Gå til innhold

Barnefar er sjeldent hjemme når han har samvær


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Når far har samvær men barna våres som er mellom 7 og 10 år så er han sjeldent hjemme. Så barna er stortsett med den nye dama hans. Han pleier komme hjem rundt kl 20, so da er akkurat når yngstemann legger seg.  

I helgene er han heller ikke hjemme, men er alltid i et utdrikningslag,  bursdag, grillfest eller noe sosialt med jobben eller hobbyen hans. 

Før han ble sammen med denne damen/barnevakten hadde han nesten ikke samvær i det hele tatt. 

Er det da riktig at han skal forlange så mye samvær med barna når han uansett ikke er tilstede? Jeg har egentlig bare tenkt det er ok så lenge barna i alle fall ikke mistrives med det. Men det er flere og flere som bemerker dette nå, og mener jeg bør forlange å få ha barna mer hjemme hos meg når faren uansett ikke er tilstede. 

 

Hva synst dere? 

Anonymkode: 023fb...387

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Samvær betyr jo at HAN skal være med barna , ikke at de skal være med dama hans. Han vil bare unngå betale barnebidrag så derfor krever han mye samvær. Han får skjerpe seg eller så skal samværet kuttes ned på. 

Anonymkode: 0972f...981

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Samvær betyr jo at HAN skal være med barna

Han har vel strengt tatt ansvar for barna, og kan vel be dama passe på barna uten problemer. Barnebidrag skal dekke barnas utgifter. Han betaler jo for strøm, mat osv. når de er der, så ser ikke hvordan han sparer noe på å ikke betale mer barnebidrag for mindre samvær? 

Anonymkode: 1057f...5de

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig. Er barna der, så betaler han jo på barnas kostnader. 

Barna har det greit, at andre reagerer negativt på denne ordningen, er vel av ingen betydning?

Anonymkode: b4338...5f3

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er synd at han ikke prioriterer barna. Det går på han, og jeg synes det er trist for barna sin del.

Så lenge barna trives med hans samboer, så synes jeg ikke du behøver å gjøre så mye med det. Men, dersom barna selv begynner å snakke om det eller viser tegn til at de savner sin far/ikke trives, da kan det være lurt å ta tak i det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns egentlig at det er rart at den nye dama syns det er greit.

Har du snakket med han om hvordan du føler det? Kanskje dere bør snakke med familievernkontoret. Kanskje han har en annen oppfatning av situasjonen. Kommunikasjon. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Høres ut som en skikkelig dust. Hadde forlangt tur til familievernkontoret for mekling. Ungene har det garantert trassig nok med skilsmissen, at de i tillegg har en far som åpenbart anser dem som lavere prioritert enn egne ønsker er for jævlig 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg blitt fly forbannet over at MINE barn skal tilbringe tiden sammen med en fremmed dame kontra meg.. en ting er når de har samvær med sin far, men det har de jo ikke her.

At han har barnevakt en og annen gang helt ok - men ikke hele tiden. Dette har ingenting med penger å gjøre - 

Hadde kalt inn til møte på Familievernkontoret for en revidering av samværsavtalen.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest theTitanic

Det samværet der er jo bare for å betale mindre bidrag og ha samvær på papiret. At dama hans passer barnet er jo ikke samvær. Samvær innebærer at han er sammen med barnet. Er han ikke det så kan du like godt la være å sende barnet dit. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min eks var "feriepappa " for sine tre barn. Barna kom til oss i hele sommerferien, jul og de andre feriene. Vi hadde vært sammen i 4-5 måneder, når alle barna kom til oss for første gang. Han dro på jobb (drev eget firma) og jeg var hjemme med barna. Synes det var fryktelig naivt og uansvarlig av far, for jeg var ung og visste ikke hva jeg skulle gjøre. Ikke hadde jeg særlig erfaring med barn heller, så helt ærlig gjorde jeg veldig lite med dem, for jeg følte meg ikke voksen nok selv. Hadde han bare hatt ett barn, hadde det vært noe annet.

Men føler at den nye damen bør sette ned foten om dette ikke var det hun meldte seg på. Så lenge barna trives der, bør du bare la det gå. Kanskje det bare er en periode. 

Anonymkode: 58fea...d10

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den nye dama hans burde jo få en medalje for å gidde å være barnevakt hele tiden...!

Jeg vet ikke hvilke rettigheter du har, TS, men det må da være bedre at barna er hos deg enn at de skal ha «samvær» med stemor (selv om hun sikkert er en bra dame)... Trist at faren gir blanke i dem... Samtidig er det kanskje hans rett å bruke de barnevakten han vil da, innenfor rimelighetens grenser...

Anonymkode: ca1e1...ea7

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Krabbekrølle skrev:

Syns egentlig at det er rart at den nye dama syns det er greit.

Det er bare å lese litt her på KG så ser du at mange jenter titulerer seg som "stemor" straks de har datet en fyr med barn i mer enn tre uker. 

Ser også irl at mange har en forestilling om at man skal leke mor straks man har blitt sammen med en mann med barn.

Gratis barnevakt kalles det egentlig. Gratis hushjelp. De tror vel det skal være sånn?

Senere lager de tråder om at de må gjøre alt husarbeid og mannen gjør intet og kommer og går som han vil. 

Anonymkode: ceb97...c31

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Når far har samvær men barna våres som er mellom 7 og 10 år så er han sjeldent hjemme. Så barna er stortsett med den nye dama hans. Han pleier komme hjem rundt kl 20, so da er akkurat når yngstemann legger seg.  

I helgene er han heller ikke hjemme, men er alltid i et utdrikningslag,  bursdag, grillfest eller noe sosialt med jobben eller hobbyen hans. 

Før han ble sammen med denne damen/barnevakten hadde han nesten ikke samvær i det hele tatt. 

Er det da riktig at han skal forlange så mye samvær med barna når han uansett ikke er tilstede? Jeg har egentlig bare tenkt det er ok så lenge barna i alle fall ikke mistrives med det. Men det er flere og flere som bemerker dette nå, og mener jeg bør forlange å få ha barna mer hjemme hos meg når faren uansett ikke er tilstede. 

 

Hva synst dere? 

Anonymkode: 023fb...387

Hadde tatt en ny runde hos familievernkontoret...

Eksen min prioriterer å være sammen med barna når de er hos ham. Hadde han ikke gjort det hadde jeg krevd en annen samværsordning. Barna må jo føle seg fullstendig nedprioritert? Gleder seg til å være sammen med pappa, og så er han ikke hjemme?

Anonymkode: 4852b...bbc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg synes det er trist for barna at de ser så lite til faren sin, og jeg synes faren er dust som prioriterer sånn. 

Men, så lenge barnas grunnleggende behov ivaretas, og de ikke har problemer med hvordan samværet gjennomføres, hadde jeg latt det ligge. Om barna ikke trives ville jeg derimot gått all in for å få samværsbrøken endret.

Bakgrunnen for denne holdningen er at mor (Så vidt jeg vet) ikke har noen rett til å diktere hvordan samvær med far gjennomføres, det blir dermed bare en konflikt som ikke har noen løsning. Min erfaring er at sånne konflikter er mer belastende for barna, enn suboptimal samvær.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...