Gå til innhold

Hvordan fungerer dette med p-piller på resept?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hvor mye koster p-piller ca?

Hvor lenge varer en resept?

Betaler man for hver gang man får ny resept?

Komer det ny resept automatisk eller må man be om det?

Anonymkode: 11616...577

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Snakk med fastlegen din om dette. :)

Anonymkode: 85f91...0a3

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Felleskatalogen.no, der står prisen på pakkene. 

Varigheten kan være opptil 3 år, les på mineresepter.no

Ny resept må du kontakte legen for. 

Anonymkode: 90b59...134

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Felleskatalogen.no, der står prisen på pakkene. 

Varigheten kan være opptil 3 år, les på mineresepter.no

Ny resept må du kontakte legen for. 

Anonymkode: 90b59...134

Betaler man for å få utskrevet ny resept?

Anonymkode: 11616...577

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg betaler 80 kr for tre måneders forbruk. Resepten min varer i tre år. Må kontakte legen for ny resept etter det. :)

Anonymkode: 7f289...657

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Snakk med fastlegen din om dette. :)

Anonymkode: 85f91...0a3

Det er greit å vite litt på forhånd før jeg evt. drar til legen. Der må jeg jo bestemme meg med en gang, vil tenke litt på det. 

Anonymkode: 11616...577

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Det er greit å vite litt på forhånd før jeg evt. drar til legen. Der må jeg jo bestemme meg med en gang, vil tenke litt på det. 

Anonymkode: 11616...577

Om du først er hos legen, koster det ikke noe at hen skriver ut resept. Den i seg selv koster ikke noe. Så velger du jo selv om du vil hente medisiner. Om du finner ut at du ikke vil bruke likevel, henter du bare ikke resepten. Den pleier være gyldig en stund også. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Det er greit å vite litt på forhånd før jeg evt. drar til legen. Der må jeg jo bestemme meg med en gang, vil tenke litt på det. 

Anonymkode: 11616...577

Du virker ganske ung og/eller uerfaren, og jeg tror derfor det er best at du snakker med fastlegen din om dette. Du har ingen mulighet til å kvalitetssikre svar du får her.

Du trenger ikke bestemme deg der og da. Du kan få ny time eller så kan legen skrive ut resept, det er valgfritt å hente ut medikamenter.

Anonymkode: 85f91...0a3

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du virker ganske ung og/eller uerfaren, og jeg tror derfor det er best at du snakker med fastlegen din om dette. Du har ingen mulighet til å kvalitetssikre svar du får her.

Du trenger ikke bestemme deg der og da. Du kan få ny time eller så kan legen skrive ut resept, det er valgfritt å hente ut medikamenter.

Anonymkode: 85f91...0a3

Hvorfor spekulerer folk på alderen min, fremfor å bare skrive hva det koster? Må det alltids argumentere med at "du er ung/uerfaren" hver gang det spørres om noe?

Anonymkode: 11616...577

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor spekulerer folk på alderen min, fremfor å bare skrive hva det koster? Må det alltids argumentere med at "du er ung/uerfaren" hver gang det spørres om noe?

Anonymkode: 11616...577

Fordi spørsmålene viser det. Det koster ikke noe å få en resept når du først er hos legen, og medisiner koster penger når du henter dem på apoteket. Dette er basic allmennkunnskap for voksne. 

Anonymkode: 73711...a2e

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor spekulerer folk på alderen min, fremfor å bare skrive hva det koster? Må det alltids argumentere med at "du er ung/uerfaren" hver gang det spørres om noe?

Anonymkode: 11616...577

Det er da ingen spekulering her og jeg kan ikke se at det alltid argumenteres med alder/erfaringsnivå. Det er rimelig å anta at du har lite erfaring med p-piller basert på spørsmålene du stiller. Det er videre nærliggende å tenke at du kanskje er ung, siden du har lite erfaring. 

Prisen er avhengig av typen p-piller legen skriver ut.

Anonymkode: 85f91...0a3

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker said:

Hvorfor spekulerer folk på alderen min, fremfor å bare skrive hva det koster? Må det alltids argumentere med at "du er ung/uerfaren" hver gang det spørres om noe?

