Gå til innhold

Feilaktig plagiat - får jeg penger i erstatning?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg skulle egentlig få tilbake en hjemmeeksamen i dag.

Fikk derimot en melding om ''Tilbakeholding av sensur'' fordi jeg scoret høyt på plagiatkontroll.

Det er bare et problem: ja, jeg har selvfølgelig brukt kilder fra internett (suprise much?), MEN som i resterende 18 hjemmeeksamener de siste 3 årene har jeg jo henvist jf. akkurat samme formelle krav som før.

Jeg sendte en tilbakemelding hvor jeg genuint lurte på hva dette kunne skyldes, og hvordan feilen kunne rettes (for ja, det er jo åpenbart en feil). Ingen kan ha kopiert oppgaven min heller da oppgaven min bærte preg av spesifikke møter med næringslivet bare jeg har gjennomført.

Hva slags rettigheter vil jeg ha hvis det blir en sak og jeg vinner (noe jeg gjør)? Er det snakk om pengesummer i erstatning?

Anonymkode: 4a099...96d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nei. Rettigheter, sak, erstatning? Hallo? Du har sitert (for mye) direkte fra nett- ditt problem. 

Anonymkode: 64165...0d0

  • Liker 36
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker said:

Nei. Rettigheter, sak, erstatning? Hallo? Du har sitert (for mye) direkte fra nett- ditt problem. 

Anonymkode: 64165...0d0

Tusen takk for at du vet mye bedre enn meg som nettopp leverte oppgaven, ja :)

Anonymkode: 4a099...96d

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leser at studenter får dekket advokatutgifter i hvert fall hvis skolen går til sak.

Anonymkode: 4a099...96d

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For det første, dem holder den tilbake nå for å sjekke opp nøyere, dem har ikke konkludert med at det er plagiat enda. 

Dersom det viser seg at det ikke er plagiat vil du få vurderingen din. 
Mener dem det er plagiat så vil det bli tatt videre til klagenemnd hvor du får sjanse til å forklare deg. 
Får du medhold hos klagenemnd så får du vurdering eller mulighet for å ta eksamen på nytt. 
Får du ikke medhold hos klagenemnd kan du klage videre til felles klagenemnd. 
Får du fortsatt ikke medhold kan det tas videre for domstol. 

Blir du feilaktig utestengt fra eksamener så kan det være grunnlag for erstatning, men det får du videre info fra advokat som tar saken isåfall. 

Anonymkode: ec72c...f5d

  • Liker 19
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 hour ago, AnonymBruker said:

For det første, dem holder den tilbake nå for å sjekke opp nøyere, dem har ikke konkludert med at det er plagiat enda. 

Dersom det viser seg at det ikke er plagiat vil du få vurderingen din. 
Mener dem det er plagiat så vil det bli tatt videre til klagenemnd hvor du får sjanse til å forklare deg. 
Får du medhold hos klagenemnd så får du vurdering eller mulighet for å ta eksamen på nytt. 
Får du ikke medhold hos klagenemnd kan du klage videre til felles klagenemnd. 
Får du fortsatt ikke medhold kan det tas videre for domstol. 

Blir du feilaktig utestengt fra eksamener så kan det være grunnlag for erstatning, men det får du videre info fra advokat som tar saken isåfall. 

Anonymkode: ec72c...f5d

Jeg vet jeg leverte oppgaven i god tro og på akkurat samme måte som 18 foregående eksamener, så at man kan gå gjennom 5 instanser for å oppnå rettferdighet. Nydelig! Om domstol koster 100.000 dagen. 100.000 for å få emnet som gjør at du har fullført alle emner = utdannelse og grad = fullstendig verdt det.

Kan det ha sammenheng med at jeg og en annen gruppe skrev om samme bedrift, og at navnet på bedriften kan ha blitt nevnt et utall ganger? Da skal i så fall den andre gruppen også å ha fått beskjed?

Anonymkode: 4a099...96d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sendte jo e-post om hvordan jeg kunne hjelpe til for å rette opp i denne feilen. Ingen svar.
Er de flaue over å ta feil?

Anonymkode: 4a099...96d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Sendte jo e-post om hvordan jeg kunne hjelpe til for å rette opp i denne feilen. Ingen svar.
Er de flaue over å ta feil?

Hvorfor skal du gjøre noe? 

Anonymkode: fd864...b0b

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Sendte jo e-post om hvordan jeg kunne hjelpe til for å rette opp i denne feilen. Ingen svar.
Er de flaue over å ta feil?

Anonymkode: 4a099...96d

Du må jo avvente til de har undersøkt saken. Tror ikke du kan gjøre noe mer før saken er konkludert. 

Anonymkode: 85796...647

  • Liker 33
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Sendte jo e-post om hvordan jeg kunne hjelpe til for å rette opp i denne feilen. Ingen svar.
Er de flaue over å ta feil?

