Gå til innhold

Min datter fikk beskjed om at hun ikke fikser jobben og får ikke fortsette, men opplæringen er mangelfull. Rettigheter?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Denne uken var datteren min på opplæring i en jobb hun trodde hun skulle ha i sommer. Det er snakk om en lagerjobb via et bemanningsbyrå og i følge stillingsannonsen skulle opplæringen gå over tre dager. Deler av den første dagen gikk med til "generelle" ting som omvisning på arbeidsplassen, informasjon om hvordan hente ut arbeidsklær, tildeling av garderobeskap, utstedelse av personalkort osv., så opplæringen startet først omtrent halvveis i arbeidsdagen. 

Da opplæringen startet hadde hun allerede fått masse informasjon å holde styr på, han som lærte henne opp gikk fort frem og hun slet med å henge med på opplæringen. Hun var ganske utslitt da hun kom hjem. Hun følte det gikk noe bedre andre opplæringsdag, men mye å sette seg inn i og høyt tempo gjorde at også dag to var overveldende og hun sa hun var glad hun skulle ha en dag til med opplæring, for hun følte seg fortsatt usikker på mye.

Da hun kom på jobb den tredje dagen fikk hun beskjed om at hun skulle jobbe selvstending, men at han som hadde opplæringen skulle være i nærheten og tilgjengelig for spørsmål om hun lurte på noe. Hun følte det var for tidlig å jobbe på egenhånd, men følte at hun ikke hadde noe valg og gjorde så godt hun kunne. Det ble for mye, hun klarte ikke å holde tritt, usikkerheten gnagde og hun kjempet forgjeves for å holde tritt med de andre. Det var en fortvilet jente som kom hjem etter den arbeidsdagen.

I går fikk hun beskjed om at hun ikke får fortsette. Firmaet har gitt bemanningsbyrået beskjed om at de mener at hun ikke fikser jobben og ikke er egnet i stillingen. 

Har hun noen rettigheter her? Hun ble forespeilet tre dager med opplæring og fikk kun en og en halv dag.

Anonymkode: 9bead...7d5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Er det ikke sånn de fleste steder? Tror det er ganske vanlig å skulle prøve seg selvstendig med hjelp i nærheten. Bedre det enn å være helt overlatt til seg selv på 4.dagen.

Anonymkode: ec611...2e9

  • Liker 32
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klarte de andre som fikk opplæring å holde tritt? 

Anonymkode: cd2c9...6ec

  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn er det mange steder. For å få jobb må man klare å forstå det grunnleggende kjapt og klare seg selv relativt tidlig. Det er mange søkere på enkle typer jobber og da trenger ikke bedriftene gjøre en innsats. Hun har ingen rettigheter. 

Anonymkode: f4f83...fbd

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ut som vanlig opplæring dette. Er hun usikker må hun spørre. Mulig jobben er stressende med høyt tempo og mye å huske på, man ser fort om initiativet og lysten hos personen er der rimelig kjapt. Vi har hatt mange i opplæring, ikke alle mestrer alt med en gang, det forventes ikke. Men vi ser kjapt hvem som har den lille ekstra gnisten til p virkelig ville og gir mye av seg selv i form av å spørre, ta initiativ. Har din datter gjort dette, eller har hun gått rundt litt usik?

Anonymkode: 56f1f...0e9

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig mange plasser, og kanskje spesielt i en lagerjobb, så må man være kjapp i vendinga og takle stress. Man trenger ikke å være utlært i jobben før man ser om en person har det som trengs for å takle den.

Anonymkode: f2287...a18

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er vel ganske normalt at «tre dager med opplæring» inkluderer både bli-kjent-runde, utdeling av utstyr, gjennomgang av regler og alt mulig sånt. Jeg har aldri opplevd at opplæringen kun er å øve seg på (eller lære) selve arbeidsoppgaven, men også inkluderer alt annet man må vite for å jobbe der.

Det er også vanlig at man under opplæring arbeider selvstendig etterhvert, men at man selvsagt har noen i nærheten som man kan spørre.

Så det høres ikke ut som hun har noen særlige rettigheter på dette. Altså, det kan godt være opplæring var mangelfull og at det var for lite tid (vi aner jo ingenting om denne jobben). Men sånn ut i fra det du forteller høres det jo ut som en relativt vanlig opplæringssituasjon. 

