Gå til innhold

Hvor ofte bør jeg bytte løpesko?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg jogger 2-3 ganger i uken va 6 km, hvor ofte bør jeg kjøpe nye joggesko? Dempingen går vel ut etter hvert?

Anonymkode: cc030...322

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg bytter når jeg merker de er slitte. Bruker de nok lenger enn det som er anbefalt, men har aldri ført til noen problemer. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, _Pixiedust_ skrev:

Jeg bytter når jeg merker de er slitte. Bruker de nok lenger enn det som er anbefalt, men har aldri ført til noen problemer. 

Takk for svar :) Hvor lenge bruker du dem ca?

Anonymkode: cc030...322

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Takk for svar :) Hvor lenge bruker du dem ca?

Anonymkode: cc030...322

Tror jeg brukte de forrige i to år sånn ca. De var veldig godt brukt, men økonomien strakk ikke helt til. Jeg jogger mest i terreng da. Det er nok mer viktig å tenke over hvis en jogger på asfalt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, _Pixiedust_ skrev:

Tror jeg brukte de forrige i to år sånn ca. De var veldig godt brukt, men økonomien strakk ikke helt til. Jeg jogger mest i terreng da. Det er nok mer viktig å tenke over hvis en jogger på asfalt. 

Aha okey, de jeg har nå har jeg hatt i to år, løper på asfalt og på mølle. Synes de begynner å bli litt harde, men lest at joggesko holder langt lengre enn man tror. At man kan løpe 10 000 mil før man bør skifter de ut.

Anonymkode: cc030...322

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Aha okey, de jeg har nå har jeg hatt i to år, løper på asfalt og på mølle. Synes de begynner å bli litt harde, men lest at joggesko holder langt lengre enn man tror. At man kan løpe 10 000 mil før man bør skifter de ut.

Anonymkode: cc030...322

Ja jeg har i alle fall ikke hatt problemer med det. De forrige før det igjen hadde jeg i 4 år tror jeg.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøpte nye sånn for sikkerhetsskyld, gambler ikke med skader i både bein og rygg😊

Anonymkode: cc030...322

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg løper mye og har gjort det i mange år. Jeg kjøper ca 1-2 par i året, men har ingen faste regler på det der. Sko er så ulike. Men jeg merker på beina når jeg trenger skifte sko. Blir typisk mer øm og sliten i muskulaturen, får kanskje litt vondt osv. Jeg  løper litt oftere og litt lenger enn deg. 

Anonymkode: 5ec70...508

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det lureste du gjør er å løpe med riktig teknikk, da vil jeg påstå at skoa har mindre å si. Mennesket har løpt i uminnelige tider, kroppen vår har potensielt demping i alle ledd.

Jeg løper mye, har aldri vært skadet. Tror skoindustrien forer oss med propaganda om å kjøpe sko. Selv bytter jeg på, men mest etter underlag. Nyeste paret mitt er 1-2 år, elste er 4-5. Løper ca 4 mil i uka nå for tiden.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har faktisk joggesko jeg har brukt flere ganger i uka i 3 år nå uten at de virker noe slitt. 

Anonymkode: 27f2d...7f4

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 25.5.2019 den 18.27, AnonymBruker skrev:

At man kan løpe 10 000 mil før man bør skifter de ut.

10 000 mil tilsvarer 2,5 gang rundt jord eller 2369 maraton. Skal love deg at de blir slitt før det.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Ild skrev:

Det lureste du gjør er å løpe med riktig teknikk, da vil jeg påstå at skoa har mindre å si. Mennesket har løpt i uminnelige tider, kroppen vår har potensielt demping i alle ledd.

Jeg løper mye, har aldri vært skadet. Tror skoindustrien forer oss med propaganda om å kjøpe sko. Selv bytter jeg på, men mest etter underlag. Nyeste paret mitt er 1-2 år, elste er 4-5. Løper ca 4 mil i uka nå for tiden.

Kroppen vår er ikke laget for å dempe belastningen som kommer av å løpe på harde underlag som asfalt. Løper du bare i skog og mark derimot burde ikke sko ha like mye å si.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 timer siden, NBA skrev:

Kroppen vår er ikke laget for å dempe belastningen som kommer av å løpe på harde underlag som asfalt. Løper du bare i skog og mark derimot burde ikke sko ha like mye å si.

Det er svært mange som løper på asfalt og bruker sko uten demping. Og som har gjort det i årevis. Man lander da ikke med rette ben og ikke på hælen. Med litt knekk i ankel, kne og hofte har du demping, underlaget har selvsagt noe å si med feil teknikk.

Hvis du tror demping i sko og/eller underlag har mer å si enn kroppens egen demping, så tror jeg vi kan konkludere med at vi er uenige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Ild skrev:

Det er svært mange som løper på asfalt og bruker sko uten demping. Og som har gjort det i årevis. Man lander da ikke med rette ben og ikke på hælen. Med litt knekk i ankel, kne og hofte har du demping, underlaget har selvsagt noe å si med feil teknikk.

Hvis du tror demping i sko og/eller underlag har mer å si enn kroppens egen demping, så tror jeg vi kan konkludere med at vi er uenige.

Jeg sier bare at asfalt er ikke et naturlig underlag å løpe på for mennesket. Vi har ikke for vane å løpe på stein, for stein=store åpne områder=fare for rovdyr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har faktisk joggesko jeg har brukt flere ganger i uka i 3 år nå uten at de virker noe slitt. 

Anonymkode: 27f2d...7f4

Hvilket merke er det du har?

Anonymkode: cc030...322

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg bytter løpesko når de faller fra hverandre, etter 3-5 år. 

Anonymkode: 13142...085

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 25.5.2019 den 18.27, AnonymBruker skrev:

Aha okey, de jeg har nå har jeg hatt i to år, løper på asfalt og på mølle. Synes de begynner å bli litt harde, men lest at joggesko holder langt lengre enn man tror. At man kan løpe 10 000 mil før man bør skifter de ut.

Anonymkode: cc030...322

10 000 km mener du😂😊det er 1000 mil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...