Gå til innhold

Grunn for sykemelding?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Er gravid med nr to, i uke 34, og har et barn på 12mnd hjemme. Sist var jeg frisk og fin, og trengte ikke noe sykemelding før uke 36 pga plutselig bekkenløsning. Jobbet i et fysisk krevende yrke, men klarte meg likevel bra. Denne gangen derimot, er det mye tyngre, og jeg er totalt utslitt. En del av grunnen er at mannen min er vekke frem til permisjonen starter, og har allerede vært bortreist i en måned. Altså er jeg helt alene med ettåringen, i tillegg til full jobb, barnehagekabal, søvnløse netter og alt som hører med.

Jeg luftet for en venninne at jeg vurderer å be legen om sykemelding de siste ukene, for å i det hele tatt fungere på hjemmebane. Hun ble litt oppgitt, og mente at velferdsstaten ikke kan ta ansvaret for at jeg velger å få barn med en som reiser mye i jobben, siden jeg kanskje hadde klart å jobbe hvis vi var to voksne hjemme. Jeg ser poenget hennes. Men mannen min er uansett borte, og jeg ER virkelig utslitt, har mye smerter, samt null søvn når eldste fortsatt våkner hyppig om nettene. 

Bør jeg bare bite det i meg? Sist fødte jeg 10 dager før termin, så jeg frykter det ikke blir mye tid til å hente seg inn igjen når permisjonen starter. 

Det er dessverre ikke et alternativ at mannen kommer hjem tidligere enn planlagt. 

Anonymkode: 59a0c...cd9

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvis du føler det å sykemelde deg vil gjøre ting bedre og lettere, så ville jeg gjort det :)  

Endret av hotfudge
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Legen bestemmer uansett om du trenger en sykemelding eller ikke. Det er ikke en selvfølge at man får det. 

Anonymkode: 3339f...619

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Legen bestemmer uansett om du trenger en sykemelding eller ikke. Det er ikke en selvfølge at man får det. 

Anonymkode: 3339f...619

Selvsagt. Legen min vil nok være positiv til sykemelding med plagene mine. "Problemet" er vel egentlig samvittigheten rundt det, da noe nok kunne vært unngått hvis mannen var hjemme. Altså er plagene selvpåført på et vis. 

Anonymkode: 59a0c...cd9

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Selvsagt. Legen min vil nok være positiv til sykemelding med plagene mine. "Problemet" er vel egentlig samvittigheten rundt det, da noe nok kunne vært unngått hvis mannen var hjemme. Altså er plagene selvpåført på et vis. 

Anonymkode: 59a0c...cd9

Så finne venninnen din mener at folk som har menn som jobber borte i perioder ikke skal få barn ? :klo:  Eller at gravide som er alene automatisk burde miste retten til sykmelding ved behov fordi de kunne jo vært to ? 

Her er venninnen din helt på bærtur, faktisk. 

Snakk med legen din. Du vinner ingen ting på å slite deg ut.

Anonymkode: d1693...a48

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alternativet er jo at du blir fullstendig utslitt. Det er ingen tjent med.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Å være alenemor er ikke en sykdom. Hvis du får sykemelding er det noe alvorlig galt. Hvis mannen din ikke kan stille opp får du ta deg permisjon eller ferie. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Så finne venninnen din mener at folk som har menn som jobber borte i perioder ikke skal få barn ? :klo:  Eller at gravide som er alene automatisk burde miste retten til sykmelding ved behov fordi de kunne jo vært to ? 

Her er venninnen din helt på bærtur, faktisk. 

Snakk med legen din. Du vinner ingen ting på å slite deg ut.

Anonymkode: d1693...a48

Nei, du er på bærtur. 

Det er ikke riktig at samfunnet og arbeidsgiver skal betale for at TS har tatt på seg mer enn hun klarer. 

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Selvsagt. Legen min vil nok være positiv til sykemelding med plagene mine. "Problemet" er vel egentlig samvittigheten rundt det, da noe nok kunne vært unngått hvis mannen var hjemme. Altså er plagene selvpåført på et vis. 

Anonymkode: 59a0c...cd9

Med den logikken er jo graviditet også selvpåført, og ingen plager relatert til graviditet burde være grunn for sykemelding...

