Gå til innhold

Hvorfor får man ikke bruke hjelpemidler på eksamen i matematikk?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

I arbeidslivet er det vel ikke vanlig å kunne ørten formler utenatt? Er ikke det viktigste på eksamen å vurdere den matematiske forståelsen, og ikke hvorvidt den enkelte har god hukommelse eller ikke?

Anonymkode: f452a...ee2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nivået legges etter hjelpemiddel, mange eksamener tillater hjelpemiddel men da er oppgaven vanskeligere. 

Anonymkode: 053eb...15c

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fleste matte-eksamener og tentamener er todelte, en del hvor man skal vise hva man kan uten hjelpemidler, og en der man kan bruke hjelpemidler.

Anonymkode: 97f16...060

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Nivået legges etter hjelpemiddel, mange eksamener tillater hjelpemiddel men da er oppgaven vanskeligere. 

Anonymkode: 053eb...15c

Jeg hadde R2-eksamen, og der er det ganske mange formler som de forventer at vi kan fra før. Husker man ikke formlene er oppgavene umulige å løse.

Anonymkode: f452a...ee2

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil si at det er rimelig i mange tilfeller at folk skal huske formeler, fordi om du forstår konseptet så er formelen selvsagt. Eksempler på dette kan være for eksempel at formelen for areal av en trekant er A = g*h/2 eller at den andrederiverte av posisjon blir akselerasjon og at newtons lover dermed kan skrives F = m*x'' = m*v' = ma. Det samme gjelder en veldig stor andel av formlene i R2. For eksempel analysens fundamentalteorem (integralet av f(x) fra a til b = f(b) - f(a)).  Dette er ikke bare hukommelse men også forståelse av fagfeltet, hadde du forstått konseptene på et fundamentalt nivå hadde du også husket formlene. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvilket nivå snakker man om her? På universitetet får vi utdelt formelark sammen med eksamen. Og avansert kalkulator er lov som hjelpemiddel. Eneste som ikke er lov er kommunikasjon med omverdnen/andre.

Anonymkode: d7504...b86

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"På universitetet" var en brutal forenkling, kalkulator (på ntnu: "Bestemt enkel kalkulator" = casio fx-82, grafisk kalkulator er ikke lov). Det er også mange fag hvor de ikke gir formelark på eksamen, noen gjør det men tar med de formlene de mener det er urimelig å be folk huske, mens noen går så langt som å la deg ha med bok og alle notater. Det er ingen generell policy på universitetet. 

Kan til og med nevne at de finnes "hjemmeeksamen" i fag som er nesten matte på NTNU også, som f.eks Numerisk fysikk, som  er det vanskeligste faget jeg noen gang har hatt, selv om du kan kommunisere med omverdenen så mye du vil.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, KapteinJ skrev:

"På universitetet" var en brutal forenkling, kalkulator (på ntnu: "Bestemt enkel kalkulator" = casio fx-82, grafisk kalkulator er ikke lov). Det er også mange fag hvor de ikke gir formelark på eksamen, noen gjør det men tar med de formlene de mener det er urimelig å be folk huske, mens noen går så langt som å la deg ha med bok og alle notater. Det er ingen generell policy på universitetet. 

Kan til og med nevne at de finnes "hjemmeeksamen" i fag som er nesten matte på NTNU også, som f.eks Numerisk fysikk, som  er det vanskeligste faget jeg noen gang har hatt, selv om du kan kommunisere med omverdenen så mye du vil.

Ok. På mitt studium på mitt universitet da. 

Anonymkode: d7504...b86

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...