Gå til innhold

Kan jeg bruke brukt madrass om jeg vasker den godt først!?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei, 

Baby vill ikke sove i sengen/vuggen sin som vi kjøpte i svangerskapet! Nå er han over en uke gammel og vil kun ligge i sengen sammen med oss. Jeg klarer ikke slappe av med å samsove med han i sengen, er redd for alt fra om han er for varm til at jeg skal rulle over han! 

Jeg har nå funnet en brukt bedside crib på Finn hvor madrass medfølges. Jeg har selvsagt lett etter å kjøpe en ny madrass men målene var veldig merkelige 50x82x4. Jeg kan spesial bestille men det vil ta veldig lang tid! 

Om denne madrassen ser og kjennes ok ut, kan jeg vaske og lufte den godt og så ta den i bruk?? Noen med erfaring? 

Anonymkode: ed643...1db

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Man bruker 40X90 madrass i Bedside crib(om det er Troll du skal kjøpe da). Den jeg hadde, som jeg kjøpte på Barnas hus, tålte ikke vask.

Det er forøvrig ingen garanti at baby vil sove i Bedside crib heller. For mine to yngste hadde den hvertfall ikke den magiske effekten jeg håpte på.

Anonymkode: 6b3b9...cf4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville heller praktisert trygg samsoving enn å la babyen sove på en brukt madrass med gammel urin, gulp, osv. 

Kan dere ta av siden på sprinkelsengen dere allerede har? Aldri hørt om andre mål enn 40x90 på bedside, jeg heller. 

Anonymkode: 57d24...b93

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har kjøpt ny overmadrass og vasket trekket på pent brukt madrass under + luftet. Jeg har hørt at det viktigste med en brukt madrass er at den ikke skal være for myk slik at baby synker ned i senga!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, så klart! Hiv i maskinen på 60 grader, samma hva det står på lappen, det går stort sett greit. Om du fortsatt er usikker, kan du legge den litt i fryseren, men trenger ikke.

Herregud så pripne folk er..

Anonymkode: 6839d...bb5

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du bør ha ny madrass, rett og slett fordi madrasser former seg etter kroppen som ligger på den, så det er mest pga ergonomi at man bør bruke ny madrass til babyer :)  men du kan jo bruke den som følger med til den du må spesialbestille dukker opp? 

Anonymkode: 3d252...555

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Så lenge den er fast og fin er det ikke no problem😊

Anonymkode: d2ff9...df9

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

At den skal være ren er en ting, en annen er at den må være fast. Så hvis den knapt er brukt, så kan det gå greit

Anonymkode: 964ed...928

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva heter denne mystiske babymadrass-sengeulumskheten igjen, som visstnok er den store bekymringen i forhold til brukte babymadrasser?

Husker det var mye snakk om det for noen år siden, at man aldri måtte gjenbruke babymadrasser, på grunn av noe sånt...

Anonymkode: b90ac...c53

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

52 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva heter denne mystiske babymadrass-sengeulumskheten igjen, som visstnok er den store bekymringen i forhold til brukte babymadrasser?

Husker det var mye snakk om det for noen år siden, at man aldri måtte gjenbruke babymadrasser, på grunn av noe sånt...

Anonymkode: b90ac...c53

Tatt fra lub.no: Brukte madrasser kan i tillegg ha rester fra gammel babyoppkast, urin o.l. som kan gi en uheldig/fremmed bakterieflora som barnet puster inn hvis det ligger på magen. Innpustede bakterier kan gi immunstimulering i luftveiene med feberstigning og forstyrrelser i åndedrettsreguleringen. Dersom barnet har en genetisk defekt her, kan død bli et mulig resultat. Risikoen ved å arve madrass fra søsken er imidlertid veldig liten forutsatt at den ikke er for slitt.

Anonymkode: 6b3b9...cf4

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kritt

Ville ikke hatt noen som helst problemer med å la baby sove på brukt madrass, og særlig ikke mens baby er liten og lett. Kan madrassen vaskes er det virkelig ikke noe problem. Om den ikke kunne vaskes ville jeg sørget for å ha et (ekstra) madrasstrekk eller teppe under laken.

Endret av Kritt
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, Kritt said:

Ville ikke hatt noen som helst problemer med å la baby sove på brukt madrass, og særlig ikke mens baby er liten og latt. Kan madrassen vaskes er det virkelig ikke noe problem. Om den ikke kunne vaskes ville jeg sørget for å ha et (ekstra) madrasstrekk eller teppe under laken.

Ja, nettopp, barriere i form av madrasstrekk (a.k.a. tisselaken), problem solved.

Anonymkode: b90ac...c53

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvis babyer ikke kan sove på brukte madrasser, kan de eksempelvis aldri dra på besøk, eller sove på hotell. 

Anonymkode: 204c1...d77

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Hvis babyer ikke kan sove på brukte madrasser, kan de eksempelvis aldri dra på besøk, eller sove på hotell. 

Anonymkode: 204c1...d77

Det handler om madrasser som kan ha urin og gulprester i seg.....

Anonymkode: 6b3b9...cf4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jysk og sikkert Ikea har billige skummadrasser. Disse kan enkelt skjæres opp til de målene du trenger. Det gjorde vi, da vår bedside også har rare mål 🙂

Anonymkode: 3a3a2...711

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det handler om madrasser som kan ha urin og gulprester i seg.....

Anonymkode: 6b3b9...cf4

Madrasser på hotell og hos andre kan også ha dette på seg da!

Anonymkode: ae0df...6e3

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvis babyer ikke kan sove på brukte madrasser, kan de eksempelvis aldri dra på besøk, eller sove på hotell. 

Anonymkode: 204c1...d77

Eller ligge på sykehus!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde aldri latt babyen min sove på en brukt madrass. Det finnes madrasser til Chicco (den har samme målene som du oppgir) på Jollyroom, Babybanden osv. Levering innen 2-3 dager. Det finnes altså ingen unnskyldning til å la baby sove på en brukt madrass. 

Anonymkode: 5405c...e6f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...