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, FrodeF skrev:

Å være alenemor er ikke en sykdom. Hvis du får sykemelding er det noe alvorlig galt. Hvis mannen din ikke kan stille opp får du ta deg permisjon eller ferie. 

 

1 minutt siden, FrodeF skrev:

Nei, du er på bærtur. 

Det er ikke riktig at samfunnet og arbeidsgiver skal betale for at TS har tatt på seg mer enn hun klarer. 

Men om du som mann hadde blitt utbrent og fått sykmelding for det så er jo det greit. Da må Norges befolkning ta ansvar for at du tok på deg mer enn du klarer. Går utifra at du hadde argumentert slik at du mente det ikke var din feil eller ditt ansvar? ;) 

Ta med deg kvinnehatet ditt og stikk, for du har ikke peiling. Alt du skriver er feil. Trådstarter er utslitt, har en baby i magen. Du vet ikke hvordan det er. Hun har smerter. Alle plagene hun har kan påvirket livet som vokser i magen. Men det bryr vell ikke du deg om? Du har vell ikke empati for andre mennesker? 

Vår velferdsstat tar ansvar for det meste. Deriblant de som velger å sette liv til verden. Du må gjøre det du føler er best, TS. Jeg har ikke barn selv men kan likevel forstå at det er en vanskelig situasjon du står i. Og ikke hør på han her Frode er du snill. Hør på deg selv og legen din. 

Anonymkode: d053e...fa0

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, FrodeF skrev:

Nei, du er på bærtur. 

Det er ikke riktig at samfunnet og arbeidsgiver skal betale for at TS har tatt på seg mer enn hun klarer. 

Mange blir syke fordi de tar på seg mer enn de klarer. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det meste i livet er selvpåført, og det er lite som er ute for ens kontroll. Derfor skal vi være glad for at vi lever i det landet vi gjør og har de godene vi har, som kan hjelpe oss til å leve et fullverdig liv selv om vi sliter. 

Anonymkode: d053e...fa0

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det å bli sykemeldt gir deg dårlig samvittighet så synes du nok innerst  inne ikke at det er grunn nok for sykemelding.  

Er man syk nok til sykemelding så får man  ikke dårlig samvittighet. 

Uansett,  legen sykemelder.

Anonymkode: 85df0...1c7

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Hvis det å bli sykemeldt gir deg dårlig samvittighet så synes du nok innerst  inne ikke at det er grunn nok for sykemelding.  

Er man syk nok til sykemelding så får man  ikke dårlig samvittighet. 

Uansett,  legen sykemelder.

Anonymkode: 85df0...1c7

Jeg hadde dårlig samvittighet for at jeg hadde sykmelding pga jeg gikk på cellegift (kreft, innlysende). Så da burde jeg ikke vært sykmeldt mener du? :P Latterlig kommentar, like latterlig argumentering mot sykmelding. 

Anonymkode: d053e...fa0

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvis det å bli sykemeldt gir deg dårlig samvittighet så synes du nok innerst  inne ikke at det er grunn nok for sykemelding.  

Er man syk nok til sykemelding så får man  ikke dårlig samvittighet. 

Uansett,  legen sykemelder.

Anonymkode: 85df0...1c7

Er ikke enig i dette. Jeg tror de aller fleste har dårlig samvittighet når de er sykemeldte om det er aldri så nødvendig.

Jeg har vært (delvis) sykemeldt over lange perioder, evig dårlig samvittighet. Det tok lang tid før jeg klarte å akseptere situasjonen og kvitte meg med den dårlige samvittigheten. Når jeg endelig klarte det gikk det mye raskere fremover...

TS; bestill time hos fastlegen og ta en prat med hen. Viktig at du ikke kjører deg selv helt på felgen før fødsel og barseltid, det er ingen tjent med! Det er jo uansett ikke mange ukene igjen! 

Anonymkode: c16dc...697

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, AnonymBruker said:

Er gravid med nr to, i uke 34, og har et barn på 12mnd hjemme. Sist var jeg frisk og fin, og trengte ikke noe sykemelding før uke 36 pga plutselig bekkenløsning. Jobbet i et fysisk krevende yrke, men klarte meg likevel bra. Denne gangen derimot, er det mye tyngre, og jeg er totalt utslitt. En del av grunnen er at mannen min er vekke frem til permisjonen starter, og har allerede vært bortreist i en måned. Altså er jeg helt alene med ettåringen, i tillegg til full jobb, barnehagekabal, søvnløse netter og alt som hører med.