Anonymkode: 4a099...96d

Det står "Tilbakeholding av sensur". Det betyr nok at programvaren som sjekker for plagiat har oppdaget at det er tekst som også finnes på nett. Disse plagiatkontrollene er ikke 100%, og dermed er det vanlig å lese gjennom hva plagiatkontrollen har funnet.

Anonymkode: fd864...b0b

  • Liker 24
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

5 hours ago, AnonymBruker said:

Hvorfor skal du gjøre noe? 

Anonymkode: fd864...b0b

Fordi det er en feil i bildet her, som jeg har prøvd å redegjøre for i førsteinnlegget. De svarte at de ikke visste og måtte sjekke det opp; hvordan sjekkes slik opp? Enklest mulig? Be den aktuelle student forklare?

Ja, mange elsker sikkert slike tråder, for da kan de hate litt på folk uten grunnlag, og helst også ikke lese førsteinnlegget, bare anta at folk jukser med vilje. Ja, ultralogisk: gå 3 år med B i snitt også får jeg for meg at på siste eksamen, ja der skal jeg copy-paste 50 sider direkte fra Wikipedia? Logisk? Tydeligvis i følge dere :)

Anonymkode: 4a099...96d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Fordi det er en feil i bildet her, som jeg har prøvd å redegjøre for i førsteinnlegget. De svarte at de ikke visste og måtte sjekke det opp; hvordan sjekkes slik opp? Enklest mulig? Be den aktuelle student forklare?

Ja, mange elsker sikkert slike tråder, for da kan de hate litt på folk uten grunnlag, og helst også ikke lese førsteinnlegget, bare anta at folk jukser med vilje. Ja, ultralogisk: gå 3 år med B i snitt også får jeg for meg at på siste eksamen, ja der skal jeg copy-paste 50 sider direkte fra Wikipedia? Logisk? Tydeligvis i følge dere :)

Anonymkode: 4a099...96d

Det sjekkes manuelt. En eller flere personer har sikkert det som en oppgave. De sjekker hva du har levert inn mot de oppgitte kildene dine samt treffene som plagaitkontrollen har funnet. 

Du må bare vente. Det er jo slik at disse personene har flere ting å gjøre enn å kun sjekke din oppgave. 

Anonymkode: f3410...e4e

  • Liker 30
Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg vet jeg leverte oppgaven i god tro og på akkurat samme måte som 18 foregående eksamener, så at man kan gå gjennom 5 instanser for å oppnå rettferdighet. Nydelig! Om domstol koster 100.000 dagen. 100.000 for å få emnet som gjør at du har fullført alle emner = utdannelse og grad = fullstendig verdt det.

Kan det ha sammenheng med at jeg og en annen gruppe skrev om samme bedrift, og at navnet på bedriften kan ha blitt nevnt et utall ganger? Da skal i så fall den andre gruppen også å ha fått beskjed?

Anonymkode: 4a099...96d

Ro deg ned, de har ikke konkludert med at det er snakk om plagiat enda.

Anonymkode: 5bcd5...9d4

  • Liker 23
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Til spørsmålet ditt om du kan få penger hvis du har rett: hvis du kan bevise at du har tapt penger på en fuskeanklage vil du kunne få erstatning, men det eksisterer jo ingen pengepremie for å vinne en rettssak på generelt grunnlag. Hvis det blir reist fuskesak mot deg OG du blir utestengt fra universitetet har du rett til fri rettshjelp (kilde: https://advokat.no/fusk-fri-rettshjelp/ ) . 

Anonymkode: 9dd04...aa9

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Fordi det er en feil i bildet her, som jeg har prøvd å redegjøre for i førsteinnlegget. De svarte at de ikke visste og måtte sjekke det opp; hvordan sjekkes slik opp? Enklest mulig? Be den aktuelle student forklare?

Ja, mange elsker sikkert slike tråder, for da kan de hate litt på folk uten grunnlag, og helst også ikke lese førsteinnlegget, bare anta at folk jukser med vilje. Ja, ultralogisk: gå 3 år med B i snitt også får jeg for meg at på siste eksamen, ja der skal jeg copy-paste 50 sider direkte fra Wikipedia? Logisk? Tydeligvis i følge dere :)

Anonymkode: 4a099...96d

Men du må da forstå at du ikke er den eneste i verden eller? De har jo andre innleveringer de skal sjekke, ikke bare din. Ro deg ned...

Anonymkode: 9fdeb...d68

  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner ikke hva du mener du skulle hatt krav på økonomisk kompensasjon for? Du har jo ikke tapt noen penger bare fordi de sjekker oppgaven din for fusk. Dette er noe som skjer en gang i blant :)

Dersom du har oppført kilder og sitering korrekt, har du nok ingenting å bekymre deg for. Skjønner det er litt nervepirrende å vente, da. 

  • Liker 19
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...