Gå til innhold

Bryr han seg egentlig om andre enn seg selv?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fikk meg kjæreste i fjor, og snart er vi samboere. I dag fikk jeg vite noe som rystet meg. Firmaet jeg jobber for er kjøpt opp. 

I fjor begynte jeg som prosjektleder og vil være veldig utsatt.

Ringte og fortalte han om dette etter nok en antydning om at jeg kan miste stillingen min i et møte med ledelsen. Jeg ble møtt med lite forståelse av kjæresten og en " dette har skjedd flere enn deg"- holdning, i tillegg til en sur tone om  hvor vanskelig jeg formulerte meg på telefonen. Deretter skulle han hive i seg en skive fordi han måtte på trening og måtte legge på.

Jeg sitter her og lurer på om det er jeg som overreagerer.

Har opplevd lignende før. Søsteren min ble innlagt for en stund siden for en alvorlig sykdom. Han spurte aldri hvordan det gikk med verken henne eller meg, noe som overrasket meg veldig. Det var jeg som informerte han en uke senere om at hun var utskrevet, i tilfelle han skulle lure.

Ser vi eller hører noe rystende, som voldtektsaker ellet drap i byen vi bor i, kan jeg nevne det og snakke om det. Han svarer ofte med " åja, sånt skjer da vel til stadighet, kjenner jeg ikke helt orker å bry meg". Deretter skifter han tema til bil, mat osv.

Snakker jeg om andre saker, som fattigdom og urett, blir han også helt uinteteressert. Han engasjerer seg ikke og bryr seg ikke. Han støtter ingen organisasjoner, har aldri jobbet frivillig og ser ikke ut til å bry seg om andre saker enn de små dagligdagse tingene. Heldigvis bryr han seg om meg og viser det på sin måte, men mangler støtten, merker jeg. 

Jeg kan også si til han eksempelvis" Jeg beundrer en person X som har gjennomgått en rekke hendelser, men allikevel har kommet seg på beina" 

Han ser ikke slike ting. Han ser ikke mennesker og setter seg aldri inn i andres situasjoner. 

Det er en utfordring. Jeg skjønner ikke den delen av han.

 

 

 

 

 

 

 

Anonymkode: 14225...9c8

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hva med å søke opp en ca seriøs psykopat-test på nett og svare det tror han ville svart?

Anonymkode: e6485...35e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Psyko alarmen går. Løp! 

Anonymkode: fe241...82b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Dette er helt normal oppførsel for mennesker som ikke gjør seg til for å tilfredsstille andres forventinger om hvordan man skal reagere. 

Folk voldtas og drepes hver dag. Mennesker sulter i hjel. De aller fleste lever sitt liv uten å bruke energi på alt og alle. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enkelt å si at han er psykopat, men det kan og være helt motsatt. Er han en åpen person? eller virker han lukket? Jeg vet at jeg kan virke litt kynisk noen ganger, men det er når det er for mye følelser i sving. Jeg klarer det rett og slett ikke for jeg tar det så innpå meg, og da kan jeg og virke lite støttende for di som er rundt meg nettop fordi jeg ikke orker problemer rundt meg. Skrur rett og slett av følelsene på et vis. 

Har jobbet mye med dette og kjenner at jeg tør å åpne meg mer og kjenne på følelsene mine, men det er ikke lett, først måtte jeg jo innrømme for meg selv og at jeg ikke gjorde meg selv en tjeneste med å stenge alle ute.

Ikke sikkert det er slik, men føler det er litt for enkelt å bare kalle noen psykopat uten å ha møtt personen.

Anonymkode: 803a3...37e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Virker som om dere har helt forskjellig verdisyn.Jeg ville ha vært betenkt over å gå inn i et samboerskap hvor forskjellen mellom dere er stor ang. slike ting. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alterego666
51 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva med å søke opp en ca seriøs psykopat-test på nett og svare det tror han ville svart?

Anonymkode: e6485...35e

Nei, mei, NEI!!

Stol på dine egne virderinger, TS.

Snakk med ham!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan faktisk kjenne meg litt igjen i mannen din ts. Jeg reagerer også litt sånn følelsesløs når det skjer grusomme ting, for å beskytte meg selv. Det å ikke orke å tenke på det, er det jeg kjenner meg mest igjen i. 

Har han opplevd traumer tidligere? Kan være han lærte seg disse «teknikkene» etter dette, for det tror jeg at jeg gjorde. Kan så klart være at det ikke er slik, men kan være en tanke. 

Det at han ikke spurte hvordan det gikk kan faktisk være frykt for å ikke kunne takle svaret som kommer, eller hvordan trøste deg. 

Når det er sagt, om vi skal gå rundt å føle på alt galt i verden tror jeg ikke jeg ville fått et særlig bra liv. Ja, det er trist, men jeg vil faktisk ikke gå rundt å føle på den smerter til de involverte før det faktisk skjer noe liknende med meg, og jeg må føle på det.

Snakk med han om det, hvordan han tenker. 

Anonymkode: be399...064

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

47 minutter siden, FrodeF said:

 Dette er helt normal oppførsel for mennesker som ikke gjør seg til for å tilfredsstille andres forventinger om hvordan man skal reagere. 

Folk voldtas og drepes hver dag. Mennesker sulter i hjel. De aller fleste lever sitt liv uten å bruke energi på alt og alle. 

Normal oppførsel for psykopater, mener du? Ja. De kan godt reagere og uttale seg nøyaktig som kjæresten til ts. De mener ikke å være slemme engang, de har bare ikke dybde i følelsene sine og mangler empati.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Virker som han mangler empati. Noen er for sensitiv og stenger av for å beskytte seg selv. Det du forteller om at han ikke var noen støtte for deg da søsteren din ble syk leder meg til å tro at det er empati biten. Er dette en du vil dele livet med? Han er en godværspartner. I regnvær må du nok klare deg selv. 

Anonymkode: a6d5e...2b7

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...