Gå til innhold

Normalt å kaste opp av dårlig søvn og tretthet?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg lurer på om flere opplever kvalme og oppkast knyttet til utmattelse, slitenhet og lite søvn? Det har skjedd meg en del ganger, senest i går natt. 

Er det normalt? Det er åpenbart en psykisk reaksjon hos meg. Noen flere som har opplevd det?

Anonymkode: df8c5...742

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Oi, beklager at deler av teksten ble forstørret 😅

Anonymkode: df8c5...742

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Helt normalt

Anonymkode: 9fc98...540

Er det virkelig det? De fleste jeg har nevnt det til synes det er veldig rart at jeg kan bli så sliten at jeg spyr. Mange har ikke hørt om at det går an engang 😅

Anonymkode: df8c5...742

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Anzii skrev:

Jeg blir veldig kvalm hvis jeg er trøtt/sliten/utmattet.

❤️

Anonymkode: df8c5...742

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Helt normalt er det ikke. De færreste kommer til den grensen, der de er så sliten som det. Men det er neppe ukjent for folk som sliter psykisk, spesielt i sammenheng med søvnmangel. 

Anonymkode: 3eb4b...154

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Helt normalt er det ikke. De færreste kommer til den grensen, der de er så sliten som det. Men det er neppe ukjent for folk som sliter psykisk, spesielt i sammenheng med søvnmangel. 

Anonymkode: 3eb4b...154

Ja, jeg skjønner. Dette har jeg gjort gjentakende ganger gjennom barne- og ungdomstiden. Jeg har lavere terskel enn en del andre. Kunne f.eks spy etter å ha vært sent oppe på nyttårsaften, etter en overnatting, etter en leir, etter eksamen to dager etter hverandre osv. 

Anonymkode: df8c5...742

Lenke til kommentar
Del på andre sider

40 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg lurer på om flere opplever kvalme og oppkast knyttet til utmattelse, slitenhet og lite søvn? Det har skjedd meg en del ganger, senest i går natt. 

Er det normalt? Det er åpenbart en psykisk reaksjon hos meg. Noen flere som har opplevd det?

Anonymkode: df8c5...742

Hvis du er i ferd med i bli alvorlig utslitt og kroppen din virkelig kjemper så kan slikt skje..
Det er gjerne lurt å prøve å passe bedre på i forhold til søvn, mat og stress fremover.
Jeg ville tatt det som en liten advarsel fra kroppen og psyken.

Anonymkode: 0eb2b...1fa

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, jeg skjønner. Dette har jeg gjort gjentakende ganger gjennom barne- og ungdomstiden. Jeg har lavere terskel enn en del andre. Kunne f.eks spy etter å ha vært sent oppe på nyttårsaften, etter en overnatting, etter en leir, etter eksamen to dager etter hverandre osv. 

Anonymkode: df8c5...742

I stedet for å bare akseptere dette synes jeg du skal gå til legen og finne årsaken til at du har "lavere terskel enn andre" for det er IKKE vanlig å ha det slik og det er ikke bare sånn noen er. Da må det være ett eller annet fysiologisk, psykologisk eller noe annet som forårsaker at du har denne lave terskelen som du nevner. Jeg ville ikke bare tatt det for at sånn er det men gått til legen og pratet om det og spurt om legen kunne undersøke om det finnes en medisinsk årsak bak denne lave terskelen og om det er noe du kan gjøre med det på noen måte.

Anonymkode: 0eb2b...1fa

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde en slik reaksjon nå nylig. Hadde vært mye stress i en lengre periode, og en dag følte jeg at hodet holdt på å sprenge av smerte, jeg ble kvalm, svimmel og endte opp i sengen med en bøtte ved siden av. Hverken syk eller noe jeg hadde spist, rett og slett fysisk og psykisk utslitt. Og slik tror jeg kan skje de fleste om situasjonen er ugunstig og slitsom nok. Kroppen sin måte å si ifra - nå er det nok !

Anonymkode: 08d0f...c24

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg blir kvalm hvis jeg er veldig trøtt og sliten, spesielt hvis jeg er sulten i tillegg.

