Gå til innhold

Mdg får smake sin egen medisin


AmonymBruker

Anbefalte innlegg

https://www.nrk.no/norge/mdg-om-bompengestriden_-_-dette-er-ikkje-demokrati-1.14563013

Nå får også MDG merke hva det vil si at media så til de grader elsker aktivister.

At seriøse undersøkelser viser at flertallet er for bompenger, er ikke sexy for media å rapportere om. De liker høye skrik og store plakater i gatene. Noe som MDG har tjent på i årevis. Så det er merkelig å komme å klage når det samme skjer med med bompengepolitikken.

Men nå har Mdg trolig lært hvor ensidige og ensretta media i Norge er.

Og til alle andre som ønsker å gjennomlsag for noe: Bli aktivister.

(Ja, jeg ver Resett forsøkte seg på en aktivismekampanje uten at media hang seg på som de pleier, men det er vel unntaket).

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Oslos miljøbyråd i permisjon, Lan Marie Nguyen Berg, sier bomringen i Oslo er rettferdig - og at den virker.

- Jeg elsker bomringen! utbryter hun i sin hilsningstale til Miljøpartiet De Grønnes landsmøte - og får stor applaus fra salen. (VG)

---

I sine alternative budsjetter vil MDG legge på bensin- og dieselprisen med fem kroner pr. liter, som i dag vil gi en pumpepris på rundt 20 kroner pr. liter. (Aftenposten)

...

Med 20 kroner pr. liter drivstoff og flere bomringer ønsker MDG å vinne valget. Men hvordan i :kjempesinna: kan dette være vinnersaker for noe politisk parti her i landet? Svaret gir seg vel selv: MDG er ikke et parti, det er en kult.

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, NordicViking skrev:

Oslos miljøbyråd i permisjon, Lan Marie Nguyen Berg, sier bomringen i Oslo er rettferdig - og at den virker.

- Jeg elsker bomringen! utbryter hun i sin hilsningstale til Miljøpartiet De Grønnes landsmøte - og får stor applaus fra salen. (VG)

---

I sine alternative budsjetter vil MDG legge på bensin- og dieselprisen med fem kroner pr. liter, som i dag vil gi en pumpepris på rundt 20 kroner pr. liter. (Aftenposten)

...

Med 20 kroner pr. liter drivstoff og flere bomringer ønsker MDG å vinne valget. Men hvordan i :kjempesinna: kan dette være vinnersaker for noe politisk parti her i landet? Svaret gir seg vel selv: MDG er ikke et parti, det er en kult.

Det er da mange uten bil i sentrale strøk som synes MDG sine ønsker er bra, og derfor får de høy oppslutning der :)

Jeg har f.eks et familiemedlem i Oslo som alltid har stemt Frp pga innvandringen, men som har gått over til MDG pga. deres kamp mot privatbilismen i Oslo :)

Endret av Hedersbrukeren
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter det siste husdyrutspillet blir de trygt plassert i samme kategori som KrF for min del. Greit at politiske parti står for en økonomisk ideologi, men å legge seg borti hva folk spiser er fanatisme på lik linje med å argumentere med noe noen skrev ned for tusenvis av år siden.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mange som elsker bompenger. Det gir færre biler, mindre støy og renere luft. Det er en grunn til at MDG er over dobbelt så store som FRP i Oslo..

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

15 minutter siden, prt90 skrev:

Det er mange som elsker bompenger. Det gir færre biler, mindre støy og renere luft. Det er en grunn til at MDG er over dobbelt så store som FRP i Oslo..

Gleder meg til butikkene forsvinner i både Bergen sentrum og Oslo sentrum. Da får politikerne se hva de har gjort.

Til slutt blir det bare kafeer igjen.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Honey Dew skrev:

Gleder meg til butikkene forsvinner i både Bergen sentrum og Oslo sentrum. Da får politikerne se hva de har gjort.

Til slutt blir det bare kafeer igjen.

