Gå til innhold

Min første jobb, mangler opplæring i "åpenbare" ting


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei, startet i min første jobb 2. mai, og trives kjempe godt. Men jeg sliter med å forstå, eller vite om, de åpenbare tingene som alle arbeidstakere tar for gitt. Når det kommer til det faglige med jobben, så har jeg fått grei opplæring og klarer meg ok alene. Men jeg har ikke blitt informert om vanlige ting som handler om jobb, og ikke er knyttet til det faglige. Som for eksempel dette med å føre timeliste! Sjefen ringte meg å sa at nå må jeg jammen meg få fingeren ut skrive inn timene min. Jeg ante jo ikke hva snakket om en gang, så ble nødt til å spørre en kollega om hvordan jeg skulle gjøre det. Det gikk greit, åpne et program på PCen og føre inn timene. 

Men så har jeg begynt å tenke på alt det andre som jeg helt sikkert ikke er klar over, og som helt sikkert kommer til å dukke opp etterhvert. Føler det rett og slett blir for dumt å komme nå en måned senere og spørre om ting som jeg kanskje skulle ha kunnet fra dag en. Kan noen si hvilke andre vanlige ting som jeg må gjøre på jobb, foruten alt det som har med det faglige? 

Hilsen frustrert

Anonymkode: e86aa...632

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dette er sånt som sjefen din eller den som var ansvarlig for opplæringen din skulle ha informert deg om da du begynte. Rutinene varierer fra arbeidsplass til arbeidsplass og ikke minst fra bransje til bransje. Noen steder har de personalhåndbok, du kan kanskje spørre om det finnes på din arbeidsplass. 

Det er uansett ikke din feil at du ikke har fått god nok informasjon da du begynte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke for sent! 

Gå til sjefen på mandag og si ærlig at dette er din første jobb, og at du ikke hadde fått opplæring i dette med timelister. Spør samtidig om hvem som kan lære deg andre interne systemer, f.eks hvordan avtaler dere ferie, leverer reiseregninger, eller lignende. Du føler du har god kontroll på det faglige, men trenger å lære mer om det andre som utgjør en arbeidshverdag. 

Som leder nå ville jeg tenkt at jeg burde vært mer hands-on i den første fasen hvis du kom til meg med dette, og at du var en ryddig person som vil ha orden på egen arbeidshverdag. 

hilsen hun som aldri leverte reiseregninger i sin første jobb 

Anonymkode: 370f0...d7d

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På min jobb så har vi noe som heter ansvar for å skaffe informasjon på egenhånd, så det er bare å spørre i vei om det ene og andre, spør andre ansatte om hvilke rutiner de har med timeføring, referatlesing etc...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Apis skrev:

På min jobb så har vi noe som heter ansvar for å skaffe informasjon på egenhånd, så det er bare å spørre i vei om det ene og andre, spør andre ansatte om hvilke rutiner de har med timeføring, referatlesing etc...

Litt av problemet er vel at når man er helt fersk i sin første jobb vet man jo ikke engang nok til å vite hva man skal spørre om. Når jeg var i min første jobb var det for eksempel ingen som hadde tenkt på å fortelle meg at vi hadde hver vår posthylle i en bortgjemt krok bak resepsjonen. Men å legge beskjeder i hylla mi, det klarte de. :P En måned tok det før forglemmelsen ble oppdaget, når noen etterlyste en oppgave jeg hadde fått. 

Anonymkode: a2db1...5f6

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har jobbet i fire år, men vet fortsatt ikke hvilke rutiner vi har rundt sykdom/egenmelding😂

Anonymkode: 5acde...b37

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du må bare si ifra til sjefen din at det er flere ting som er uklart for deg. Spør hvordan det fungerer ved sykdom (hvordan reglene er for å gi beskjed om at du er syk), hvor mange sykedager/egenmeldingsdager du kan bruke, reglene for vaktbytte dersom du ønsker fri ved en spesiell anledning, når fristen for å levere timeliste er (ikke minst), har dere noen felles kommunikasjonsplattform hvor det blir gitt beskjeder (oppslagstavle, facebookgruppe, intranett...)

Anonymkode: 7e171...91f

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, AnonymBruker said:

Litt av problemet er vel at når man er helt fersk i sin første jobb vet man jo ikke engang nok til å vite hva man skal spørre om. Anonymkode: a2db1...5f6

Akkurat dette. 

Takk for tips om personalhåndbok. Skal se om jeg ikke finner denne i systemet, eventuelt spørre mine kolleger.

Anonymkode: e86aa...632

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Akkurat dette. 

Takk for tips om personalhåndbok. Skal se om jeg ikke finner denne i systemet, eventuelt spørre mine kolleger.

Anonymkode: e86aa...632

Personalhåndboka pleier å ligge på typisk interne sider som jobben din har. Du kan jo som du sier også spørre noen. Hør også om det finnes noen brosjyre e.l. for nyansatte, på min jobb får alle som er ferske et hefte med informasjon om arbeidsplassen. 

Anonymkode: 3309b...d11

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...