Jeg luftet for en venninne at jeg vurderer å be legen om sykemelding de siste ukene, for å i det hele tatt fungere på hjemmebane. Hun ble litt oppgitt, og mente at velferdsstaten ikke kan ta ansvaret for at jeg velger å få barn med en som reiser mye i jobben, siden jeg kanskje hadde klart å jobbe hvis vi var to voksne hjemme. Jeg ser poenget hennes. Men mannen min er uansett borte, og jeg ER virkelig utslitt, har mye smerter, samt null søvn når eldste fortsatt våkner hyppig om nettene. 

Bør jeg bare bite det i meg? Sist fødte jeg 10 dager før termin, så jeg frykter det ikke blir mye tid til å hente seg inn igjen når permisjonen starter. 

Det er dessverre ikke et alternativ at mannen kommer hjem tidligere enn planlagt. 

Anonymkode: 59a0c...cd9

Jeg syns det er greit med sykemelding når din situasjon er som den er, men jeg syns ikke det er greit at du og mannen lar deg være hjemme med alt ansvaret når det fører til at du må sykemeldes. Hvorfor kan ikke han komme hjem tidligere?

Anonymkode: 2fe0f...917

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Det er ingen som kommer til å takke deg for å ha brukt opp alle kreftene dine på jobb. Slik jeg ser det øker du risikoen for utmattelse og depresjon. Jeg hadde med lett samvittighet gått til legen og bedt om en sykemelding, av hensyn til barnet du allerede har og barnet som kommer.

 

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Er gravid med nr to, i uke 34, og har et barn på 12mnd hjemme. Sist var jeg frisk og fin, og trengte ikke noe sykemelding før uke 36 pga plutselig bekkenløsning. Jobbet i et fysisk krevende yrke, men klarte meg likevel bra. Denne gangen derimot, er det mye tyngre, og jeg er totalt utslitt. En del av grunnen er at mannen min er vekke frem til permisjonen starter, og har allerede vært bortreist i en måned. Altså er jeg helt alene med ettåringen, i tillegg til full jobb, barnehagekabal, søvnløse netter og alt som hører med.

Jeg luftet for en venninne at jeg vurderer å be legen om sykemelding de siste ukene, for å i det hele tatt fungere på hjemmebane. Hun ble litt oppgitt, og mente at velferdsstaten ikke kan ta ansvaret for at jeg velger å få barn med en som reiser mye i jobben, siden jeg kanskje hadde klart å jobbe hvis vi var to voksne hjemme. Jeg ser poenget hennes. Men mannen min er uansett borte, og jeg ER virkelig utslitt, har mye smerter, samt null søvn når eldste fortsatt våkner hyppig om nettene. 

Bør jeg bare bite det i meg? Sist fødte jeg 10 dager før termin, så jeg frykter det ikke blir mye tid til å hente seg inn igjen når permisjonen starter. 

Det er dessverre ikke et alternativ at mannen kommer hjem tidligere enn planlagt. 

Anonymkode: 59a0c...cd9

Legen min insisterte på å sykemelde meg for at jeg skulle fungere for mamma for de to barna jeg hadde fra før uten å slite meg ut. Valgte å prøve litt til, men to uker senere måtte jeg bare innrømme at han hadde rett og godtok sykemelding🙈 

Anonymkode: 11f8b...13e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror det er ganske vanlig å få sykemelding på grunnlag av at man også skal fungere hjemme. Arbeidsplassen skal være så pass helsefremmende og tilrettelegge slik at man er like "frisk og rask" som når man kom. Er den ikke det bør du vurdere (gradert) sykemelding for å kunne holde ut. Og som nevnt over; ingen takker deg for å bli utslitt FØR fødselen og barseltiden. 

Anonymkode: 150d0...7dd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det var et godt tips i kommentaren over her med gradert sykmelding.

Da får du lettere dager og slipper å stresse så mye, samtidig som du gjør det du klarer på jobb.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...