Gå til innhold

Er det vondt å amme?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Her var det så vondt at jeg bare måtte gi opp hele ammingen. Blødde og brystvortene var som 2 åpne sår. Jeg fortsatte og pumpe ei stund, men dette gjorde jo bare at de aldri grodde og melka var full av blod...

Anonymkode: 62982...b33

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Anbefaler purelan (inneholder ullfett lanolin). Det redder puppene når de blir såre. 

Anonymkode: 45784...1a6

Kommer helt an på hvorfor du er sår og hvor sår du er og om du har sår. Purelan er ikke noe vidundermiddel hvis du faktisk er SÅR. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Albbas
2 minutter siden, addict said:

Kommer helt an på hvorfor du er sår og hvor sår du er og om du har sår. Purelan er ikke noe vidundermiddel hvis du faktisk er SÅR. 

Mhm. Hjelper heller ikke hvis smertene kommer av feil dietak. Jeg har veldig vondt under amming, men har ingen sår eller sårhet, så det er jo ingenting å smøre. Men babyen kniper seg fast i brystvorten med gommene. Det kan ikke smøres vekk. :P

Endret av Albbas
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ble ikke sår men det svei når baby koblet seg på. Sviingen varte en liten stund før det gikk over. Aner ikke hvorfor. Men hadde trøbbel med ammingen. Det kom ikke nok melk. Ble veldig overrasket over at det var vondt. 

Men det var ikke vondt fordi baby sugde på brystvorten. Tror det må ha vært noe med melkegangene. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, Albbas skrev:

Mhm. Hjelper heller ikke hvis smertene kommer av feil dietak. Jeg har veldig vondt under amming, men har ingen sår eller sårhet, så det er jo ingenting å smøre. Men babyen kniper seg fast i brystvorten med gommene. Det kan ikke smøres vekk. :P

Stramt tungebånd her og ass, artig sak det der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg er der litt ubehagelig de første sekundene, utdrivningen, om brystet er veldig fullt eller det er en stund siden hun ammet på den siden. Ellers så er det ikke vondt å amme, hender hvis hun mister taket og henter nytt kun på brystvorten, men selve ammingen gjør ikke vondt om alt er normalt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vondt første tre-fire dagene fordi det var sårt, men purelan og innlegg hjalp godt. Var også veldig vondt når jeg fikk et åpent sår på brystvorta. Da gråt jeg nesten når han koblet seg på. Da pumpet jeg bare et par dager også var det fint igjen.

jeg grudde meg også- har så sensitive brystvorter😅 Men det er noe med situasjonen man er i- man tolererer «fiklingen» fordi det er babyen din og man gjør jo alt for den. Og den må jo ha mat. 

Ta det som det kommer- ikke vits å grue seg på forhånd.

Anonymkode: 5a92c...ec3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lå og gråt på barsel fordi det gjorde så vondt. Blødde og det var helt forjævlig. Måtte bruke skjold. Men så ble det ikke noe amming uansett etter en stund (lite melk)

Anonymkode: b82c9...008

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samme som over. Ikke vondt i det hele tatt, men når han biter med gommene så er det sykt vondt. Glad han ikke har tenner ennå 😜

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ammer nr to nå, ikke hatt vondt direkte relatert til ammingen i seg selv. Ikke engang helt i starten, de har vært veldig flinke til å amme riktig. Men begge har bitt, og der kan bli sårt om de kose ammer lenge på samme bryst. Men aldri hatt sår. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan forresten anbefale multimam kompresser, det lindrer godt syns jeg. Bruker det på natta når det går litt lenger tid mellom ammingene, og syns det lindrer mye bedre enn purelan, men det bruker jeg på dagtid 🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var vondt de første 1-2 ukene etter fødsel (også med det andre barnet, hadde trodd at brystvortene var blitt herda, men neida) fordi brystvortene var såre. Etter dette var det ikke vondt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

16 timer siden, Sensi skrev:

Jeg ble ikke sår men det svei når baby koblet seg på. Sviingen varte en liten stund før det gikk over. Aner ikke hvorfor. Men hadde trøbbel med ammingen. Det kom ikke nok melk. Ble veldig overrasket over at det var vondt. 