Det er butikkdød over hele landet. Den skyldes netthandel og ikke bomringer. Det er heller ikke i Oslo og Bergen sentrum butikkene forsvinner. Det er på landet. Verst er det i Aust-Agder, Oppland og Finnmark der nesten 20% av butikkene har forsvunnet på 10 år.

https://e24.no/naeringsliv/konkurs/stor-butikkdoed-oversikt-her-har-hver-femte-butikk-forsvunnet/24449312

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Honey Dew skrev:

Gleder meg til butikkene forsvinner i både Bergen sentrum og Oslo sentrum. Da får politikerne se hva de har gjort.

Til slutt blir det bare kafeer igjen.

Personlig har jeg troen på bilfrie sentrum men det må da gå å gjøre det uten bomring, samtidig vil mer og mer av handelen skje i kjøpesenter i tilknytning til motorveier. Sentrum vil bestå av små spesial forretninger og kultur tilbud 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Apis skrev:

Personlig har jeg troen på bilfrie sentrum men det må da gå å gjøre det uten bomring, samtidig vil mer og mer av handelen skje i kjøpesenter i tilknytning til motorveier. Sentrum vil bestå av små spesial forretninger og kultur tilbud 

Hvem i all verden er interessert i å handle i "små spesialbutikker", der utvalget er dårlig og prisen dobbelt så høy? De fleste som handler vil gjøre det fort og billigst mulig. Å løpe byen rundt etter varer, er ikke noe en gjør lengre.

Når det gjelder disse små butikkene, er det de som sliter mest økonomisk og vil forsvinne først.

Endret av Honey Dew
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, prt90 skrev:

Det er butikkdød over hele landet. Den skyldes netthandel og ikke bomringer. Det er heller ikke i Oslo og Bergen sentrum butikkene forsvinner. Det er på landet. Verst er det i Aust-Agder, Oppland og Finnmark der nesten 20% av butikkene har forsvunnet på 10 år.

https://e24.no/naeringsliv/konkurs/stor-butikkdoed-oversikt-her-har-hver-femte-butikk-forsvunnet/24449312

 

Jeg er bare glad jeg slipper å kjøre inn til sentrum. Handler på kjøpesentre, der det er gratis å parkere og ingen bompenger. I tillegg handler husstanden de fleste varene på nettet.

Flere og flere gjør dette og derfor vil butikkene i bysentrene forsvinner litt etter litt. Det er bare å se i Bergen. Det eneste som kommer til å være igjen, er restauranter, kaffebarer og innvandrerbutikker/spisesteder. Slike ting klarer vi oss godt uten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 25.5.2019 den 16.00, NordicViking skrev:

Oslos miljøbyråd i permisjon, Lan Marie Nguyen Berg, sier bomringen i Oslo er rettferdig - og at den virker.

- Jeg elsker bomringen! utbryter hun i sin hilsningstale til Miljøpartiet De Grønnes landsmøte - og får stor applaus fra salen. (VG)

---

I sine alternative budsjetter vil MDG legge på bensin- og dieselprisen med fem kroner pr. liter, som i dag vil gi en pumpepris på rundt 20 kroner pr. liter. (Aftenposten)

...

Med 20 kroner pr. liter drivstoff og flere bomringer ønsker MDG å vinne valget. Men hvordan i :kjempesinna: kan dette være vinnersaker for noe politisk parti her i landet? Svaret gir seg vel selv: MDG er ikke et parti, det er en kult.

Hun elsker altså at folk får rasert privatøkonomien.

Hun forstår ikke konsekvensene. Folk vil forsøke å flytte innenfor bompengeringen og vi får ennå mer fortettede bystrøk.

 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er kanskje litt egeoistisk men jeg har ikke bil så jeg bryr meg ikke om folk må betale mer i bompenger eller mer for bensin.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

35 minutter siden, Honey Dew skrev:

Jeg er bare glad jeg slipper å kjøre inn til sentrum. Handler på kjøpesentre, der det er gratis å parkere og ingen bompenger. I tillegg handler husstanden de fleste varene på nettet.

Flere og flere gjør dette og derfor vil butikkene i bysentrene forsvinner litt etter litt. Det er bare å se i Bergen. Det eneste som kommer til å være igjen, er restauranter, kaffebarer og innvandrerbutikker/spisesteder. Slike ting klarer vi oss godt uten.

