Gå til innhold

2 uker betalt ferie, når blir det utbetalt?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg starten i jobb i august i fjor, og skal ta meg 3 ukers ferie i sommer, der 2 av de ukene er betalt. Får altså lønn for de ukene. Men når blir det utbetalt? Jeg håper virkelig det blir utbetalt i juni, sammen med feriepengene da jeg ikke får så mye feriepenger i år... Jeg har fast lønn hver mnd hvis det har noe å si. Og lønnen kommer forskuddsvis. Takk for svar :)

Anonymkode: c7634...6d9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er feriepengene du får, ikke noe mer. 

Anonymkode: 246d1...de1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du avtalt med arbeidsgiver at du får lønn for to uker ferie i tillegg til at du får 2 uker betalt ferie(pga feriepengene)?

Sikker på at du ikke misforstår, og de to ukene betalt ferie du snakker om er betalt ferie som i at du får feriepenger for 2 uker.

Anonymkode: e9deb...dd8

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vanligvis får du feriepenger (og ikke lønn) på lønnsutbetalingen i juni. Så får du den lønnen for de to ukene med betalt ferie utbetalt den måneden du tar ferie. Og det du tar av ferie utover det, blir trukket den måneden du tar ut den ulønnede ferien - altså den tredje uken. Når du tar ut den, blir du trukket i lønn.

Endret av Splittbinders
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvem er det som skal betale lønnen din de to ukene egentlig? Det høres merkelig ut, jeg vil anta du får feriepenger fra din forrige arbeidsgiver og thats it.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke det at du kan ta ut to uker ferie uten å bli trekt i lønn de mener da? 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vanlig når man snakker om betalt ferie er at man mener at feriepenger fra året før dekker årets ferie. Det er ju ikke sån at du får ekstra betalt for å ta ferie. 

Tipper de feriepengene du tjente ifjor dekker 2 av 3 ukers ferie i år.  

Har du fått utbetalt feriepenger fra jobben du hadde til august i fjor?

Anonymkode: 1125b...854

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når du har betalt ferie så får du kun utbetalt overskuddet av feriepengene dine i Juni. Så holder de igjen resten av feriepengene til du tar ut ferie. Det er disse du får utbetalt for den tiden du tar ferie. Det er derfor du kun har to uker betalt ferie i år, fordi det er det du rakk å opparbeide deg av feriepenger ifjor, da du startet i august.

Så i ditt tilfelle betyr det at når du kun har opparbeidet deg to uker betalt ferie så får du ingenting utbetalt i juni, men du får alt utbetalt den måneden du velger å bruke de to ukene med ferie.

Anonymkode: b26c6...c13

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS, de som pleier å skje i juni er at istdet for lønn for 5 uker, så får man utbetalt feriepenger. Hvis du har fast lønn ser regnestykket slik ut:

Fast månedslønn - fast lønn for 5 uker(ev. 4 uler og 1 dag) + feriepenger.

Dersom du bare skal ha tre uker ferie i år og har avklart dette med lønnsavdelingen, så skal regnestykket for junutbetalingen se slik ut:

Fast månedslønn - fast lønn for 3 uker + feriepenger.

Du vil i så fall få utbetalt litt mer enn feriepengene i juni.

Anonymkode: e9deb...dd8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...