Jump to content
Sign in to follow this  
AnonymBruker

Hvorfor føler jeg meg så fanget?

Recommended Posts

AnonymBruker

Jeg blir utrygg når jeg er bare blandt fremmede og dette har forverret seg bare med årene. 
Føler de har baktanker, jeg vet de ikke har det, men føler jeg blir offeret i de fleste situasjoner. De eneste jeg stoler på er mamma, mine søsken og familien min, noe jeg finner jævla kjedelig. 
Mister liksom helt kontrollen om jeg blir med fremmede, for å bli kjent eller noe. Er dette typisk for Asperger? 
Kan man regne med å alltid føle seg litt fanget pga den diagnosen?

Anonymkode: a82d6...030

Fortsetter under...

AnonymBruker

Det er helt normalt å føle seg litt utrygg når man er sammen med masse fremmede folk. Eller mener du at du er utrygg når du bare går for deg selv i en folkemengde? 

Det som skiller om det er sosial angst eller ikke er graden av det. Jeg har asperger og blir veldig stresset innvendig når jeg er med fremmede. Bruker lang tid på å bli trygg på folk. Jeg er anderledes, men kan bruke svært mye energi på å skjule det, og med årene har jeg blitt flink til det. Likevel tar det mye energi og jeg er som oftest sosialt utslitt lenge før andre. Så det er jo noe jeg må ta hensyn til. 

Jeg føler meg ikke fanget på grunn av diagnosen. Jeg har vel heller alltid følt at jeg er plassert i en verden som ikke passer for meg. Hvor jeg har en del betraktninger på verden som er anderledes og jeg føler meg veldig alene. Det at jeg føler meg så alene og avkoblet verden gjør at jeg sliter med en sterk tomhetsfølelse. Finner ikke noen mening, og har forsøkt å forlate livet mange ganger, men da har dødsangsten jeg har hatt fra jeg var fire år (ble traumatisert som barn) tatt overhånd slik at jeg har ringt 113 før jeg har besvimt. Så nå har jeg gitt opp det og prøver bare å finne en måte å tåle livet på. Jeg har uansett langt større problemer enn akkurat den diagnosen. 

Anonymkode: d54e1...393