At netthandel overtar for butikker er jo helt naturlig. Vi kommer garantert til å få færre butikker i fremtiden. Dette skjer over hele Norge, men i følge SSB så er butikkdøden mye kraftigere på landet. Og hva er så galt med færre butikker og flere restauranter, barer og cafeer egentlig? Det er jo mye bedre å bruke pengene på å gå på café med gode venner enn å kjøpe ræl man hverken trenger eller har plass til.

Hele poenget med bompenger er jo at du skal slutte å kjøre bil til sentrum. Dette er win-win for alle. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, prt90 skrev:

At netthandel overtar for butikker er jo helt naturlig. Vi kommer garantert til å få færre butikker i fremtiden. Dette skjer over hele Norge, men i følge SSB så er butikkdøden mye kraftigere på landet. Og hva er så galt med færre butikker og flere restauranter, barer og cafeer egentlig? Det er jo mye bedre å bruke pengene på å gå på café med gode venner enn å kjøpe ræl man hverken trenger eller har plass til.

Hele poenget med bompenger er jo at du skal slutte å kjøre bil til sentrum. Dette er win-win for alle. 

Vanlige folk har ikke råd/tid til å gå på kafeer hele tiden, da de er opptatt med jobb og har masse faste avgifter hver måned.

Endret av Honey Dew
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

36 minutter siden, Honey Dew skrev:

Vanlige folk har ikke råd/tid til å gå på kafeer hele tiden, da de er opptatt med jobb og har masse faste avgifter hver måned.

Men å dra på kjøpesenter for å handle nips på Nille har man  tid og råd til? Jeg synes heller det ser ut som cafeer og restauranter renner over av "vanlige folk" mens Nille går konkurs. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

8 timer siden, Honey Dew skrev:

Hvem i all verden er interessert i å handle i "små spesialbutikker", der utvalget er dårlig og prisen dobbelt så høy? De fleste som handler vil gjøre det fort og billigst mulig. Å løpe byen rundt etter varer, er ikke noe en gjør lengre.

Når det gjelder disse små butikkene, er det de som sliter mest økonomisk og vil forsvinne først.

Entusiaster med ulike hobbyer og/eller som trenger ting man ikke nødvendigvis får i "vanlige" butikker går i slike spesialbutikker. Og joda, noen av disse butikkene fyller en nisje ved å føre produkter som ikke er typiske breddeprodukter. Enkelte av dem går bra også. Klart, det er nok ikke marked for så mange dem, men det skyldes ikke primært at det har blitt bompenger, men at netthandelen tar mer og mer over. Selv om det sikkert vil være en del av de små butikkene som sliter først, så er ikke de store kjedene forskånet heller, særlig med tanke på utenlandsk netthandel. Jeg tror at varehandel slik vi kjenner det i dag er passe på lang sikt, der nesten alt kjøpes på nett og blir sendt rett til kunde, eller hentes f. eks. på utleveringssteder på kjøpesentre og lignende. Da må varehandelen tenke nytt på sine fysiske butikker, og en mulig utvikling er at det som i dag er butikker blir rene utstillingslokaler der den ikke har varelager, men kun en av hver av de viktigste varene til utstilling, og der ting blir bestilt kun fra sentralt lager ved kjøp. I denne sammenhengen blir cafeer, spisesteder og ulike underholdningstilbud viktig, der sentrene går fra å selge varer, til å selge en totalopplevelse. 

Sagt med andre ord: Dersom den tradisjonelle handelsstanden skal overleve på lang sikt, så må den gjøre noe mer enn å "bare" selge varer. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan skal kafeer og små butikker holde det gående i sentrum når de ikke kan få tilkjørt varer? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

30 minutter siden, Muskath skrev:

Hvordan skal kafeer og små butikker holde det gående i sentrum når de ikke kan få tilkjørt varer? 

Enkelte byer andre steder i verden har åpent for varelevering i gitte tidsrom i døgnet, 0500-0800 og det samme på ettermiddagen

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...