Gå til innhold

Selge eller kjøpe først?


Oldcrow

Anbefalte innlegg

Noen som har erfaring? Vil etterhvert selge og oppgradere til større leilighet, forhåpentligvis mitt forever happily ever home, men vet ikke hva som er lurest. Om jeg ser en drømmebolig vil jeg jo gjerne kunne by uten å måtte vente på å selge først, da forsvinner den jo, og tenk om jeg ikke får solgt på lenge og sitter med to boliglån. Og om jeg selger først, så dukker det kanskje ikke opp en drømmeleilighet før jeg må ut av den gamle, eller jeg taper alle budrunder..? Iiiik. Noen som har vært i dette dilemmaet? Hva anbefales? Erfaringer? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Holder på med det samme selv. Vi bestemte oss for å selge først. Null stress og selger ikke i desperasjon.

Anonymkode: 9b29a...ea3

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøpte først. Ville ikke stresse med å kjøpe før jeg fant noe jeg ville ha + at jeg bor i Oslo-området så det er ikke slik at man alltid får kjøpe første fine leilighet man finner til budsjettet man har her.. :) Jeg hadde fått prisantydning på leililighet så visste ca. hva jeg kunne betale for ny og hadde gode betingelser på mellomfinansiering. Hadde også en leilighet som jeg anså som lettsolgt og fikk solgt for over prisantydning med en gang. Sikkert annerledes om man bor i deler av landet der det kan ta tid og være vanskelig å selge, så det er jo en viktig faktor. Det kostet litt å sitte på 2 leiligheter en stund men ikke mer enn at jeg hadde råd til det og det var verdt det for meg for å ikke måtte stresse over å forte meg å kjøpe noe. Hadde flaks med at prisene ikke gikk noe nedover mellom kjøp og salg, heller litt svakt oppover. Det også er jo en faktor, hvor mye det varierer der man kjøper/selger.

Et vennepar av meg solgte først men så fant de ikke noe de likte og endte med å måtte korttidsleie og styre i 2 måneder før de overtok ny leilighet.. det virket så slitsomt og kostet jo også ekstra penger.

Anonymkode: 33cdc...2f5

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg kjøpte først. Ville ikke stresse med å kjøpe før jeg fant noe jeg ville ha + at jeg bor i Oslo-området så det er ikke slik at man alltid får kjøpe første fine leilighet man finner til budsjettet man har her.. :) Jeg hadde fått prisantydning på leililighet så visste ca. hva jeg kunne betale for ny og hadde gode betingelser på mellomfinansiering. Hadde også en leilighet som jeg anså som lettsolgt og fikk solgt for over prisantydning med en gang. Sikkert annerledes om man bor i deler av landet der det kan ta tid og være vanskelig å selge, så det er jo en viktig faktor. Det kostet litt å sitte på 2 leiligheter en stund men ikke mer enn at jeg hadde råd til det og det var verdt det for meg for å ikke måtte stresse over å forte meg å kjøpe noe. Hadde flaks med at prisene ikke gikk noe nedover mellom kjøp og salg, heller litt svakt oppover. Det også er jo en faktor, hvor mye det varierer der man kjøper/selger.

Et vennepar av meg solgte først men så fant de ikke noe de likte og endte med å måtte korttidsleie og styre i 2 måneder før de overtok ny leilighet.. det virket så slitsomt og kostet jo også ekstra penger.

Anonymkode: 33cdc...2f5

Takk for svar. Kommer sikkert til å gjøre det samme. Bor i et attraktivt strøk i Bergen, så jeg håper jo leiligheten min er lettsolgt når jeg har funnet neste plass å bo. Om alt er klart med salg på forhånd, så satser jeg kanskje på den løsningen.. 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sist gang kjøpte jeg først, da satt jeg på en bolig jeg viste ikke ville bli vanskelig å få solgt, og jeg hadde økonomi til å sitte med 2 boliger en stund og. Nå er jeg i en helt annen situasjon, jeg har dårlig råd, så har ingen mulighet til å sitte med 2 boliger. Så da skal jeg selge først, finner jeg ikke ny bolig jeg vil kjøpe får jeg leie til jeg finner noe jeg vil ha. Er egentlig ganske innstilt på å leie, så jeg kan bruke god tid på å finne rett sted.

Anonymkode: 865b5...790

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg solgte først, jeg hadde ikke så god økonomi til at jeg ville bruke de hardt oppsparte pengene på potensielt måtte betale på 2 boliger i en periode. Nå gikk det greit, men om så var at jeg skulle måtte leie et par mnd, så synes ikke jeg det er noe stort problem.