Anonymkode: c2aee...a0a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det er ikke normalt for meg i alle fall, å kaste opp av dårlig søvn og tretthet. Selv ikke da jeg ikke sov mer enn maks et par-tre timer pr natt pga nattevåk med et lite barn som våknet hver time natten gjennom. Spydde ikke av tretthet da heller, selv om jeg hadde en skrikende mangel på søvn i to fulle år.

Ikke opplevd å være kvalm eller spy ved andre anledninger når jeg har sovet dårlig eller lite eller ingenting om natten heller.

Endret av Million
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har aldri kastet opp, men jeg kan bli fryktelig kvalm når jeg er sliten. Det skal ikke egentlig mer til enn noen netter med dårlig søvn.

Anonymkode: e92cd...fc4

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom jeg driver kroppen og psyken for langt får jeg problemer med magen.

Hvis jeg da er ekstremt fysisk utmattet vil magen nekte å ta i mot noe som må fordøyes og sende det i retur. Sukkervann med litt salt går bra. Det har noe med at det kreves ekstra energi og ekstra blod til magen for å fordøye mat, og da må man ha den energien tilgjengelig.

Hvis jeg utsettes for høye nivåer av stress etter å ha kjørt kroppen og psyken hardt over tid kan magen gi opp å fordøye den maten den har. Da får jeg både diare og oppkast til magen er tømt. 

 

Årsaken til at jeg kommer i en slik tilstand av ekstremt stress er angst, men reaksjonene er i følge legen helt normale reaksjoner på høyt stress. Det betyr ikke at det er sunt å drive kroppen til den reagerer slik, så man må lære de tidligere faresignalene og stoppe i tide. 

Anonymkode: ccebb...27b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en venninne som kaster opp i perioder med mye stress, så jeg tror absolutt ikke det er utenkelig at du kan kaste opp av tretthet og utmattelse. Såsant det går over igjen når du kommer deg litt ovenpå ville jeg ikke bekymret meg😊

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Har aldri blitt kvalm av dårlig søvn og tretthet. Men har blitt kvalm av utmattelse ved fysiske anstrengelser.

Anonymkode: ed56a...a5c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, AnonymBruker skrev:

I stedet for å bare akseptere dette synes jeg du skal gå til legen og finne årsaken til at du har "lavere terskel enn andre" for det er IKKE vanlig å ha det slik og det er ikke bare sånn noen er. Da må det være ett eller annet fysiologisk, psykologisk eller noe annet som forårsaker at du har denne lave terskelen som du nevner. Jeg ville ikke bare tatt det for at sånn er det men gått til legen og pratet om det og spurt om legen kunne undersøke om det finnes en medisinsk årsak bak denne lave terskelen og om det er noe du kan gjøre med det på noen måte.

Anonymkode: 0eb2b...1fa

Jeg vet det er psykisk grunnet en psykisk lidelse. Går i behandling. ☺️ 

Anonymkode: df8c5...742

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Million skrev:

Nei, det er ikke normalt for meg i alle fall, å kaste opp av dårlig søvn og tretthet. Selv ikke da jeg ikke sov mer enn maks et par-tre timer pr natt pga nattevåk med et lite barn som våknet hver time natten gjennom. Spydde ikke av tretthet da heller, selv om jeg hadde en skrikende mangel på søvn i to fulle år.

Ikke opplevd å være kvalm eller spy ved andre anledninger når jeg har sovet dårlig eller lite eller ingenting om natten heller.

Oi, imponerende. Søvnmangel over et par dager kan få meg til å kaste opp. To år med søvnmangel, da hadde jeg kanskje gått i psykose

Anonymkode: df8c5...742

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er også sånn. Har alltid vært det. Søvnmangel og stress fører til at jeg spyr. Etter en veldig stressende uke på jobb kan jeg spy flere ganger fredag kveld, når jeg endelig kan puste ut. Kan også være kvalm og spy etter perioder med lite søvn, feks da barna mine var babyer. 

Anonymkode: d55d0...b85

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...