Gå til innhold

Risky å ta psykologi på nett?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har betalt for studier før og det har skjært seg. Hvor mange timer må man lese? jeg har 4.5 i snitt inkludert voksenpoeng og fhs. 
Jeg har 6 i psykologi, hadde det som valgfag på videregående.
Jeg interesserer meg for faget, men selv kompisen min som er så teoretisk anlagt du kan få sliter, men han går profesjon på universitet. 
Er bare så veldig redd jeg faller av. Og at jeg ikke får meg jobb etterpå så jeg sitter meg et høyt studielån i stedet.

Anonymkode: 19b82...578

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tenker du å gå på nettkurs i psykologi? Hva vil du bruke det til? Bli coach?

Anonymkode: c8164...182

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Tenker du å gå på nettkurs i psykologi? Hva vil du bruke det til? Bli coach?

Anonymkode: c8164...182

få jobb... ? ikke coach ? 

Anonymkode: 19b82...578

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fjeud
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

få jobb... ? ikke coach ? 

Anonymkode: 19b82...578

Hvilken jobb tenker du deg å få?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Fjeud skrev:

Hvilken jobb tenker du deg å få?

vet ikke, men tenker det kanskje kan bli lettere i og m at jeg har psykologi utdanning..... eller er det sånn dødfødt studie?

Anonymkode: 19b82...578

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fjeud
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

vet ikke, men tenker det kanskje kan bli lettere i og m at jeg har psykologi utdanning..... eller er det sånn dødfødt studie?

Anonymkode: 19b82...578

Årsstudium i psykologi på nettet gir deg ikke en fordel når det kommer til jobbsøking. Om det er snakk om bachelor kan du søke på miljøterapeut eller stillinger som krever bachelor, men er ikke slik at det er veldig lett å få seg jobb, så det er lurt å gå inn i det med en klar plan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, Fjeud skrev:

Årsstudium i psykologi på nettet gir deg ikke en fordel når det kommer til jobbsøking. Om det er snakk om bachelor kan du søke på miljøterapeut eller stillinger som krever bachelor, men er ikke slik at det er veldig lett å få seg jobb, så det er lurt å gå inn i det med en klar plan.

Dette! Du må nok gjøre litt research for å finne ut hvilke muligheter du har. Du kommer iallfall ingen vei med et nettkurs i psykologi, hvem som helst kan jo ta det. For å få faglig tyngde må du iallfall ta en bachelor, men som sagt får du bare miljøterapeutstillinger (da kan du like gjerne bli vernepleier eller sykepleier) med det. Som jeg spurte om tidligere; hva vil du bruke nettkurset til? Vurder heller minst en bachelorgrad, helst mastergrad hvis du vil ha flere muligheter. 

Anonymkode: c8164...182

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dette! Du må nok gjøre litt research for å finne ut hvilke muligheter du har. Du kommer iallfall ingen vei med et nettkurs i psykologi, hvem som helst kan jo ta det. For å få faglig tyngde må du iallfall ta en bachelor, men som sagt får du bare miljøterapeutstillinger (da kan du like gjerne bli vernepleier eller sykepleier) med det. Som jeg spurte om tidligere; hva vil du bruke nettkurset til? Vurder heller minst en bachelorgrad, helst mastergrad hvis du vil ha flere muligheter. 

Anonymkode: c8164...182

Jeg mente bachelor :) jeg vet man ikke kommer langt med et årsstudium. 
Jeg skal IKKE bli vernepleier eller sykepleier. Jeg har Asperger syndrom og takler ikke den slags type nærvær. Ikke at jeg ser ned på folk som gjør det, men jeg ble fysisk dårlig av å jobbe på et eldrehjem en gang i tiden...


Kan man med bachelor fra nettkurs gå videre på master på Uni da? 

Anonymkode: 19b82...578

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi jeg vil ha høyere studier. Føler meg som et bunnslam når jeg bare har videregående. snakker ikke for alle nå, men meg selv... les inne her da "du har vel lavere utdannelse med det synet der" "ja da får du ta til takke med et trangt liv" osv osv.