Anonymkode: fee41...a28

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 timer siden, Oldcrow skrev:

Takk for svar. Kommer sikkert til å gjøre det samme. Bor i et attraktivt strøk i Bergen, så jeg håper jo leiligheten min er lettsolgt når jeg har funnet neste plass å bo. Om alt er klart med salg på forhånd, så satser jeg kanskje på den løsningen.. 😊

Jeg solgte nettopp i Bergen, og trodde jeg og solgte i et attraktivt strøk. Viste seg å være liten respons. Boligen ble solgt etter nesten 3 mnd til under prisantydning. Ser og at dette med "attraktivt strøk" er så som så. To boliger i samme område kan selges med svært ulik hurtighet. Akkurat nå vet jeg f eks om en leilighet som har lagt ute i 3 - 4 mnd, i det som her kalles et "lettsolgt" strøk. Naboleiligheten gikk etter første visning. Greit nok var naboleiligheten mer oppusset, men den som fortsatt ligger ute er ikke ille den heller.

Det med å selge først, forutsetter at man har en plan B : hvor skal jeg bo mens jeg i ro og mak finner noe annet ? Å kjøpe først, forutsetter at man har ro og økonomi til å tåle at det tar lengre tid enn man tror.

Anonymkode: 1bcc7...a43

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi kjøpte først. Har barn så ville ha forutsigbarhet. Solgte før ordinærvisning, og var ute av huset to måneder før avtalt sånn at kjøper fikk overta før. Hadde mellomfinansiering og betalte kun renter på gamlehuset den mnd. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du skal kjøpe først (noe jeg personlig også ville gjort og har planer om å gjøre) kan det være en god ide at du bestemmer deg for megler som ordner med takstrapport, tar bilder av leiligheten og gjør salgsannonsen mer eller mindre ferdig nå med det samme. En kollega av meg gjorde det på denne måten og fikk lagt ut salgsannonsen på leiligheten sin tre dager etter at hun hadde kjøpt sin nye bolig.

Anonymkode: 24013...598

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

48 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvis du skal kjøpe først (noe jeg personlig også ville gjort og har planer om å gjøre) kan det være en god ide at du bestemmer deg for megler som ordner med takstrapport, tar bilder av leiligheten og gjør salgsannonsen mer eller mindre ferdig nå med det samme. En kollega av meg gjorde det på denne måten og fikk lagt ut salgsannonsen på leiligheten sin tre dager etter at hun hadde kjøpt sin nye bolig.

Anonymkode: 24013...598

Jeg har gjort det samme og det fungerte veldig bra.

Anonymkode: 62332...eaf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slik markedet er i dag (i hvertfall her vi bor) hadde jeg solgt først. Her kan både eneboliger og leiligheter også stå i over 1 år før de blir solgt. Jeg hadde aldri tatt sjansen på noe annet. Nå har ikke vi et lettsolgt hus heller pga kjip beliggenhet. På sikt skal vi kjøpe mine foreldres rekkehusleilighet, så vi vil ha god tid på å selge i det minste, når vi kommer så langt. 

Anonymkode: 726cb...854

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
Oldcrow skrev (På 23.5.2019 den 20.33):

Noen som har erfaring? Vil etterhvert selge og oppgradere til større leilighet, forhåpentligvis mitt forever happily ever home, men vet ikke hva som er lurest. Om jeg ser en drømmebolig vil jeg jo gjerne kunne by uten å måtte vente på å selge først, da forsvinner den jo, og tenk om jeg ikke får solgt på lenge og sitter med to boliglån. Og om jeg selger først, så dukker det kanskje ikke opp en drømmeleilighet før jeg må ut av den gamle, eller jeg taper alle budrunder..? Iiiik. Noen som har vært i dette dilemmaet? Hva anbefales? Erfaringer? 

 

Anonymkode: 03191...fb0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 25.5.2019 den 8.35):

Hvis du skal kjøpe først (noe jeg personlig også ville gjort og har planer om å gjøre) kan det være en god ide at du bestemmer deg for megler som ordner med takstrapport, tar bilder av leiligheten og gjør salgsannonsen mer eller mindre ferdig nå med det samme. En kollega av meg gjorde det på denne måten og fikk lagt ut salgsannonsen på leiligheten sin tre dager etter at hun hadde kjøpt sin nye bolig.

Anonymkode: 24013...598

Hvor lang tid tok det å selge? 

Anonymkode: 03191...fb0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...