelisten, men vi ble ca 40 stykker til slutt pga sykdom og studier bla

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 26.5.2019 den 17.39, AnonymBruker skrev:

Jeg forstår ikke hvem som har 50 familiemedlemmer å be inn til konfirmasjon, jeg. Merker jeg ble trist nå. Mitt barn kommer maks til å ha 12 gjester, da inkluderer jeg venner v meg som barnet har kjent gjennom oppveksten. 

Anonymkode: 0c7dd...b4d

Jeg tror 12-15-20 personer er veldig vanlig, så det trenger du ikke å tenke på! Når dere er tolv stykker så får dere en koselig sammenkomst som blir langt mer personlig enn om det er veldig mange gjester. Jeg trives i hvert fall mye bedre i mindre sammenkomster.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg ser da ikke for meg at konfirmasjon skal være så fryktelig dyrt. Når vi ber nærmeste familie er vi ca 20 stk, 6 av disse er barn. Vi kan ha selskapet hjemme, og vi kan bestille koldtbord. Kaker bidrar familien med, pluss at jeg lager selv. Så utgiftene er jo stort sett mat og drikke, og litt pynt og blomster. 

Anonymkode: 68f58...c01

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En konfirmasjon koster det du selv gjør det til. Vi har hatt to konfirmasjoner hittil, og det har ikke kostet oss mye. Første konfirmasjonen hadde vi 27 gjester og andre 25 gjester. Vi har hatt det hjemme, hvis man ikke har plass inne, kan man ha telt i hagen, bruke låve, uthus, garasje osv. Koldtbordet har vi ordnet selv, maten kom på ett par tusen kroner. Da har vi kjøpt noe selv og resten har vi fått av familie, naboer, kollegaer og venner. "Alle" spør jo om vi trenger noe hjelp til konfirmasjonen, så da er det bare å ta imot hjelpen. "Ja, vet du hva? Vi mangler en grønn salat, kan du fikse det?" eller "Ja, skulle gjerne hatt en kake til". Det var jo sånn man gjorde det "før i tiden", var det noen i nabolaget, syklubben, på jobben etc som hadde konfirmasjon eller andre høytidsdager, så hjalp man jo hverandre. Invitasjoner koster vel ett par - tre hundrelapper hvis man bestiller med bilde på Optimalprint. Hvite fløyelsduker koster vel en femtilapp på Jysk for 3 meter. Blomsteroppsatser lager man fint med roser fra Rema. Bordkort kan man lage selv, f. eks. printe bilde av konfirmanten, skrive på navn med gull/sølvtusj og feste på glasset. Penklær har vel de fleste fra før, kan sikkert bruke det de brukte på 17. mai. Altså, du skjønner tegninga. Det er ingen grunn til å blakke seg eller ta opp lån pga en konfirmasjon.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva regnet de med i de 36 000, da? Var det inkludert gave og evt bunad til konfirmanten? 

En bunad koster jo fort minst 20 000.

Vi hadde konf hjemme, altså gratis lokale. Koldtbord og stor hvit dame til 35 gjester (kun besteforeldre, onkler, tanter og søskenbarn, men noen har jo mer familie enn andre). Resten av kakene fikk vi/bakte selv. 

Pyntet med blomster fra hagen.

Maten kom vel på rett under 15 000. Så var vi heldige og fikk en gutt, så slapp unna med dress...

Anonymkode: c6b15...dba

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Konfirmasjonen til min datter som vi feiret nå i Mai kom på ca 10 000, da for mat, kjole, sko, lokale ++ så kom gave og prisen for kurs og seremoni(humanistisk) i tillegg. Vi var 30 personer 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...