Gå til innhold

Gravid lærling


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Lurte på om noen her har opplevd å bli gravid i lærlingtiden? Jeg er 30 år, har gått voksenopplæring helsefagarbeider. Jeg har nå vært lærling i ca 6 mnd, har i underkant av 1,5 år igjen.

Funnet ut at jeg er gravid, og lurer på om jeg nå mister lærlingkontrakten min hvis jeg fullfører svangerskapet? Har jeg rett på permisjon med lønn, og komme tilbake?

Anonymkode: 01170...443

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg er også lærling, jeg er 19. Har 1,5 år igjen og fant ut igår at jeg er gravid. 

Så henger meg på her!

 

Anonymkode: bc549...46a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvsagt mister du ikke lærekontrakten din. Du har rett på permisjon med lønn, og å komme tilbake og fortsette der du slapp. Du regnes som en vanlig ansatt og har samme rettigheter som dine kollegaer, men går i tillegg under opplæringsloven. Reglene er dog de samme vedr opptjening til foreldrepenger, sykepenger osv. 

Lærlingetiden din vil forlenges da (dvs settes på pause under foreldrepermisjonen), naturlignok. 

Anonymkode: c0de3...cfe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oppdaget at jeg var gravid rett før jeg starta som lærling, men etter at jeg hadde fått plass. Jobbet så lenge jeg klarte, fikk litt gradering ved behov, uten at det endret noe på lærlingtiden. Men når jeg gikk ut i perm, ble lærlingtiden forlenget med like lang tid som jeg hadde perm, men jeg fikk samme lønn. Det blir likt som en vanlig ansatt. Og ikke noe problem. 

Anonymkode: 8e434...3fe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar 😊

Anonymkode: 01170...443

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...