Gå til innhold

Jeg holder på å gi opp. Dere som fikk hjelp; jeg trenger råd!


Unicorn1337

Anbefalte innlegg

Nå har vi prøvd i to år. Sommeren 2017 klaffet det øyeblikkelig etter at jeg sluttet på prevensjon. I uke 11 sluttet det. 

Julen 2018 endte det på nytt, i MA.

vi gjør alt riktig. Jeg har gode sykluser, og tydelige eggløsninger «på klokka». Vi har sex regelmessig og følger alle gode råd. Mensen kommer alltid som planlagt, og varer like lenge som planlagt. Appene stemmer. Dataene stemmer. 

Men nå orker jeg ikke mer.. hver eneste mnd blir en annen venninne eller bekjent gravid. 

Neste steg er en samtale hos fastlege. Jeg og mannen har samme lege.

Dere som «tok det videre». Hvilke alternativer har jeg nå? Hva kan det offentlige tilby meg? Min gyn er privat, og verdens flinkeste, men økonomien vil trolig ikke tillate en privat prosess. 

Jeg kan absolutt alt om den «naturlige prøveprosessen», men ingenting om de neste stegene. Alle råd og reiser mottas med takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Han henvises til spermprøve, er resultatene dårlige gjentas dette etter tre måneder. Er resultatene fortsatt dårlige henvises man til prøverør, ICSI. Du henvises til blodprøver gjennom syklusen, som sannsynligvis vil se fine ut i og med at du har regelmessige sykluser. Gynekologen ser også på deg, og om det er videre undersøkelser/ingrep som kan gjøres. 

Når disse undersøkelsene er ferdig henvises man nesten uavhengig av resultat til prøverør, i og med at dere har prøvd så lenge. Da tar det 3-6 måneder før dere blir kalt inn til nærmeste offentlige klinikk. Her venter samtale, ofte ny spermprøve, og henvisninger til de siste blodprøvene dere behøver før dere er godkjent for prøverør. Derfra tar det 1-6 måneder (stor variasjon i ventetid) før det er deres tur. 

Kan godt skrive mer om videre prosess og, om du ønsker, men er jo en stund før du evt kommer dit :)

Nå er det noen år siden jeg var gjennom dette, og vårt utgangspunkt er og har alltid vært uforklart barnløshet, friske/sunne på alle måter. Så det jeg skriver over er med det utgangspunktet. 

Anonymkode: d35ca...559

Lenke til kommentar
Del på andre sider

38 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Han henvises til spermprøve, er resultatene dårlige gjentas dette etter tre måneder. Er resultatene fortsatt dårlige henvises man til prøverør, ICSI. Du henvises til blodprøver gjennom syklusen, som sannsynligvis vil se fine ut i og med at du har regelmessige sykluser. Gynekologen ser også på deg, og om det er videre undersøkelser/ingrep som kan gjøres. 

Når disse undersøkelsene er ferdig henvises man nesten uavhengig av resultat til prøverør, i og med at dere har prøvd så lenge. Da tar det 3-6 måneder før dere blir kalt inn til nærmeste offentlige klinikk. Her venter samtale, ofte ny spermprøve, og henvisninger til de siste blodprøvene dere behøver før dere er godkjent for prøverør. Derfra tar det 1-6 måneder (stor variasjon i ventetid) før det er deres tur. 

Kan godt skrive mer om videre prosess og, om du ønsker, men er jo en stund før du evt kommer dit :)

Nå er det noen år siden jeg var gjennom dette, og vårt utgangspunkt er og har alltid vært uforklart barnløshet, friske/sunne på alle måter. Så det jeg skriver over er med det utgangspunktet. 

Anonymkode: d35ca...559

Åh.. dette er demotiverende..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi ble også gravid 2 ganger av oss selv etter jeg sluttet på prevensjon, men begge endte i SA. Vi prøvde igjen men ble ikke gravid. Jeg snakket med lege og jeg ble henvist til en gynekolog som er ekspert på dette med ufrivillig barnløs. Jeg hadde samtale, tok innvendig ultralyd og fikk deretter tabletter. Jeg ble fulgt opp og fulgte med når eggløsningen skulle komme. Jeg ble gravid på 3. runde av disse tablettene :) 

