Gå til innhold

Starte i jobb


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

har en liten gutt på 7 uke nå. For å få tiden til å gå opp mtp mannen skal jeg ikke ha så lang perm. Skal derimot ikke jobbe veldig mye. Fra baby er 5-6 mnd vil jeg være nødt til å jobbe mellom 2-6 dager i mnd, da gjerne et par-tre dager på rappen. Vil dette være veldig uhelig for baby? Redd for å gi gutten «varige men».  noen her inne som har startet tidlig på jobb? Hvordan gikk det? Ammer ikke, så dette er ikke problemet. Blir jo fort 8 timer borte per arbeidsdag. 

Anonymkode: 08cbb...746

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det avhenger av hvordan dere løser ting før du skal i arbeid, og litt av hvordan babyen din er. Vi var i en lignende situasjon, og var derfor veldig nøye på at mannen måtte være "likestilt" fra start, slik at begge var primæromsorgspersoner. Dette gikk fint, selv om jeg ammet døgnet rundt. Så hvis dere gir flaske tenker jeg dere har enda bedre forutsetninger for å lykkes med å gjøre pappaen til en trygg person for babyen fra tidlig av. Hos oss samsov feks pappaen med mini fra tidlig av, de dagene han ikke skulle på jobb. Da fikk jeg hvile, og han fikk trøste og bysse på småen. 

Det går som regel fint :) Lykke til! 

Anonymkode: cff8b...625

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge barnet har trygg tilknytning til far er det selvsagt null problem.

Barnet tar da ikke skade av å.være med faren sin... pass på at far tar del i barnets hverdag så mye som mulig, så de får et godt bånd og barnet er vant til at far mater,, skifter, bysser, osv.

Anonymkode: dd752...c27

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor skulle det være farlig? Det går helt bra skal du se.

Anonymkode: 1b717...edb

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor skulle det være skadelig og gi varige men? Pappaen er nok involvert fra dag en? 

Anonymkode: faecf...e43

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor skulle det være skadelig og gi varige men? Pappaen er nok involvert fra dag en? 

Anonymkode: faecf...e43

Ja han er det. Er nokk alle meningene om kun å være borte det antallet mnd baby ee og at det ikke gir trugghet for barnet som går inn på meg. Mange som ikke er borte fra barna før de omtrent er konfirmert, satt på spissen.

Anonymkode: 08cbb...746

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ikke noe problem. I mange andre land går jo mor tilbake til jobb mye tidligere enn 5 mnd. 
Selv begynte jeg i 100% jobb igjen da minstemann var omtrent 5 mnd gammel, med de andre to drøyde jeg til 8 mnd. Gikk helt fint.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja han er det. Er nokk alle meningene om kun å være borte det antallet mnd baby ee og at det ikke gir trugghet for barnet som går inn på meg. Mange som ikke er borte fra barna før de omtrent er konfirmert, satt på spissen.

Anonymkode: 08cbb...746

De "reglene" gjelder kun om barnet skal passes av en ikke-primær-omsorg-person. Å være med far, eller annen person babyeb er knyttet til og er trygg på, teller ikke som borte fra baby. 

Anonymkode: dd752...c27

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Der går nok helt fint :) Jeg begynte ikke tidlig å jobbe, begynte ikke jobbe før baby var 7 mnd, men ble fort rastløs av å være hjemme og mannen ville gjerne være med baby mye når han hadde fri fra jobb, så jeg var tidlig borte fra baby i flere timer i helger og ettermiddag. Både meg og mannen er like mye primær omsorgsperson og baby er like trygg på oss begge :)

Anonymkode: 4e28c...9d2

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...