Gå til innhold

Mdg får smake sin egen medisin


AmonymBruker

Anbefalte innlegg

9 timer siden, Honey Dew skrev:

Hvem i all verden er interessert i å handle i "små spesialbutikker", der utvalget er dårlig og prisen dobbelt så høy? De fleste som handler vil gjøre det fort og billigst mulig. Å løpe byen rundt etter varer, er ikke noe en gjør lengre.

Når det gjelder disse små butikkene, er det de som sliter mest økonomisk og vil forsvinne først.

Nettopp , den store hverdagshandelen vil foregå på kjøpesenter utenfor bykjernen, innenfor sentrum små butikker blandet med kulturtilbud 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Villfisker

Liker ikke det partiet. De er urealistiske, og i praksis bare et nytt avgiftsparti.

Ja. De liker å hyle og skrike høyt om ting de ikke kan underbygge. For å ikke bli motsagt, tyr de til angrep.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Villfisker
11 timer siden, prt90 skrev:

Det er butikkdød over hele landet. Den skyldes netthandel og ikke bomringer. Det er heller ikke i Oslo og Bergen sentrum butikkene forsvinner. Det er på landet. Verst er det i Aust-Agder, Oppland og Finnmark der nesten 20% av butikkene har forsvunnet på 10 år.

https://e24.no/naeringsliv/konkurs/stor-butikkdoed-oversikt-her-har-hver-femte-butikk-forsvunnet/24449312

 

Nei. Det skyldes driftskostnader først og fremst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 minutter siden, Apis said:

Enkelte byer andre steder i verden har åpent for varelevering i gitte tidsrom i døgnet, 0500-0800 og det samme på ettermiddagen

Ja, men det er blitt sykt dyrt for varebiler også i bomringen. Kvaliteten på vareleveringer blir dårligere og dårligere. Oslo tenker jeg på. Hvor lenge er det noen som gidder å jobbe med varelevering med skyhøye utgifter og lite fortjeneste. Mdg vil helst bare ha varer på sykkel eller på trikken.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, Muskath skrev:

Ja, men det er blitt sykt dyrt for varebiler også i bomringen. Kvaliteten på vareleveringer blir dårligere og dårligere. Oslo tenker jeg på. Hvor lenge er det noen som gidder å jobbe med varelevering med skyhøye utgifter og lite fortjeneste. Mdg vil helst bare ha varer på sykkel eller på trikken.

Nettopp, derfor mener jeg det bør vurderes andre tiltak en bompenger, som rammer skjevt

Endret av Apis
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tråden er ryddet for innhold med opphavsrett. Elaine Marley, mod.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

11 timer siden, prt90 skrev:

Men å dra på kjøpesenter for å handle nips på Nille har man  tid og råd til? Jeg synes heller det ser ut som cafeer og restauranter renner over av "vanlige folk" mens Nille går konkurs. 

Så det er enten eller? Folk har faste utgifter hver eneste måned. De har strøm, telefon, husleie, huslån og mange andre faste utgifter.

Det må være deilig å være så ung som det du er og bare tenke i svart-hvitt.

Bedrifter kommer også til å flytte ut av bykjernen, da det blir for dyrt for dem å ha bedriften innenfor bompengeringen.

 

Endret av Honey Dew
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, Aragorn ll Elessar skrev:

Jeg er kanskje litt egeoistisk men jeg har ikke bil så jeg bryr meg ikke om folk må betale mer i bompenger eller mer for bensin.

Jeg har to biler, men bryr meg lite om bompenger :)

For de aller fleste er det ikke noe problem å håndtere bompenger, de fleste sløser mye mer penger på annet unyttig og kan fint klare å tilpasse tilværelsen slik at det «går rundt», tross bompenger. Men det er sikkert irriterende :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Apis skrev:

Nettopp, derfor mener jeg det bør vurderes andre tiltak en bompenger, som rammer skjevt

Nei, det rammer derimot helt likt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Muskath skrev:

Ja, men det er blitt sykt dyrt for varebiler også i bomringen. Kvaliteten på vareleveringer blir dårligere og dårligere. Oslo tenker jeg på. Hvor lenge er det noen som gidder å jobbe med varelevering med skyhøye utgifter og lite fortjeneste. Mdg vil helst bare ha varer på sykkel eller på trikken.

Bomring er bra for vareleveranser. Det koster fort 1000 kroner timen å ha en bil og sjåfør på veien. Noen tikroner i bompenger er lommerusk. Det er MYE dyrere å ha bil og sjåfør stående fast i kø. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Honey Dew skrev:

Bedrifter kommer også til å flytte ut av bykjernen, da det blir for dyrt for dem å ha bedriften innenfor bompengeringen.

 

Det var også en veldig merkelig konklusjon. Det er knallhard konkurranse etter høyt kvalifiserte arbeidskraft og bedrifter flokker seg til sentrum for å ikke bli valgt bort av arbeidstakere som vil ha kort reisevei til jobben. Bare se på barcode, 10.000 arbeidsplasser og knapt en eneste parkeringsplass.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, prt90 skrev:

Det var også en veldig merkelig konklusjon. Det er knallhard konkurranse etter høyt kvalifiserte arbeidskraft og bedrifter flokker seg til sentrum for å ikke bli valgt bort av arbeidstakere som vil ha kort reisevei til jobben. Bare se på barcode, 10.000 arbeidsplasser og knapt en eneste parkeringsplass.