Anonymkode: 11616...577

Det er jo tydelig at du er veldig ung :)

Anonymkode: 6a109...d3c

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Fordi spørsmålene viser det. Det koster ikke noe å få en resept når du først er hos legen, og medisiner koster penger når du henter dem på apoteket. Dette er basic allmennkunnskap for voksne. 

Anonymkode: 73711...a2e

Men det koster vel noe om man ikke er hos legen? Drar ikke til legen og betaler 200 for å få en resept. Hva koster det å bestille via tlf eller internett?

Anonymkode: 11616...577

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

34 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Betaler man for å få utskrevet ny resept?

Anonymkode: 11616...577

Noen tar betalt for det, andre ikke.

Anonymkode: 90b59...134

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men det koster vel noe om man ikke er hos legen? Drar ikke til legen og betaler 200 for å få en resept. Hva koster det å bestille via tlf eller internett?

Anonymkode: 11616...577

Du må til legen før du får utskrevet resept på ny medisin, jo. Men når du skal fornye resept så trenger du ikke gå til legen. 

Anonymkode: 73711...a2e

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men det koster vel noe om man ikke er hos legen? Drar ikke til legen og betaler 200 for å få en resept. Hva koster det å bestille via tlf eller internett?

Anonymkode: 11616...577

Legen skal aldri skrive ut en førstegangsresept på p-piller uten engang å ha møtt pasienten!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Hvor gammel du er har faktisk noe å si for hvor mye det koster. Er du mellom 16-22 år får du dekt en viss sum av prevensjonen. Så alder har mye å si for det du spør om

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fellskatalogen har også en app, som heter det samme. Last ned den, så får du all infoen (pakingsvedlegg) om medisinene i Norge. Det er alltid oppgitt prisene også. For reseptbelagte medsiner, er det fastpris. For andre apotekvarer, bestemmer apotekene selv prisen.

Anonymkode: 90b59...134

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Men det koster vel noe om man ikke er hos legen? Drar ikke til legen og betaler 200 for å få en resept. Hva koster det å bestille via tlf eller internett?

Anonymkode: 11616...577

Når du skal begynne på et nytt legemiddel (p-piller i denne sammenhengen) så må du nok innom for en time hos fastlegen din. De vil blant annet sjekke blodtrykket ditt, snakke med deg om eventuelle sykdommer du har i familien  (feks om noen i familien din har hatt blodpropp) og ha en samtale om hvilken type du skal velge.

Det kan godt hende at legen vil du skal komme tilbake etter feks tre eller seks måneder, slik at se kan sjekke blodtrykk og sånn. Legetimer i seg selv koster jo noe. 

Når man kommer godt inn i det og ikke har noen bivirkninger, så holder det som regel å ringe legekontoret for å få fornyet resept. Jeg får som regel  resept for 9 måneder i slengen, men vet om folk som får både kortere og lenger resept. Det koster ingenting å få resepten, men jeg betaler selvsagt på apoteket. Jeg betaler vel 80-90 kroner for tre måneder med p-piller. 

Anonymkode: 1f088...fe0

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

 

Når du skal begynne på et nytt legemiddel (p-piller i denne sammenhengen) så må du nok innom for en time hos fastlegen din. De vil blant annet sjekke blodtrykket ditt, snakke med deg om eventuelle sykdommer du har i familien  (feks om noen i familien din har hatt blodpropp) og ha en samtale om hvilken type du skal velge.

Det kan godt hende at legen vil du skal komme tilbake etter feks tre eller seks måneder, slik at se kan sjekke blodtrykk og sånn. Legetimer i seg selv koster jo noe. 

Når man kommer godt inn i det og ikke har noen bivirkninger, så holder det som regel å ringe legekontoret for å få fornyet resept. Jeg får som regel  resept for 9 måneder i slengen, men vet om folk som får både kortere og lenger resept. Det koster ingenting å få resepten, men jeg betaler selvsagt på apoteket. Jeg betaler vel 80-90 kroner for tre måneder med p-piller. 

Anonymkode: 1f088...fe0

Tusen takk for ordentlig svar! Det var dette jeg lurte på💜

Anonymkode: 11616...577

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...