Jeg trodde ikke det var noe imellom å bli gravid på naturmåten og prøverør, så jeg ble overrasket at det fantes noe annet :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Safira07 skrev:

Vi ble også gravid 2 ganger av oss selv etter jeg sluttet på prevensjon, men begge endte i SA. Vi prøvde igjen men ble ikke gravid. Jeg snakket med lege og jeg ble henvist til en gynekolog som er ekspert på dette med ufrivillig barnløs. Jeg hadde samtale, tok innvendig ultralyd og fikk deretter tabletter. Jeg ble fulgt opp og fulgte med når eggløsningen skulle komme. Jeg ble gravid på 3. runde av disse tablettene :) 

Jeg trodde ikke det var noe imellom å bli gravid på naturmåten og prøverør, så jeg ble overrasket at det fantes noe annet :) 

Hva slags tabletter? Husker du hva de het, og hva de gjorde? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Unicorn1337 skrev:

Hva slags tabletter? Husker du hva de het, og hva de gjorde? 

Først tok jeg Provera tabletter for å få mensen. Syntes dette var rart da jeg hadde regelmessig mens, men blodprøvene viste at jeg hadde mens til feil tid i forhold til når eggløsning skulle være. Så tablettene skulle forskyve det til riktig tid. Når jeg fikk mensen til riktig tid, så begynte jeg på Letrozol som skulle gi eggløsningen ett ekstra push. På dag 12 i syklusen tok jeg innvendig ultralyd for å se hvordan eggene vokste og ut i fra størrelsen så visste hun akkurat når jeg skulle ha eggløsning. Deretter tok jeg Ovitrelle sprøyte for at egget skulle slippe. Det tok litt tid før kroppen ble vant til det, men funket :) 

Nå vet jeg ikke om dette gjelder for deg. Du skriver at du har mensen og eggløsninger på riktig tid. Har du tatt blodprøver for å se på hormonnivåene? Og er du helt sikker på at du får eggløsning? For mange kan få positive eggløsningstester, men egget slipper ikke så eggløsningen skjer ikke. Jeg fikk beskjed om at jeg ikke alltid fikk eggløsning selv om jeg hadde mensen på klokka hver måned.

Nå er jo dette min historie, men jeg syntes det lønte seg å snakke med en gynekolog som kunne dette område :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har også vært gjennom flere runder med piller for å fremme eggløsning, uten at det virket. Om noe klusset det til syklusen, og forsinket prøverør som vi uansett behøvde. 

Insister på å sjekke mannen ut av saken først. Skrekkeksemplet var de som prøvde dette i månedsvis. Så viste det seg at hele årsaken var spermkvaliteten til mannen. 

Anonymkode: d35ca...559

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Albyl e. Blodfortynnende.  Spør legen om dette.

Anonymkode: de022...691

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Albyl e. Blodfortynnende.  Spør legen om dette.

Anonymkode: de022...691

I samråd med spesialist. Blodfortynnende øker abortrisikoen, og brukes normalt ikke ved historikk med SA/MA. 

Anonymkode: d35ca...559

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi er uforklarlig barnløse, og det gikk tre år uten at det kom noe barn selv om syklusen oppførte seg akkurat som den skulle. Vi hadde egentlig ikke noen SA eller MA, bare svakt positiv test og et par dager dager forsinket mens noen ganger. Vi fikk barn med prøverør. 

Er det å evt. skulle gjennom ivf du syns virker demotiverende? Eller at det tar lang tid? Jeg tenker dere må begynne med henvisning fra fastlegen til utredning. Det kan hende det er åpenbare forhold som er årsaken hos dere, og det er ikke sikkert IVF er nødvendig. 

Ellers syns jeg ikke ivf-prosessen var så vond når jeg ser tilbake på det nå. Men da vi sto midt oppi det var det tøft. Det virket jo som alle rundt oss ble gravide med én gang uten problemer, men det har vist seg i ettertid at vi kjenner flere som har slitt. 

Anonymkode: 5b05f...19c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hos oss tok det ikke så lang tid. Kommer nok litt an på hvor man bor i landet. Var hos fastlegen i februar, fikk prøverekvisisjoner i posten etter henvisning, og så time på sykehuset i mars. Tilbud om å starte ivf i april. 

Mannens sædprøve var fin da, så vi slapp å vente 3 mnd på å ta en ny.

Anonymkode: 1ba4d...522

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...