Men det var ikke vondt fordi baby sugde på brystvorten. Tror det må ha vært noe med melkegangene. 

Det er vanlig å føle en "stikking" i brystene når melka kommer, det var sikkert det du kjente.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er visst veldig individuelt, men hos meg var det så vondt at jeg kastet opp. Ble ingen lang ammekarriere på meg.

Anonymkode: b294e...242

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aldri hatt noe vondt eller antydninger til plager, heldigvis. Fikk veldig god opplæring på barsel og jeg er overbevist om at det er derfor det har gått så fint.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg hadde vondt (på og av) frem til baby var rundt 3,5mnd gammel. Han hadde nok feil sugetak, det skal egentlig ikke gjøre vondt å amme. IKKE stol på at det de viser deg på barsel ifht amming fungerer! Jordmoren tok godt tak brystvorten min og stappet den inn i babyens munn. I ettertid lærte jeg meg at dette ikke var riktig for meg/baby. Det ble da til at baby sugde kun på brystvorten og åpnet munnen for lite. Babyen skal jo gape over ganske store deler av brystvorten og det brune området rundt. Etterhvert lærte jeg at baby selv måtte få gapet over uten at jeg dro frem brystvorte/bryste eller forsøkte å stappe den inn i munnen hans. Ble også flink til å stikke en finger forsiktig inn i munnviken til baby dersom jeg merket han sugde vondt slik taket slapp med en gang og jeg kunne legge han til igjen. Av og til måtte jeg gjøre dette i flere omganger før jeg kjente han sugde riktig (ikke kjente smerte). 

Da jeg hadde sår på brystvorten synes jeg multimam kompress fungerte bra. Jeg likte ikke f.eks. purelan og opplevde at jeg ble sårere av det enn å ikke bruke det. Dersom du først skulle få sår bør du pumpe fra med en gang du kjenner såret/evt når du kjenner at du muligens kan få et sår. Slik du avlaster brystvorten. Så kan du heller gi melken via flaske eller kopp til baby. Mye bedre å "ordne opp" tidlig enn å vente til du får kjempevondt og får lyst å slutte med amming på dagen. 
Nå er baby 7mnd og jeg ammer enda. Har ikke vært sår fra baby var 4mnd og er svært fornøyd med at jeg klarte å holde ut. Nå er det bare kos! 

Anbefaler å delta på ammekurs dersom f.eks. helsestasjonen tilbyr det. Da kan du lære deg litt tips og triks i forkant. 

Anonymkode: 95ccf...e21

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syntes det var vondt de første to ukene, så gjorde det ikke vondt lenger. Brystvortene blir herda. Nå er det 1 år siden ammeslutt og jeg har like følsomme brystvorter igjen, klikker hvis mannen skal kødde og vrir på dem. Au! Haha. 

Men: det er ikke vits å gå og grue seg til amming. Enten så går det fint, eller så gjør det ikke det, og da funker mme like bra :) 

Anonymkode: 4b32b...a45

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var også bekymret på forhånd,  den ene brystvorten var super følsom under hele graviditeten, kunne si au dersom mannen kom borti, og til og med BHen kunne gjøre den øm.

Men det gikk over straks baby kom. Gikk mye purelan den første uka (smurte med brystmelk, lufttørket, og så purelan), men så gikk det seg til. Var aldri vondt lenge,  men bet tenna sammen da baby koblet seg på, og så ga det vonde seg etter kort tid. Men skal innrømme at det var såpass sårt at jeg ammet på annenhver pupp, slik at de skulle få 4 timers hvile isteden for bare 2 timer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var så inni granskauen vondt at det så til de grader overgikk en svært traumatisk fødsel. Var bare kjøttslintrer igjen til slutt, så måtte gi opp amminga. Holdt på å bli dypt fødselsdeprimert av det. Var en lettelse uten like å slutte. 

Anonymkode: d99e4...b20

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...