Anonymkode: 19b82...578

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil si at det er lite verdt. Sorry, men det meste av nettstudier er ræl. Dette er 100% godt ment, men den sikreste veien til å havne i føret er å isolere seg fra andre mennesker. Kom deg heller ut blant folk og begynn på et universitet eller en høyskole. Man trenger ikke være spesielt smart for å studere, men man må nødvendigvis jobbe en del, eller kompensere med høy IQ for å gjøre det bra. 

Anonymkode: 9bf6b...cea

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg går nettstudie, anvendt psykologi, bachelor. Jobber til daglig på en videregående skole. Jeg elsker jobben min, masse fri grunnet elevenes ukeplaner og samtidig får man mye forståelse hvor hvordan dagens ungdom har det. Det å si at et psykologi studie ikke er verdt det, synes jeg er fryktelig dumt å si. Du får en stor forståelse for hvordan mennesker fungerer og tenker, og dette er det bruk for i arbeidslivet. Tar du i tillegg en master, får du en haug av gode muligheter! 

Anonymkode: 65c6d...050

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilke gode muligheter snakker du om? Får du høyere lønn? Andre arb. Oppgaver? 

Anonymkode: 2d5ae...07a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg går nettstudie, anvendt psykologi, bachelor. Jobber til daglig på en videregående skole. Jeg elsker jobben min, masse fri grunnet elevenes ukeplaner og samtidig får man mye forståelse hvor hvordan dagens ungdom har det. Det å si at et psykologi studie ikke er verdt det, synes jeg er fryktelig dumt å si. Du får en stor forståelse for hvordan mennesker fungerer og tenker, og dette er det bruk for i arbeidslivet. Tar du i tillegg en master, får du en haug av gode muligheter! 

Anonymkode: 65c6d...050

Jeg er ikke nødvendigvis negativ til fagretningen, men jeg er negativ til å ta sitt primære studium på nett. Jeg selv tenker blant annet å ta nettstudier selv, når jeg er ferdig på universitet og har begynt å jobbe. Dette for å få faglig påfyll, samt kvalifisere til høyere stillinger etterhvert.

Anonymkode: 9bf6b...cea

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 hours ago, AnonymBruker said:

Hvilke gode muligheter snakker du om? Får du høyere lønn? Andre arb. Oppgaver? 

Anonymkode: 2d5ae...07a

Ja og ja. Bare ved å ta en bachelor øker lønnen min med mellom 4 - 5000 kr ekstra i måneden. Det blir ytterligere hvis du tar en master. Da kan du jobbe innenfor BUP, PPT, barnevern, rådgiver o.l. 

Anonymkode: 65c6d...050

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stillinger som miljøterapeut i stat/kommune innen barnevern, psykiatri etc. krever offentlig godkjent utdanning innen helse/sosial, dvs. sosionom, barnevernspedagog, syke- eller vernepleier. 

Anonymkode: 3c8a7...b60

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fjeud
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Stillinger som miljøterapeut i stat/kommune innen barnevern, psykiatri etc. krever offentlig godkjent utdanning innen helse/sosial, dvs. sosionom, barnevernspedagog, syke- eller vernepleier. 

Anonymkode: 3c8a7...b60

Du tar helt feil.

Sitat

Miljøterapeuter i Norge har som hovedregel en bachelorgrad fra høgskole eller universitet, det kan for eksempel være som ergoterapeutbarnevernspedagogsosionombarnehagelærer, bachelorgrad i psykologi eller vernepleier.

det som skiller en miljøterapeut fra en miljøarbeider er en treårig bachelor i uansett emne, rent lovmessig. Og ordet offentlig godkjent betyr jo ingenting, alle utdanninger er offentlig godkjent i den forstand at de må godkjennes av nokut. Du mener kanskje noe slik som autorisasjon, men det er heller ikke tilfelle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

På 24.5.2019 den 20.07, AnonymBruker skrev:

Jeg har betalt for studier før og det har skjært seg. Hvor mange timer må man lese? jeg har 4.5 i snitt inkludert voksenpoeng og fhs. 
Jeg har 6 i psykologi, hadde det som valgfag på videregående.
Jeg interesserer meg for faget, men selv kompisen min som er så teoretisk anlagt du kan få sliter, men han går profesjon på universitet. 
Er bare så veldig redd jeg faller av. Og at jeg ikke får meg jobb etterpå så jeg sitter meg et høyt studielån i stedet.

Anonymkode: 19b82...578

Kan jo være derfor han sliter...? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...