Men det er vel ikke akkurat butikker/varehandel som er hovedfokuset på barcode heller, men konsulentselskaper og enkelte restauranter. Litt merkelig sammenligning...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, prt90 skrev:

Det var også en veldig merkelig konklusjon. Det er knallhard konkurranse etter høyt kvalifiserte arbeidskraft og bedrifter flokker seg til sentrum for å ikke bli valgt bort av arbeidstakere som vil ha kort reisevei til jobben. Bare se på barcode, 10.000 arbeidsplasser og knapt en eneste parkeringsplass.

Det blir for dyrt for dem å drive i sentrum når det blir vanskelig med leveranser til og fra firmaet. Jeg tenker ikke på kafeer og andre spisesteder. Firma må betale bompenger og husleie samt andre utgifter. Spesielt rørleggere og elektriske firma kommer til å ha for store utgifter vedr. bompengene og får da problem med å ta oppdrag innenfor bomringen. 

Våre firma er nå i ferd med å flytte utav lokalene i sentrum og inn i lokaler utenfor bomringen. Det blir rett og slett for store utgifter ved å pendle inn og ut av sentrum. Dette kommer også til å skje med andre firma.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 timer siden, Honey Dew skrev:

 Spesielt rørleggere og elektriske firma kommer til å ha for store utgifter vedr. bompengene og får da problem med å ta oppdrag innenfor bomringen. 

Jeg tror faktisk aldri jeg har sett en rørlegger-regning på under 5000 kroner. Om neste regning blir på 5000 kroner + 50 i bompenger tror jeg ikke at det er det som knekker budsjettet mitt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, prt90 skrev:

Jeg tror faktisk aldri jeg har sett en rørlegger-regning på under 5000 kroner. Om neste regning blir på 5000 kroner + 50 i bompenger tror jeg ikke at det er det som knekker budsjettet mitt :)

Så du har aldri hørt om butikkdøden i sentrum?

Du er vel klar over at f eks rørlegger har flere biler som hver må betale bompenger? De paserer også bomstasjonene mer enn et par ganger for dagen. Det blir mange titalls tusen i året når det gjelder bomregninger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, Honey Dew skrev:

Så du har aldri hørt om butikkdøden i sentrum?

Du er vel klar over at f eks rørlegger har flere biler som hver må betale bompenger? De paserer også bomstasjonene mer enn et par ganger for dagen. Det blir mange titalls tusen i året når det gjelder bomregninger.

Det er butikkdød i hele den vestlige verden. Det er en helt naturlig utvikling pga netthandel og skifte i forbruksmønster fra varer til tjenester. I Norge er butikkdøden størst i Finnmark.

Rørleggere og elektrikere er jeg 0 bekymret for. Marginene deres er skyhøye og om det likevel skulle bli trangt er det likt for alle, og dermed ingen problemer med å dytte merkostnadene over på kundene. 

Som kunde bekymrer det meg heller ikke, prisene på elektriker og rørlegger er allerede så skyhøye at om en regning på mange tusen kroner går opp med 50 kroner  så utgjør det ingenting.

Dette er et ikke-problem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

22 hours ago, prt90 said:

Bomring er bra for vareleveranser. Det koster fort 1000 kroner timen å ha en bil og sjåfør på veien. Noen tikroner i bompenger er lommerusk. Det er MYE dyrere å ha bil og sjåfør stående fast i kø. 

 

Det handler ikke om noen tikroner i bompenger akkurat.  Det går fort opp i flere tusen i måneden. Burde bli billigere for næringsdrivende.    Men er enig i at det er dyrt å ha bil og sjåfør stående i kø også.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 5/27/2019 at 12:46 AM, prt90 said:

Men å dra på kjøpesenter for å handle nips på Nille har man  tid og råd til? Jeg synes heller det ser ut som cafeer og restauranter renner over av "vanlige folk" mens Nille går konkurs. 

Nille går kanskje konkurs fordi de selger helt typiske Ebay-varer, billig forbruksskrot - noe som er helt greit i og for seg, men hva med hushaiene - det er gjerne de som suger pengene som butikken må ta igjen.
Jeg tror unge entusiastiske butikk-oppstartere blir ansett som bruk og kast (av hushaiene / sentereierne).
Klarer de ikke drive inn nok penger så er det på hue og r.. ut, fordi det står fem andre i kø for å prøve sin greie.
Disse hushaiene tar ingen risk, slik som de som leier må.

Endret av slask
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Optimo

Oslo sentrum har blitt mye bedre etter noen år med denne gjengen (og Raymond). 

Så må man naturligvis gjøre lokale tilpasninger, det man gjør i Oslo funker nødvendigvis ikke like bra i Os, men prinsippene bør ligge der. Mindre bil og mer av annet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, slask skrev:

Nille går kanskje konkurs fordi de selger helt typiske Ebay-varer, billig forbruksskrot - noe som er helt greit i og for seg, men hva med hushaiene - det er gjerne de som suger pengene som butikken må ta igjen.
Jeg tror unge entusiastiske butikk-oppstartere blir ansett som bruk og kast (av hushaiene / sentereierne).
Klarer de ikke drive inn nok penger så er det på hue og r.. ut, fordi det står fem andre i kø for å prøve sin greie.
Disse hushaiene tar ingen risk, slik som de som leier må.

De skal ha penger de også. Det koster penger å drive et kjøpesenter og mang sentre sliter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...