Anonymkode: 4636d...c1d

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest tranedatter

Helt normal opplæring. Vanlig at første del er praktiske saker, klær, kort etc. Og slutten er eget arbeide med veileder tilgjengelig. Brukte din datter seg av dette, å spørre, si fra denne tredje dagen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, som de andre sier, det høres helt normalt ut. Jeg har jobbet litt igjennom bemanningsbyråer ved siden av studiene og min vanlige vikar jobb for å få ekstra penger. Da har det vært akkurat slik. Ofte har jeg startet alene allerede dag to...

Anonymkode: ffd53...d51

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker som de andre sier at det kan tenkes de opplevde henne som usikker og at hun ikke turte å spørre osv. Det er forståelig, men de har nok mange å velge mellom og de vil da heller ha en annen tenåring som tør å si ifra at «hei, dette gikk litt raskt - kan du gjenta det der bare så jeg er sikker på at det sitter?» 

Anonymkode: 09cd0...0a9

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt vanlig opplæring hos oss. Hvis dette er en jobb på et ordinært lager er tre dager nok til å komme i gang. Når uka er omme gjør sjefen en vurdering på om vedkommende er skikket for jobben.

Men, det har mye å si på kompleksiteten i jobben og om den som skal stå for opplæringen har tid til dette.

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når feilen ligger hos din datter og da har man lite å gå på. Du må lære dattera di og arbeide raskt, da det virker som hun ikke passer til slike jobber.

Anonymkode: 40f58...462

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt normalt med tre dager opplæring der de første går med til genrelle til og basis opplæring, og at man må forsøke seg selvstendig med noen å spørre siste dagen. Det med å vise initiativ er utrolig viktig, selv om man ikke kan jobben er det å spørre etter informasjon, be om å bli vist en gang til, be om bekreftelse og vise at man er interessert viktig for at bedriften skal se at du er en å satse på, og ønsker å gjøre en god jobb. I steden for å skylde på arbeidsplassen så vil jeg jo heller spørre om hvordan hun har oppført seg og vist initiativ i ny jobb? Og hvordan har du foreberedt henne på arbeidslivet? Du skriver ikke alder på datteren din, er det hennes første jobb? I så fall er det jo et kjipt møte med arbeidslivet, men samtidig kan det vise henne hvor viktig det er å legge mye i et godt førsteinntrykk og i å være "på" når man er i opplæringsfasen. De fleste er faktisk sliten når de kommer hjem fra jobb, du beskriver det som noe ekstraordinært, men det er det jo slett ikke.  Er du i jobbe selv? Bare lurer for det virker ikke helt sånn. Hun får heller forsøke å lære av denne opplevelsen og ta det med seg til neste gang hun skal på opplæring. 

Anonymkode: 04108...44b

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

En ting er jo opplæringen, som høres relativt normal ut. Samme med å være sliten etter jobb. 

Noe helt annet er oppsigelsen. Ville tatt kontakt med feks LO sin sommerpatrulje. Er skeptisk til om de har lov til å si henne opp på denne måten, med mindre hun har en kontrakt som spesifiserer det. 

Anonymkode: cd2c9...6ec

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Datteren min er 19 og hun har tidligere hatt småjobber på farens arbeidsplass i feriene, men dette var hennes første "ordentlige" jobb som hun hadde skaffet seg på egenhånd. Hun er en stille og forsiktig jente som ikke liker å stikke seg frem, så er mulig det har gjort at hun oppfattes som passiv og lite "på".  Selv har jeg ingen erfaring fra verken lager eller med å jobbe via bemanningsbyrå, så vet ikke hva som er vanlig i den type jobber og derfor opprettet jeg denne tråden. 

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

En ting er jo opplæringen, som høres relativt normal ut. Samme med å være sliten etter jobb. 

Noe helt annet er oppsigelsen. Ville tatt kontakt med feks LO sin sommerpatrulje. Er skeptisk til om de har lov til å si henne opp på denne måten, med mindre hun har en kontrakt som spesifiserer det. 

Anonymkode: cd2c9...6ec

Hun er fortsatt ansatt i bemanningsbyrået, hun har ikke blitt sagt opp derfra. Det er bedriften hun var på opplæring hos som ikke ønsker å leie henne inn som vikar fremover, da de mener hun ikke takler jobben. Hun har kontrakt på med bemanningsbyrået og en oppdragsbekreftelse fra byrået på de tre opplæringsdagene. I den står det datoer og tider hun skulle jobbe, hvor lang pause de får og timelønn. 

TS

Anonymkode: 9bead...7d5

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor hjelper du henne? Klarer hun seg ikke selv i en alder av 19?

Ikke vondt ment, men hun høres kanskje ut som hun trenger å bli litt mer selvstendig? Å være stille og forsiktig er ikke sett på som noen fordel i arbeidslivet, hvis hun skal komme seg noen vei må hun manne seg opp.

Jeg har forresten jobbet på lager selv, og det er ikke noe hokus-pokus. Én dag med opplæring holdt i massevis (+ mulighet til å spørre kollegaer hvis man lurer på noe)

  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opplæringen her høres helt normal ut. Da jeg hadde sommerjobb på lager, hadde jeg kun én dags opplæring, og var forventet å gjøre de oppgavene selvstendig neste dag. Dersom de har vurdert det slik at hun ikke takler oppgavene etter opplæringstiden, tror jeg de har på sitt rette å velge og la henne gå. Kontrakten hennes er vel med bemanningsbyrået, ikke med akkurat denne arbeidsgiveren? Jeg har ikke brukt bemanningsbyrå før, så mulig jeg tar feil der. Men vil tro det er deres ansvar å heller finne noe annet til henne? 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Knirke skrev:

Hvorfor hjelper du henne? Klarer hun seg ikke selv i en alder av 19?

Ikke vondt ment, men hun høres kanskje ut som hun trenger å bli litt mer selvstendig? Å være stille og forsiktig er ikke sett på som noen fordel i arbeidslivet, hvis hun skal komme seg noen vei må hun manne seg opp.

Jeg har forresten jobbet på lager selv, og det er ikke noe hokus-pokus. Én dag med opplæring holdt i massevis (+ mulighet til å spørre kollegaer hvis man lurer på noe)

Er det virkelig så rart at jeg som mor forsøker å hjelpe datteren min når hun kommer til meg og er fortvilet og ber om hjelp? Jeg har ikke tenkt å ringe arbeidsgiver på hennes vegne eller noe sånt, men jeg ville rett og slett undersøke litt før jeg ga henne tips om hva hun burde gjøre videre.

45 minutter siden, Clefable skrev:

Opplæringen her høres helt normal ut. Da jeg hadde sommerjobb på lager, hadde jeg kun én dags opplæring, og var forventet å gjøre de oppgavene selvstendig neste dag. Dersom de har vurdert det slik at hun ikke takler oppgavene etter opplæringstiden, tror jeg de har på sitt rette å velge og la henne gå. Kontrakten hennes er vel med bemanningsbyrået, ikke med akkurat denne arbeidsgiveren? Jeg har ikke brukt bemanningsbyrå før, så mulig jeg tar feil der. Men vil tro det er deres ansvar å heller finne noe annet til henne? 

Kontrakten er med bemanningsbyrået ja. Datteren min frykter at det vil være vanskelig for henne å få en annen jobb via dem siden det gikk som det gikk med den første jobben. Kontrakten hennes med byrået er på en 0% stilling, så de har vel strengt tatt ikke så mange forpliktelser ovenfor henne?

TS

Anonymkode: 9bead...7d5

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror du må ta et steg eller to tilbake, og la datteren din prøve seg frem selv. For meg virker det som om du prøver å sy puter under armene på en allerede usikker tenåring. 
Forøvrig virker opplæringen og rutinen omkring alt helt normal.

Anonymkode: afa3e...6ee

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husker min første fulltidsjobb rett etter videregående (tok friår), selv med erfaring fra å jobbe deltid etter skoletid har jeg aldri vært så sliten hah. Det var barnehagejobb da, så var fysisk og mye mer aktiv jobb enn jeg var vant til (hadde butikkjobb for det meste ved siden av skolen). Så å bli sliten av noe sånt særlig når alt er nytt og det er opplæring i tillegg er jo ikke så uvanlig. 

Synes det høres rart ut å slite så mye med å få til en lagerjobb, det kan jo ikke være så innmari vanskelig, men kan forstå at det er fysisk krevende.. men jeg har ikke jobbet på lager så jeg aner ikke altså. Kjedelig for henne såklart, ville blitt lei meg selv, men juridisk har hun nok ikke noen rettigheter siden hun er ansatt i byrået og dette lageret tydligvis bare leide inn for opplæring før de valgte hvem de skulle beholde. 

Forslag videre: Hun kan selv være proaktiv med bemanningsbyrået og be om et møte. Der kan hun vise interesse for tilbakemeldingene som ble gitt og vise at hun ønsker å forbedre seg, ta til seg hva hun bør ta med seg videre samt snakke om hva hun selv mener hun er dyktig til og om de kan se på andre potensielle jobber for henne som matcher bedre med hennes erfaring og det hun kan fra før.

(Ville også søkt andre jobber, vil tro det er lov selv om man har kontrakt med et slikt byrå? Om man får en annen jobb kan man vel da si opp byråkontrakten)

Anonymkode: 89fa3...f14

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...